Sähköperämoottorin virittely

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
mr_henkka
Viestit: 4
Liittynyt: 15:29:23 25.04.2012

Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja mr_henkka » 16:20:19 25.04.2012

Tervehdys,

En löytänyt aiheesta aiempia tekstejä joten jaan askartelukokemukseni uuden otsikon alle.

Yamaha M12-sähköperämoottori on palvellut mökkikäytössä niin uistellessa kuin vertikaalijigauksessa. Ongelmana on ollut virrankulutus ja akun latauksen lyhyt kesto, etenkin uistellessa. Vertikaalijigauksessa ongelmana taas oli liian kova vauhti. Viime syksynä sain idean, että josko tuolle voisi rakentaa portaattoman nopeussäätimen. Aihetta googletellessa hakutuloksista löytyi vastaava viritys (http://koti.mbnet.fi/~oju/Veneet/Minn_Kota_viritys.html)

Monet forumit suosittelevat DC-moottorin nopeuden säätöön PWM-säädintä. Siis tuumasta toimeen;

mm. Partco myy tarkoitukseen sopivaa rakennussarjaa (http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14648). Rakennussarjan tuotesivulla on maininta, että tehoa voi kasvattaa vaihtamalla transistorin tilalle tehokkaan fetin (IRF540). Tilasin rakennussarjoja pari kappaletta ja neljä em. fettiä. Fetit kytkin rinnan jotta fettien johdotus olisi helpompaa ja lämpeneminen vähäisempää. Rinnankytkettynä tehonkesto pitäisi olla peräti 60A. Rakennussarjassa tulee yksinkertainen ja selkeä ohje mukana. Rakennussarja on pieni ja yksinkertainen kolvata kasaan.

Säätimen rakensin akkukotelon kanteen. Kannessa oli tilaa potentiometrille jolla säädetään nopeutta sekä ohituskytkimelle jolla valitaan ajetaanko säätimellä vai suoralla virralla. Kytkin on säätimen särkymistä varten ettei tarvi keskellä järveä alkaa kytkeä johtoja suoraan moottorille. Lisäksi akkukotelon kannessa keskellä on tupakansytyttimen pistorasia esim. kaikua varten. Huom. kannen sisäpuolelta otetusta kuvasta ei tahdo edes eroittaa varsinaisen säätimen piirilevyä, se on n. tulitikkuaskin kokoinen. Muut nippelit ja johdot näyttävät vievän eniten tilaa.

Ruuviajo tehty eilen 24.4.2012 ja hienosti pelasi. En viitsi edes valehdella, että olisi muka kalaa jo saatu, mutta saatiinpa kausi avattua :)

PS. Jos joku saa tuosta kipinän eikä taidot riitä säätimen rakentamiseen niin voin tehdä sellaisen jonkinlaista korvausta vastaan.

Edit. Seuraavalla reissulla mittailen virtoja ja ilmoittelen niitä tänne. Tarkoituksena verrata ero säätimen ja suoran kytkennän välillä samalla gps-nopeudella ajettaessa.
Liitteet
Akkukotelo2.jpg
Akkukotelon kansi
Akkukotelo2.jpg (96.84 KiB) Katsottu 28129 kertaa
Akkukotelo3.jpg
Akkukotelon kannen sisällä oleva säädin
Akkukotelo3.jpg (96.01 KiB) Katsottu 28131 kertaa

Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Supilakki » 10:53:43 26.04.2012

Hieno projekti! . Itse olen miettinyt sähköperämoottorin ostamista soutuveneeseen ensikesäksi ja tutkiskellut ja lueskellut sekä ihmetellyt, miksei missään ole pwm säätimiä. Varsinkin tehokkaammat koneet vievät hirveästi virtaa pienellä teholla ja hyötysuhde on paras täysikaasulla. Tässähän on hyvä ratkaisu miten tehä vähän tehokkaammastakin sähkömoottorista pienikulutuksinen uisteluvauhdille :) .

Avatar
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.
Viestit: 795
Liittynyt: 09:43:02 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja poka » 11:43:57 26.04.2012

Noitahan löytyy monenlaista valmistakin tuotetta. Esim ledien himmennykseen käytettävät PWM-säätimet kaukosäädöllä.. Toki aina on mukavampi askarrella itse...
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..

Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1792
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Kesis » 12:08:17 26.04.2012

Kyllä! Hyvä projekti :hattu:
I wish I had ghosts...

mr_henkka
Viestit: 4
Liittynyt: 15:29:23 25.04.2012

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja mr_henkka » 14:34:54 26.04.2012

Kiitos kommenteista. Toki valmiitakin säätimiä olisi, mutta itse tekemällä saa tehtyä semmoisen kuin haluaa ja halavalla. Tärkein syy tuon rakentamiseen itselleni oli alhaisempi nopeus mitä alkuperäisellä 1-nopeudella pystyi ajamaan jotta vertikaalijigiä saisi uitettua paremmin. Tuollaisen säätimen avulla halpisvatkaimesta saa tehtyä köyhän miehen Torqeedon :)

Kustannuksia tuli yhteensä n. 40eur sisältäen myös tuon kuvan akkukotelon. Moottorikaapelit vaihdoin 6mm2 apukäynnistyskaapeleihin, alkuperäiset oli turhan ohuet ja lyhyet, nyt akkukotelo ylettää hyvin keskipenkin viereen ja potikka on käden ulottavilla. Nuo autokäytössä täysin surkeat käynnistyskaapelit oli ennestään joten uhrasin ne parempaan käyttöön.

Testiajolla kokeiltiin vertikaalijigausta ja säätimen ansiosta nopeus saatiin alle 1km/h. Käsigps taisi tuumailla, että ollaan paikallaan eikä antanut tarkkaa nopeutta vaan vilkutteli vuorotellen 0 ja 0,9km/h.

Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1791
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja joppe » 06:38:18 27.04.2012

Kiitos.
on ollut sähkömoottori projekti mielessä ja nopeus säätö ongelmat ratkesi kerralla. :D

Satunnaiskalastaja
Viestit: 488
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja » 10:15:41 27.04.2012

Hieno homma, Henkka. Itsellä Minn Kota 45 ja 2 X 75 AH akut. Toisaalta kun tulee tehdyksi pisimmillään 8..10 tunnin uistelureissuja niin melkein välillä joutuu soutamaan viimeiset sadat metrit. Uisteluvaihteena käytän lähinnä kolmea pienintä, ainakin suht koht tyynillä keleillä. Min Kotassa taitaa olla sama tekniikka jotta vaihteet on toteutettu esivastuksilla, jolloin PWM-säätimellä saisi akun kapasiteetin paremmin käyttöön pienillä vaihteilla ajettaessa.

Olisi kiva nähdä (edes arvioita) virransäästöstä eri tehoisilla moottoreilla per vaihde.
Miten tuo häiriöpuoli mahtaa olla, kaikulaitten jännite tulee samasta akusta.

Saatan olla kiinnostunut ostamaan yhden jos noita sopuhintaan värkkäilet.
Kolme juttua olisi tarpeen: Virtapistoke kaiulle (vähän parempi kuin tupakansytytinliitäntä). Mahdollisuus tehdä ohituskytkentä tarvittaessa, mieluummin ilman työkaluja. Roiskesuojattu. Sulakepesä 50 A tulopuolelle.

