2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kamik
Viestit: 59
Liittynyt: 16:03:36 05.01.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kamik »

Rocco kirjoitti:Polttoainepumpun kalvot kaput?
Ehjä, mutta venynyt selkeästi. Kuvan laittaisin jos osaisin :)
samvah
Viestit: 5
Liittynyt: 23:55:48 13.09.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja samvah »

Polttoaineletku voin saada ilmaa.Mulla käynnistyi tosi nihkeesti kunnes vaidoin letkun ja sen pallon.
kamik
Viestit: 59
Liittynyt: 16:03:36 05.01.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kamik »

Kiitokset vinkeistä rocco ja samvah. Vaihdoin bensapumpun kalvot sekä bensaletkun pumppuineen ja heitin uudet tulpat paikalleen. Juhannuksen aikana ajoa n. 70 km ja kone toimi moitteetta. Yhtenä päivänä lieviä käynnistymisonglmia (+10 astetta ja kova vesisade juuri loppunut). Muutoin käynnistyminenkin normaalia.
kanm
Viestit: 2
Liittynyt: 18:00:18 08.07.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kanm »

80-90 lukujen vaihteen kohtuu vähän ajettu 4hp Mercury oli seisonut reilut 10 vuotta ja nyt ei ota kierroksia vaan tukehtuu.

Kaasari purettu ja putsattu moneen kertaan, viimeksi osat pesty ultraäänipesurilla ja kaikki näyttää erittäin puhtailta. Moottori lähtee hyvin käyntiin, mutta pääsuuttimesta roiskii bensaa isoina pisaroina ja moottori käy selvästi liian rikkaalla.

Pääsuuttimen jos peittää esim tasapäisellä ruuvimeisselillä niin moottori pysyy käynnissä. Jos bensahanan sulkee niin moottorin kierrokset ryntää ja kone käy hetken todella hyvin kunnes se sammuu bensan loppumiseen.


Bensan pinnan korkeuden olen tarkistanut ja kohon neula tuntuisi sulkevan bensan tulon oikein.


Bensa on tuoretta pienkonebensaa ja tulppa on uusi. Moottorin läpät näyttävät uuden veroisilta ja toinen läpistä liikkuu kun moottoria pyörittää.

Kokeilin myös toimivasta moottorista otetulla kaasarilla, mutta tuo kaasari roiski bensaa silmille kurkun viereisestä reiästä.

Alkaa itellä jo ideat loppumaan missä vika?
Rocco
Viestit: 74
Liittynyt: 21:35:13 10.01.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Rocco »

Bensapumpun kalvot?
kanm
Viestit: 2
Liittynyt: 18:00:18 08.07.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja kanm »

Rocco kirjoitti:Bensapumpun kalvot?
En oikein usko siihen kun ei toiminut sillä toisellakaan kaasarilla mikä kyllä on toiminut toisessa moottorissa ja pumppuhan kulkee tuossa kaasarin mukana.
tuukkaee
Viestit: 1
Liittynyt: 12:21:02 25.08.2018

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja tuukkaee »

Mercury 15hp vm.96 alkoi takkuilemaan viime syksynä. Sammutin normaalisti eikä lähtenyt käyntiin, kipinä hukassa. Kokeilin uudet tulpat ja muut perusongelmat, ei vaikutusta. Noh, jätin varastoon talveksi ja keväällä kun ajattelin alkaa katsomaan niin nykäisin narusta ja kone lähti ykösellä käyntiin.
Ajoin kesän ilman ongelmia ja nyt elokuussa sammui 3/4 kaasulta, ja ei lähde käyntiin. Kipinä hukassa. Vaihdoin taas uudet tulpat jne. Ei vaikutusta. Nyt ollut 2 viikkoa varastossa ja ei inahdakaan. Mistähän tuota alkaisi ratkomaan, mitä piuhoja kannattaa mittarilla mittailla? Molemmat virtakytkimet mittasin, toimiivat.
Morri90
Viestit: 125
Liittynyt: 13:38:13 06.01.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Morri90 »

