Veneprojektit ja huollot
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Veneprojektit ja huollot
Kiitoksia vastauksesta. Selvis kaikki yhellä kertaa
Re: Veneprojektit ja huollot
Kun nyt tässä jo sain apua aiempiin kysymyksiin ni kysynpä seuraavat:
-voiko ilmaeberin asentaa itse/onko laillista?
-mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon?
-mistä olisi järkevin tehdä läpivienti pakoputkelle?
-tulisikohan liian pitkä matka pakoputkea jos bella 561ht paatin puolesta välistä tempasoo ihan taakse asti sinne konekaukaloon? Kax metriä tulis pituutta.
-olisiko kellään kuvia tai linkkejä kuviin tai muuhun rakentelu linkkiin? Ei vaan nyt kuula pelaa ja en löydä oikeita hakusanoja kuukkeliin.
-voiko ilmaeberin asentaa itse/onko laillista?
-mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon?
-mistä olisi järkevin tehdä läpivienti pakoputkelle?
-tulisikohan liian pitkä matka pakoputkea jos bella 561ht paatin puolesta välistä tempasoo ihan taakse asti sinne konekaukaloon? Kax metriä tulis pituutta.
-olisiko kellään kuvia tai linkkejä kuviin tai muuhun rakentelu linkkiin? Ei vaan nyt kuula pelaa ja en löydä oikeita hakusanoja kuukkeliin.
Re: Veneprojektit ja huollot
Ei noissa mitään pätevyysvaatimuksia ole asentajalle. Webaston nimellä noita enemmän puhutaan, haeppa sillä. Perusvaatimukset asennuksessa molemmilla on suunnilleen samat. En usko myöskään että pakoputken pitudella olisi mitään väliä, kaasuahan se vaan on... Läpivientejä ja muuta sälää saa ihan kaupasta valmiina paketteina, kannattanee luottaa niihin.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Veneprojektit ja huollot
Samtheman jo tuossa antoi neuvoja ja annan oman mielipiteeni vielä.
Elikkä. En lähtisi vetämään eberin/webaston/wallaksen pakoputkea lasikuituveneessä kovin pitkinä vetoina. Kuumat pakokaasut/pakoputket ovat kuitenkin aina palo riski ja lasikuituvene kun syttyy, niin siitä tulee uimareissu jos pääsee liekkien keskeltä pois.
Laittaisin lämmittimen vasemmalle kyljelle ja johtaisin pakokaasut ulos lämmittimen yläpuolelta jostain punaisen ajovalon läheltä. kts kuva.
Lämmin ilma on riskitöntä siirtää putkella keulan suuntaan ja korvaus ilmaa saa kun pitää vaikka takapressua vähän raollaan.
Kannattaa kysellä netin kautta samanlaisen veneen omistajilta, että kuinka he ovat asian ratkaisseet.
Elikkä. En lähtisi vetämään eberin/webaston/wallaksen pakoputkea lasikuituveneessä kovin pitkinä vetoina. Kuumat pakokaasut/pakoputket ovat kuitenkin aina palo riski ja lasikuituvene kun syttyy, niin siitä tulee uimareissu jos pääsee liekkien keskeltä pois.
Laittaisin lämmittimen vasemmalle kyljelle ja johtaisin pakokaasut ulos lämmittimen yläpuolelta jostain punaisen ajovalon läheltä. kts kuva.
Lämmin ilma on riskitöntä siirtää putkella keulan suuntaan ja korvaus ilmaa saa kun pitää vaikka takapressua vähän raollaan.
Kannattaa kysellä netin kautta samanlaisen veneen omistajilta, että kuinka he ovat asian ratkaisseet.
Re: Veneprojektit ja huollot
Olisin Sursillin kanssa samoilla linjoilla, en tekis pitkii pakoputkivetoja. Isommissa veneissä tulee noita pidempii vetoja ja niissä pitää huomioida kaikenlaista kummallista (eristystä, veden pääsyä tonne jne jne).