Avatar
Wstrand
Don Jouni
Viestit: 1867
Liittynyt: 19:14:18 21.04.2005
Paikkakunta: Willmanstrand
Viesti:

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Wstrand » 10:52:44 27.04.2012

Satunnaiskalastaja kirjoitti:Hieno homma, Henkka. Itsellä Minn Kota 45 ja 2 X 75 AH akut. Toisaalta kun tulee tehdyksi pisimmillään 8..10 tunnin uistelureissuja niin melkein välillä joutuu soutamaan viimeiset sadat metrit. Uisteluvaihteena käytän lähinnä kolmea pienintä, ainakin suht koht tyynillä keleillä.
Hieman OT, mutta minkälainen vene Siulla käytössä ?
You’ll Never Walk Alone - Liverpool FC
Champions League: 1977 1978 1981 1984 2005 UEFA Cup 1973 1976 2001
League Champions 1901 1906 1922 1923 1947 1964 1966 1973 1976 1977 1979 1980 1982 1983 1984 1986 1988 1990

Satunnaiskalastaja
Viestit: 488
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja » 13:32:16 27.04.2012

Wstrand kirjoitti: Hieman OT, mutta minkälainen vene Siulla käytössä ?
Vastaan tähän tuonne "Sähköperämoottori" ketjuun.

mr_henkka
Viestit: 4
Liittynyt: 15:29:23 25.04.2012

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja mr_henkka » 15:32:50 27.04.2012

Satunnaiskalastaja kirjoitti:Hieno homma, Henkka. Itsellä Minn Kota 45 ja 2 X 75 AH akut. Toisaalta kun tulee tehdyksi pisimmillään 8..10 tunnin uistelureissuja niin melkein välillä joutuu soutamaan viimeiset sadat metrit. Uisteluvaihteena käytän lähinnä kolmea pienintä, ainakin suht koht tyynillä keleillä. Min Kotassa taitaa olla sama tekniikka jotta vaihteet on toteutettu esivastuksilla, jolloin PWM-säätimellä saisi akun kapasiteetin paremmin käyttöön pienillä vaihteilla ajettaessa.

Olisi kiva nähdä (edes arvioita) virransäästöstä eri tehoisilla moottoreilla per vaihde.
Miten tuo häiriöpuoli mahtaa olla, kaikulaitten jännite tulee samasta akusta.

Saatan olla kiinnostunut ostamaan yhden jos noita sopuhintaan värkkäilet.
Kolme juttua olisi tarpeen: Virtapistoke kaiulle (vähän parempi kuin tupakansytytinliitäntä). Mahdollisuus tehdä ohituskytkentä tarvittaessa, mieluummin ilman työkaluja. Roiskesuojattu. Sulakepesä 50 A tulopuolelle.
Tiesitkin varmaan jo, että Yamaha ja Minn Kota on samoja laitteita. Ja tuo liitinhomma askarruttaa itseäkin; olen yrittänyt metsästää järkihintaisia liittimiä, jolla saisi moottorille menevän johdon kytkettyä molemmin päin, akkukoteloon sekä moottoriin. Oliko juuri tällä forumilla juttua, että trukkiliitintä ovat käyttäneet, mutta ovat turhan tyyriitä. Tuollainen kuin powerpole-tuotemerkki tuli vastaan jolla olisi 45A liittimiä. Kaikua varten kävisi varmaankin esim. motonetistä tuommonen vesitiivis pikaliitin. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=48-7408

Vinkkejä järkevistä liittimistä otetaan vastaan, kiitos :)

Markki
Viestit: 299
Liittynyt: 08:27:35 07.10.2010
Paikkakunta: Walkiakoski

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Markki » 20:29:06 27.04.2012

Itse kun pelaan noiden rc vehkeidenkin kanssa,niin tommoset liittimet olen hyväksi havainnut.Tuolta kyllä löytyy muitakin vaihtoehtoja,eikä ole pahan hintaisia.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html
Kyllä tuskan kestää kun lystin muistaa.

Avatar
sursill
Pirkan pilaaja
Viestit: 1983
Liittynyt: 15:24:19 23.03.2006
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja sursill » 20:47:55 27.04.2012

Kuukeliin kun laitoin hakusanaksi trukkiliitin, niin esparella ja atlokilla oli 50A trukkiliittimiä 9.50-9.60€/kpl ja 2 tarvii ni posteineen vähän päälle 20€.

