TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja KMan »

jänis kirjoitti:
KMan kirjoitti:Max 5500 on aika tavallinen, mutta ehkä nykyään yleisempi on 6000. Suosittelen ihan itse tarkistamaan sen suosituksen oikean malliversion mukaan! :hattu:
Kyllä mä ehkä oon aika varma, että jossain hontan sivuillas en joskus näjin ja yks potkurikauppa meinas samaa..
Nooh.. mututuntumalla täs on tähänkin asti pyristelty näis projekteis :D

(kaikki "veneetkin" rävelletty vaikka ei ole ollut, en ole ikinä ajanut, eikä ole ollenkaan kokemusta oikesta veneistä. kerran olen ollut kyydissä noin 9 vuotiaana.)
No mää katoin sun puolesta sitten. Kyse on suositellusta käyttökierrosalueesta hana auki.

Nykyversio 5000-6000 http://www.hondamarine.fi/mallisto/bf50-15/bf20

Tässä 5000-6000 (All prices current as of August 2002.) http://www.boatsales.com.au/editorial/e ... roke-8248/

Sitä ennen on kai ollut kuristettu 3 sylinterinen malli. Nykyään BF15 on kuristettu.

Ehkä on sekoitettu kierroslukuun, jossa on laskettu tulevan nimellisteho. Tai ehkä tuo on vain keskiarvo, koska Hondan sivuilla ei taideta puhuta sellaisesta. Siis 5500 nyky-BF20. Tuossa näkee niitä ja siitä päättelisin myös että BF15 voisi olla alempi 4500-5500, koska on merkitty 5000. http://www.budgells.com/s/search/invent ... a%20Marine

Luotettavan tiedon saisi kai tuosta katsomalla serial numberin mukaan: https://marine.honda.com/support/manuals/models/BF20

:juunääs:
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tuli maahantuojalta nopsaa uus minunkota ku irtos vanhasta moottori rikiputkesta ja pyörii ja heilu ku kuolleen vasikan jalka, Tuli viä arvokkaampi 55 sen 45 tilalle.
Reilu kolmevuotta se vanha kesti. Onneks oli kuitti viä tallella.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

jänis kirjoitti:Laitoin tommosen kokeen tulille maanantaina, jossa koitetaan kuinka uretaanilevy imeekö se vettä kui pal.
Laikkasin tommosen kikkareen joka painoi 10g ja panin poksiin joka täys vettä. Vuorokauden päästä punnittin, niin oli tullut 2g lisäpainoa. Tänään ja siis kuus vuorokautta myöhemmin paino oli 13g eli 5päivässä oli tullut vaan1g lisää tuohon edelliseen punnitukseen.. Outoo.

No annetaan kokeen jatkua ja punnitaan aina ku muistetaan.
Parivuotta lionnut upoksissa:
Liitteet
SPU urtsi.jpg
SPU urtsi.jpg (38.68 KiB) Katsottu 17588 kertaa
SPU urtsi2.jpg
SPU urtsi2.jpg (45.68 KiB) Katsottu 17588 kertaa
vaelluskuha
Viestit: 1
Liittynyt: 22:25:52 31.12.2017

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja vaelluskuha »

Hei mites tää sun uusin vene soveltuu heittelyyn/ veto uisteluun onko jämäkkä? Saanu ihan järkyttävän kipinän rakentaa kans oman veneen näitä sun veneen rakennus puuhia lukiessa! szeko
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

vaelluskuha kirjoitti:Hei mites tää sun uusin vene soveltuu heittelyyn/ veto uisteluun onko jämäkkä? Saanu ihan järkyttävän kipinän rakentaa kans oman veneen näitä sun veneen rakennus puuhia lukiessa! szeko
Heittelyyn se sopii mainiosti koska on niin tukeva kokosekseen. Uisteluhommat on vähän niin ja näin.. hienolla kelillä kyllä ja pienehkössä aallokossa menee, mutta kun alkaa oikeen tuuli repimään, niin sitte mennään ku haavanlehti.
Toki jos laittas jonkin moisen kölin ni se auttais asiaa paljon. Ihan pintakalvossahan se kelluu kun niin loiva pohja..
Vähän on ollut meininki valmistaa kahesta L-mallisestaalumiini listatsta köli joka liimataan jollain superliimalla (koriliima?) pohjaankiinni. Siksi alumiinistä, että tulee mahdollisimman ohut ja ei tiputtais huippunopeutta.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

On se harmi kun tää seppä ei ole puoleen vuoteen kirjotellut. Sillä lienee semmoinen kirkkovene työstön alla ettei ehdi kirjotella.
- Jukka
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

jvelth74 kirjoitti:On se harmi kun tää seppä ei ole puoleen vuoteen kirjotellut. Sillä lienee semmoinen kirkkovene työstön alla ettei ehdi kirjotella.

