Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%
 
Ääniä yhteensä: 96

Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Srock kirjoitti:Tuli hommattua Cab regularia ja heräs pari kysymystä etten pilaisi sitä heti kun lähden ohentamaan.

Voiko sitä siis ohentaa asetonilla? Käyttötarkoitus pohjalakaksi puulle. Aikaisempia kirjotuksia kun lueskelin niin joku sano että voi ja joku taas ei.. :/

Sitten vielä, että kuinka kauan porukat pitää upoksissa kapuloita ensimmäisellä lakkauskerralla? Joku tässäkin asiassa pitää vuorokauden ja joku vaan kastaa...

Voi ohentaa asetoonilla kunhan asetooni on laadukasta. Ei halvinta halpa hallin tislettä.. Parhaiten toimii Cab ohenteella.
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja stoub »

Millä nuo createxillä maalatut vieheet pitäis oikein lakata, kun nyt kokeilin pariin tuota propia niin tekee semmosia halkeamia siihen maalipintaan. autsz
Eikä ole maalattu valkoisella niinkö tuossa aiemmin joku epäili että aiheuttas ongelmia.
Juutalainen
Viestit: 1677
Liittynyt: 19:09:16 24.10.2005
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

LV1:llä
stoub
Viestit: 107
Liittynyt: 13:21:00 29.04.2013
Paikkakunta: Vantaa/Savonlinna

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja stoub »

Juutalainen kirjoitti:LV1:llä
Selevä homma, näyttäis löytyvän ihan rautakaupasta niin täytyykin tommonen pönikkä käydä ostamassa.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

Mistä johtuu että lakka kuplii? Lakkana cab regular, ohennettu asetonilla noin 40%, aihio koivua. 6 kapulaa lakkasin eri metodein ja kaikissa sama homma eli lakka kuplii ihan vitusti... jossain toki hieman vähemmän! Ensimmäisien kokeilujeni perusteella cabi on täyttä kuraa autsz

Onko kokeneimmilla jotain kikkaa miten kuplat pystyisi välttämään? Lv-1 kun olen lakannut samoissa olosuhteissa niin ei mitään ongelmaa! Piti laittaa kuva, mutta en jaksa alkaa pienentämään että mahtuisi tänne!
Ei kautta ilman kalaa
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Imeytä aihiot ensin. Hio ja katso lakkaan ym ym
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

Mäkkäri kirjoitti:Imeytä aihiot ensin. Hio ja katso lakkaan ym ym
Kuinka pitkä imeytys?

Yhtä imeytin yön yli ja hioin kevyesti ja lakkasin uudelleen. Siltikin kuplia syntyi.

Voiko tai kannattaako lakkaa ohentaa lisää? Tuntuu vaan, että sen jälkeen se on jo liian litkua :shock:
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
kalastaja00
Viestit: 49
Liittynyt: 16:37:31 01.11.2012

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja kalastaja00 »

Mitäs lakkaa suosittelisitte createx/deka maaleille. Ei sais olla mitää asetoni,tinneri tai vastaava ohenteista. Isä ei anna tuoda niin kovia aineita taloon...
Tyhjän pyytämisen mestari
Avatar
Valastaja
Viestit: 287
Liittynyt: 22:21:15 03.09.2006
Paikkakunta: Harjunpää

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Valastaja »

http://personal.inet.fi/yritys/hopiavaa ... ulakka.htm

Tuo taitaa olla teikäläisen ainoa vaihtoehto tällä hetkellä.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

Nyt palaa käpy tuohon CABiin.. Tässä kuvana tulos!

Aihio siis koivua ja lakkana CAB regular.. Sanokaa nyt jumalauta viisaammat että mistä tuo kupliminen johtuu?

