2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kysynpä uudestaan kun ei ole ongelma ratkennut. Yamaha 40 ei sammu avaimesta eikä tappokatkaisijasta vaan ainoastaan irroittamalla bensaletku. Aukaisin kaukohallintalaitteen ja nitkuttelin liitoksia mutta eipä tuo auttanut. Olisiko mitään ideaa mistä vika voi johtua?
huom. Kun avaimesta kääntää virran pois, moottorissa oleva tuorevoiteluöljyn merkkivalo kyllä sammuu.
huom. Kun avaimesta kääntää virran pois, moottorissa oleva tuorevoiteluöljyn merkkivalo kyllä sammuu.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Virtalukosta lähtevät johdot ovat huonot. Ota johdoista osa pois ja vaihda uudet apikot tai sit uusit kaikki johdot. Itellä sama ongelma parisen vuotta siten. Nyt itellä ongelmana ettei pannu pysy käynnissä muuten kuin pitämällä starttia pohjassa.lore kirjoitti:Kysynpä uudestaan kun ei ole ongelma ratkennut. Yamaha 40 ei sammu avaimesta eikä tappokatkaisijasta vaan ainoastaan irroittamalla bensaletku. Aukaisin kaukohallintalaitteen ja nitkuttelin liitoksia mutta eipä tuo auttanut. Olisiko mitään ideaa mistä vika voi johtua?
huom. Kun avaimesta kääntää virran pois, moottorissa oleva tuorevoiteluöljyn merkkivalo kyllä sammuu.
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-
Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
^ Vika korjattu, nyt sammuu moottori avaimesta. Vaihdoin virtalukolta lähtevän mustan johdonpätkän jossa liittimet kummassakin päässä ensimmäisenä, ja vika oli tuurilla juuri siinä. Johtoa tarkemmin tutkiessa huomasin että siinä oli painauma, johto oli päässyt luultavasti kaasukahvan mekanismin väliin joka oli puristanut kuparilangat poikki.
Suurkiitos lapamadolle neuvosta!
Suurkiitos lapamadolle neuvosta!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
trimmi mittari ei pelaa. 60 fet en oo vielä kerinny mittaa onko k´joku johto poikki mutta mustaa näyttää trimmin korkeus näyttö. mitä arvoja noista 3 johtimesta pitäisi tulla ja mikä on common? yamaha.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Yhteinen yleensä maa eli miinus
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
kone ei lataa ja kierrosluku mittari alkoi temppuilemaan. pienillä kierroksilla ei näytä mitään ja vauhdissa hyppii miten sattuu. oisko näillä mitään tekemistä keskenään.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tervehdys,
Pientä ongelmaa Nissan/Tohatsu 40C 2t koneen kanssa. Kalastusreissulla 1h ajon jälkeen pysähdyin n. 15min ja tämän jälkeen räjäytin koneen käyntiin. Hienosti hörähti, mutta tämän jälkeen sammui ja jäi jumiin. Startilla ei pyörähtänyt eikä narusta liikkunut ollenkaan.
Kotona sitten kokeilin uudestaan narusta ja ei liikkunut. Kansi irti ja pieni naputtelu, niin johan lähti hienosti liikkeelle. Muutaman kerran narusta nyppäsin ja uudestaan jumiin. Koitin kuitenkin suoraan vauhtipyörästä liikutella ja yllätykseksi männät liikkuivat kevyesti, mutta narusta vetämällä töppää kuin seinään.
Sylinterit ja männät näyttivät olevan siistit ainakin kannen alta katsottuna. Kannentiivisti näytti olevan selvä. Olisiko alunperin lämpöleikannut?
Olisiko ehdotuksia mitähän mahtanut tapahtua. Voisiko vika olla muualla kuin sylinterissä?
Pientä ongelmaa Nissan/Tohatsu 40C 2t koneen kanssa. Kalastusreissulla 1h ajon jälkeen pysähdyin n. 15min ja tämän jälkeen räjäytin koneen käyntiin. Hienosti hörähti, mutta tämän jälkeen sammui ja jäi jumiin. Startilla ei pyörähtänyt eikä narusta liikkunut ollenkaan.
