Sivu 1/1

Akselijarruheitto, fiilistelyheittojen Kunkku!

Lähetetty: 07:52:22 14.05.2020
Kirjoittaja lore
Pari vuoatta takaperin olin ostamassa ensimmäistä tasaposki ambassadeuria. Malli oli Beast ja siitä löytyi käyttötesti googlaamalla ruotsiksi. Artikkeli kääntäjään ja lukeminen onnistui. Suurin ihmetyksenaihe testissä oli se, etä tämä kokenut kalamies heitti koko testin akselijarrulla. Yhtään keskipakojarrua ei ollut käytössä. Järjetöntä ajattelin, Suomessa jokainen edistynyt hyrrämies halveksii akselijarrua.

Kun posti toi ensimmäisen Beastin tuli kokeiltua heittoa, mutta kokeiluksi jäi. Nopealle vavalle ja heikolle heittotaidolle on olemassa parempiakin heittojarruja. Kuten Beastin keskipakojarru.

Pari vuotta on hiottu heittotaitoa ja nyt liitin hitaamman vavan toiseen tasaposki Dööriini eli Rockettiin. Hetken heittelyn jälkeen huomasin että tämähän on mukavaa vastapainoa nopeiden kepukoiden kanssa jarrua vastaan heittelyyn. Suorastaan nautinnollista. Tosin vielä kaikilla jarrupaloilla heittelin mutta heittojarruteho on esim. Beastiin verrattuna pieni vaikka kenkiä kaksi enemmän onkin.

Sitten päätin testata akselijarru heittoa uudelleen. Kaikki kengät pois käytöstä ja akselijarru Abun oppaan mukaisesti asentoon jossa viehe juuri ja juuri jaksaa vetää siimaa puolalata. Vieheenä Kuusamo Suurhauki. Ensimmäinen rauhallinen heitto onnistui hyvin. Sitten lähdin pienentämään kitkaa kammen vastakkaisella puolella olevasta säätimestä josta se käy helposti. Pienensin kitkaa niin kauan kun puolalle alkoi muodostua löysiä kieppejä. Tästä kiristin aivan hintsusti. Tällä asetuksella kalastelin. Koko iltana ei tullut yhtään siimasotkua.

Kun lopuksi uusin Abun testin, säädöllä jolla olin heitellyt. Viehe putosi lähes kuin kivi maahan. Akselijarrulla pystytään heittämään pienemmällä lähtökitkalla sotkuitta kuin millään muulla heittojarrulla, ja se on todellinen fiilistelyheitto. Suosittelen rohkeasti kokeilemaan jos tasaposki Dööri löytyy, kammen alta säätämällä homma ei toimi.

huom. Tässä heitossa ei käytetä peukaloa toisena heittojarruna, peukalo painetaan puolalle vasta heiton lopussa.

Re: Akselijarruheitto, fiilistelyheittojen Kunkku!

Lähetetty: 07:11:59 18.05.2020
Kirjoittaja Jou40
Juu...akselijarrun kanssa tullut puuhasteltua vuosikymmenet..nappulat on Keskipakojarrussa...vaan en noihin ole sillai syventynyt. Ja eipä kyllä ole muuta ollutkaan kuin noita tasaposkisia hyrriä...ensimmäinen on 5000 vuodelta 1978. Mutta eipä sillo vuonna miekka&kilpi muita vaihtoehtoja juuri ollutkaan kuin nuo tasaposkiset hyrrät...jos hyrräily kiinnosti.

-Jouni

Re: Akselijarruheitto, fiilistelyheittojen Kunkku!

Lähetetty: 22:43:22 23.05.2020
Kirjoittaja lore
Luultavasti on niin, että lähes kaikki akselijarrua ainoana heittojarruna käyttävät ovat pitkänlinjan harrastajia. Ei ole oikein kukaan, eikä kai ollenkaan, rummuttanut että näinkin voi todella kalastaa ja tähän pitäisi oikeastaan pyrkiä. On nimittäin niin että en ole tiennyt mistä olen esim. Ambassadeur Beasteissa maksanut kun Ambassadeur Jerkillä heittää samat lähes kaikilla vieheillä. Nyt tiedän, akselijarruheitolla kelan herkkyys pääsee oikeuksiinsa.

Pari viikkoa takaperin otin erään pikkumiehen polkupyörästä apupyörät pois, vastuu siirtyi kuljettajalle. Seuraavana päivänä kysyin leikilläni että laitetaanko takaisin, vastaus oli että ei ikinä enää apupyöriä. Sama on mulla, ei ikinä enää apupyöriä tasaposkisiin.

Re: Akselijarruheitto, fiilistelyheittojen Kunkku!

Lähetetty: 13:49:01 13.06.2020
Kirjoittaja lore
Dööreissä on hiukan erilaisia akselijarruja. Kuvassa alempana Beast jossa puolanakseeli on kiinteä, siinä jarrun kitka tehdään päätyjen säätimien sisällä olevilla pienillä kuparilevyillä. Mustat nuolet.

Ylempänä on Rocket jossa irrallinen puolanakseli, kitkapinta on keltaisen nuolen kohdalla olevan nailonrattaan päässä. Sinisen nuolen kohdalla on puolan stoppari joka tulee kiinni puolan sisässä olevan laakerin alaosaan, tämä ei vaikuta jarruun millään lailla. Jarru on mielestäni hieman voimakkaampi kun kiinteäakselisissa.

Re: Akselijarruheitto, fiilistelyheittojen Kunkku!

Lähetetty: 13:23:32 04.07.2020
Kirjoittaja lore
Lueskelin vanhoja Nyt Nappaita ja akselijarrusta on niissä käytetty sanaa mekaaninen jarru eli otsikossa pieni virhe.

Moni on varmaan ihmetellyt mitä numeroita toisen säätönupin alla on? Se on mekaanisen jarrun säätöasteikko ja asetetaan näyttämään oikein seuraavasti:

1. Asteikon puoli löysäksi.
2. Kammen puolelta puolan kohdistus keskelle.
3. Puolan vapautus.
4. Kiristetään vastakkaiselta puolelta puolan klappi pois.
5. Pyöräytetään numerokehän nolla säätöupin merkin kohdalle.

Nyt säätövaraa on noin yksi kierros.

Re: Akselijarruheitto, fiilistelyheittojen Kunkku!

Lähetetty: 18:30:52 04.07.2020
Kirjoittaja Fuso
:juu:
lore kirjoitti:
13:23:32 04.07.2020
Lueskelin vanhoja Nyt Nappaita ja akselijarrusta on niissä käytetty sanaa mekaaninen jarru eli otsikossa pieni virhe.

Moni on varmaan ihmetellyt mitä numeroita toisen säätönupin alla on? Se on mekaanisen jarrun säätöasteikko ja asetetaan näyttämään oikein seuraavasti:

1. Asteikon puoli löysäksi.
2. Kammen puolelta puolan kohdistus keskelle.
3. Puolan vapautus.
4. Kiristetään vastakkaiselta puolelta puolan klappi pois.
5. Pyöräytetään numerokehän nolla säätöupin merkin kohdalle.

Nyt säätövaraa on noin yksi kierros.