Avatar
vesku82
Viestit: 159
Liittynyt: 19:41:12 10.02.2008
Paikkakunta: kouvola

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja vesku82 » 09:59:51 29.04.2012

Itelläni on tommonen 50A nopeudensäädin suunnanvaiholla ja jännite/tehonäytöllä special made for me :D minkäslaisii ominaisuuksii ukot haluu noihin nopeudensäätimii ja minkätehosii..voisko valmistaa jonku tietyn perusmallin mihkä vois lisätä sitte tarpeen mukaa eri ominaisuuksii? ideoita ja ajatuksia ja mitä ollaa valmiita maksamaa laadukkaasta säätimestä?

Satunnaiskalastaja
Viestit: 488
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja » 11:07:26 29.04.2012

Seuraavia ajatuksia tulee mieleen:
- erillinen kotelo (akut keulassa), ja sopivan litteä että mahtuu hyvin soutuveneen peräpenkille kipparin viereen.
- Nopeudensäädin sen verran kookas että voi käyttää rukkaset kädessä, kuitenkin niin ettei sitä muuten touhutessa vahingossa tökkäile.
- Häiriönpoisto on tärkeä sinne 12V ulostuloon - laite on käyttökelvoton jos sotkee esim. kaikua - tämä ehkä onnistuu sopivalla kondensaattorilla tms.
- roisketiivis
- Jäähdytys, kesähelteillä auringonpaisteessa lämmöt noussevat levossakin pahuksen korkealle.
- mää kuitenkin tökkään akun johdot siihen väärin päin....
- hintakysymys on aina vaikea, kunnon osat, kotelointi, liittimet y.m. toki nostavat hintaa paljon yli pelkän säädinelektroniikan, mutta mielestäni ne ovat välttämättömät. En halua mitään kyhäelmää vaan toimivan ja käyttökelpoisen laatikon. Kyllä tuosta usemman kympin voisin maksaa. Kun ajattelee että toimintavarmana vaihtoehtona on lisäakku+pikaliittimet, niin siitä tulee varmaan yläraja. Tietenkin joku kaipaa sitä portaatonta säätöä, joka on lisäarvo, mutta itselle on virransäästö tärkeämpi.

Avatar
vesku82
Viestit: 159
Liittynyt: 19:41:12 10.02.2008
Paikkakunta: kouvola

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja vesku82 » 13:47:45 01.05.2012

Nähtävästi tässä oli kaikki aika hyvin kiteytettynä ku ei kukaa enää kommentoi mitää..suunnitellaa vähän ja lasketaa mahdollista valmiin tuotteen hintaa..mä oon ite tässä vaan välikätenä ja koitan keksii velipojan melko tuoreelle firmalle vähän jotain pientä näperrettävää.. http://www.electriel.fi/

linkin vois poistaa jos ei tässä saa mainostaa :)

mr_henkka
Viestit: 4
Liittynyt: 15:29:23 25.04.2012

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja mr_henkka » 21:40:03 07.05.2012

Dodii.. Pääsihän sitä vesille. Mökillä viikonloppuna käydessä oli yllärinä vedet niin korkealla, että nurinniskoin olevasta soutuveneestä näky vaan köli :D

Tänään 7.5. siis testiajo virtamittarin kanssa. Insinöörismies kun olen (nolo tunnustus) niin ei tuo vielä kelpaa, pitää viilata ja miettiä miten saada virta vielä pienemmäksi. Sen tarkempia tuloksia vielä paljastamatta voin kertoa, että 2-3 amperia pienempi virrankulutus säätimellä kuin ilman, mutta laitetaan vielä fetit vaihtoon ja isompaa diodia niinkö viksummat neuvoivat yhrellä elekroniikka-foorumilla. En minä vahvasähkömiehenä itse erot..elr..elektroniikasta ymmärrä, mutta eiköhän tuo tuosta vielä paremmaksi muutu.. Kerron jahka hienosäätö etenee.

