30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Markus »

Koneena on 80-luvun loppupuolen 30hp autolube yamaha. Tämä on ollut itsellä nyt muutaman viikon ja bensaa tullut ajettua n. 30 litraa.

Sellaista aloin ihmettelemään, että kun lisäsin öljyä tuonne säiliöön nyt ensimmäistä kertaa niin sinne meni sitä noin 1dl. Tuntuu aika pieneltä tuo määrä vai mitä sanotte? Ajaessa "sinistä" savua tulee, joten jonkin verran öljyä kuitenkin kuluu. Voiko tätä mitenkään mitata vai pitääkö vain tarkkailla tilannetta? Ilmoittaako "summeri" jos öljyn saanti on liian vähäistä vai sitten kun moottori alkaa käymään liian kuumana?

Onpa kysymyksiä, mutta kun ei ole näiden kanssa tullut juurikaan pelattua niin opetteluksihan tämä menee.
Viimeksi muokannut Markus, 09:17:46 13.05.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja sursill »

Kone on vm.-87 tai tuoreempi, muistini mukaan.
Tuollaisen Yammun öljyn kulutus on todella pientä, autolube annostelee
öljyä mekaanisen rataspumpun avulla alkaen 0.jotain- 1% riippuen koneen kierroksista.
Sinisestä savusta ei kannata olla huolissaan, kone saa silloin öljyä, kannattaa kuitenkin seurata etteivät tulpat karstoitu.
Jos kone rupeaa temppuilemaan, niin käytä se asiantuntevassa huollossa ni sulla on pitkäksi aikaa konetta siinä.


Kaikilla on ollut se ensimmäinen kerta ja parempi kysyä kuin katua. :wink:
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Juu, mun -87 ei ole oilerilla, eli tuoreempi taitaa tuo olla.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitokset tiedoista. Jotenkin sitä ajatteli, että tuota öljyä pitäisi mennä se 1% jatkuvalla syötöllä, mutta tämä selittääkin paljon. Nyt kun muistelen niin koneen vuosimalli on melko varmaan -88.

Täytyy tulppien tilannetta kesän mittaan seurata ja tarvittaessa kiikuttaa huoltoon. Itse kun noiden päälle ei juuri mitään ymmärrä.
bengtsod
Viestit: 369
Liittynyt: 10:14:50 11.05.2006
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja bengtsod »

Tuolle oilerin toiminnalle on muistaakseni olemassa testi (tyyliin cc/min tms), ainakin öljynmäärä on säädettävissä ja sen toiminnan osalta on luovutushuollossa erikseen maininta.
Jos säädöt pielessä , saattaa saada liian vähän öljyä ja siitä ei välttämättä hyvää seuraa.
Mulla ei ole manuskaa nyt käsillä eli en osaa sanoa miten tuo testi tehdään.
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Markus »

Jatketaas vanhassa ketjussa kun sama kone edelleen kyseessä.

Viime reissuilla on alkanut olemaan jonkinlaista nykimistä koneen käynnissä havaittavissa. Varsinkin "puolikaasulla" kiihdyttäsessä kone toimii hiukan nykien ja tuntuu että kävisi kahdella. Sitten kun laittaa kaasun pohjaan kone herää ja alkaa käymään normaalisti. Itse ole pähkäillyt, että vika olisi kaasarissa. Sitä ei ole ainakaan sillä välillä mitä tuo itsellä on ollut puhdistettu. Siihen kysymys liittyykin, että onko tuo miten monimutkainen operaatio itse toteuttaa vai onko sellaisia jippoja luvassa, että kannattaa viedä suosiolla ammattilaiselle? Yhtään kaasari en ole koskaan purkanut. Tulpat katsoin läpi ja ne näytti ihan siisteiltä ja keskenään saman näköisiltä.
lordofgreed
Viestit: 138
Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ei varsinaisesti vastaus kysymykseen, mutta itselläni 50hp GETO-jammu 90-luvun alusta. Vetouistelukäytössä itsellä kierrokset 800-900rpm hujakoilla ja tuntuu ettei tulpat tuosta pitemmän päälle hirveästi tykkää (kesällä helposti ~5h siivuja ilman kierrosten nostoa välissä). Vaikka olisikin silmämääräisesti kunnossa, saattaa uudet tulpat poistaa tuollaisen osakaasulla nyhtämisen.
Tällä hetkellä mennään viimekesäisillä tulpilla ja samankaltaista röpöttämistä/nyhtöä tuntuu osakaasulla, tiedä sitten auttaako uudet tulpat, mutta siitä ajattelin itse aloittaa. Ei kuitenkaan hirveä investointi, joka vuosi on kyllä vaihtolistalla. Tänä vuonna en kerennyt vaihtaa ennen kauden alkua. Ostoslistalla kyllä on milloin satun pyörähtämään pelipaikoilla josta tuollaisia löytää...
Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

