SÄHKÖVINSSI

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

Eli onko kellä kokemuksia t-max:in vinsseistä?
ittelle jäi pyörimää tollane 3000lbs t-max nurkkiin,niin mitenhän tuon kesto
traikku käytössä? vene mitä pitäis kiskoa kyytii painaa kaikkine romunee n.1150kg
uskaltaskohan tuon viritellä kiinni?

aiheen voip siirtää jos täällä semmonen on......!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

3000lb on 1360kg. Mul on dyneemanarullinen 2500lb(=1135kg) vinssi traikussa, nostaa kyllä Vator 15R/OMC triple ja yks läski paketin kohtuu nopeasti(yhteensä max 600kii). Kokemukseni valossa tuo 1150kg paketti kuulostaa kyllä aika raskaalta 1360kg vinssille, noussee varsin verkkaisasti.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

aika rajoillehan tuo saattaa mennä.pitäis kait jostai lainata puntari ja
kattoo paljonko tuon paketin todellinen vetovastus keskijyrkälltä rampilta,ni
sais vähän osviittaa siitä.viime kesänä purin rullastot ja töhräsin akselit
vaseliinilla niin aikas herkästi liikkuu.
mut josko joltain löytys tietoo niin ihan kiva olis vaikka noista vetovastuksista.
Torsti
Viestit: 395
Liittynyt: 10:50:04 02.09.2007

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Mietis jos laittaisit välipyörän koukulla vetosilmukkaan ja varsinaisen vetonarun pään vinssitolpan juureen kiinni.
Nopeus puolittuisi ja vetokyky tuplaantuisi?
Vai onko se niin.......tai jotain muuta?
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

kyllähän semmosella talja systeemillä sais vetokykyä lisättyy,mut samalla
tulis kohtuuttoman hidas.
pirauttelin tuossa kaverille joka on töissä kone crainsillä ja työksee huoltaa /korjaa
nostureita.kaveri oli sitä mieltä,jos tuo t-max on jotesakkii laatu peli niiin ei
pitäis olla mitään ongelmia.
mitenhän sit tuo laatu tuossa merkissä on? warnin tuon kokonen kyllä pelittää,
ainakin naapurin käytössä ja paattikin on samaa painoluokkaa.
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Peter »

Ei ne blokit hidasta kelausnopeutta, mutta keventää vinssin kuormitusta. Yleensä suositellaan vähintään yhden blokin käyttöä jotta edellämainittu asia helpottuu ja samalla lisää akun ikää. Yhdellä blokilla puolitat vinssin kuormitusta. Virrat on rajuja joten akku on kovilla. Toisaalta veneen ylösvedossa ei pitkiä vetoja tule. Kunnon kaapelointi riittävän paksuilla (35-100 neliön, riippuen vinssin ja akun välimatkasta) navoista suoraan. T-max en juuri tiedä mutta avaisin sen ja katsoisin onko rasvat kuosissa. Voivat olla liian paksuja jolloin nopeus on hidas ja virrankulutus kova.
Sit tietty kunnon pulteilla kiinnitys.
Warni ja Superwinch on laatupelejä mutta ovat 100% kalliimpiakin.
Fopa
Viestit: 80
Liittynyt: 20:23:22 21.11.2011
Paikkakunta: Kouvola

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Fopa »

Kyllä ne pylpyrät puolittavat myös kelausnopeuden... T-Max on ihan kohtuu hyvä vinssi, mutta ei lähellekään niin hyvä kuin warni on.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mites noi mönkkäreihin tarkoitetut vinssit, eikös ne tarvi koteloinnin sille solenoidille ja liitoksille ja niistä pitää tulla kohtuu vesitiiviit kun trailatessa vesi lentää jne. Eli soveltuuko ne hyvin trailerikäyttöön?
Avatar
tco
Viestit: 202
Liittynyt: 10:24:39 23.04.2007
Paikkakunta: vantaa

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja tco »

miks laittaa akku trailerin aisalle. eiks olis kannattavampaa laittaa akku koteloon ja sinne solkut ja muut tarvittavat härpäkkeet. trukkiliitin kylkeen ja siitä johdot vinssille. lodjun akkuineen voi pitää auton takakontissa ja helppoa viedä aina varastoon ja ladattavaksi.
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Peter »