Sain tuossa tuttavalta evinrude 3hp yachtwin koneen.Moottori seisonu vuosia ja tutkittuani sitä niin toiseen tulppaan ei tuu kipinää.Molemmat tulpat todettu toimivaks.Mistähän lähtis vikaa etsimään??
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Morri90 kirjoitti:Sain tuossa tuttavalta evinrude 3hp yachtwin koneen.Moottori seisonu vuosia ja tutkittuani sitä niin toiseen tulppaan ei tuu kipinää.Molemmat tulpat todettu toimivaks.Mistähän lähtis vikaa etsimään??
Puola?
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Talviprojekti.
Täytyypä tilata uudet puolat, tulpat, kaasarin korjaussarja ja käynnistysnaru.

Sen jälkeen tällä 1964 vuosimallin 9.5 heppaisella -pommikoneella onkin taas vuosia käyttöikää.
Männät ja sylinterit ovat kuin uudet.
Onko jotain muuta, mitä pitää huomioida, vesipumppu?
Kuva
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Vesipumppu kannattaa ainakin tarkistaa. Jos kulumisen merkkejä ei ole eikä lavat ole halkeilleet kun niitä taivuttelet, niin miksei tietty vanhakin vesipyörä menis vielä vuosia. Vesipumppu kannattaa lubrikoida glykolilla kun laitat sen takaisin pesäänsä. Varmaan tossakin koneessa vesipumppu on samoin kuin muissakin, eli perä irti. Kannattaa samalla laittaa akselin yläpään spooreihin vesivaseliinia, ettei ruostu jatkossakaan kiinni. Ja jos konetta huoltaa / kunnostaa, niin kyllä peräöljyt kannattaa vähintään tarkistaa (ettei ole ainakaan paljoa vettä joukossa tai metallisilppua alapropussa, kyllä ne öljyt melkein kannattaa sitten vaihtaakin samalla. Öljypropun tiivisteet tossa koneessa ei tainnut olla O-rengasmalliset, eli ne kannattaa vaihtaa samalla.
- Jukka
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

jvelth74 kirjoitti:Vesipumppu kannattaa ainakin tarkistaa. Jos kulumisen merkkejä ei ole eikä lavat ole halkeilleet kun niitä taivuttelet, niin miksei tietty vanhakin vesipyörä menis vielä vuosia. Vesipumppu kannattaa lubrikoida glykolilla kun laitat sen takaisin pesäänsä. Varmaan tossakin koneessa vesipumppu on samoin kuin muissakin, eli perä irti. Kannattaa samalla laittaa akselin yläpään spooreihin vesivaseliinia, ettei ruostu jatkossakaan kiinni. Ja jos konetta huoltaa / kunnostaa, niin kyllä peräöljyt kannattaa vähintään tarkistaa (ettei ole ainakaan paljoa vettä joukossa tai metallisilppua alapropussa, kyllä ne öljyt melkein kannattaa sitten vaihtaakin samalla. Öljypropun tiivisteet tossa koneessa ei tainnut olla O-rengasmalliset, eli ne kannattaa vaihtaa samalla.
:bigboss:

Kiitos!
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

40 hv Yamaha -89. Huomasin tuossa että putsariin muodostuu ilmakuplia, kun entiset lähtee uusia tulee. Onkohan nyt ilmavuoto jossain vai onkohan tuo ihan normaalia? Moottori käy tyhjäkäyntiä hyvin, joskus ei vastaa kaasuun niin tätä vikaa etsiskelen.
Liitteet
DSC_2296.JPG
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

Ajoin jonkin aikaa urku auki, taas tuntuisi pelittävän. Saattoi olla jossain kaasarin kanavassa tukos.
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Tuli edullisesti vanha 4.5 heppainen Evinrude vuodelta 1980. Seissyt lämpimässä 4 vuotta, ja nyt ei tule kipinää kumpaakaan tulppaan. Otin vauhtipyörän pois, ja sieltä paljastui tuollainen systeemi. Mistähän lähtisi vikaa etsimään? Ja mitähän tuohon pitäisi vaihtaa?
Kuva
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Ainiin. Näyttäisi olevan hapettumia muutamassa kohtaa. Voisiko nuo olla syyllisiä?
Kuva
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