Ohentanut nyt jopa yli 50%.. aluksi toki vähemmän! Apua siis kivataan viissaammilta.
Liitteet
kupla.png
kupla.png (94.19 KiB) Katsottu 3904 kertaa
Ei kautta ilman kalaa
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Kupliminen johtuu liuottimen liian nopeasta haihtumisesta. Tarkempi ilmiö on käyty täällä läpi useampaan kertaan aikaisemmin. Tuosta yleensä pääsee eroon, kun tekee jonkinlaisen tiiviihkön lootan, jossa aihiot kuivuvat riittävän hitaasti. Mulla siihen toimi muovilaatikko, jonka sisällä oli teline vaapuille.
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja EP- »

Ootko imeyttäny aihion ennen dippausta? Koivu ja varsinkin vaneri on niin tiheetä että saa lilluttaa aika kauankin.
-Esko Palho
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

vetorauta kirjoitti:Kupliminen johtuu liuottimen liian nopeasta haihtumisesta. Tarkempi ilmiö on käyty täällä läpi useampaan kertaan aikaisemmin. Tuosta yleensä pääsee eroon, kun tekee jonkinlaisen tiiviihkön lootan, jossa aihiot kuivuvat riittävän hitaasti. Mulla siihen toimi muovilaatikko, jonka sisällä oli teline vaapuille.
Okei. Tämä menee sit varmaankin seuraavaksi testiin. Usko vaan alkaa loppua pikku hiljaa..
EP- kirjoitti:Ootko imeyttäny aihion ennen dippausta? Koivu ja varsinkin vaneri on niin tiheetä että saa lilluttaa aika kauankin.
Yli vuorokauden olen nyt imeyttänyt noita. Tulos vaan ihan sama vaik imeyttäisi 20 min :(
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
Jio
Pro Scroll User
Viestit: 684
Liittynyt: 20:22:19 21.04.2005
Paikkakunta: Hyvin kääk
Viesti:

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jio »

Srock kirjoitti: Yli vuorokauden olen nyt imeyttänyt noita. Tulos vaan ihan sama vaik imeyttäisi 20 min :(
-Onko tarkoituksenasi ollut maalata tuon kirkkaan lakan päälle vai aiotko vetää vielä valkoista pohjalakkaa tuohon?
kalikka
Viestit: 421
Liittynyt: 14:04:43 18.04.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja kalikka »

kalikka kirjoitti:yks mikä vaikuttaa räkimiseen on käytetty paine.ittellä pari kolme eri merkkistä
maalia käytössä ja yks niistä vaatii paineen lisäystä aikas reilusti,että saa
tulee tasaisen sumun.


ei nuo uudemmat createksin vicedit miulla valunu .saattaa johtuu erkkarilla lakasta.
kuhan saan seuraavan satsin pohjattua niin näkee onko epäilykseni valkoseen
vicediin oikein.
löysin vielä puolikkaan putelin vanhaa createxia,niin pitää suhauttaa toiselle
puolelle uutta ja toiselle vanhaa.katotaa kuin käy :mitaviddua:
itse itseäni lainaten....mysteeriksi jäi tuo korkkaaminen testailtiin ja vatkailtiin.
kohtuu kasan suttaillu tuon jälkee eikä mitää ongelmaa ole ilmenny. eikö kuggaan osaa



srock. kuinka monta kerrosta tuossa on lakkaa?
jos kerroksia on 4-6 ja tulos näyttää tuolta niin ohhoh.tosin miun mielestä olet tuota
lakkaa ohenntanut liikaa. ittellä imetykseen ihan liru lakka ja pohjissa n.20-30% ohennettua
yleensä kupliminen on loppunu neljännen lakkaus kerran jälkeen.tosin joskus tarttee enempi.
Butros
Viestit: 44
Liittynyt: 10:50:35 31.10.2012
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Butros »

Itsellä esiintyi samankaltaista kuplimista kuin Srockilla, mutta luulen löytäneeni ratkaisun. Eli itsellä ainakin loppui kupliminen lähes kokonaan kun aloin käyttämään jäykempää lakkaseosta. :oops: Itsellä käytössä cabin hard ja ohentimena cabin 8.

