Uutta mertsaritikkua vailla.

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
lasol
Viestit: 2
Liittynyt: 17:16:18 25.08.2012

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja lasol »

Ja syksyn kolmannella retkellä tikku poikki. Puolessa välissä kalapäivää ilman mitään äxidenttejä heitossa kärki pettää n. 20cm liitoskohdan yläpuolelta?
Sääli, mä tykkäsin tästä vavasta :([/quote]


Itselläni samainen kepukka ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Kyseisellä vavalla on elinikäinen valmistajan takuu, joten eikun reklamaatiota vetämään! Itse kävin rekisteröimässä keppini vavassa olevalla tunnisteella heti kauppojen jälkeen.
Ruuvari
Viestit: 22
Liittynyt: 23:46:43 31.03.2012

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Ruuvari »

sakkeus kirjoitti:Juu liian kevyeillä ja selkärangattomilla kepeillä ei pysy taimenet kiinni kunnolla ja karkuutuksia tulee liikaa. Oli kuidut ja koukut kuinka tikissä tahansa. Oliko se berkleyn muscle tai joku joka tuntuu näin maallikon käteen suht kohtuulliselta taimenkepiltä. Keppi saa olla suhteellisen lähtöjäykkä jolloin kala tartuttaa itse itsensä ja karkuutuksia ei juuri tule. Jos haluaa letkun kepin pitää silloin siihen lisätä muutama jalka lisää jolloin vastaiskuun saa vipuvartta. Itse olen heittämässä series oneja loppuun ja sen jälkeen kaapista kaivetaan naftaliinista wanhat daiwan samurai-ässät....
Mitä mallia noi Samurait on? Itse kaivoin myös vanhan (n.15 vuotta) Super Samurai SSA15B komerosta meritaimen hommia varten. Nyt vaan pitkän tauon jälkeen se tuntuu todella notkealta kepiltä. Vapa on 244cm pitkä ja 10-40g klunsseille speksattu. Mitä vastaavia nykyisiä keppejä kaupoissa käpistellyt, tuntuvat napakammilta. Kävi myös itsellä mielessä toi kalojen karkuutus näkökulma tämän kepin kohdalla.

Silloin junnuna kun tämän ostin muistan jotenkin hämärästi tätä markkinoidun myös mertsarihommiin. Silloin sen kuitenkin joka paikan höyläksi ostin. En sitten tiedä, onko yleinen konsensus näiden vapojen suhteen muuttunut vuosien varrella ja parempi painella vapakaupoille hakemaan jäykempää keppiä, jos tuolla tulee vain turhia karkuutuksia.
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Hyvin on pysyneet mittakalat tuossa ysijalkaisessa Daiwan Shogun Advancessa, joka on nopea ja sopivan notkea vapa ja ton legendaarisen Samurain seuraaja. Liian jäykkä vapa ja kuitusiima niin taimenet repivät itsensä irti ja syntyy noita ikäviä poskivammoja.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mulla oli joskus hiukka nopeampia vapoja, mutta nykyinen on ollut jo n.8 vuotta käytössä. Ja siitä karkas eka kala viime viikolla... Ylös on tullu joku kymmenen.
Vapa on halpis-abu, joku pro action 9', up to 28g. 24g on jo huono heittää, eli todella notkea vapa. Ja pitää kalat todella hyvin kiinni... Taipuu koko varreltaan, myötäilee kalan liikkeitä todella hyvin.
Seuraava tulee olemaan max 30g viehepainoille, niin kokotoiminen ku voi.
Ja käytössä vain punotut.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Ootko tosissas kaikki taimentärpit tullu ylös?
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Ei tärpit, vaan kiinni tarttuneet. Ei niitä oikeasti ole tässä vuosien varrella montaa ollu per vuosi, kun ei ole tullu tanea heitettyä kovinkaan aktiivisesti.
Mutta joo, eka karkuutus viime viikolla. Sekin osittain omasta syystä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Joo oli silti pakko tarkistaa. Löysällä vavalla jos tärpit ehtii saada kiinni, ni kyllä ne paremmin pysyykin. Mulla yhtenä vapana dragonin extra fast, vähän jopa turhan jäykkä omaan makuun, mut kalat sillä tarttuu ja pysyy silti jopa yllättävän hyvin, silti enemmän tulee heiteltyä loomiksen gl3:lla ja pehmein berkleyn skeletor on tallissa hyvin ahkerasti.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Jeps. Tossa on varmaan pelastuksena punottu, jolla kalat on tarttuneet erittäin hyvällä prossalla. Itseasiassa, verrattuna kaikkiin vanhoihin setteihin, en parempaan ole ikinä vielä päässyt. Kuitenkin tänä vuonna kai 5 kalaa jo tullu, mun harvoilla reduilla.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Ruuvari kirjoitti: En sitten tiedä, onko yleinen konsensus näiden vapojen suhteen muuttunut vuosien varrella ja parempi painella vapakaupoille hakemaan jäykempää keppiä, jos tuolla tulee vain turhia karkuutuksia.
Ainakin monella mun tuntemalla hyrrämiehellä on gloomiksen vavat käytössä, jotka on jo lähellä perhovapojen notkeuksia....itse käytän haspeleita ja vapa saa olla nopea ja kohtuu notkea. Silloin pystyy uittamaan myös vavalla eikä siima sotkeudu kärkirenkaaseen nopeassakaan heitossa. Aikamonta kukkakeppiä on jäänyt nurkkiin lojumaan ennenkuin löysin sen todellisen namun 8)
Calcutta
Viestit: 522
Liittynyt: 16:28:18 28.01.2006

