"kyösti123 varmaan näistä ranskalaisista oikeasti tietää..?"
Nämä, kun eivät ole ihan sitä ydinosaamisaluetta,
mutta jaan kyllä vähäisen "tietoni":
Galion oli Mitchellin Ranskassa valmistama talouskelojen sarja,
jonka tarkoituksena oli vastata nousevaan Kaukoidän valmistajien kilpailuun.
Mitchell-nimen alla oli valmistajana markkinointiyhtiö Impecco (Etablissaments Impecco S.A. Paris)
Amerikoissa Impecco tai Galion eivät niminä toimineet, joten sikäläiseksi tuotemerkiksi valittiin Kingfisher.
Tietääkseni ensimmäinen Galion prototyyppi, nimeltään G32, valmistui vuonna 1968.
Proto oli valmistettu suurelta osin muovista.
Myyntiin Galionit tulivat vuonna 1969, joidenkin tietojen mukaan valmistus olisi jatkunut vain vuoteen 1975, mutta tästä en ole lainkaan varma.
Muovia käytettiin tuotantomalleissakin soveltuvin osin, Mitchell-keloja runsaammin.
Ekonomiaa lisäsi 10-sarjalaisten yksinkertaistettu mekaniikka vähäisine osineen.
Isompien 40-sarjalaisten taas ollessa mekaanisten detaljien osalta lähes normi-Mitchellien tasoa.
Niissä säästö ehkä saatiin materiaaleista ja viimeistelystä, simppelimmän muotoilun lisäksi?
70-lukuisista SAV-kataloogeistani löytyy seuraavat Galion-mallit:
12R/13R, 14R/15R, 18R/19R, 42R/43R, 44R/45R, 46R ja 48R.
Mallit lueteltuna pienimmästä suurimpaan, parittomissa sisarmalleissa kammen ollessa oikealla puolella.
Kaikki muut mallit olivat automaattisangalla, vain 46R oli P.U.M.-malli.
Huomattavaa on, ettei kataloogin mukaan kahta suurinta saanut ”vasureina” lainkaan.
Valmistusmääristä ei ole mitään hajua.
Oletan niiden kohtalaisia olleen, koska Galionien tarjonta on nykyäänkin melkoisen runsasta,
hintojen taas ollessa varsin maltillisia (2-20e).
Noihin aikoihin Mitchellin vauhti oli muutenkin huimaavaa;
-20 miljoonas Mitchell-kela valmistui vuonna 1971
-vientiohjelmassa oli 83 maata
-jälleenmyyjiä oli 5 600
-vientiin meni 85% tuotannosta
-päivittäinen tuotantomäärä oli 10 000- 12 000 kpl
-pelkästään Britannian vuosimyynti oli 164 000 kpl (1971)
Mainittakoon, että noihin aikoihin Mitchellin kotikaupungissa,
Cluses’issa oli reilut 12 000 asukasta.
Eikä se vieläkään mikään metropoli ole, vierailemisen arvoinen kylläkin!
(jokilaakso, alpit, kelloseppämuseo, pari asiallista ravintolaa, ym)
Kuvassa vanha Arve-joen ylittävä kivisilta vuodelta 1833,
Sillan takana häämöttää osa Mitchellin vanhoista tuotantolaitoksista ja Carpano & Pons-yhtiön
muinainen pääkonttori.
Impeccon lisäksi Mitchellin muita markkinointiyhtiöitä olivat mm:
Arca, Albatross, Balzer ja tietenkin Garcia.
Britteihin halpikset markkinoitiin nimellä Kilt.
K