Webaston oma näkemys on, että asennuksen pitäs tehdä joku valtuutettu ammattilainen tai takuut yms ei päde. Ei toi varmaan ihan niin hankala homma ole, mutta tota kannattaa tosiaan vähän suunnitella ettei käy hassusti.
Webaston oma näkemys on, että asennuksen pitäs tehdä joku valtuutettu ammattilainen tai takuut yms ei päde. Ei toi varmaan ihan niin hankala homma ole, mutta tota kannattaa tosiaan vähän suunnitella ettei käy hassusti.
Re: Veneprojektit ja huollot
Moikka. Justiinsa tuohon kohdin meinasin sen asentaa niinkuin kuvassa on tuo tumma kohta laitettu. Tosta olis helppo vetää putki peräpeiliin asti koska tuosta peräpeiliin asti kulkee 6" halkaisijaltaan oleva avoin kotelo. Ja just mietin tuotakin että lyhyt putki ja ylhäältä justiin tuon valon kohal läpi. Polttimon sissän tulevan paloilmankin varmaan vois laittaa myös veneen ulkopuolelle. Laittas vaikka pikkasen kauemmas kun pakokaasuputken. On muutes läpiviennit hinnoiltaan aikas suolasia...n.150€ kpl.
Jos teillä kellään tuttuja joilla asennettu tai on asentanut jotain paattiinsa ni olis mukava jos vaikka tänne vinkkaisi tms. Tai voi miule laittaa vaikka sähköpostitse tietoa : vollev40r@gmail. Kom
Kiitos kuitenkin jo kun sain näinkin paljon tietoa kun nyt!
Jos teillä kellään tuttuja joilla asennettu tai on asentanut jotain paattiinsa ni olis mukava jos vaikka tänne vinkkaisi tms. Tai voi miule laittaa vaikka sähköpostitse tietoa : vollev40r@gmail. Kom
Kiitos kuitenkin jo kun sain näinkin paljon tietoa kun nyt!
Re: Veneprojektit ja huollot
Noniin talvi-iltojen ratoksi alkoi Hurricanin muokkaus . Eli tarkoitus vaihtaa väri sisältä sekä ulkoa, muokata takaovia paremmiksi ja tehdä lattia uusiksi. Nämä nyt aluksi ainakin ja niin toimiva kattoluukku. Eli nyt on lattia sahattu irti, osa revitty. Edellinen omistaja oli penkit ottanut pois ja vanerit tilalla vain reunoilta kuidutettu, joten jousti ja oli osittain irti. Nyt kysymys kuuluu, kun nuo "pitkittäispalkit" ovat tuossa kuvassa ja luulin sisällä olevan puun. Ei ollutkaan mitään eli tyhjää täynnä... kannattaisiko nuo täyttää 2k uretaanilla vai antaa olla noin? Ajatuksena oli laittaa ehkä 5mm aluturkkilattia sekä upottaa tankki tohon palkkien väliin. Pohja oli onneksi kuiva ja maali hyvässä kunnossa sisältä. Kaikkea toimivaa saa ehdottaa. Eli vene on siis muokattu hurrican ht504:stä cabiniksi edellisen omistajan toimesta. Lisäksi ihmetyttää koneen maks. Suositus vm. On 1974 ja samana vuonna ollut 100hv ja 120hv suosituksella? Mikä voisi olla erona vai onko jotkut säädökset muuttuneet?
- Liitteet
-
- Beast3.png (83.64 KiB) Katsottu 11616 kertaa
-
- Beast2.png (90.18 KiB) Katsottu 11616 kertaa
Re: Veneprojektit ja huollot
-
Viimeksi muokannut Rinne, 22:49:23 18.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 12:37:41 03.01.2013
Re: Veneprojektit ja huollot
Jos tuo on aito Glastron, niin älä nyt missään tapauksessa ala siitä raiskaamaan mitään kalastusvenettä - on mun mielipide.Rinne kirjoitti:Lauantaina tulee paatti kotikylille!
