Hauen perhokalastus

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Kerro yksin hyvä? Mulla on kellurannari nois lLaten tekemissä, ne on kyl huippunaruja, Mutta tuntuu kellurannaritkin eksyvän sinne.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Rion siimat kai ny ihan ok ainakin on. Ite ainakin tykkäsin Pikestä. Mut makuasioitahan nekin tietty... :roll: Ja nyt muuten vasta huomasin että kysymyksen esittäjä saa näköjään kellusiimatkin niihin lenkkeihin kiinni. :shock: Sit ei tää mun keino kyl ainakaan auta.. :lol:
J,S
Viestit: 18
Liittynyt: 01:01:56 10.10.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja J,S »

Joo kyllä kelluva rannari selkeästi vähentää, mutta ei kokonaan poista tota lenkkeihin tarttumista. Tarttuminen tapahtuu yleensä kun tuulee selän puolelta ja on kauemmin samassa paikassa. Huomaamattomasti sitä liukuu siiman päälle jos sitä on "jaloissa" sillä hetkellä.

Hyviä ideoita! Pitää tosiaan varmaan poistaa yksi tai kaikki sieltä pohjasta.
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja walt »

Laitetaas tännekin konkareille kyssäriä. Ajattelin noita Ari Salon lukkoja tilata ensi kaudeksi. Minkä sorttista lukkoa raati suosittelee kymppiluokkaisiin vehkeisiin, entäpä seiskaluokkaisiin?
J,S
Viestit: 18
Liittynyt: 01:01:56 10.10.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja J,S »

walt kirjoitti:Laitetaas tännekin konkareille kyssäriä. Ajattelin noita Ari Salon lukkoja tilata ensi kaudeksi. Minkä sorttista lukkoa raati suosittelee kymppiluokkaisiin vehkeisiin, entäpä seiskaluokkaisiin?
Salon lukoista ehdottomasti haukiperholukko a.k.a. iso vaappulukko. Sama lukko luokasta riippumatta.

Muita kokeilemisen arvoisia ovat esim. BFT fastachit vaikkapa koossa 3.
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

J,S kirjoitti:
walt kirjoitti:Laitetaas tännekin konkareille kyssäriä. Ajattelin noita Ari Salon lukkoja tilata ensi kaudeksi. Minkä sorttista lukkoa raati suosittelee kymppiluokkaisiin vehkeisiin, entäpä seiskaluokkaisiin?
Salon lukoista ehdottomasti haukiperholukko a.k.a. iso vaappulukko. Sama lukko luokasta riippumatta.

Muita kokeilemisen arvoisia ovat esim. BFT fastachit vaikkapa koossa 3.
Miehän vaan teen noita haukiperholukkoja, enkä tiedä hittojakaan noista luokista.
Nyt miulla on halk. 0,8mm rst-lankaakin. En oo aikaisemmin siitä mitään lukkoja tehnyt, mutta nyt vähän vaikuttaa siltä, että siitäkin langasta tehdyille lukoille saattais esiintyä tarvetta. Tietysti lukko sijoittuisi kooltaan ja ominaisuuksiltaan vaappulukon ja ison vaappulukon(haukiperholukko eli lohilukko) väliin. Kertoilkaa ja kyselkää lisää, niin katotaan laitetaanko pihdit kilisemään.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja silis »

walt kirjoitti:Laitetaas tännekin konkareille kyssäriä. Ajattelin noita Ari Salon lukkoja tilata ensi kaudeksi. Minkä sorttista lukkoa raati suosittelee kymppiluokkaisiin vehkeisiin, entäpä seiskaluokkaisiin?
Toi iso vaappulukko on niin kevyt, että luulen että pärjäät sillä molemmissa tapauksissa.
Mä en oo muuta perholukkoa kokeillukkaan ja ei ole tarvekkaan. :)
mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja mawred »

J,S kirjoitti:
walt kirjoitti:Laitetaas tännekin konkareille kyssäriä. Ajattelin noita Ari Salon lukkoja tilata ensi kaudeksi. Minkä sorttista lukkoa raati suosittelee kymppiluokkaisiin vehkeisiin, entäpä seiskaluokkaisiin?
Salon lukoista ehdottomasti haukiperholukko eli iso vaappulukko. Sama lukko luokasta riippumatta.
Näin on. Haukihommiin luokasta riippumatta haukiperholukko a.k.a. iso vaappulukko. Samat luokat käytössä (7-10). Näitä on tullut jo vuosia käytettyä eikä ole kertaakaan pettänyt, vaikka lukkoja on koeponnistettu hieman kotimaisia haukia isommillakin kavereilla.