Josko pienen tarinan kirjottais viimesestä vuodesta.

Taitaa olla kohtapian vuos ku oltiin tyttären kanssa pulkkamäessä. Ajettiin kunnon kokkareen (nyrkin kokonen) yli ja siinä sai alaselkä aika täräyksen. No se oli pariviikkoo sitte kipeä sen verran ettei oikeen mitään viittinyt tehdä. Sitte se olikin aika hyvä siihen asti kun olimma lapissa ja päätin ekaa kertaa ikinä kokeilla laskettelusuksia ja mentiin plikan kanssa opettaja ja sukset vuokraamaan. Kaikki menikin hienosti kunnes aivan tunnin lopussa lensin persiilleni ja siitä se selkä taas kipeytyi reiluksi viikoksi.
Taas se parani jotenkin, mutta kokoajan oli tunne ettei oikein uskalla kovin paljoa nostella ja olo oli jäykkää. outoa oli kun aina ollut aika notkea ja vikkelä.
Sitte pääsinkin pitkän työttömänajan jälkeen töihin ja siellä muutaman viikon olon jälkeen iski jalkaan semmosen iskiaksen että oksat pois! Lääkäri olis heti kirjoittanut kaks viikkoo saikkua, mutta en ottanut ku loppuviikon eli pari päivää. Öisin ei oikein saanut nukuttua millään. sain jotain kovia lääkkeitä joilla pystyi töissä käydä. Siitä sitten otettiin kuvia ja seuraavaksi magneettikuvia. Pahan näkönen se on tuo alin nikama ku on kai nuorena murtunut sitten se on kulunut älyttömästi luiskahtanut 9mm sijoiltaan ja välilevy pulkkamäen seurauksena pullahtanut sinne väliin joka tuon iskiaksen aiheutti.

Kalahommat jäi koko kesältä. Muutaman kerran käytiin uimassa ja venettä samalla testailtiin sen verran että huomasi ettei tule kyllä kalahommista mitään.
Harry-kt
Viestit: 27
Liittynyt: 13:43:23 16.10.2012

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja Harry-kt »

jänis kirjoitti: 20:02:51 07.01.2019
jvelth74 kirjoitti:On se harmi kun tää seppä ei ole puoleen vuoteen kirjotellut. Sillä lienee semmoinen kirkkovene työstön alla ettei ehdi kirjotella.

Josko pienen tarinan kirjottais viimesestä vuodesta.

Taitaa olla kohtapian vuos ku oltiin tyttären kanssa pulkkamäessä. Ajettiin kunnon kokkareen (nyrkin kokonen) yli ja siinä sai alaselkä aika täräyksen. No se oli pariviikkoo sitte kipeä sen verran ettei oikeen mitään viittinyt tehdä. Sitte se olikin aika hyvä siihen asti kun olimma lapissa ja päätin ekaa kertaa ikinä kokeilla laskettelusuksia ja mentiin plikan kanssa opettaja ja sukset vuokraamaan. Kaikki menikin hienosti kunnes aivan tunnin lopussa lensin persiilleni ja siitä se selkä taas kipeytyi reiluksi viikoksi.
Taas se parani jotenkin, mutta kokoajan oli tunne ettei oikein uskalla kovin paljoa nostella ja olo oli jäykkää. outoa oli kun aina ollut aika notkea ja vikkelä.
Sitte pääsinkin pitkän työttömänajan jälkeen töihin ja siellä muutaman viikon olon jälkeen iski jalkaan semmosen iskiaksen että oksat pois! Lääkäri olis heti kirjoittanut kaks viikkoo saikkua, mutta en ottanut ku loppuviikon eli pari päivää. Öisin ei oikein saanut nukuttua millään. sain jotain kovia lääkkeitä joilla pystyi töissä käydä. Siitä sitten otettiin kuvia ja seuraavaksi magneettikuvia. Pahan näkönen se on tuo alin nikama ku on kai nuorena murtunut sitten se on kulunut älyttömästi luiskahtanut 9mm sijoiltaan ja välilevy pulkkamäen seurauksena pullahtanut sinne väliin joka tuon iskiaksen aiheutti.