Kertokaapas fiksummat miten tuosta sais näppärästi muokattua semmosen "kunnon" (ei mitenkään saa kunnollista) heittelyveneen yhdistettynä sattunaiseen vetouisteluun!
Tuolla toisella palstalla on vastaavan kunnostusprojekti meneillään:
http://www.moottorivene.info/keskustelu ... n#msg86387
Re: Veneprojektit ja huollot
-
Viimeksi muokannut Rinne, 21:56:54 27.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Veneprojektit ja huollot
Hei,
Laitan tälle palstalle kyselyn aiheesta. Kun tarvitsen neuvoja, kun olen tässä aiheessa noviisi.
Minulla on tämmöinen vaarilleni kuuluva moottorivene, jossa on palovaurion korjaaminen moottorissa. Moottorina on Yamaha 50 DETO (6H5L) vm.-87.
Venettä ei ole uitettu muutamaan vuoteen (meressä), joten tiedustelen mitä pitäisi tehdä että saisi sen taas liikkeelle. Lisään pari kuvaa aiheesta. Moottorissa on tapahtunut pieni johtojen sulaminen releiden kohdalla (3kpl). Startti on myös tiensä päässä, siihen on jo vaihdettu kertaalleen hiilet ja siinä on muutakin vikaa. Eli vaihdettavaa on ainakin releet, startti ja johdot. Mitä muuta pitäisi huomioida? Pitääkö koko moottori käydä läpi?
Vene on mallia Scandic 500 ja vene valmistettu vankilassa. Se ja moottori ovat kuulemma ollet hänellä uudesta saakka.
Vene on kanssa rapistunut ajan saatossa, joten tiedustelen onko kenellekään kokemuksia lasikuitu veneen sodapuhaltamisesta?
Jotta voisi aloittaa veneen kunnostamisen nollasta.
-Kiitos etukäteen vastauksistanne
Laitan tälle palstalle kyselyn aiheesta. Kun tarvitsen neuvoja, kun olen tässä aiheessa noviisi.
Minulla on tämmöinen vaarilleni kuuluva moottorivene, jossa on palovaurion korjaaminen moottorissa. Moottorina on Yamaha 50 DETO (6H5L) vm.-87.
Venettä ei ole uitettu muutamaan vuoteen (meressä), joten tiedustelen mitä pitäisi tehdä että saisi sen taas liikkeelle. Lisään pari kuvaa aiheesta. Moottorissa on tapahtunut pieni johtojen sulaminen releiden kohdalla (3kpl). Startti on myös tiensä päässä, siihen on jo vaihdettu kertaalleen hiilet ja siinä on muutakin vikaa. Eli vaihdettavaa on ainakin releet, startti ja johdot. Mitä muuta pitäisi huomioida? Pitääkö koko moottori käydä läpi?
Vene on mallia Scandic 500 ja vene valmistettu vankilassa. Se ja moottori ovat kuulemma ollet hänellä uudesta saakka.
Vene on kanssa rapistunut ajan saatossa, joten tiedustelen onko kenellekään kokemuksia lasikuitu veneen sodapuhaltamisesta?
Jotta voisi aloittaa veneen kunnostamisen nollasta.