Pienempi koko on minulla käytössä ainoastaan mökillä ahvenjahdissa, jossa ohuemmat vaijerit haukien varalle.
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja walt »

Kiitokset vinkeistä! Enää ei puutu kuin sula vesi.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Pikkasen pitää antaa risuja Nite Catapultille. Mulla on ollut kaksi kautta käytössä tuo #9-10 ja kahva rupeaa olemaan vaihtokunnossa. Korkkirenkaat ovat irronneet toisistaan ja kahvan korkista on irronnut paloja sieltä täältä. Sen verran tuo aihio miellyttää, että ajattelin asennella vapaan uudet korkit ja kelakiinnikkeen. Pikkasen paksumman kahvan aion tehdä, koska tehdaskahva on omaan käteen liian ohut. Eipä ole ennen tullut moista operaatiota tehtyä mutta eiköhän se siperia opeta tässäkin tapauksessa, ja uusia vapoja saa kaupasta :D
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Vihaan kyllä tuon tikun kelakiinnikettä yli kaiken.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

vlasek kirjoitti:Vihaan kyllä tuon tikun kelakiinnikettä yli kaiken.
Kierteet on osittain paskana omassakin. Uudet kilkkeet lähti tänään Mistpoolista Oulua kohti. Toivottavasti tuunaus onnistuu :roll:
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Jukkis69 kirjoitti:
vlasek kirjoitti:Vihaan kyllä tuon tikun kelakiinnikettä yli kaiken.
Kierteet on osittain paskana omassakin. Uudet kilkkeet lähti tänään Mistpoolista Oulua kohti. Toivottavasti tuunaus onnistuu :roll:
Uusi kahva ja kelankiinnike on nyt paikoillaan. Uusi kahva selvästi parempilaatuista korkkia kuin alkuperäinen sekä sopivasti omaan käteen paksumpi. Uusi kelankiinnike on tilavampi, joten omat haukikelat istuu vapaan napakasti. Tuossa on tuo Mistpoolin setti, jonka asensin: http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1757 ja noista malli HKF-4.

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Jos joku on vailla hauskaa hauen perhokalastus paikkaa , niin minä neuvon tarkkaan , ehtona on vain ankara papitus , koska luupäät vahtii jokisuuta kuin saksan sukellusveneet konsanaan :mailahteri:
Toi jokisuu on ollut kalastamatta ainakin 10 vuotta , kun kuuluu perhokalastus alueeseen, ja on sellaista suvantomaista aluetta.
Tuon alueen kalastuksessa olisi apuna joko rengas tai vene , jonka järjestelyssä voin auttaa .Mökkejäkin alueelta löytyy .
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

paikkahan on sitten meikäläisten mittapuulla lähes naapurissa =)
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja walt »

Vähän fiiliksiä nostamaan vääjäämättä lähestyvän, mutta kaukaiselta tuntuvan kauden avauksen odotukseen: kaseikkovääntö viimesyksyltä.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

J.a.M kirjoitti:paikkahan on sitten meikäläisten mittapuulla lähes naapurissa =)
Joo tunti hyvällä autolla , kolme kiinalaisella mopolla , ja pari vuotta jos jalkaisin emäntiä pitkin matkaa taittaa. :mrgreen:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja walt »

Tuskin te vielä minnekään pääseette renkainenne kellumaan, joten pistetäänpä lisää tiiseriä männäsyssyltä. Vähän töpeksintää noin nelosen jetulin ylösoton kanssa.
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja walt »

Pari paikkaa olisi auki Särkisalon reissuun torstaista sunnuntaihin tällä viikolla. Lisätietoja täältä.
Avatar
Jusbo
Viestit: 114
Liittynyt: 16:31:10 14.01.2008
Paikkakunta: Viides saari mantereelta

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Jusbo »

Eilen oli ihan mukavaa settiä vesillä. Neljän tunnin kellunnan saldona kymmenkunta kalaa, joista kolmen isoimman yhteispituus 303cm.

Mutta mutta, se isoin karkasi. Ehkä jopa elämäni kala. Todellinen voimanpesä, ja tietenkin juuri ennen kyytiin koppaamista.

Puruperuke leikkasi fluorocarbonin poikki, kun annoin painetta estääkseni syöksyn puskiin (ei olisi pitänyt, kala oli niin hyvin kiinni)..

Onko kukaan käyttänyt jotain pientä uistinrengasta tms. ratkaisua puruperukkeen ja monofiilin/fluorocarbonin välissä? Itse ajattelin sellaisen viritellä, ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan.


Offtopicina vielä. Tällä viikolla julkaistaan noin 25min pitkä hauen perhokalastusleffa, jota ollaan työstetty kalaporukan kanssa noin vuoden verran. Postaan sen tännekin, jahka saadaan se ilmoille. Uskoakseni ei Suomessa ole ihan vastaavaa tasoa olevaa leffaa vielä nähty... 8-)
Cold Reeds Flyfishing - http://vimeo.com/80663633
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja walt »

Tuleeko se Cold Reeds ihan ilmaisjakeluun? Helevetin hyvä jos näin on! Ei sillä, ettenkö sitä ostaisi sokkona joka tapauksessa :)
Avatar
Jusbo
Viestit: 114
Liittynyt: 16:31:10 14.01.2008
Paikkakunta: Viides saari mantereelta

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Jusbo »

Näin olisi tarkoitus, seuraavalla sitten rahastetaan ;)
Julkaisu siirtynee sittenkin ensi viikkoon, jotta saadaan järjestettyä oikein "enskaribileet" jossain Turun juottolassa. Infoa tästä myöhemmin.

