Vaappulukot

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Hemuli
Viestit: 178
Liittynyt: 18:33:14 16.08.2011
Paikkakunta: Lappeenranta

Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Tervehdys

Iski viimekesänä joella vaappuihin lenkkisolmuja sitoessa mieleen että olishan niitä vaappulukkojakin olemassa. Lähinnä noissa viehättää ajatus nopeesta ja helposta vaapun vaihdosta.
Vaan kestäneekö ne mitään? Tai vaikuttaako ratkaisevasti vaapun uintiin? Siis tekeekö noilla vaappulukoilla yhtikäs mitään jos verrataan normaaliin lenkkisolmuviritykseen.
Eli nyt olis hyvä paikka lukkoja käyttäville/ käyttäneille suositella hyviä vaappulukkoja. Ja tottakai kiinnostais tietää mitä lukkoja ei missään nimessä kannata hankkia. Tai jos on joku muu hyvä syy miksei missään tapauksessa kannata käyttää niitä ollenkaan.
Kiitokset jo etukäteen.
Avatar
neliveto
Viestit: 102
Liittynyt: 07:46:08 28.05.2011
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja neliveto »

Itte vähän vierastan mutta moni käyttää ja saa kalaa ja kyllä ne kestää.
Kuusamon lukkoleikari no. 3 on ainakin ihan toimiva monen mielestä
Give a man a fish and he will eat for a day...
Teach a man to fish and he will sit in a boat and drink beer all day...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja selenius »

Hae foorumilta Ari Salon lukkoja.
Paluuta vanhaan ei ollut. Eikä tule.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Valastaja
Viestit: 287
Liittynyt: 22:21:15 03.09.2006
Paikkakunta: Harjunpää

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Valastaja »

Käytin noita Ari Salon lukkoja koko viime kauden ja paluuta ei tosiaan ole lenkkisolmuihin. Vaapun uintiin lukot ei vaikuta mitenkään ja kestävät myös isommat kalat.
mike.
Viestit: 476
Liittynyt: 20:19:09 31.10.2010

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja mike. »

Mulla gtr pikkulukkoja, n.700 tuntia ollut koekäytössä. Keveytensä ansiosta sopii mainiosti minun käyttämille vaapuille. Yhtään ei ole korkannut, mikä tärkeintä: helppo käyttää pimeässä ja pakkasessa. Olikohan 2€/30kpl tms.
Kirjanpitokalastaja
Hemuli
Viestit: 178
Liittynyt: 18:33:14 16.08.2011
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Hemuli »

Kiitoksia jo tulleista mielipiteistä. Näinköhän näistä tuo 17 mm versio olis käypänen Wäylälle? http://kalastus.hongkong.fi/fi/tarvikke ... t/p/16914/
Tää olis malliltaan semmonen mikä miellyttää omaa silmää. Vastaavia tulee käytettyä Saimaalla lohenuistelussa kun joskus harvoin vaappua vedän. Ovat tosin vähän pienempiä.
Nuo Ari Salon vääntämät on kans aika veikeen oloiset.
Jaki_86
Viestit: 185
Liittynyt: 19:17:31 26.07.2007

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Jaki_86 »

Noi kuusamon lukot on hyviä, mut kyllä 14mm riittää. Jos en ihan väärin muista, niin itte taidan käyttää noita 10mm... :shock: Hyvin on kestänyt yli kympin kalojakin. Tein kyllä ennen käyttöä jonkun oman vetotestin, ja tulokset miellytti..
Salon lukot on omasta mielestä vähän liian jäykät, ja tuntuu siltä että nokkalenkit vääntyilee ennen kuin lukon saa kiinni... Tai sitten en osaa käyttää niitä..
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Jaki_86 kirjoitti:Salon lukot on omasta mielestä vähän liian jäykät, ja tuntuu siltä että nokkalenkit vääntyilee ennen kuin lukon saa kiinni... Tai sitten en osaa käyttää niitä..
Sama vika, lieneekö sitten tekniikkakysymys? Välillä menee helpostikin, mutta useimmiten saa tapella, ja lukon kärki on pirun terävä niin tekee aina kipeetä peukalossa...
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viestit: 1669
Liittynyt: 10:21:34 09.09.2010
Paikkakunta: V L K
Viesti:

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

Aavikkosammakko kirjoitti:lukon kärki on pirun terävä niin tekee aina kipeetä peukalossa...
tämä!

lohikalavesillä teen sen lenkkisolmun. kuhavesille gtr.
Sata vapaa vedossa!
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja selenius »

En tiiä mitä lukkoa (mallia) Salolta ootte kokeilleet mutta parempaa, helpompaa, toimivampaa tai laadukkaampaa lukkoa johon viehe tai koukku sujahtaa kuin itsekseen ei markkinoilta löydy. Ja aika kovilla panoksilla olen kestävyyden kokeillut (lohilukko) ja kyllä kestää.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Jaki_86
Viestit: 185
Liittynyt: 19:17:31 26.07.2007

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Jaki_86 »

Lohilukkoa olen kokeillut muutama vuosi sitten, ja on omaan makuun liian jäykkä. Ja sormenpäät hellänä, niinkuin sammakko ylempänä mainitsi..
Kestävyydessä ei ole varmasti mitään valittamista. Mulle ongelma oli se, että lukko täytyy laittaa voimalla vaappuun kiinni, ja kuten tiedetään, niin lohivaaput on vähän herkkiä nokkalenkin suhteen, eikä mua kiinnosta joka vaapun vaihdon jälkeen virittää uintia uudestaan.
Tai sitten olen käyttänyt väärää tekniikkaa.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja weeman »

laittakaas nyt joku kuva tänne minkälaisesta lukosta on kyse.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... ?start=725


Löytyy video ja aikaisempia sivuja selaamalla mallit
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Froste »

Itse oon käyttänyt ihan mitä vaan vaappulukkoja pari viime kautta. Tuntuu että suoraan lukkoon tuleva perussolmu on kestävämpi kuin kumpikaan lenkkisolmu. Kuusamot ja ihan jotkut halvat berkleyt on olleet käytössä, ei mitään ongelmia vaikka on väännetty Kymillä jos jonkunlaisen rydön kanssa.

