Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Avataas oma topikki näille hidastimille, kun tuli ihan kysyttävää...

Aiemmin käytin vain ämpäreitä, mutta kun kaikki kehu pusseja, niin pitihän sellaiset kokeeksi hankkia. Nyt sit tuli ongelma...
Ämpärit ei aina ihan tarpeeksi hidastanu, joka kyllä korjautui komeasti pusseilla. reiluun solmuun sai vauhdin putoamaan... MUTTA! Ohjattavuus katosi kokonaan! Kokeilin laittaa keulaan säkit, kokeilin puoleen väliin venettä, ei auttanu. Parempi oli puolessa välissä (siis kiinnitys), keulakiinnitteisenä vene meni ku känninen kyykäärme. Ei pysyny metriäkään suorassa...
Mites porukka on noita laitellu? Narujen pituudet ja kiinnityspaikat tohon kai vaikuttaa?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mulla tulee pulpetin viereen ja onhan sulla piuha pussin takaa veneen perään kiinni? Sillä pystyy nostamaan pussin takaosaa ylös jos jarruttaa kuormalla liikaa ja samalla ohjattavuus paranee.
Avatar
Hanski_Koo
Viestit: 417
Liittynyt: 19:38:55 16.01.2007
Paikkakunta: Gold Coast

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Hanski_Koo »

Riittävän pitkällä keulanarulla kiinni, jotta yltää ainakin puoleenväliin venettä ja tarvittaessa jopa ylikin. Pussit pitää olla myös veneessä kiinni ainakin takaosastaan, mun Ahosen pusseissa on vielä keskellä kolmas naru, jolla voi säätää korkeuden sopivaksi. Säädä ne vielä sopivan kireälle, jotta pussit ei heilu ja mulju eestaas - kokeilemalla löytyy.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Ajattelinkin että takanarut olis ehkä jeesannu, oli vaan nopea kokeilu ilman. Eli peränartsat niin lyhyeksi, että pitävät säkkejä "väkisin" veneen vierellä? Pulpetin kohdalle noi olikin jo laitettu, mut kannattaako olla niin, että pussin perä on melkein veneen perän tasalla?

Oli muuten aika mahdoton olo ruorin takana noilla ekoilla asetuksilla :lol:
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Kokeilemalla selviää. Mulla ne jää noin 30cm takilavaijerin eteen niin ei häiritse takilalla puljaamista. Mulla ne on noin metrin keulasta kiinni ja vedän ne purjepampuloilla kaiteeseen kiinni ja takaa knaapiin takanarusta ja ei tarvitse poistaa trailauksenkaan ajaksi ja on aina käytettävissä senkus ottaa purjepampulat irti. Ne maksaa jonkun vitosen pari. Toki mustekalakin toimii.
Lohikala
Viestit: 24
Liittynyt: 20:31:00 23.02.2015

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Lohikala »

Moi!
Oon aatellu hommata tälläset -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/386008/Laahusankkuri-M
Ongelmana on kuitenkin, että ostanko M vai L koon pussit. Mulla on käytössä 5 metrin pulpettivene ja siinä 40 hv honda. Vene menee tyhjäkäynnillä ilman sankoja n.5-5.5 kmh. Niin olisko kellään tietoo kuinka paljon noi pussit hidastaa vauhtia jos laittaa kummallekin veneen puolelle? Tarkotus olis saada hidastettua vauhtia sinne vähän vajaaseen 3 kmh. :)
ruben
Viestit: 191
Liittynyt: 13:00:56 05.02.2006
Paikkakunta: pirkkala

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja ruben »

L jos noin lujaa menee ilman ja myötätuuleenkin pystyy riittävästi jarruttamaan
Lohikala
Viestit: 24
Liittynyt: 20:31:00 23.02.2015

Re: Jarrupussit/- ämpärit yms laahusankkurit

Viesti Kirjoittaja Lohikala »

seelvä! kiitti pikasesta vastauksesta :)
Vastaa Viestiin