Luulin kuplimisen johtuvan liian jäykästä seoksesta ja ohensin aina vain lisää, n.50% asti. Mutta nyt kun lisäsin lakkaa niin ongelma tuntuu ratkenneen.

Erityisesti valkoisen lakan kanssa oli ongelmia, mutta sekin korjaantui jäykemmällä seoksella :lol:
"Itse tekemällä saa juuri sellaista kun sattuu tulemaan"
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

Jio kirjoitti:
Srock kirjoitti: Yli vuorokauden olen nyt imeyttänyt noita. Tulos vaan ihan sama vaik imeyttäisi 20 min :(
-Onko tarkoituksenasi ollut maalata tuon kirkkaan lakan päälle vai aiotko vetää vielä valkoista pohjalakkaa tuohon?
Tarkoitus olisi maalata tuohon pintaan ja pintalakaksi lv-1.

Butros: Aloitin ohentamisen varmaankin juuri tuosta 20% ja silloin esiintyi kuplimista. Sitten olen siitä asti lisännyt hieman ohenninta ja sama homma koko aika. Nyt siis noin 50-50 suhteet.
kalikka kirjoitti:srock. kuinka monta kerrosta tuossa on lakkaa?
jos kerroksia on 4-6 ja tulos näyttää tuolta niin ohhoh.tosin miun mielestä olet tuota
lakkaa ohenntanut liikaa. ittellä imetykseen ihan liru lakka ja pohjissa n.20-30% ohennettua
yleensä kupliminen on loppunu neljännen lakkaus kerran jälkeen.tosin joskus tarttee enempi.
Tuossa on 4 tai 5 kerrosta. Joka kerta olen välissä hionut 600 hiontapaperilla kuplat pois. Yhden kapulan jaksaakin vielä hioa, mutta 10kpl ei enää mielellään. Joudutteko te muut välihiomaan kapuloita?

Ja ohentanut olen siksi, kun jostain täältä lueskelin, että ohentamalla "ongelmat" häviäisi.
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
Posauttaja
Huiputuskosija
Viestit: 142
Liittynyt: 16:59:54 04.02.2008
Paikkakunta: Lieksa

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Posauttaja »

Kokeileppa hyvin imeytettyyn aihioon (1vrk tai enemmän) ihan ohentamatonta regularia todella hitaalla kastolla, ei pitäisi kuplia tulla. Näin tulee itse tehtyä, toimii balsalla ainakin moitteettomasti.
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja EP- »

Uskon että syynä asetoni :soo soo: liian nopea haihtuminen niinkuin vetorauta mainitsi.
-Esko Palho
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos sen kuivaamisen tekee muovilootassa, niin ainakaan mulla ei ole ollut tarvetta hioa aihiota. Jos se kuplii yhtään, niin hiomishommilta ei kyllä voi välttyä.
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

Posauttaja kirjoitti:Kokeileppa hyvin imeytettyyn aihioon (1vrk tai enemmän) ihan ohentamatonta regularia todella hitaalla kastolla, ei pitäisi kuplia tulla. Näin tulee itse tehtyä, toimii balsalla ainakin moitteettomasti.
Mutta kun imeytysvaiheessakin jo kuplia syntyy, kun kapulan ottaa pois lakasta. Olen koittanut kaikilla eri nopeuksillakin kastaa.
EP- kirjoitti:Uskon että syynä asetoni :soo soo: liian nopea haihtuminen niinkuin vetorauta mainitsi.
Oiskoos se sit tosiaankin se asetoni autsz Ensimmäinen kerta tosiaan, kun cabia käytän tai yleensäkä joudun lakkaa ohentamaan.
vetorauta kirjoitti:Jos sen kuivaamisen tekee muovilootassa, niin ainakaan mulla ei ole ollut tarvetta hioa aihiota. Jos se kuplii yhtään, niin hiomishommilta ei kyllä voi välttyä.
Miten tämä käytännössä tapahtuu?
Mietiskelin vähän ja ei oikein tullut mitään järkevää ideaa miten tuon rakentaisi... Tarviiko se heti nostovaihees olla jossain laatikos vai "kuljettaa noston jälkeen laatikkoon?? Kuplinta alkaa heti, kun vähänki kapulasta on pinnan yläpuolella.