Salon lukot on omastakin mielestä liian jäykät vaikka muuten nerokkaat, en halua että vaihto kestää lukon jäykkyyden takia yhtä pitkään kuin solmun teko.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Lohilukkoahan saa säädettyä, jos se on liian jäykkä ja taas jäykistettyä, jos se on liian löysä.(katso linkin videot) Aluksi hiukan naheahan se on mutta käytössä notkistuu sopivaksi ja, kun sen oikean laittokulman opettelee niin vaapun vaihdossa ei juuri muutamaa sekuntia kauempaa mene.
subman
Viestit: 40
Liittynyt: 18:03:11 18.03.2013
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja subman »

Salon lukkoja olen wäylällä käyttänyt eikä ole haitannut uintia jonka tapahtumat todistaa (lukolliseen kala ottanut vaikka siimalenkillisiäkin ollut vedossa). Lukon kyllä saa nopeasti napsautettua vaappuun kunhan oikeaan kulman hoksaa. Ja itse ainakin viritän vaapun joka vaihdossa oli vaappu kiinni lenkillä tai lukolla. Samoin virittelen uintia joskus senkin vuoksi jos ei aiemmin viritetty uinti tunnu kalalle kelpaavan. En tiedä miten oikeat lohimiehet toimii mutta itselleni vaapun uinnin viritys on osa lohenkalastusta.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Salon lukoille täältäkin ääni. Olen käyttänyt niitä alusta asti, eka satsi taidettiin taivutella mun pyynnöstä. Mä laitan lukon paikalleen virityspihdeillä. Parhaat puolet, mun mielestä, on nopeus, helppous ja ennen kaikkea se varmuus ettei nokkalenkkiin välillä ilmestyvä roso katko siimoja. Niitä kun saattaa tulla, ihan sama mitä pihtejä käytät.
Nyt niitä on myös koeponnistettu merellä lohenuistelun parissa. Vuoksirakseilla, siis. Toimineet ovat siinäkin, vaikka välillä väännettiin oikein tosissaan.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Hetken olen jo luullut, että ettei immeiset opi lukkoja käyttämään :lol:
Uistimen uintiin ne ei vaikuta mitenkään, kunhan mitään ylikoon moukaria ei pikkuvaappuun lyö kiinni.
Ja eikä tarvii niitä nirhaumia peljätä lenkkisolmussa.
Lukon värilläkään ei oo väliä, kunhan se on mielellään musta..

Lenkkisolmu taitaa olla muinaisjäänne pula-ajan Suomesta.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

sakkeus kirjoitti:Lohilukkoahan saa säädettyä, jos se on liian jäykkä ja taas jäykistettyä, jos se on liian löysä.(katso linkin videot) Aluksi hiukan naheahan se on mutta käytössä notkistuu sopivaksi ja, kun sen oikean laittokulman opettelee niin vaapun vaihdossa ei juuri muutamaa sekuntia kauempaa mene.
Jos miekii lukkoni soppaan viskaisin. Kaikki ihmisethän eivät ole hirmu käteviä käsistään, eikä kaikilta onnistu tekemieni lukkojen käyttö yhtä helposti.
Soraääniäkin on kuulunut silloin tällöin, joten jotakuinkin viimeisen vuoden aikana olen pyrkinyt tekemään viehepään hieman pisaranmuotoiseksi sekä säätänyt pujotuspään langan enemmän "runkolangan" suuntaiseksi.
Kun pujotettava lankalenkki(esim. vaapun nokkalenkki) on 90:n asteen kulmassa pujotuksen aikana lukon lankaan nähden, homma onnistuu kyllä. Kannattaa harjoitella lukkojen käyttöä etukäteen, voiman käytöllä ei saavuta mitään, eikä lukon käyttäminen ole sen vaikeampaa, kuin niiden suunnittelu ja tekeminen.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Kulkuttaja
Viestit: 3
Liittynyt: 15:48:22 18.04.2014

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja Kulkuttaja »

Tämä on helppo kysymys. Kuusamon 3,5 lukko ja Stren Original 0,47 tai 0,53 mm kunnolliseen kutosen koukkuun niin jos ei noilla tule niin kala on itse ryssitty kun laskit kivikkoon tai se ei vaan ole sun kala.
Toi Stren vaan paranee vanhetessaan.
Avatar
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viestit: 1109
Liittynyt: 17:12:15 01.04.2007
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Vaappulukot

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

AriSalon lukot!!!! mulla on ollut kolmisenkymmentä lukkoa ja kaksi niistä oli väännetty "väärinpäin" joita en saanut/osannut käyttää, mutta muuten ihan huikeita!
Vastaa Viestiin