Tuon yampin tulpat maksaa muistaakseni 3,5 e/kpl moponetissä, joten siitä mä lähtisin ennen kuin alkaisin viedä venettä 70e/h laskutukselle..
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitokset jo näistä vastauksista. Eli tulpat menee nyt ainakin vaihtoon.
Avatar
Espel
Viestit: 180
Liittynyt: 17:56:56 07.02.2006
Paikkakunta: Lähel Turkku

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Espel »

tapio300 kirjoitti:Tuon yampin tulpat maksaa muistaakseni 3,5 e/kpl moponetissä, joten siitä mä lähtisin ennen kuin alkaisin viedä venettä 70e/h laskutukselle..
Mulla joskus 50hv jammu alkoi nykimään ja vaihdoin tulpat. Ei auttanut. Vein huoltoon. Säädettiin kaasarit. Alkoi taas toimimaan. Lasku oli 100€. Pyysin erittelyn ja hypin tasajalkaa onnesta kun olivat vaihtaneet moponetin 3,5€:n uudet tulpat samanlaisiin. Säätö 25€ ja tulpat 25€ kappale.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Ai stana...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
lordofgreed
Viestit: 138
Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Espel kirjoitti: Mulla joskus 50hv jammu alkoi nykimään ja vaihdoin tulpat. Ei auttanut. Vein huoltoon. Säädettiin kaasarit. Alkoi taas toimimaan. Lasku oli 100€. Pyysin erittelyn ja hypin tasajalkaa onnesta kun olivat vaihtaneet moponetin 3,5€:n uudet tulpat samanlaisiin. Säätö 25€ ja tulpat 25€ kappale.
Mukavaa, tosin itsellekin autojen moottorinohjaushommista iskostunut päähän että ennen säätöä ensimmäisenä tulppien vaihto. Senverran halpaa (poislukien -EVX yms. tulpat) ettei moisen takia kehtaa tehdä uudestaan.
Toki katteet noissa tulpissa vähintäänkin kohdillaan...
Motossa halpaa joo, mutta tältä kylältä ei tuommoisia tulppia löytynyt. Lähimpään kaupunkiinkin 50km ja lähin Motonet yli tuplamatkan päässä. Eli ei kehtaa varta vasten lähteä tulppia hakemaan...
Ja nyt kun tätä asiaa pyörittelee, niin taidanpa ostaa ainakin sen pari kierrosta kerralla!
J.C
Viestit: 367
Liittynyt: 12:30:31 12.01.2008

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja J.C »

Nurkissa sama 30hv autolube kone. Vuosimalli -90/91 ja ensimmäiset huollot tehtiin vasta viime keväänä. Kone ollut uudesta asti (vajaa kesän ajettuna tuli )

Kone ei enään pysynyt hyvin tyhjäkäynnillä käynnissä ja starttaaminen kesti seisomisen jälkeen selvästi kauemmin. Vaihdoin bensepumpun kalvot ja samalla jumiutuneen termostaatin ( termari melkein 60€). Tulpat myös.
Bensaletkun vaihdoin myös uuteen. Koneen päässä oleva liitin oli selvästi hapertunut ja "ilmavuoto" oli mahdollinen. Samalla vaihtui lutku-pumppu ja tankin päähän tuleva toinen liitin myös. Imprelleri vaihtu jo aikaisemmin keväällä. Kone nuortui näillä konstein jo selvästi.....