Kannattaa katsoa ainakin sammutin ja sammuttimen johdot että ovat kunnossa.
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Joo, se kävi myös mielessä. En vaan keksinyt heti, miten kaasukahvan ja sammutinnapin saa irti?
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Vaikuttaisi sammutusnappi toimivan, kun piuhat irroitin liittimistään ja yleismittarilla katsoin.
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Mittausten perusteella tuo vasemmanpuoleinen ”trigger” -mötikkä on söko.
No, se on edullinen vaihtaa. Ehkä vika ratkesi sillä.
Seuraava, ja melkeinpä ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto on cd boxi.
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Nyt toimii hienosti. Uusi trigger-kela. Myyjällä oli myös varastossa erittäin siisti moottorikoppa.
Näin ollen erittäin rumaksi kopastaan kulunut Evinrude muuttui siistikuntoiseksi Johnsoniksi.

Kysymys: mikä olisi sopiva öljysuhde sekoitettuna 4t -pienmoottoribensaan?
Olisko 1.8% ok?

Kuva
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

Bensaksi tuohon kannattaa laittaa suosiolla 98 oktaanista. Pienkonebensiinissä oktaaniluku on 90, se on huonointa bensaa vanhemmille moottoreille mitä on? Mulla ei 80 luvun Yamaha toimi edes 95 oktaanisella, menee tyhjäkäynti.

lis. Nesteen sivuilta "Siirryttäessä käyttämään autobensiinejä kevyempää ja hapetonta pienmoottoribensiiniä, saattavat moottorit vaatia seossuhteen säädön."

Ilmajäähdytteisissä uudemmissa pienkoneissa pienmoottoribensiini toimii hyvin ja mun käsittääkseni pienmoottoreilla tarkoitetaan juuri ilmajäähdytteisiä moottoreita. Pienimmät perämoottoritkin ovat ilmajäähdytteisiä.
Viimeksi muokannut lore, 19:44:08 04.08.2020. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Fuso »

lore kirjoitti: 17:37:30 04.08.2020 Bensaksi tuohon kannattaa laittaa suosiolla 98 oktaanista. Pienkonebensiinissä oktaaniluku on 90, se on huonointa bensaa mitä on. Mulla ei 80 luvun Yamaha toimi edes 95 oktaanisella, menee tyhjäkäynti.

lis. Nesteen sivuilta "Siirryttäessä käyttämään autobensiinejä kevyempää ja hapetonta pienmoottoribensiiniä, saattavat moottorit vaatia seossuhteen säädön."

Ilmajäähdytteisissä uudemmissa pienkoneissa pienmoottoribensiini toimii hyvin.


Nyt selvisi sekin asia. =D>

Ihmettelin, kun 50 hv 2-tahti Yamahani kävi huonosti tyhjäkäyntiä pienkonebensalla. Kone on viimeistä vuosimallia, kun näitä oli myynnissä.
Kun mainitsin tästä ns. asiantuntijoille, niin ihmettelivät kovasti asiaa.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lore »

On kyllä ihme että ei edes Nesteen sivuilta löydy mikä on pienmoottori, nyt sen joutuvat asiakkaat itse päättämään ja ongelmia saattaa tulla. Säädöissään olevat moottorit joudutaan virittämään persiilleen. Itse käytän pienmoottoribensaa ainoastaan raivaussahassa.

lis.:
https://yamarin.com/fi/peramottoriveneen-polttoaine
98 on Yamahan 2t vehkeissä suosituskin, muillahan ne ei tosiaan toimikkaan.
seafire
Viestit: 133
Liittynyt: 21:55:48 11.11.2017

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja seafire »

Jaa?, No, kerkesin jo täyttämään tankin 1.8% itse-sekoitetulla pienkonebensalla.
Tynnyrissä kone pelaa edelleen hienosti. Ja uistelen sitten viikonloppuna nämä bensat pois.

Mutta jos asiantuntijat sanoo, että pitää olla 98-bensaa, johon sekoitan 1.8% marine 2-T -öljyä, niin sitä neuvoa noudatan.
Vastaa Viestiin