Äsken taas hivasin ja lakkasin 8 kalikkaa.. Kahdessa, jossa on kastokertoja 4-5 niin ei tullut kuin muutama pieni kupla enää. Sekin on vain liikaa PRKL
Ei kautta ilman kalaa
KariT
Viestit: 150
Liittynyt: 13:49:38 19.10.2009
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja KariT »

Kalikan korkkaamisilmiötä vastaavaa on ollu joskus cabilla erityisesti fluoriväreillä. Tämä on luullakseni aiheutunu huonosta sekoittamisesta/liiasta laimentamisesta jämäpullolla, joten liima-ainesta ei ole tullut mukaan riittävästi vaan lähes pelkkää pigmenttiä, kun liuotin on haihtunut eli tartunta jäänyt huonoksi. Jotkut peittävät värit esim. fluoresoivat, musta tms olleet herkempiä. En tiedä voiko vesiväreillä tapahtua jotain samantyylistä vaikka sitoutuminen onkin kai vesiväreillä eri tyyppinen.

Kupliminen on ollu omassa käytössä vähäisempää kun pintauspropiin ruvennu käyttämään ohenne 8 asetonin sijaan, joka hidastaa kai haihtumista. Joskus sain isot kuplaongelmat, kun erehyin lirauttamaan pintausliiman sekaan jotain teollisuusasetonia, joka ei ollut tarkoitettu liuottimeks. Oli ehkä epäpuhdasta tms. Yleensä jos pohjia ei tee kunnolla ja kuplia alkaa tulla, niin yleensä niitä tulee sitten aika monella kastokerralla. Tuon pohjimmaisen uiton oon ite tehny vaihtevalla kestolla aihion mukaan ja käytettävissä olevan ajan eli välillä tarkastellu ja sekoitellu aihioita purkissa tai nostanut ylös ja niin kauan, kun lakkaan ilmestyy kuplia aihiosta, niin ei ole valmista. Ihan tunnin parin luokkaa yleensä ja joskus harvoin yön yli. Jos propiliima on vähän paksumpaa, niin sekoituksen ja kaston kanssa saa olla malttia, kun lakkaan päätyneet kuplat ei ihan hetkessä nouse pois vaan saattaa ilmetä kuplina. Nämä kuplat tosin näkyy jo yleensä pinnassa, kun nostaa vaapun. Olen todennu, että Ohenne 8 on ollut itselle käytössä halvempaa, kuin muut kokeilut. Tässä jotain ajatuksia.
Truutat: Iwata HP-TH, HP-CP, Kompressori: SilAir 30/9 ja Hyundai 4hp
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Srock »

KariT: Hyviä ajatuksia.

Alan pikkuhiljaa kääntyä siihen, että asetoni vaihtuu johonki muuhun. Litra olisi vielä ohentamatonta cabia, jolla voisi testata.
Ei kautta ilman kalaa
Avatar
Meetvursti
Viestit: 345
Liittynyt: 09:58:14 19.02.2010
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Meetvursti »

Srock kirjoitti:KariT: Hyviä ajatuksia.

Alan pikkuhiljaa kääntyä siihen, että asetoni vaihtuu johonki muuhun. Litra olisi vielä ohentamatonta cabia, jolla voisi testata.
Halpahallin halvinta tinneriä haet, iha hyvin pelaa cabin kanssa..

Onkohan muute semmosta tussia olemassa millä vois kirjotella vaappuun ja lakata LV-1 päälle, ilman että tekstit valuu pajan pöydälle?
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja EP- »

Geelikynä, tiimarista hain.
-Esko Palho
Vastaa Viestiin