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Calcutta »

Onkos porukalla kokemuksia yoshino gourment haspeli mallista? Vara vavaksi tuota hypistelin ja miksei sitä shimano 2500 rareniumin kaveriksi vois kokeilla...?
jontte369
Viestit: 3
Liittynyt: 17:36:03 03.09.2014

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja jontte369 »

Calcutta kirjoitti:Onkos porukalla kokemuksia yoshino gourment haspeli mallista? Vara vavaksi tuota hypistelin ja miksei sitä shimano 2500 rareniumin kaveriksi vois kokeilla...?
Just ostin sen pari päivää sitten ja oikein hyvältä tuntuu. Kalaan en oo vielä päässy mut viikonloppuna ois tarkotus mennä. Lukemani perusteella oikein oiva keppi ja hyvältä tuntuu kädessäkin. :)
gate
Viestit: 8
Liittynyt: 20:22:04 02.09.2014

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja gate »

http://www.tyrskyntakaa.com/2014/02/kol ... radic.html

tämä ainakin itselläni vaikutti sustainiin tutustumiseen. Lisää osvittaa saa amerikan foorumeilta.

Rarenium irtoaa netistä 170e kun taas sustainista joutuu kärsimään 230e suomeen kiikutettuna. Sustainiin tulee varapuola mukaan mikä itselleni on tärkeä juttu.
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja joppe »

Calcutta kirjoitti:Onkos porukalla kokemuksia yoshino gourment haspeli mallista? Vara vavaksi tuota hypistelin ja miksei sitä shimano 2500 rareniumin kaveriksi vois kokeilla...?
Löytyy kyseinen keppi käytöstä. Ihan ok jokseenkin aika jäykkä mun makuun. Heittää hyvin. Kohtuu kevyt. Halpa. Toimii vasta kun kalalla on kokoa.
Ei pysy mukana kun kala ravistelee nopeasti päätä.
Tämä kokemus kuitusiimalla
KKN
Viestit: 121
Liittynyt: 09:31:43 15.10.2012

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja KKN »

joppe kirjoitti:
Calcutta kirjoitti:Onkos porukalla kokemuksia yoshino gourment haspeli mallista? Vara vavaksi tuota hypistelin ja miksei sitä shimano 2500 rareniumin kaveriksi vois kokeilla...?
Löytyy kyseinen keppi käytöstä. Ihan ok jokseenkin aika jäykkä mun makuun. Heittää hyvin. Kohtuu kevyt. Halpa. Toimii vasta kun kalalla on kokoa.
Ei pysy mukana kun kala ravistelee nopeasti päätä.
Tämä kokemus kuitusiimalla
Myin juuri pois 8 jalkaisen Gourmetin ja hinnan huomioon ottaen ei mitään erityisen pahaa sanottavaa vavasta, yhden kalastuskerran ja yhden alamittaisen taimenen kokemuksella. Ainoastaan vaparenkaita minusta liian vähän ja toiminta voisi olla nopeampaa. Mielihalut ja toiveet taimenvavasta kääntyivät lopulta 9 jalkaisten suuntaan, joten luovuin Gourmetista.