ASIASTA LISÄINFOA TAPAHTUMAT JA KALASTUSVIDEOT (vai mitä ne oli) OSIOISSA!
Cold Reeds Flyfishing - http://vimeo.com/80663633
Avatar
Suurkalastaja
Viestit: 1198
Liittynyt: 01:43:06 21.02.2009
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Jusbo kirjoitti: Onko kukaan käyttänyt jotain pientä uistinrengasta tms. ratkaisua puruperukkeen ja monofiilin/fluorocarbonin välissä? Itse ajattelin sellaisen viritellä, ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan.
Itse olen vielä aloittelija tässä hienossa lajissa mutta vastaanpa kuitenkin. Eli olen käyttänyt monofiilin ja perukematskun välissä tuollaisia pieniä renkaita joita olen napsinut sivuleikkureilla leikareista. Pienikokoisina eivät haittaa kalastusta ja kestävät vetoa hyvin. Vielä en ole mitään moittimista noista löytänyt. :) Ja etunahan tuossa on vielä se, että monofiilitapsin uusiminen käy nopeasti vesilläkin, ei tarvitse ruveta erikseen sitomaan monofiiliä perukematskuun, senkun sitoo uuden monofiilin renkaaseen kiinni.

Kuva

Hieno laji tämä kyllä on lyhyen kokemuksen perusteella ja koukussa ollaan! Lokakuussa ostin välineet ja kävin pari kertaa harjoittelemassa heittämistä. Heitto ei oikein meinannut lähteä kulkemaan ja hieman alkoi tuntumaan siltä että näinköhän ensimmäinen perhohauki edes tulee tänä syksynä.

Kymmenkunta reissua meni sitten ihan tositoimissa merellä kellurenkaassa. Heitto alkoi kulkemaan ja kalaakin tuli joka reissulla. Nyt ekan syksyn jälkeen suurin perhohauki on reilu ysi, enpä olisi vielä lokakuussa uskonut että sellainen kala perhoa puraisee.
Nyt alkaa kausi olla paketissa, keväällä sitten jatkuu. :kelaa: olen daivaassa
Avatar
PlopPlop
Toimimaton puntaripää
Viestit: 1834
Liittynyt: 19:44:44 23.03.2006
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja PlopPlop »

http://www.visionflyfishing.com/page.ph ... 59&pid=153 ite käytän näitä, huomattavasti pienempiä kuin nuo perukkeiden lenksut.
Suurkalastaja kirjoitti:
Jusbo kirjoitti: Onko kukaan käyttänyt jotain pientä uistinrengasta tms. ratkaisua puruperukkeen ja monofiilin/fluorocarbonin välissä? Itse ajattelin sellaisen viritellä, ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan.
Itse olen vielä aloittelija tässä hienossa lajissa mutta vastaanpa kuitenkin. Eli olen käyttänyt monofiilin ja perukematskun välissä tuollaisia pieniä renkaita joita olen napsinut sivuleikkureilla leikareista. Pienikokoisina eivät haittaa kalastusta ja kestävät vetoa hyvin. Vielä en ole mitään moittimista noista löytänyt. :) Ja etunahan tuossa on vielä se, että monofiilitapsin uusiminen käy nopeasti vesilläkin, ei tarvitse ruveta erikseen sitomaan monofiiliä perukematskuun, senkun sitoo uuden monofiilin renkaaseen kiinni.

Kuva

Hieno laji tämä kyllä on lyhyen kokemuksen perusteella ja koukussa ollaan! Lokakuussa ostin välineet ja kävin pari kertaa harjoittelemassa heittämistä. Heitto ei oikein meinannut lähteä kulkemaan ja hieman alkoi tuntumaan siltä että näinköhän ensimmäinen perhohauki edes tulee tänä syksynä.

Kymmenkunta reissua meni sitten ihan tositoimissa merellä kellurenkaassa. Heitto alkoi kulkemaan ja kalaakin tuli joka reissulla. Nyt ekan syksyn jälkeen suurin perhohauki on reilu ysi, enpä olisi vielä lokakuussa uskonut että sellainen kala perhoa puraisee.
Nyt alkaa kausi olla paketissa, keväällä sitten jatkuu. :kelaa: olen daivaassa
Looking good meatball!!!!
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Hauen perhokalastus

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Yks hyvä vaihtoehto jota ite tykkään käyttää. Muutama peruke valmiiks eli puruperukevaijerii about 60-80cm siihen tuplaunilla 0.60mm fluoroa samanverran ja se on siinä. Noi solmut voi vahvistaa pikiksellä jos epäilyttää. (0.50 menny poikki) Jos haluu syvemmälle ni sit fluoron sijalle, ja/tai polyleaderia pätkä.

Peruke tulee heittosiimaan loop-to-loop joten vaihto nopeeta jos peruke rispaantuu tms..
Vastaa Viestiin