-Kiitos etukäteen vastauksistanne
- Liitteet
-
- Paatti652.jpg (48.79 KiB) Katsottu 10111 kertaa
-
- Jammu663.jpg (54.71 KiB) Katsottu 10111 kertaa
-
- Palo680.jpg (67.65 KiB) Katsottu 10111 kertaa
Re: Veneprojektit ja huollot
Tänään vein vihdoin ja viimein perämoottorin (Yamaha F50 -00) kaasarien putsaukseen merkkikorjaamolle, kun oli käytännössä jo toimintakyvytön ainakin kolmatta vuotta. Ultrapesuriinhan nuo kaasarit joutivat ja paskaa olivat kuulemma pullollaan. Alin kaasari ei kuulemma kuitenkaan enää pidä (painemittarilla testattiin), vaan on ilmeisesti syöpynyt tjsp. ja pitää vaihtaa, kun ei messinkistä holkkia (mikä lieneekään ) tuossa mallissa saa irti, kun ei ole jengoilla, niin kuin vanhemmissa koneissa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, eli vaihdettuja kaasareita? Kolme muuta kaasaria kuulemma edelleen soivia pelejä putsauksen jälkeen.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Re: Veneprojektit ja huollot
Nyt vene on kotiutunut ja diagnoosina oli ultraäänipesun yms. kaasariputsauksien jälkeen pilalle syöpynyt alimmainen kaasari, jota ei kuulemma saatu yrityksistä huolimatta millään pitämään. Vaihtoon meni siis alimmainen kaasari.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Re: Veneprojektit ja huollot
Alkaa vene näyttämään siltä että kaipaa uutta maalia pintaan.
Saisiko viisaammilta vähän neuvoa mitä maaleja tarvitaan?
Ja tarviiko vanhat maalit hioa kaikki pois vai riittääkö karhennus?
Ja mitäs noi primerit, antifouling ja pintamaalit on? Antifouling ilmeisesti myrkkymaali jonka voi jättää pintamaaliksi veden alaiseen osaan?
edit. Ja vene siis Yamariinin 435 ja meri käytössä
Saisiko viisaammilta vähän neuvoa mitä maaleja tarvitaan?
Ja tarviiko vanhat maalit hioa kaikki pois vai riittääkö karhennus?
Ja mitäs noi primerit, antifouling ja pintamaalit on? Antifouling ilmeisesti myrkkymaali jonka voi jättää pintamaaliksi veden alaiseen osaan?
edit. Ja vene siis Yamariinin 435 ja meri käytössä
Re: Veneprojektit ja huollot
Ajattelin vetää pohjalle tommosen Hempel Light Primer epoksimaalin. Paljonko sitä mahtaa kulua 4,35m pitkään veneeseen? Tarviiko ostaa suosiolla 2,25l purkin? Ilmeisesti tuon päälle voi vetää antifouling maalin? Paljonkos sitä mahtaa kulua pohjaan?
Re: Veneprojektit ja huollot
Eikö kukaan tiiä?
Re: Veneprojektit ja huollot
Katos hempelin ohjeista. Mä just katsoin myrkyn, se oli 13,3m2/Litra
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Veneprojektit ja huollot
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Veneprojektit ja huollot
Aina ajankohtainen kysymys veneen maalamiseen liittyen. (Selattu on keskustelut läpi, mutta kysellään nyt tämänhetkiset mielipiteet)
Aihiona on Scantic 500HT, jonka pohja yms olivatkin oletettua siistimmät. Kuitenkin vene on viikonlopun jälkeen hiottu läpikotaisin karheaksi ja pieniä paikkailuja saatetaan tehdä.
Mutta miten tulisi maalata sisävesille?
-Riittääkö alkuperäisen maalipinnan päälle toppari ja vedenalaisiin osiin esim. "myrkky"?
-Vai pitääkö laittaa primeri+pintamaali?
Ja montako kerrosta?
Topparia olisi hyvin saatavissa kontaktien kautta, mutta tieto tuosta maalauksesta on ollut hieman ristiriitaista.
Aihiona on Scantic 500HT, jonka pohja yms olivatkin oletettua siistimmät. Kuitenkin vene on viikonlopun jälkeen hiottu läpikotaisin karheaksi ja pieniä paikkailuja saatetaan tehdä.
Mutta miten tulisi maalata sisävesille?
-Riittääkö alkuperäisen maalipinnan päälle toppari ja vedenalaisiin osiin esim. "myrkky"?