Kotona sitten kokeilin uudestaan narusta ja ei liikkunut. Kansi irti ja pieni naputtelu, niin johan lähti hienosti liikkeelle. Muutaman kerran narusta nyppäsin ja uudestaan jumiin. Koitin kuitenkin suoraan vauhtipyörästä liikutella ja yllätykseksi männät liikkuivat kevyesti, mutta narusta vetämällä töppää kuin seinään.
Sylinterit ja männät näyttivät olevan siistit ainakin kannen alta katsottuna. Kannentiivisti näytti olevan selvä. Olisiko alunperin lämpöleikannut?
Olisiko ehdotuksia mitähän mahtanut tapahtua. Voisiko vika olla muualla kuin sylinterissä?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tuossakin koneessa lienee mekanismi, joka estää käynnistämisen vaihde päällä. Eli joku tappi lukittaa sen narupyörän. Voisko vaan se temppuilla? Sen käynnistyslaitteen saa yleensä muutamalla ruuvilla irti vauhtipyörän päältä, niin näkee onko siellä häikkää. Älä kuitenkaan räjäytä koko käynnistysjousta pihalle, saa sen kyllä takaisin mutta ei ole tarpeen..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kiitoksia! Pitääpä ottaa tuo auki tänään ja katsoa miltä näyttää. Tosiaan tuossa on mekaaninen lukitus joka estää käynnistyksen vaihde päällä.oykka kirjoitti:Tuossakin koneessa lienee mekanismi, joka estää käynnistämisen vaihde päällä. Eli joku tappi lukittaa sen narupyörän. Voisko vaan se temppuilla? Sen käynnistyslaitteen saa yleensä muutamalla ruuvilla irti vauhtipyörän päältä, niin näkee onko siellä häikkää. Älä kuitenkaan räjäytä koko käynnistysjousta pihalle, saa sen kyllä takaisin mutta ei ole tarpeen..
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mikähän tuli jussina yammuun kone vm 87 50hp. Tähän asti ei mitään häikkää. Poika halusi ohjailla niin otin aurinkoa itse. Ajeltiin tunnin verran hissukseen ja käytiin sen jälkeen jätskillä. Sit kun lähdettiin takas möksälle niin ei anna kaikkia kaasuja eikä nouse plaaniin bensaa vei tolkuttomasti. Missäköhän vika? Tuttu vaihtoi tulpat ja katsoi sytkän samalla ei vikaa. Ainut mistä sanoi että ei käy kun kahdella pytyllä (on kolme pyttynen). Soitteli päivällä ja sanoi et stefa vuotaa vähäsen no lupasi huomenna katsoa mitä se on syönyt
Mikä mättää? Arvoisa raati jos tietää niin kaikki on tervetullutta tietoa
Onneksi ei ole vielä loma alkanut kalalle pitäs päästä
Mikä mättää? Arvoisa raati jos tietää niin kaikki on tervetullutta tietoa
Onneksi ei ole vielä loma alkanut kalalle pitäs päästä
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kaasari / koho-ongelmaa lienee, eli saa liikaa penssua jos tuota kipunaakin tulee?
Mikä tulppa kastuu heti...?
Tuo vajaakäynti ny ensin kannattais entrata ennen ku stefojen kimppuun lähtee, vai mitähän stefaa tarkottanu
Mikä tulppa kastuu heti...?
Tuo vajaakäynti ny ensin kannattais entrata ennen ku stefojen kimppuun lähtee, vai mitähän stefaa tarkottanu
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
en muistanu kysyä, pitää tänää kysyä. stefa ylä ja alapään välistä. pikkasen ottaa paneliin jos ei tu kuntoon
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4437
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Yhden kaksitahti Yamahan, 40hv palttiarallaa viimeistä sallittua myyntivuosikertaa olevan ongelmanratkaisu tapahtui näin.
Viime kesänä kokeilin tapani mukaan ohikävellessäni trailerilla olleen veneeni moottorin trimmin toimintaa. Ei tapahtunut mitään.
Oletin vanhan akun tulleen tiensä päähän, ja irroitin sen samantien.
Laturi kuitenkin näytti akun olevan täydessä tikissä.
Asensin akun takaisin kiinni, ja kaikki toimi taas normaalisti.
Tänä keväänä tapahtui taas vastaavia ohikävelyjä, mutta reipas nyrkinisku moottorin koppaan sai ongelmat kaikkoamaan.
Sitten sattui merellä muutaman kerran, että kalapaikalla sammutettu moottori ei suostunut starttaamaan. Asia hoitui nyrkiniskulla moottorinkoppaan.
Ajattelin, että syksyn tuulisiin keleihin mennessä asia on viimeistään korjattava, ja kerran kotiinpäin venettä hinatessani poikkesin paikallisessa Yamaha huollossa.
Kerroin murheeni, ja sanoin tuovani koneeni korjattavaksi, kun kalastuskiireeni hellittävät.
Tuttu asentaja otti kopan irti, kokeili starttimoottorin kiinnitysruuveja ja kysyi sitten, että löytyykö minulta 12 millistä avainta.
Starttimoottorin kiinnitysruuvit olivat löystyneet, ja maadoitus ei toiminut kunnolla, koska koneen maajohto on kiinnitetty starttimoottorin kylkeen.
Viime kesänä kokeilin tapani mukaan ohikävellessäni trailerilla olleen veneeni moottorin trimmin toimintaa. Ei tapahtunut mitään.
Oletin vanhan akun tulleen tiensä päähän, ja irroitin sen samantien.
Laturi kuitenkin näytti akun olevan täydessä tikissä.
Asensin akun takaisin kiinni, ja kaikki toimi taas normaalisti.
Tänä keväänä tapahtui taas vastaavia ohikävelyjä, mutta reipas nyrkinisku moottorin koppaan sai ongelmat kaikkoamaan.
Sitten sattui merellä muutaman kerran, että kalapaikalla sammutettu moottori ei suostunut starttaamaan. Asia hoitui nyrkiniskulla moottorinkoppaan.
Ajattelin, että syksyn tuulisiin keleihin mennessä asia on viimeistään korjattava, ja kerran kotiinpäin venettä hinatessani poikkesin paikallisessa Yamaha huollossa.
Kerroin murheeni, ja sanoin tuovani koneeni korjattavaksi, kun kalastuskiireeni hellittävät.
Tuttu asentaja otti kopan irti, kokeili starttimoottorin kiinnitysruuveja ja kysyi sitten, että löytyykö minulta 12 millistä avainta.
Starttimoottorin kiinnitysruuvit olivat löystyneet, ja maadoitus ei toiminut kunnolla, koska koneen maajohto on kiinnitetty starttimoottorin kylkeen.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
jos pistää prässillä rasvaa moottorin nippoihin niin onkohan siellä mitään yhteyttä rikkputkeen?
Siis pääseekö sitä kautta rasvaa mahdollisesti pakoputkeen josta lentää potkurin kautta pihalle?
Öljyä tai mahdollisesti vaseliinia tai tuntemattomaksi aineeksi jäänyttä mönjää lensi jonkin verran potkurista pihalle ku päräytin talviteloilta koneen käyntiin.
Hätäpäissäni valutin peräöljyt pihalle eikä ollu vettä seassa eikä yhtään sameita vaan näytti ku olis purkista kaatanu uutta öljyä.
Potkurin otin irti ja kaikki ehjää sielläkin päälisinpuolin.
Kaasarin suihkin kaasarin puhdistusainetta reilusti mutta eihän sieltä semmosta lähde irti mitä tuli ulos.
Potilas on vuosimallin 1991 20hv autolube yamaha.
Siis pääseekö sitä kautta rasvaa mahdollisesti pakoputkeen josta lentää potkurin kautta pihalle?
Öljyä tai mahdollisesti vaseliinia tai tuntemattomaksi aineeksi jäänyttä mönjää lensi jonkin verran potkurista pihalle ku päräytin talviteloilta koneen käyntiin.
Hätäpäissäni valutin peräöljyt pihalle eikä ollu vettä seassa eikä yhtään sameita vaan näytti ku olis purkista kaatanu uutta öljyä.
Potkurin otin irti ja kaikki ehjää sielläkin päälisinpuolin.
Kaasarin suihkin kaasarin puhdistusainetta reilusti mutta eihän sieltä semmosta lähde irti mitä tuli ulos.
Potilas on vuosimallin 1991 20hv autolube yamaha.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Voi hyvinkin tulla rasvaprässin rasvat sieltä. Ja muutenkin kakstahtikoneet tuppaa joskus räkimään esim sankossa käyttäessä yllättävän paljon moskaa pihalle, jos sieltä ei enempi sitä tullut eikä jatkuvasti niin empä olis huolissani, kun kerran peräöljyt pysyy sisällä.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Näin itsekkin päättelin mutta en ollu asiasta lainkaan varma.
Kaikki tuntemani kirosanat raiku pihalla ku huomasin kuinka rasvassa potkuri on ja sekaan taisi eksyä pari uuttaki
Hämmästys oli suuri ku otin öljyt ulos kuinka hyviltä ne näytti ja potkurin allaki oli kaikki ehjän ja hyvän näköstä.
Täytyy työntää uudet öljyt sisään ja ehkä kokeilla pienellä paineella tuleeko jostain ulos.
Kaikki tuntemani kirosanat raiku pihalla ku huomasin kuinka rasvassa potkuri on ja sekaan taisi eksyä pari uuttaki
Hämmästys oli suuri ku otin öljyt ulos kuinka hyviltä ne näytti ja potkurin allaki oli kaikki ehjän ja hyvän näköstä.
Täytyy työntää uudet öljyt sisään ja ehkä kokeilla pienellä paineella tuleeko jostain ulos.
- Liitteet
-
- 2016-07-03 12.57.50.jpg (27.97 KiB) Katsottu 7679 kertaa
-
- 2016-07-03 12.54.53.jpg (50.82 KiB) Katsottu 7679 kertaa
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mystistä..
Mut eip tuon ongelman pitäis koneen käyntiin vaikutella jtn kahvaa kaakkoon vaa
Peräöljyjä joskin kannattaa jatkossa tsekkailla josko sittenki sotkee keskenään ku veessä pitelööpi.
Eikä piän vesi siä mtn haittaa kuhan öljyjä vaihtelee, ainaki joka kevät uuwet tilalle jos sekasin.
+ 10v ajelin ja vetelin ahkerasti 20hp marinerilla joka sotki perälitkut kerman väriseks eikä mtn ongelmia ollu, ennen ku virtavehkeet sippas.
Digidigi ja koneen hinta ois menny jtn ei jatkoon...
Mut eip tuon ongelman pitäis koneen käyntiin vaikutella jtn kahvaa kaakkoon vaa
Peräöljyjä joskin kannattaa jatkossa tsekkailla josko sittenki sotkee keskenään ku veessä pitelööpi.
Eikä piän vesi siä mtn haittaa kuhan öljyjä vaihtelee, ainaki joka kevät uuwet tilalle jos sekasin.
+ 10v ajelin ja vetelin ahkerasti 20hp marinerilla joka sotki perälitkut kerman väriseks eikä mtn ongelmia ollu, ennen ku virtavehkeet sippas.
Digidigi ja koneen hinta ois menny jtn ei jatkoon...
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tullu siihen lopputulokseen että prässistä on toi rasva peräsin. Eihän se pysyis potkurissa tollein kiinni jos olis vedensekasta peräöljyä. Eihän tommonen valuis edes ulos. Liikaa hätäilin eikä tullu ekana mieleenkä että vois rasvat eksyä tonne asti vaikkaki tuli aika reilulla kädellä laitettua ja ihmettelin ku ei mistään tuu ulos paitsi yläpäästä ihan vähä.
Tunnit on itellä nykysin kyllä aika vähäsiä ja vene ei vesillä seiso mutta eiköhän se syksyllä selviä ku vaihtaa öljyt. Stefat on vaihdettu joku kuus vuotta sitte että luulis olevan uutta vastaavassa kunnossa vieläki.
Tunnit on itellä nykysin kyllä aika vähäsiä ja vene ei vesillä seiso mutta eiköhän se syksyllä selviä ku vaihtaa öljyt. Stefat on vaihdettu joku kuus vuotta sitte että luulis olevan uutta vastaavassa kunnossa vieläki.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Mulla mercuryn classic fifty kahekskyt luvun puolestavälistä. Oli kuulemma tullut suoraa ajosta kun viimevuonna venepaketin ostin. Löin tänään tulille ja tärähti käyntiin ku palmun alta. Vesisuihkua ei kuitennkaan kopan alta tullut, joten laitoin n. 30sek jälkeen koneen kiinni ku alko jännittää. Mistä kannattaa alottaa?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Aukase se merkkiveden reikä jollain rassilla ekana. Jos ei auta, niin perä irti ja vesipumpun siipipyörä vaihtoon.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Anna käydä ainakin minuutti ennen sammuttamista. Vesi tulee merkkireiästä vasta kun termari on auennut. Tuo merkkivesireiän putsaaminen on myös hyvä neuvo. Jos ei vettä rupea näkymään voi myös termarikotelon aukaista (varovasti pulttien kanssa) ja katsoa termarin kunto. Jos ei noista mikään auta, perä irti ja siipipyörän kimppuun.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kiitos neuvoista. Laitoin sen siipipyörän tilaukseen. Kuitenkin sen verran helppo homma ilmeisesti vaihtaa, että sen kimppuun käydään. Sieltä merkkivesireiästä näytti tupruttavan vähän savua, joten tukossa se tuskin on? Kauanko konetta uskaltaa ylipäätään pitää käynnissä, jos vettä ei näy, ollakseen varma ettei se vaan vaurioidu?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kyl se tyhjäkäynnillä käy niin kauan ilman jäähytystä et pitkästyt jos kiinni leikkaamista ootat..
Marinerin 20hp ollu ainoo kone jota termari säätelee niin et jäähytysvesisuihku, räkii savun kans(höyryä kai?), katkee väliin ja menee juurikin tuo tovi kylmänä ennen ku termari aukee.
Marinerin 20hp ollu ainoo kone jota termari säätelee niin et jäähytysvesisuihku, räkii savun kans(höyryä kai?), katkee väliin ja menee juurikin tuo tovi kylmänä ennen ku termari aukee.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Meillä oli joskus vm.69 50hv punaraita Merkury ja siinä ainakin oli normaalia että merkkivesi virtaa kuten vanhan miehen kusi
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Päivitellä tähän sen verran että vika löytyi lopulta kun sai koneen paloiksi.joonsa kirjoitti:Tervehdys,
Pientä ongelmaa Nissan/Tohatsu 40C 2t koneen kanssa. Kalastusreissulla 1h ajon jälkeen pysähdyin n. 15min ja tämän jälkeen räjäytin koneen käyntiin. Hienosti hörähti, mutta tämän jälkeen sammui ja jäi jumiin. Startilla ei pyörähtänyt eikä narusta liikkunut ollenkaan.
Kotona sitten kokeilin uudestaan narusta ja ei liikkunut. Kansi irti ja pieni naputtelu, niin johan lähti hienosti liikkeelle. Muutaman kerran narusta nyppäsin ja uudestaan jumiin. Koitin kuitenkin suoraan vauhtipyörästä liikutella ja yllätykseksi männät liikkuivat kevyesti, mutta narusta vetämällä töppää kuin seinään.
Sylinterit ja männät näyttivät olevan siistit ainakin kannen alta katsottuna. Kannentiivisti näytti olevan selvä. Olisiko alunperin lämpöleikannut?
Olisiko ehdotuksia mitähän mahtanut tapahtua. Voisiko vika olla muualla kuin sylinterissä?
Kytkin ja C ratas alakerrasta paukahtanut palasiksi ja se sitten myös jumittanut koneen.
Lohkot olivat aivan ehjät, mutta tiivisteet siinä kunnossa että onneksi tuli avattua. Olisi varmasti syksymmällä isompi remppa ollut edessä.
Ei muuta kuin osaa tilaukseen ja takaisin kasaan.