Hedgehog
Viestit: 27
Liittynyt: 01:44:37 01.08.2012

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Hedgehog » 22:06:08 01.08.2012

Itse olen miettinyt pienois malli puolelta, jos koittais tehdä kauko ohjauksen sähköperämoottoriin. Ois aika pro jos pikku tikusta onnistuis suunnan vaihto uistelussa. :D sähkisksen kääntö kun ei tarviin älyttömästi voimaa ja uistelu nopeuksissa ei niin vaarallista kokeilla. Nopeuskin onnistuis periaatteessa, kääntää koneesta 5 pesään joka on käsittääkseni suora kytkentä ja sopiva xl noppari ohjaamaan virtaa. :lol:

Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja tapio300 » 08:18:03 18.10.2013

mr_henkka kirjoitti: Kerron jahka hienosäätö etenee.
Etenikö seuraavaan kehitysversioon?

Riqu78
Viestit: 19
Liittynyt: 19:19:47 15.10.2008

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Riqu78 » 19:37:24 18.10.2013

Moi, hienoa että löytyi minua askarruttava topicci. Onko kellään kokemusta sähköperämoottorin asentamisesta Rönnqvistiin? Tällä hetkellä 515 kalaveneenä ja vertikaalijigaus puraisi, niin pitäisi venettä vähän tuunata. Olen katsellut Minn kotan malleja, mutta vielä on kysymysmerkki mikä on se "oikea" malli.

jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja jenisei » 10:12:34 19.10.2013

Alammiähet sanoo, että pitäisi olla portaaton säätö, joten ei noita malleja Minikotalla silloin montaa ole. Motorguidella löytyy vähän halvemmastakin hintaluokasta pelejä joissa tuo digitaalinen säätö on. Ittellä oli tämä : http://www.marinekauppa.com/product/284 ... -v40-ht-30, ja ei voi muuta kuin kehua laitetta.
Tosin noissa ei ole pystysuunnassa säädettävää kaasukahvaa, niinkuin Minnkotan huippumalleissa, mutta sen tarve riippuu aika paljon veneen perälaudan muodosta.

Mika

Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja weeman » 13:53:28 19.10.2013

mulla on käytössä tälläinen maximizer.
http://forum.gon.com/showthread.php?t=92456

Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2694
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja jänis » 10:06:46 28.10.2013


thekaapo
Viestit: 11
Liittynyt: 11:38:58 20.09.2013
Paikkakunta: säynätsalo

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja thekaapo » 16:42:23 29.10.2013

nyt ois tarvetta jonkinlaiselle säätimelle,sain käsiini semmosen venäläisen sähköperämoottorin missä on vain kytkin kyljessä,on ja off,joko kulkee täysillä tai on vapaalla.pakki sentäs on:)missäs vaiheessa ne rakentelut ompi?

thekaapo
Viestit: 11
Liittynyt: 11:38:58 20.09.2013
Paikkakunta: säynätsalo

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja thekaapo » 17:09:22 29.10.2013

minen kun sähköstä tiiä mittään,mut mites tämmönen?:http://www.valokas.fi/fi/home-topmenu-1 ... 24v-detail

Avatar
Velhard
Viestit: 29
Liittynyt: 19:45:52 12.05.2009
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Sähköperämoottorin virittely

Viesti Kirjoittaja Velhard » 19:02:25 30.10.2013

Hienohan olisi tuollainen kauko-ohjattava malli, mutta taitaa olla liian pienet virta-arvot sähköperämoottorille. Säätimen voi rakentaa itse kuten mr_henkka on tehnyt tai ostaa valmiin säätimen esim elfasta https://www1.elfa.se/elfa3~fi_fi/elfa/i ... =72-056-93
ja sille jonkinlainen jäähdytyslevy! Tuolla kajakki osastolla on aiheesta jotakin kuvia.

-Vellu-

Vastaa Viestiin