-Vai pitääkö laittaa primeri+pintamaali?
Ja montako kerrosta?
Topparia olisi hyvin saatavissa kontaktien kautta, mutta tieto tuosta maalauksesta on ollut hieman ristiriitaista.
Re: Veneprojektit ja huollot
Jos ostat uuden lasikuituveneen, niin pintamaalina siinä on gelkoat/topgoat joka paikassa. Ei se muuta kaipaa edes vedenalaisiin osiin. Varsinkaan jos vene säilytetään trailerilla.Bresakki kirjoitti:Aina ajankohtainen kysymys veneen maalamiseen liittyen. (Selattu on keskustelut läpi, mutta kysellään nyt tämänhetkiset mielipiteet)
Aihiona on Scantic 500HT, jonka pohja yms olivatkin oletettua siistimmät. Kuitenkin vene on viikonlopun jälkeen hiottu läpikotaisin karheaksi ja pieniä paikkailuja saatetaan tehdä.
Mutta miten tulisi maalata sisävesille?
-Riittääkö alkuperäisen maalipinnan päälle toppari ja vedenalaisiin osiin esim. "myrkky"?
-Vai pitääkö laittaa primeri+pintamaali?
Ja montako kerrosta?
Topparia olisi hyvin saatavissa kontaktien kautta, mutta tieto tuosta maalauksesta on ollut hieman ristiriitaista.
Kerros, tai pari riittää, kunhan ei lasikuitu paista alta.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 14:56:20 11.03.2013
- Paikkakunta: Lahti
Re: Veneprojektit ja huollot
Kyselen nyt viisaammilta millä viime kesänä maalattu veneen pohja kannattaisi käsitellä. Pohjassa 2-komponentti epoximaali. Viime kesänä ei tullut käsiteltyä millään.
Re: Veneprojektit ja huollot
Tuota noin mitäs tasoitetta kannattaisi käyttää polyesterin päällä jotta saisi suoran ja tasaisen pinnan? Vai saako matolla ja hartsilla riittävän sileen pinnan kun hioo? "Pientä" reiän paikkailua...
Re: Veneprojektit ja huollot
Vene ei tarvii kunnostusta pesun kylläkin. Moottorissa onkin sitten projektia senkin edestä jostain 50-luvun alusta olevaa pikku evinrudea yritän kunnostaa käyttöön. Meinaavaan olla tekemisissä että saisi osiin putsaamista varten. Osa ruuveista jumissa ja kannat rikki. no saanähdä jos sais kuntoon jonkun verran on ainakin osien ja tiivisteiden vaihtoa luvassa.
Re: Veneprojektit ja huollot
Mrahti, ei oikein polyesteriä ja lasikuitu tasoitu hiomalla. Jotain normaalia epoksitasoitetta päälle ja hionta niin kyllä se siitä tasoittuu. Noi bilikan ja honkkarin myymät halvat tasoitteet on riittävän hyviä. Itse tasoittelin pari neliötä tuolla konstilla ja ihan hyvä siitä tuli.
Re: Veneprojektit ja huollot
Saisikohan soodapuhalluksella myrkkymaalit pois ja pohjan siihen kuntoon että vois suunnitella maalaamista? Motonetistä katteli kuutisen kymppiä maksavaa puhalluslaitetta mutta olisikohan se liian helppoa ollakseen totta?
Myrkkymaalit jäi vähä härskin näköseks marine clean pesun jälkeen eikä lähteny pois vaikka kuinka hinkkas pesurilla ja hankaili joten jos sitä sitte vetäsis pohjan kokonaa uusiks? Pääseeköhän sitä vesille ollenkaan?
Myrkkymaalit jäi vähä härskin näköseks marine clean pesun jälkeen eikä lähteny pois vaikka kuinka hinkkas pesurilla ja hankaili joten jos sitä sitte vetäsis pohjan kokonaa uusiks? Pääseeköhän sitä vesille ollenkaan?