Kalahommat jäi koko kesältä. Muutaman kerran käytiin uimassa ja venettä samalla testailtiin sen verran että huomasi ettei tule kyllä kalahommista mitään.
Joko on selkä kunnossa? Itsellä alin nikama liukunut 16mm pois paikaltaan ja silti nyt työkykyinen. Tosin puoli vuotta meni sairaslomalla selän takia pari vuotta sitten. Vasen jalka rupes pettämään alta.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jänis »

Joo kyllä se paljon parempi on mutta kyllä saa olla varovainen. Vähänkin jos nostaa liikaa tai huonossa asennossa on aina viikon kipeä. Normaalia siittä ei kyllä ikinä enää tule.
Jatkuvasti siellä on sellanen jännä tunne sellasta pientä kipua kokoajan tai jomotusta.

Kalassa on kyllä nyt juostu viimevuodenkin puolesta. Komeeta ku taas pääsee vaikkei niin notkea enää olekkaan.
Avatar
ClassicC
Viestit: 356
Liittynyt: 18:42:49 08.03.2012
Paikkakunta: Länsi

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja ClassicC »

Voi paska, selkävaivat on kyllä pahoja alaselän nikamat joskus kipeytyneet itselläkin välilevyn repeämää epäiltiin, voin sanoa että kyllä särki. Onneks antoi periksi vähä ja nyt pari vuotta ollut kivuton... Pitkä historia jäneksen venetouhuilla täällä. Sorsajollaa tarvis kans mietin tekiskö itse... Pitäis mahd matalassa vedessä mennä.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jänis »

Vanerista ku askartelee jonkinmoisen ruuhen n. 1m leveänä, niin tulee tosi tukeva.
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Ylläolevan linkin kalastusruuhi lienee just eikä melkeen sorsastushommiin?
- Jukka
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jänis »

Joo tämmösn tein joskus hieman kutistettuna: http://hvartial.kapsi.fi/wpunt/wpuntf.htm
Avatar
ClassicC
Viestit: 356
Liittynyt: 18:42:49 08.03.2012
Paikkakunta: Länsi

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja ClassicC »

Juu varmasti ihan asiallinen mut mitä tuo painaa, 4,7m pitkä aika iso? Yhden miehen ja koiran+repun käyttöön tulisi. Ei tarvetta moottorille. Soutaen liikkuminen noin 100-500metrin matkoja. Hieman pienempi riittäis, pitäis olla helposti vedettävissä maalla heinikossa autolta esim 100m ei saa painaa liikaa, vedessä pitäs olla kevyt soutaa ja olla sen verran vakaa et pystyy seisoa paikalla ja ampua suht tukevalta alustalta. Mul oli viikonlopun safecanoe lainassa naapurilta, ihan asiapeli oli sekin. Ei hirveästi niitäkään myynnissä vain näy missään.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Oisko Nordline veneistä joku, ainakin ovat edullisia:
https://nordlineboats.com/fi/tootekateg ... ituveneet/

29:lle ei ole ilmoitettu hintaa, mutta se lienis aika sorsaveneiden kingi:
https://nordlineboats.com/fi/toode/sout ... rdline-29/
- Jukka
Avatar
ClassicC
Viestit: 356
Liittynyt: 18:42:49 08.03.2012
Paikkakunta: Länsi

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja ClassicC »

Olipas sopivan kokoinen, kiitokset tiedosta. Täytyypä tiedustella saatavuutta! Juur tuon kokoista olisin vailla.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Welhonpesä myy Sun Dolphinia, sekin vois toimia sorsaveneenä:
https://www.welhonpesa.fi/tuote/3196/su ... nder-jolla
Ellei mene budjetista yli.

------------------------------------

Kysyin Nordline 29:n hintaa:

Tere! Kui palju maksab Nordline 29 paat?

Tervitustega, Jukka


Tere

Paadi hind on 670EUR. Kohe laos olemas.
- Jukka
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jänis »

Pieni köli pitäisi edelleen väsätä vaneriruuheen. Suunnitelma on valmis, enää toteutus puuttuu.
Josko sitä tänäkeväänä sen saisi tehdyksi..
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Viesti Kirjoittaja jänis »

Alkuperäinen suunnitelma oli valmistaa kölinpätkä alumiinista ja liimata kiinni jollain esim. Koriliimalla, mutta nyt tuli mieleen jos sen tekisikin kuttaperkasta.. sen vois myös liimata tai sitten oikein kuiduttaa kiinni. Enemmän kyllä kiinnostaisi liimata.

Vois ottaa pohjasta muotin ja siihen puuhailla irrallaan tallissa sen köliosan, maalata ja sitte voon liimata kiinni just koriliimalla tai sitten epoksilla.
Vastaa Viestiin