Gourmetin korvaajaksi tuli Savage Gear Parabellum Spin 9'2 7-23g. Vielä en tosin ole päässyt sitä testaamaan. Omaan käteen vaikuttaa erittäin kevyeltä ja jäntevältä. Mitäs mieltä raati on Parabellumista?
kespeare
Viestit: 8
Liittynyt: 19:25:59 29.05.2014

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja kespeare »

Keväällä ostin tuommosen Savage gearin Parabellumin. Siirtyi Shimanon Speedmaster varavavaksi samantien. Herkkä, mutta samalla voimaa löytyy tarvittaessa. Pitää viehepainosuositus hyvin paikkaansa.
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja joppe »

Savagearin parabellum on ollut käytössä myös. Hyvän oloinen vapa myös se. Yksi todella iso miinus on ollut kestävyys. 7 vapaa olen katkonut vuosien saatossa. Sen takia ei sitä vapaa enään tule. Todella hyvä heittoinen. Kohtuu kevyt. Tunnokas. Pitää kalat kohtuullisen hyvin kiinni. Pienien kalojen kanssa hieman repivät. Halpa
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja joppe »

nyt löytyi peli. st.croix avid sarjaa oleva 9.6 jalkainen 7-21g takakahva on liian lyhyt muuta moitittavaa vielä ei ole. tosin yhtää isoa en ole vielä siiman päähän saanut joten koko totuutta ei tiedä. 45cm - 60cm kaloja on päässyt kepittelemään ja niiden kanssa toimii aivan loistavasti.
kohtuu hyvä heittää. kevyt ja mukava käteen
tunnokas.
kalojen kanssa myötäilee todella hyvin kalojen liikkeet . yhtään ei ole repivän tuntuinen.
yes. kerrankin sain vastinetta rahoille
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Onko kenelläkään kokemusta shimanon beastmasterista? 9´ 10-30g malli kiinnostasi jos tuo yleensäottaen mertsarihommiin soveltuu...
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Säynävä kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta shimanon beastmasterista? 9´ 10-30g malli kiinnostasi jos tuo yleensäottaen mertsarihommiin soveltuu...
Kokeilin joskus vuosia sitten ja jäi varaston nurkkaan kukkakeppien joukkoon. Liian jäykkä, tunnoton ja epätasapainoinen twinpowerin kaveriksi. Kokeile esim. St. Croix legend eliteä niin huomaat eron hyvään vapaan heti.
Avatar
jarppandeeri
Viestit: 243
Liittynyt: 19:20:39 15.03.2012
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja jarppandeeri »

http://www.tackledirect.com/temple-fork ... g-rod.html Mitään kokemuksia kellään tosta kepistä`?
Ei se ollut suuri, se oli valtava!
ryder
Viestit: 10
Liittynyt: 18:13:30 24.07.2012

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja ryder »

Olen testannut tuota st-croix legendia ja se oli makuuni aivan liian painava ja tunnoton keppi, todella hidas toiminta. Balzerin muutamat taimenkepit ollu ihan jees. Midnight express vapa mielestäni yksi parhaista, todella nopea ja pitää kalat ihmeen hyvin kiinni! Onhan noita vapoja paljon, pääasia että osaa käyttää vapaa oikein.
daddycool
Baania perkele!
Viestit: 509
Liittynyt: 20:11:10 21.04.2005
Paikkakunta: kymi

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja daddycool »

[quote="ryder"]Olen testannut tuota st-croix legendia ja se oli makuuni aivan liian painava ja tunnoton keppi, todella hidas toiminta. Balzerin muutamat taimenkepit ollu ihan jees. Midnight express vapa mielestäni yksi parhaista, todella nopea ja pitää kalat ihmeen hyvin kiinni! .[/quote] röpesin :moon: että silleen
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja joppe »

jarppandeeri kirjoitti:http://www.tackledirect.com/temple-fork ... g-rod.html Mitään kokemuksia kellään tosta kepistä`?
jos olet tilamassa tuota voisin ehkä ottaa myös tuollaisen ihan mielenkiinnosta
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja joppe »

st.croix oli hyvä mutta kun ei ole enään. kärki poikki. onneksi on takuu .. Mörköpajan sivuilla näkee hyvin kyseisen vavan toiminnan .Omasta mielestä mittakalan kanssa pelaa paremmin kuin hyvin. pysyy hyvin mukana taimenen hypyissä ja ravistuksissa.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Uutta mertsaritikkua vailla.

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Näistä voisi löytyä seuraava hankinta,


http://www.lamiglas.com/?page_id=254


Jossain olen nähnyt näitä halvemmallakin myynnissä, ja tästä linkistä näyttäisivät olevan "out of stock".
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin