Millä vehkeillä taimenta??

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Villitys
Viestit: 2
Liittynyt: 21:13:49 24.05.2012

Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja Villitys »

Joo eli tossa heinä/elokuussa lähössä tonne kuusamon suuntaan kalastelee.
Taimen ois tähtäimessä. Eli siis minkälaiset vehkeet kannattas olla mukana tuolla esim: kuusinki/kitka joilla??

Siis tarkotan lähinnä kela/vapa/siima yhdistelmää.
perholla en kalasta :-|
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Mää oon neppaillu noin 9-koipisella, 100-kokoluokan hyrrällä, jossa on muistaakseni 0,18-0,20 kuitua.(tracer braid) Omien mieltymysten mukainen kompromissi, jolla on ihan kiva heitellä uisteita sopivan laajalta skaalalta. Harakanpesät pilkkopimeässä tuo myös omanlaisen lisämausteen...

Kalat saattaa pahimmassa/parhaassa tapauksessa painaa 8, ja pienemmätkin olla voimaltaan luokkaa paras a-ryhmä(moodys), joten siihen on hyvä olla etäinen varaus. Ylimitoittaa ei ehkä kuitenkaan kannata. ainakaan liikaa.

Semmonen normisetti vois olla seuraavankaltainen: joku 8-9 jalkanen vapa, n. 2500-3000-kokonen avokela ja 0,30 monofiiliä riittävästi. Jos settiä ei vielä ole, kandee varata matkaan sopiva rako Kuusamon tärpille. Sieltä saapi viimehetken vinkit ja taatusti sopivat vehkeet.


Suht peruskamppeilla pitäis siis kuitenkin pärjätä.


Nää edeltävät turistin mudulla ja kantapäänkautta tehtyjen havainnointien pohjalta. Kandee kahella lohiloordit, koilismaan kalastusvoorumit läpitte. Sieltä löytynee vehkeistä kattavammin juttua.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
wishky
Kaappi-Insinööri
Viestit: 3920
Liittynyt: 06:58:37 06.03.2006
Paikkakunta: koti toistaiseksi

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja wishky »

Tää nyt on vähän niinku makukysymys...

Mä vedän UL-vehkeillä, 150cm beastmaster ja 500symetre.
Muistaaksen .12 fireä naruna.
On tolla setillä 1,5kg taimenia kepitetty tunturissa ja hauskaa on.
Etiopiassa kaikki muu on paskaa paitsi kusi...
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Kuusingilla kun on (kuulemma, never been there) hyvä mahdollisuus tuohon parempaan taimeneen, niin Wissyn suositus on aika kepeästä päästä. Vlasekin vähän järeämpi setti lienee parempi vaihtoehto.

Tuollaisella 8-9 jalkaisella kepilllä ja ~2500-kokoluokan kelalla voi sitten vaikka jatkossa heitellä tanttua muuallakin, ja vaikka haukea mökkijärvellä, mikäli tarvitsee jonkinmoista kompromissia. Varmaan hyvä lukea noita foorumeita vielä läpi, ja ehkä tännekin tulee kokeneempaa vinkkiä vielä, itse kun lähinnä mutuilen.

Kireitä Kuusamoon!
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

kalastus kuusamossa. Joki kalastus.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Kalastus noilla mainitsemillasi joilla on ehkä parasta mitä olen koskaan kokenut. Jostain syystä sinne ei vaan ole tullut vuosiin lähdettyä. Suosittelen varautumaan hyvinkin ison taimeneen. Toki kevyillä kamoilla on kiva saada pieniä kaloja, mutta hymy hyytyy hetkessä kun siiman päässä on se unelmien kala.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja vlasek »

En välttämäti lähtis tuolla wishkyn paketilla jallittamaan paanajärveläistä, vaikka kyllähän taitavissa käsissä tommosellakki nousukalan kepittänee? Harjuksen pyyntiin whynot.
Kalastus noilla mainitsemillasi joilla on ehkä parasta mitä olen koskaan kokenut. Jostain syystä sinne ei vaan ole tullut vuosiin lähdettyä.
Laiskuus ja ikä :D Trail talvitie vaatii 5 litraa verta, tuhat kutinaa, 4 rakkoa ja 8 maitohappoa ennen, ku on perillä. On luoja luonu lyhyelle matkalle si nousua ja laskua. vaan onse sen arvoista, tuli kalaa eli ei. Kuolla sitte lopulta kontion hampaisiin. :D
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
luisfigo
Viestit: 8
Liittynyt: 09:51:07 10.08.2010

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja luisfigo »

Nostetaanpas.

UL-vehkeet ehdottomasti.

Itsellä Abun ul-luokan avokela ja Berkleyn 5,6" vapa (2-10g) ja siimana Firelinen 0.12 muistaakseni.

Hyvin noilla on 3kg taimen järveltä ja 2.5kg taimen noussut koskesta, maltti on valttia kaikilla välineillä.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Mä en silti lähtis välttämättä ul-kamoilla kohteeseen, jossa kalan keskikoko on tuo 2-3 kg ja yli 5 kg fisuja keitossa. Jopa isompia. Vois olla kieltämättä mielenkiintoinen kokemus toisaalta saada 7 kg taimen moisilla kikotteilla. Isomman taimenen c&r pyyntiin nuo ei välttämättä oo ainakaan optimaaliset. Luulen.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
erkkari
Äid-inkielen-opetja
Viestit: 1901
Liittynyt: 14:32:08 01.03.2011
Paikkakunta: Kotka

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja erkkari »

kyl sit kalan ylös saa kevyilki vehkeil.
1000 ambidex shadow+ 7" löysä keppi+ 0.12 stren microfuse 2.6kg kirjo kovast virrasta.
samal setil muutamat +3kg toutaimet .

Viime vkol reilu 4 kg toutain ja virtaa piisas.
Settinä 750 symetre + berkleyn halpa 7" letkuvapa ja 0.14 firet.

On noil kevyemmillä kuitenki huomattavast miellyttävämpi kalastaa :D
Tintsa
Viestit: 11
Liittynyt: 08:37:08 19.03.2012

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja Tintsa »

Kevyillä on mukavampi kalastaa ja tärppimäärä on korkeempi kuin hainveto vermeillä. Itselläni Shimano Tecnium vapa 3-12g, Abun UL-kela ja sufix 0,18 monofiili.
Kirjot ja tanelit 1-3kg luokassa on mukava väsytellä, mutta ennätys tanelin (6kg) kanssa olin jo ihan altavastaaja, älä ihan näin rimpuloilla lähde tuollaseen paikkaan...
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kevyillä on mukavampi kalastaa ja tärppimäärä on korkeempi kuin hainveto vermeillä
Paitti sillon, ku on kyseessä taimen, joka on ns mallia ei syö joessa, käy joessa pelkästään kudulla...Tärppimäärä melko harva jo lähtökohtaisesti. Luulen.

ELi, jos tässä on vielä kyseessä nuo alueen joet. Vastaa kalastus elementeiltään kudulle nousevan "meri"taimenen jokipyyntiä, joka omaa ainakin joitakin muodollisia yhtäläisyyksiä lohen pyynnin kanssa. Haksauttaminen pohjaa ärsyyn ja varmaan väsymykseen. Kalat suht voimakkaita ja useimmiten luomuja. Lähdöt saattaa olla pitkiä ja loikat korkeita. Ns mullosia(mallia syö joessa) ei juuri löydy, tai kalastus ei ole ainakaan focusoitunu niiden pyyntiin, vaikka löytyskin. Alamitta 60 cm.

Niitä suomen viimeisimpiä säilyneitä. Tiedettehän. C&R kohtuullisen suotavaa vähintäänkin naaraskalojen kohdalla, ja väsytystapahtuman pitkittäminen(maltillistaminen) esim. johtuen liian ohuista piuhoista arvelluttavaa. Ei tarkoita sitä, että pitäis ylivarustautua, mutta........Imo.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Lihapiirakka
Viestit: 13
Liittynyt: 09:03:26 03.09.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja Lihapiirakka »

Kuusingilla ja Kitkalla välineiden tarvittava järeysaste riippuu myös paikasta missä kalastelee. Molempien jokien yläosilla pärjää ihan kivasti vähän kevyemmäkin setillä millä on kiva kepittää myös harjusta.

Itse lähtisin siis kahden setin taktiikalla. Varsinkin jos aikoo myös päiväsaikaan kalastaa.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Hyvä pointti tuo yläosasto ja harrin pyynti vähintään yhtä jännää. Suotavaa ja monipuolistavaa.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä
Viestit: 1835
Liittynyt: 20:47:15 02.06.2006
Paikkakunta: Kaarina

Re: Millä vehkeillä taimenta??

Viesti Kirjoittaja Laiska »

4-5 reissua olen tehnyt Kuusingille ja kerran on ollut sellainen kala kiinni mikä töräytti lämpimät pöksyyn.

Mun mielestä ainoa oikea viehe Kuusingin taimenen pyyntiin on Risto Jäntin RJ vaappu., minkä saatavuus on varmasti huonoa nykyään. (vrt.LGH uistin)

Harri ottaa perhoon, mutta matoa ei kyllä perkele voita mikään...
(Porukan kisan voittaja lopetti heti kun selvisi konstin olevan laiton..)
"Asioilla on tapana järjestyä"
Vastaa Viestiin