Ahven huonolla syönnillä

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kuhan kalastaja
Viestit: 20
Liittynyt: 11:21:07 19.11.2016

Ahven huonolla syönnillä

Viesti Kirjoittaja Kuhan kalastaja »

Moi.
Olen eilen ja tänään ollut yhteensä yhdeksän tuntia pilkillä. Olen ajoittanut pilkkireissuni klo 12-17. Pilkkisyvyydet ovat olleet 1,2m-6,5m. Olen pilkkinyt saaren kupeessa, karikolla ja syvänteen reunassa. Tuloksena yksi 35g ahven! Järvi, jossa pilkin on humuspitoinen järvi Pirkanmaalla. Lunta on jäällä 5-30cm. Jäätä on noin 40-50cm. Pilkin morrilla ja pienellä 4cm Tapsan Saukolla, jossa pieni värikoukku. Käytin syöttinä punaisia kärpäsentoukkia. Ajattelin, että huono syönti voi johtua pitkään tasaisena pysyneestä korkeapaineesta.
Mistä moinen nollasyönti voisi teidän mielestänne johtua?
Kiitos vastauksista jo etukäteen :D
Avatar
wakiiri
Viestit: 317
Liittynyt: 20:32:00 23.08.2009
Paikkakunta: Ison järven selkä

Re: Ahven huonolla syönnillä

Viesti Kirjoittaja wakiiri »

Onko järvessä kalaa ja mitä se mahtaa syödä?

Miksi noin myöhään liikkeellä? Itse lähtisin ensisijaisesti klo 7.30-13 etsimään kalaa.

Jos vesi on tummaa tuskin hirveän syvälle kantsii mennä. En ole varsinaisesti morrimiehiä mutta oisko uiva tapsipilkki kalan ettimisessä parempi kuin pelkkä morri? Laittasin itse ketjukoukun sopivan pilkin alle ja siihen toukkia jos ei ole niitä ahvenen silmiä.

Onhan niitä huonoja pilkkivesiä (kuulemma). Ahven ollut ihan hyvällä purulla viime viikkoina.
Kuhan kalastaja
Viestit: 20
Liittynyt: 11:21:07 19.11.2016

Re: Ahven huonolla syönnillä

Viesti Kirjoittaja Kuhan kalastaja »

Järvessä on kyllä kalaa, joten ainakaan sen puutteesta ei pitäisi tuon huonon syönnin johtua. Tänään sainkin jo kaksi ahventa, joista suurin 300g, ja muutaman tärpin noin 4-5 metrin syvyydestä.
Ko. järvellä ahven syö särkeä, kiiskeä ja jonkin verran muikkua.
Tänään olin järvellä klo 9.45-13.00. Kummatkin saamani kalat tulivat 12.00 aikoihin, ja tärpit noin vartti myöhemmin.
Olen jo useamman talven ajan todennut tuolla järvellä, että talvella vain morri ja 4cm pystypilkki (ketjulla tai siimatapsilla) ovat tuottaneet tulosta. Talvella isompi pilkki ei ole kelvannut lainkaan. Kesällä taas ahvenet ja kuhat iskevät hanakasti isoihin pilkkeihin, esim 8cm nautilukseen, jossa 4-6 koon värikoukku.
Vastaa Viestiin