Trailerin ostoa suunnittelemassa

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
whelibob
Viestit: 11
Liittynyt: 19:35:27 06.05.2017

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja whelibob »

Veneenvaihdon johdosta pitäisi hommata jarrullinen 1000-luokan traileri. Vene on faster 495 ja painaa moottorinsa kanssa 580kg. Trailerin painon kanssa huidellaan yli 800kg vetomassassa. Autollani saa rek. otteen mukaan vetää 675 jarrutonta vetomassaa. Eli käsittääkseni jotta mennään pykälien ja vakuutusyhtiöiden ehtojen mukaan, on ostettava jarrullinen venetraileri.
Olen tässä katellut JSI VT1000 traileria ja Majavan VT1000 traileria. Hintakatto on 2000e
Nettiä selaillessa osunut tälläiset plussat ja miinukset silmään:
JSI VT1000
+erälehden testivoitot sisarmallilla(VT750L) 2007 ja 2009
+keulapukissa korkeussäätö
+kelpo komponentit ja kitkavinssi
+paljon rullia hyvä pitkä kippi ja kaksirullaiset sivutuet
-+ onko jarruvaijeri rst/hst:tä niinkuin majava mainostaa
+-onko automaattistajarrumekaniikka peruutuksessa niinkuin majava mainostaa
-nettiä selaillessa ylittää 2000e
-heikompi kantavuus kuin majavassa
Majava VT1000 classic
+tarjouksessa 1999e
+hyvät komponentit ja kitkavinssi
+-jarruvaijeri rst/hst:tä
+-automaattinen peruutusautomatiikka
+-onko majavassa kaasujousikuormitteisesti kääntyvät takavalot
+keulapukissa ei vissiin korkeussäätöä?! Kipparilehdessä sisarmallia moitittiin moisesta vaikka testin voittikin
+testivoitot sisarmalleilla vt750 ja vt1350 kipparilehdessä 2012 ja 2015
+parempi kantavuus ja hyvä sivupyörät mukaan ottava kippi

Kumman valitsisitte? Vai onko 2000e hintaluokassa joku varteenotettava vaihtoehto. Ainakin 2 kertaa tulee käytettyä vuodessa ja mahdollisesti innostun hinaamaan mökille venettä 2t ajomatkan päähän. Harmillisesti kipparilehtiä ei löydy netistä eikä vissiin kirjastosta.
hele
Viestit: 18
Liittynyt: 21:33:22 18.02.2015

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja hele »

Itse päädyin samanlaista Fasteria 3 vuotta sitten ostaessani Majava VT 1300 PRO (MTJ570) traikkuun, joka eroaa tuosta Classic mallista. Esim tupla-runko, joka katettu kävelysillalla. Kantavuutta 952kg, jonka päättelin riittävän kun tankki on täysi (n. 640kg), kyydissä pari varakanisteria ja kaikenlaista muuta tavaraa ankkureista lähtien. On siellä nähty kiuas, multasäkkejä jne. Äkkiä ollaankin siellä 750-800 hujakoilla ja silloin alkaa olemaan kummankin kantavuuden yläraja lähellä.

En ole laskenut kilometrejä, mutta yli 2000 km perusteella ei minkäänlaisia ongelmia. Varmasti ylimitoitettu traikku kestää paremmin kun joutuu pienemmälle rasitukselle. Talvisin nostan traikun veneen kanssa sen verran ylös, että akselin alle tulee tukipuut ja renkaat jää ilmaan. Tällöin voin jättää jarrut auki.
+ automaattisesti kääntyvät kipin sivutuet on oikeasti hyvät ja keskittää veneen oikeaan kohtaan
+ takakippi helpottaa veneen nostoa ja laskua, hyötyä hankalemmilla rampeilla
+ sivuun käännettävät valot kestäneet hyvin vaikka muutaman kerran upotettu järveen umpioineen
+ jarrut kestäneet nyt yli 3v
+ laadukkaan Goliath vinssin rinnalle tuli sähkövinssi kaukosäätimellä ja akkukotelo. Voi tätä helppoutta :)
+ määräaikaiskatsastus on helppoa veneen ollessa kyydissä (vaikken ymmärräkään miksei jarruttomia määräaikaiskatsasteta)
+ peruutusautomatiikka varauksella. Peruutettaessa ylämäkeen jarruttaa hieman liikaa. Mutta maantiellä vauhdin tippuessa (jarrutus) traikku painautuu vetokoukkua vasten aiheuttaen jarrujen kiristyksen ja tiputtaa vauhtia paremmin. Tykkään jälkimmäisestä, kun osa jarrutusvoimasta on traikussa.
+ pitkä keskellä oleva kävelysilta pitää kengät kuivina
+ riittävästi rullia kölin alla
+ keulapukin korkeussäätö
+- Muistaakseni Majavan takakippiä voi siirtää eteen tai taakse. Miten JSi kanssa, lienee kiinteä?
+ ylimitoitettu kantavuus

Majavassa ei muistaakseni kaasujousitettuja kääntyviä takavaloja, vaan ainoastaan kääntyvät ja rungossa kuminen tutti kummassakin asennossa, johon kiinnittyy ja pysyy. Eipä tämä kaasujousta tarvitsekaan.

Noiden testien vuosilukujen välissä on tapahtunut aika paljon kehitystä, oisko isompi kehitys tapahtunut juuri siinä välissä? Valmistajat lukevat suurennuslasilla kaikki testit ja parantavat huonoiksi mainittuja ominaisuuksia. Haluaahan jokainen olla se testimenestyjä, joka avittaa myyntiä. Nykyään traikkujen erot on ymmärtääkseni aika pienet ja ainakin osa veneilijöistä väittää, että osat tulevat samoilta tehtailta. Onko urbaania legendaa vai täyttä totta, en tiedä.

Onnistuisko kummankin venetrailerin vuokraus jostain hetkeksi testiä varten? Ainakin Majavaa näyttää saavan vuokralle PK-seudulta https://www.vuokravaunut.fi/pages/sr-vaunuluokka-01.php

Onnea sekä hyvästä venevalinnasta :) että traikun etsintään. Muista säätää vetokoukulle asettuva paino oikein!
whelibob
Viestit: 11
Liittynyt: 19:35:27 06.05.2017

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja whelibob »

Kiitoksia neuvoista. Vähän väärää tietoa tuli tuohon aiempaan viestiin noiden majavan ja jsi:n plussiin ja miinuksiin. Päädyin nyt lopulta jsi vt1000l malliin. Tahtoi olla aika lopussa kaikkialta. Nyt heräsi pari kyssäriä tuohon trailerin kuormaykseen ja säätöön liittyen. Onko veneeni suht oikein trailerilla ja rullat suht oikein säädöissä. Taaimmainen rulla ei kosketa veneen pohjaa koska kölirauta loppuu n.30cm ennen peräpeiliä. Ja etummainen rulla ei myöskään kosketa pohjaan. Loput rullat kyllä kannattelevat venettä. Pitäisikö minun säätää kaksi etummaista rullaa senverran ylemmäs että veneen taaimmainen osa osuisi taaimmaiseen rullaan.
Kuva
https://i.imgur.com/pvLuLMi.jpg
Kuva
https://i.imgur.com/iZr4ZnF.jpg
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Trailerin ostoa suunnittelemassa

Viesti Kirjoittaja Fuso »

"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin