Pilkkihaukea

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
Kaimaani
Viestit: 740
Liittynyt: 19:38:46 17.03.2006
Paikkakunta: Syyläri City, kaasarikunnan helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

En tiedä kerkeenkö minä enää lounaassa jäälle, mut nythän se kausi oikeesti vasta alkaa, kun kerran kairatut reiät ei enää jäädy vaan kasvavat kunnes meri on yhtä suurta haukipilkkiavantoa. Suosittelen lämpimästi että menet ja kaappaat J:n j P:n matkaan. Siellä mörkölahdessakin on pelikenttä valmiina, tarvii vaan vaivautua paikalle....... :roll:
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Joo, täytyy katsoa jos vaikka duunin jälkeen joku ilta kävis nuo reijät läpi, nyt kun valoakin piisaa iltamyöhäiseen saakka...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Kaimaani
Viestit: 740
Liittynyt: 19:38:46 17.03.2006
Paikkakunta: Syyläri City, kaasarikunnan helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

Mullahan oli tarkoitus viettää pääsiäinen Kotkassa, mutta eilisen jälkeen en oo ihan niin varma.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

mä tahdon kans "mörkö" pilkille,on vaan tuota jäätä niin pirusti vielä,että 6 tuumasella ei jaksa paljon reikiä yksin vääntää...metrin vedestä moinen mörkö,oliko sulla nosto koukku mukana,vai niskasta kala ylös?
Avatar
Kaimaani
Viestit: 740
Liittynyt: 19:38:46 17.03.2006
Paikkakunta: Syyläri City, kaasarikunnan helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

Nostokoukku kulkee aina matkassa, ja onneks oli kalakaveri auttamassa. Tiukkaa teki kuusituumaisesta, isopäinen kun oli, mutta mahtui kuitenkin "ihan hyvin" läpi.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

varmaan ahisti kyllä,semmonen mörkö tuo kyl on..itellä ei ole kun kolmen kilon pintaan...kyl senkin kans saa tapella kummasti,tai no riippuen tietenkin välineistä paljon...jos niistä isoista irti päässeistä olis edes jonkin saanu ylös,niin uskon kyllä et 10 kerhossa oltas...ne on vaan siellä lamessa edelleen..kai..
Avatar
Kaimaani
Viestit: 740
Liittynyt: 19:38:46 17.03.2006
Paikkakunta: Syyläri City, kaasarikunnan helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

Kyllä se isokin sieltä vielä ylös tulee kun ensin aikansa niitä karkuuttelee! Kertaus on opintojen äiti ja paras oppi tulee kantapään kautta. Näin on ollut ainakin mulla.

Eräs valtaisa karkuutettu pilkkihauki on kummitellu mua ja ajanu jäälle jo kymmenisen vuotta, melkoisen iso apina tippui selästä kun tuo rojahti viimeinkin jäälle....
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

ne karkuutukset vaan,syö miestä..nyt ei pariin vuoteen ole ollu mitään juntteja kiinni...lammesta missä niitä oli kiinni,niin on aivan kuollu nykyään..eka vuonna kun käytiin siellä,niin elämää oli kyllä,ja niitä tosi possuja monta kiinni,mutta en mä saanu lakia niille...appuratkin oli kyl isoja suurimmat lähemmäks kilosia(890g) siitä ehkä 5 vuotta aikaa...sen jälkeisinä vuosina paikka ollu ihan kuollu..hyvä että edes jotain sais..haukia ei kyl rohmuttu,vaikka niitä tuli paljon sillon,yks tai kaks otettiin sillon kun olivat niin pahasti kiinni...
Avatar
taemen
rekeeneekeri
Viestit: 1961
Liittynyt: 17:27:24 20.03.2006
Paikkakunta: Kuopio/Stadi

Viesti Kirjoittaja taemen »

on muutes aika mörköjä tullu! mites noitten välineiden kanssa, mitä siimoja ja vapoja työ käytätte? onko 0.35 mono sopiva?
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Komea on hauki :D
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viestit: 5701
Liittynyt: 18:52:54 21.04.2005
Paikkakunta: Nousiainen 854 Vuotta.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Ninkuin tää sinunkin :D :shock:
Liitteet
Aika possu.jpg
Aika possu.jpg (57.08 KiB) Katsottu 9270 kertaa
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Taemen kirjoitti:on muutes aika mörköjä tullu! mites noitten välineiden kanssa, mitä siimoja ja vapoja työ käytätte? onko 0.35 mono sopiva?
Itse käytän ainoastaan punottua, 0.36 ja ylöspäin, mutta tiedän että esim. Kaimaani ja Möykky käyttävät myös monoa, mutta paksua sellaista, olisiko ollut 0.50mm tai vielä paksumpaa? Monon jousto antaa ilmeisesti hitusen enemmän pelivaraa isojen kalojen kanssa kuin joustamaton punottu. Mä en siitä tiedä, kun haluan vaan puikkareita ;)

0.35 mono kuulostaa kuitenkin turhan heikolta, kaislojen lomassa pilkkiessä pilkki tarttuu usein kaislaan, ja silloin siiman pitää olla vahvaa, jottei tule turhia välinetappioita.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

ups ja mä vedän vielä 0.22mm....no en tuommosia ole edes kyl saanu :lol:
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Jestas tota Arton kalaa ei voi muuta kun housut märkinä kattella. Toi on jo aivan järkyttävä olento... :shock:

Joo mäkin otin tälle kaudelle (kaikille 3:lle reissulle :evil: ) käyttöön ton monon. Mulla taitaa olla puolalla 0,60 liekaa. Kaimaanilla kai samaa ja sit sillä taitaa olla yhellä kelalla UL-vavassa 0,55 monoa... :roll:

Josko tuo sitten antais varsinkin matalassa veessä vähän enemmän pelivaraa joustonsa ansiosta. Tai ees sen vähän mitä 2 metriä ulkona olevaa 0,60 liekaa voi antaa... :wink:

Mut pääasiassa punotuilla. 60 paunasista ylöspäin...

Milläs systeemillä muuten Arto veivasit ton sun mörön ylös? Kelaongella? Ja siimat? Täkyllä käsittääkseni sen kuitenkin sait vai? :)
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Täkykala roikkui kolmihaarassa. Vapana olen pitänyt ihan tavallista pilkkivapaa, jossa 0,40mm siima n. 50m. Väsyttelyt tapahtuu ihan sormipelissä. Tuo kyseinen kala oli tosi rauhallinen olento. Oli kyllä niin pahasti kiinni että, ei varmaan kärsinyt riehua. 20-30 metrin vetoja kyllä oli ihan reilusti. Oli muuten aika vakuuttava näky kun ensimmäisen kerran tuli pää näkyviin 6 tuumasen reijän alle :lol: ! Vettä ei jään alla siinäkään ollut kuin 1-1.5m.
Liitteet
Ahdasta on.jpg
Ahdasta on.jpg (44.13 KiB) Katsottu 9225 kertaa
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

on mörköjä kyl..paksuja on poikien siimat...luulis kyllä että,ohuemmallakin pärjäis...no paksummassa enemmän peli varaa,ja sama kait vaikka se on miten paksua kun kaloja tulee..sormi pelin mä kans väsyttelen...mun mielestä ehdottomasti paras tapa...
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Viesti Kirjoittaja Möykky »

ArtoL sanoi:
Vapana olen pitänyt ihan tavallista pilkkivapaa, jossa 0,40mm siima n. 50m. Väsyttelyt tapahtuu ihan sormipelissä. Tuo kyseinen kala oli tosi rauhallinen olento. Oli kyllä niin pahasti kiinni että, ei varmaan kärsinyt riehua. 20-30 metrin vetoja kyllä oli ihan reilusti. Oli muuten aika vakuuttava näky kun ensimmäisen kerran tuli pää näkyviin 6 tuumasen reijän alle Laughing ! Vettä ei jään alla siinäkään ollut kuin 1-1.5m.
Ei voi kun rispektiä antaa tolle suoritukselle...Pakko vielä udella, notta millasesta paikasta otti tuo? Kaislikon kupeesta vaiko joltain selkäpakalta?

holkkipolvim sanoi:
paksuja on poikien siimat...luulis kyllä että,ohuemmallakin pärjäis...no paksummassa enemmän peli varaa,ja sama kait vaikka se on miten paksua kun kaloja tulee
Pärjäishän sitä ohkasemmillakin..On vaan paksuilla siimoilla varmempi olo, ku harjotetaan tuota ns. puskapilkintää. Eli reikäjadat kairataan 0,5-1 metri kaislikon reunasta. On sitten ees pikkasen helpompi vetää kalaa pois pöheiköstä, jos se sinne sattu kerkiään, ku on vähän voimaa siimassa... :roll:

Ja ehdottomasti sormiväsytys! Siinä on kunnon fiilistä... 8)
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

totta puhut kun kaislikon vieressä pilkkii niin,onhan siinä paksut siimat suht pakolliset...mä en pilki "kaislikossa" niin pärjään noilla ohusemmilla siimoilla..tekis mieli koittaa jotain kuitu siimaa,mut ei ole tullu vielä koitettua...onneks lumet vähenee,niin pääsee hauki jahtiin kohta :lol:
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Kokeile ihmeessä! Punostusta ois varmasti sullekkin hyötyä jos haukea syvästä pilkit. Ja vähintään sen 0,30mm... :wink:

Edit. perustelua paksulle siimalle tähänkin..Itellä kävi hauenpilkinnän alkumetreillä kerran niin, että siima leikkautui avannon terävään reunaan poikki. Sillon oli siimana muistaakseni Firen 0,20mm punottu. Olin ihan varma että kyllähän tollanen siima jo kestää, mut niin se vaan oli uran eka kala joka ton teki. Tärppi :arrow: siima sivulle ja avannon reunaan :arrow: välittömästi poikki.. :evil:

En oo sen jälkeen käyttäny alle 65lbs punottua... :)
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Kaislikon kupeesta otti. Siimana menis varmaan reilusti ohkasempikin, jos malttaa väsytellä. Riski siinä vaan on kun ei tiedä mitä jään alta löytyy (heinää, hakoja tai jos kala yrittää kaislikkoon). Itse mielummin käsken kaloja paksummalla siimalla ja reilummalla kädellä, kun rupean katkottamaan siimoja siksi että hauki ui jonnekkin kaislikkoon. On vaan minun mielestä vähän reilumpaa kalan kannalta.
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

mä pilkin matalissa vesissä kun lammista pää asiassa pilkin 1-3 metriä vetyä jään alla..mikäs punottu olis sitten hyvää?pilkin kyllä pienillä tasureilla,joten en tiedä miten mahtaa pelittää...tärpit tuntuu varmaan aika äkäsiltä monoon verrattuna...tuli joskus nuorena poikana syötettyä tasureita hauille..0.18mm siima siihen tasuri kii,kyllä kelpas hauille...ei ollu peruketta sillon vielä,mutta nyt on..sen jälkeen ei ykskään kala ole siimoja katkonu,vaan irti on päässy...0.30mm punottua sillähän nostaa,vaikka naapurin traktorin avannosta ylös :lol: :lol:
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Enpäs punotuista tiedä sanoa mittään, kun en ole testaillut. Ainakin täälläpäin valtakuntaa on talvella pakkasta, niin ne olisi ankkajäässä rullalla. Monohfiiliä käytän eikä niissä ole ollut moittimista. Itse kyllä pilkin haukea joko lusikoilla tai täkykalalla. Kyllä ne tärpit äkäsiä on 1-3m vedestä monollakin, joskus on tippunut vapa kädestä kun on tullut oikein riuska tärppi :lol:
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Joo kyl punotuilla tärppi tuntuu ihan kivalle. Tosin tuntuuhan se paksulla monollakin ihan rouheelle, varsinkin jos matalasta nyplätään...Punotuista Tuf ja Power Pro on ihan hyviä. Tuf varsinkin kun on rakenteeltaan ihan punottua siimaa, ni se ei oo ihan yhtä arka teräville avannon reunoille tms. ku jotkut fuusiosiimat (Fire). Miinuksena vaan noissa punotuissa, et pakkasilla keräävät jäätä aika reilusti... :roll:

Mut jos tosiaan lammilla pilkit ni eipä tuo oo varmaan niin justiinsa, etkä varmaan välttämättä punottua ees tarvi, jollet sitten halua tesmiä. Paksuntamalla monoa pärjäät varmast ihan hyvin, varsinkin jos on ees vähän väsyttelytilaa..

ArtoL sanoi:
Itse mielummin käsken kaloja paksummalla siimalla ja reilummalla kädellä, kun rupean katkottamaan siimoja siksi että hauki ui jonnekkin kaislikkoon. On vaan minun mielestä vähän reilumpaa kalan kannalta.
Siinäpä tuo pointti. Eipä tuohon lisättävää...
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

kyl mä näillä siimoilla olen hyvin pärjänny..ihan vaan kokeilu mielessä sitä punottua ajattelin..siinä on hyvät/hounot puolet..parempi tartutus ja tuntuma,mutta miinuksena ei ole jousto varaa jolloin kala repii helpommin itsensä irti..niin mä ainakin asian näen,tiedä sit..eikös siitä punotusta saa jään pois kun vaan kynnellä vetää?monossa ainakin toimii...kuka sitä nyt pakkasella pilkkii :lol: kyl mun hauen pilkkimiset on oikeastaan kaikki lammissa..yks semmonen pieni lutakko,jotain 100metriä pitkä ja 50 metriä levee...siellä on haukea kyl ihan pöllönä välillä..useampi kymmene saattaa samalla reissulla tulla..5 vuotta takaperin 3päivän tulos noin 100 haukea :lol: ja kaikki takasi sitä mukaan kun tuli...
Avatar
taemen
rekeeneekeri
Viestit: 1961
Liittynyt: 17:27:24 20.03.2006
Paikkakunta: Kuopio/Stadi

Viesti Kirjoittaja taemen »

asia selvä! siis joko paksua(n. 0.5) monoa tai sitte punottua(0.35?).
tiedoista kiittää hän
Vastaa Viestiin