Kaasareita ei siis (vielä) tarvinnut puhdistaa / synkronoida.

Viimeksi kun 60hv Yamahan 2-t koneeseen teetätin kaasarien putsauksen, synkronoinnin ja sytytysennekon säädön/tarkistuksen sekä tulpat 3kpl oli hinta muistaakseni 220€ suoraan käteen. Kone kävi tämän jälkeen kuin enkeli !
Tämä siis perämoottorikorjaamolla ja homma tehtiin keväällä kiireestä huolimatta. Kalaan oli päästävä ja jäät suli silmissä....

P.S tarkasta myös sytytystulppinen hattujen kunto. Kerran oli yhdessä koneessa niin käynyt että alimmainen oli ruostunut/hapettunut ja antoi ilmeisesti virtaa läpi vaan kun kierroksia koneessa enemmän. Tuossa koneessa oli kyllä sitten kaikkea muutakin lopuksi...
JarZa
Viestit: 268
Liittynyt: 23:34:23 12.10.2007
Paikkakunta: Leppävirta, P-Savo

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja JarZa »

Sori OT, mutta mistä vuodesta lähtien tuota autolube mallia on ollut?
-Kun savolainen puhuu, on vastuu kuulijalla-
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Mullakin mökkiveneen pirkasta vaihdoin viime syksynä ekan kerran tulpat, kun lakkasi mokoma käymästä ja vieläpä kesken ajon. Kone on niinkin tuoretta vuosimallia kuin 1989, eli huonot tulpat oli koneeseen tehtaalla laitettu. Mitkä lie maanantaikappaleet. :evil: Silmämääräisesti tarkasteltuna näyttivät ihan hyviltä, mutta vielä mitä. Noh uusilla tulpilla matka jatkui taas mallikkaasti. Seuraavaa tulppien vaihtoa suunnittelemaan vuodelle 2035... Kuva
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Markus »

Täytyy tänään koittaa ehtiä tulppakaupoille. Minkälainen operaartio on bensapumpun kalvojen vaihto?
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Markus kirjoitti:Täytyy tänään koittaa ehtiä tulppakaupoille. Minkälainen operaartio on bensapumpun kalvojen vaihto?
Vaihda samalla koko pumppu. Ei maksa maltaita. Pumpun vaihto-operaatio ei ole kummoinen kuten ei ole pelkkien kalvojenkaan. Taitaa pärjätä pelkällä ruuvarilla.

Osat esim. täältä: http://www.elisanet.fi/voimakone/yamaha.htm
I wish I had ghosts...
Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1990
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja sursill »

Täältä löytyy räjäytyskuvia -88 30 hp yamppiin ja muihinkin.
Markus, jos sulla on bensapumppu kaasuttimen kyljessä, niin tilaa pelkät uudet kalvot ja vaihdat ne. Helppo homma jos tekee rauhassa.

Autolube taisi tulla määrättyihin kokoluokkiin jo -86-87 ja yleistyi tämän jälkeen.
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitokset kaikille vinkeistä.

Vaihdoin tulpat ja bensaletkun liittimen mikä tyrkätään moottoriin kiinni. Oli se tiiviste murenemassa siitä pois. Pikainen ajolenkki ainakin lauantaina vaikutti lupaavalta. Käynti parani ja kone vastaa kaasuun paremmin. Tulpanhattujen kontaktipinnatkin oli aika ruosteessa joten putsasin myös ne. Vaikea sanoa että mikä noista toimenpiteistä auttoi mutta selvästi vaikutusta kuitenkin oli.