Joissain vinsseissä voi solenoidi boxin siirtää/tiivistää. Aika hyvin nuo vettä/mutaa kestää. Akku menee nopeasti kuivaksi kun vinssi vie virtaa paljon. Pitkässä vedossa akulle pitää olla samalla lataus. Kokeilemallahan tuo selviää kunhan akkua ei vedä ihan kuivaksi. Offikäytössä monelta on mennyt akku rikki kun vedetty liian kuivaksi. Keltainen optima on hyvä tosin aika kallis ja tietty exidellä hyviä akkuja myös mutta sellainen joka kestää hyvin syväpurkauksia. Ja latautuu nopsaan.
Akku mahdollisimman lähelle vinssiä jotta kaapeleiden paksuus kohtuullisena. Mulla on autossa 10000 lbs Husky 10 ja kahdelta akulta suorat vedot 100 neliön kaapelina, kaapelia noin 3m ja silti kaapelit lämpiää aika tavalla. Ja auton paino varusteineen 2500 kg vähintään.
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

tarkotus oliskin tehä ihan kunnon kotelot piuhoille ja akulle.akun paikka tulee traikun asian päälle,
joten vinssille matkaa jää n,1 metri.
tuo rasvojen tarkistus olikin hyvä vinkki joten kiitos siitä.tehtaan paketissahan tuo on ja pari vuotta
ulkovarastossa lojuna käyttämättömänä.
keväällähän tuo selviää nousooko vene vai vinssistä savu.

miteskutes kannattaako tuo vaijeri vaihtaa johonkin muuhun esim.liina tai köysi? naapuri
saitilla siitä ol jotai puhetta.
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Peter »

Eiköhän tuo vaijeri kestä, välillä kun muistat visvata sen. Köysi on aika kallis ja sitten sulla jää hyvä vaijeri käyttämättä. Samoin vaijerin kanssa et taita sitä vaan pidät sen nätisti. Etkä "hirtä" vaijeria itsensä ympäri koukulla jolloin tulee mutka. Vaijeri jos menee vedossa poikki niin se on sitten helvatillinen ruoska eli jos on pitkä pätkä vapaata niin siihen väliin roikkumaan painava "rätti" Köyden hyvät puolet on keveys mutta kivet ja hiekka on hallaa. Tolle matkalle 35-50 neliön kaapelit ja kunnon prässi liitos liittimiin.
Sit aina suht paksut nahka hanskat käteen kun käsittelet vaijeria. Koukun jälkeen on yleensä sellanen kangas pala vaijerissa niin pidät siitä kiinni kun kelaat tyhjänä rullalle. Koska kun sammutat katkaisijasta niin vinssi pyörähtää vielä jolloin saa suurimma vahingot tassuihin jos esim. hanska tarttuu koukkuun ja veto menee vahingossa yli. Voi ehkä olla hätävarjelun liioittelua mutta ei ole kivan näköistä kun vaijeri repii käden auki tai sormet on välissä rullalla.
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

en epäilekkään vaijerin kestoa,vaan käytännöllisyyttä juurikin tuon rispaantumisen takia.
työni puolesta olen reilu kymmenen vuotta käyttäny hallinostureita ja nuorempana kloppina
kot puolessa savotta hommia tehtiin raktorin juontovinssillä.pari kertaa on vajerista tullunna ruoska.
siinä ei ranteen paksune koivukaan paljoa pidättele,kun vajeri rapsahtaa poikki.
kuitenkin erittäin hyvä komentti tuo turvallisuus.
tosin köysikin katketessaan toimii ruoskantavoin,mutta ei olis noille silmukoille niin arka.
asiaa pitää vielä miettiä.


komentoikaa kuitenkin vielä kokemuksia/tietoa noista vinsseistä ja asennuksista,kun olis vielä
tarkotus varuilta asennus tehä sillain et käsi vinssikin olis viel käytettävissä.
nii ja akkuna olis tarjolla exiden nautilus.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

6mm dyneemanaru jos lyö ruoskana, niin se voi tuntua osuessaan hieman ikävältä, mut 6mm teräsvajeri jos lyö niin osumast pääsee sairaalaan tai hautaan.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja pave »