Ehkä tällä viikolla ehtii vähän pitemmäksi aikaa vesille niin sitten näkee paremmin että miten tuo toimii.

Vilkaisin sitä bensapumpun kalvoa. Kuinka paljon tuo saa olla "löystynyt"?
Eli tämä kyseessä: http://www.elisanet.fi/voimakone/per%E4 ... o-Yama.jpg
Avatar
Markus
Viestit: 111
Liittynyt: 12:35:09 04.05.2005
Paikkakunta: Etelässä

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Markus »

Markus kirjoitti:Kiitokset kaikille vinkeistä.

Vaihdoin tulpat ja bensaletkun liittimen mikä tyrkätään moottoriin kiinni. Oli se tiiviste murenemassa siitä pois. Pikainen ajolenkki ainakin lauantaina vaikutti lupaavalta. Käynti parani ja kone vastaa kaasuun paremmin. Tulpanhattujen kontaktipinnatkin oli aika ruosteessa joten putsasin myös ne. Vaikea sanoa että mikä noista toimenpiteistä auttoi mutta selvästi vaikutusta kuitenkin oli.

Ehkä tällä viikolla ehtii vähän pitemmäksi aikaa vesille niin sitten näkee paremmin että miten tuo toimii.

Vilkaisin sitä bensapumpun kalvoa. Kuinka paljon tuo saa olla "löystynyt"?
Eli tämä kyseessä: http://www.elisanet.fi/voimakone/per%E4 ... o-Yama.jpg
Toissapäivänä ehti vähän pitempäänkin ajamaan. Noin 40 km tuli päivän aikana pyörittyä ja kone toimi hyvin koko päivän. No eilen sitten uudestaan niin alta 10 km lenkin jälkeen sataamaan tullessa alkoi taas oireilla. Nykimistä ja tuntuu välillä käyvän kahdella. Bensapumpun kalvot on nyt tilauksessa ja sitten seuraavana pitää alkaa tosissaan epäillä kaasaria tai puolia.
afusaffen
Viestit: 64
Liittynyt: 21:05:01 15.01.2007
Paikkakunta: OULU

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja afusaffen »

Moro, mitäs bensaa väki käyttää näissä 30hv autolube jammuissa? Itse olen 98 yrittänyt käyttää ... Käykö toi nykyinen 95 näille?
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja lore »

afusaffen kirjoitti:Moro, mitäs bensaa väki käyttää näissä 30hv autolube jammuissa? Itse olen 98 yrittänyt käyttää ... Käykö toi nykyinen 95 näille?
95 ei käy, 99 olisi parasta mutta sitä ei enää saa joten 98:lla on ajettava.
Mitä alempi oktaaniluku, sitä herkemmin syttyvää bensaa. Kun bensa syttyy liian herkästi, se saataa syttyä ennen kipinää ja kone ei käy kuten pitäisi. Siksi siis Yamahalle ysikasia.

Lisäys: Bensassa on päinvastoin kuin dieselissä. Mitä herkemmin syttyvää, sitä huonompilaatuista.
hempan venepalvelu
Viestit: 2
Liittynyt: 12:55:14 27.07.2015
Paikkakunta: Kemiönsaari
Viesti:

Re: 30 hp yamaha autolube ja kaasarin puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja hempan venepalvelu »

Noissa 30-40hp koneissa tuppaa bensapumpun uloimman kalvon alahelmaan tulla sellainen hädintuskin silmin havaittava murtuma, johtuen kalvopesän muodosta. Sen vaihto ei näppärältä kaverilta vie kuin 10min ja tämän jälkeen useimmiten toimii kaasu taas tasaisesti. Itsellä ollut huollettavana kymmeniä samantyyppisistä oireista kärsiviä koneita ja tämä ollut useimmiten vikana! Myös tulpat kannattaa aina käyntihäiriöiden ilmaantuessa vaihtaa, jotta suljetaan se vaihtoehto pois laskuista! szeko
Vastaa Viestiin