Mulla on Kiinalainen muistaakseni Rokc tai sinnepäin 1500 kg (noin)
Kaukosäädöllä maksoi parivuotta sitten 150 eur Tavaratalo Hurrikaanissa Forssassa.
Laitettiin niitä kolmeen traileriin ja hyvin ovat toimineet.
Vetää Flipperin kyytiin noin minuutissa ja ei ole edes lujalla kun kiskoo.
Kerran kesässä olen 100 A akun ladannut.
Tein kotelon jossa sekä akku että rele sekä kaukosäätimen vastaanotin on suojassa , kiinni trailerin rungossa.
Mukana kaapelit jotka riittävät (noin 150 cm)
Kaukosäädin koodattu .
Vaijeripituus on jotain 6,5 m ja vapautuslukko on .
pave
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

tuossa olen muutamilta äijiltä tuota kyselly ja ovat sanoneet et kyl pitäis
riittää ihan hyvin.
keväällä sen näkee kuhan saan potskin pois takapihalta.
tuota vajerin vaihtoa pitää vielä miettiä ja varmistaa riittääkö siinä pituus
kun vinssi on omalla paikallaa.
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

nostellaas aihetta. eli nyt olis t-maxi paikoillaa ja koe nosto suoritettu :D
kerrankin tuli omastamielestä tehtyä kerralla kunnolla tai sen miten mämmi
käpälä osaa :oops: Kaveri tekas alumiinista laatikkon mihin sai akun,
solenoidi poksin ja kaukoohjain yksikön.Kaken tilasin off roadilta juukasta, hintaan
45e posteineen,ei paha hintanen kapistus kun ei tartte piuhaohjaimella leikkiä.
alkuperäset 8 neliön piuhat korvasin 35 neliöisillä pötköillä.Miten lie tehtaalla
laskeneet piuhojen riittävyyden,kun ohjeeessa oli taulukon mukaan max virta 180A.Uskoisin tommosten heräte piuhan paksusen kiurahtavan välittömästi,
kun oikeesti joutuu koville szeko
akkuna toimii 80ah vapaa ajan malli ja väliin tökkäsin päävirta katkasimen varuilta
jos sattuu savu jostai kiurahtavan.Vinssi löysi paikan käsin veivattavan edestä,kun
sattui siihen näppärästi sopimaan.Alkuperäinen 1500kg goljat on senverran korkea
ettei sitä tarttenu ruveta siirtämään tai nostamaan.Liinakin menee nätisti vinssin
yli koko vinssattavan matkan,jos sattuu joskus käsi peliks homma menemään.
keula tukea joutui jatkamaan 15cm koukun irrotusta helpottamaan,kun veneen
keulan ja vinssin väliin jäi vain 10cm tila.
venettäkin piti siirtää taaemmas kasvaneen aisa painon takia jonkun verran.
koe nosto tuli tehtyä jyrkähköltä rampilta ilman uistelu varusteita ja positiivinen
yllätys oli miten hyvin paketti nousi traikun päälle.Nosto suoriutui kohtuu ajassa
ja vinssin ääntä kuunnellessa tuntui ettei tuo edes ollu lähelläkään maximi
vetoa.Ainoa piiiiiitkä miinus tulee vaijerista mitä puolalle oli tehtaalta ahettu
esi kiristettynä 15m.Tuli aika hyvä hyrräkela efekti,kun käänti lukituksen
vapaalle ja vetäs vajeria pikkusen pihalle.Ei ollu toiveitakaan saada enää
kaikkia mahtumaan puolalle Touh 6m lyhensin vaijeria ja nyt mahtuu vaikka
olis vähän ristikollee puolautunu (tod. näk. vaihtuu 10mm/2000kg kestävään
naruun)kuvia laitan ehkä joskus.
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja kalikka »

sätöstelyvalmiina
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
sähkösätös.piuhoihin on jätetty tarkotuksella pituutta jos tarttee talvella siirtää
mönkkäriin tuo härveli.akun+ - piuhat mitotettu siten että kaikki akut käy.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
laatikon kupeessa näkyvä piuha on anteenin piuha.pieniä muutoksia vielä
kaipaa/odottaa,täys pitkä kurttuputki/kiinnikkeet ja moottorin päässä
oleva piuhojen sujus siistimmän näköseks :roll:
laatikko on pulteilla sit kiinni ritelikössä.ei liinan pätkillä vaikka siltä näyttää herää pahvi
Peter
Viestit: 167
Liittynyt: 01:08:00 08.08.2012

Re: SÄHKÖVINSSI

Viesti Kirjoittaja Peter »

Hyvältä näyttää.
Vastaa Viestiin