Vaapun foliointi

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viestit: 1046
Liittynyt: 22:02:05 21.04.2005
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

niki kirjoitti:tuosta folioinnista kysymys.

eli pitääkö liimaa olla reilusti vai ihan niin paljon että on peitossa? kuvassa oli ohuesti mutta tasasesti.

ja toimiiko todella ohuille folioille?

tiedän kokeilemalla selviää mutta jos tiedätte niin kertokaa teen vaaput käsityönä ei koneita.


satuin nimittäin saamaan todella ohutta foliota. kulta toiselta ja hopea toiselta puolen. ei ole mitään kuvaa pinnassa eli aivan sileää mutta todella kestävää vetolujuudeltaan.

Liimaa on joka puolella, muttei niin paljon että
puristaessa tulisi mistään välistä.

Tuo käyttämäni folio on todella ohutta, eli toimii melko varmasti.
Toimivuus paksuilla voi olla epävarmempaa :roll:
Viimeksi muokannut Thalme, 14:18:59 21.11.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
Avatar
Janne2
Viestit: 811
Liittynyt: 23:27:27 28.12.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne2 »

kyssäri: saako jostain ostettua erikoisen ohutta foliota, siis ilman mitään kuviota? Itse käytän ihan perus talousfolioo ja se on aikas paksua.
Avatar
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viestit: 1046
Liittynyt: 22:02:05 21.04.2005
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

Janne2 kirjoitti:kyssäri: saako jostain ostettua erikoisen ohutta foliota, siis ilman mitään kuviota? Itse käytän ihan perus talousfolioo ja se on aikas paksua.
Kukkakaupasta saattaa löytyä... :roll:
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
Avatar
Pekka78
Viestit: 111
Liittynyt: 11:01:37 07.02.2006
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Pekka78 »

Eilen koittelin tuota foliointikikkaa... Nopeuttaa hommaa ihan helkutisti. :D
Sopii myös surunauhaa käytettäessä... Jatkossa folioin kaikki vaaput tällä konstilla.
Suurkiitokset Thalmeelle kikkakolmosen paljastamisesta.
Avatar
Valve
Mr. Warma
Viestit: 667
Liittynyt: 18:44:20 21.06.2006
Paikkakunta: Sulkava

Viesti Kirjoittaja Valve »

Lgh tuppaa tuolla menetelmällä mun Warma 60:ssä menemään rutuille... :roll:
Sareskivi
Kryptoniitti
Viestit: 155
Liittynyt: 12:32:17 14.06.2005
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Sareskivi »

Janne2 kirjoitti:kyssäri: saako jostain ostettua erikoisen ohutta foliota, siis ilman mitään kuviota? Itse käytän ihan perus talousfolioo ja se on aikas paksua.
Tutkippas eri valmistajien tarjonta talousfolioissa, on melkoisen huimia eroja noin vaapunvalmistajan näkökulmasta.
Sareskivi
Avatar
Janne2
Viestit: 811
Liittynyt: 23:27:27 28.12.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne2 »

Oisko heittää jotain vinkkiä ohkasista merkeistä? Kehtaa jokaista ostaa. Tosin onnistuu noilla paksuillakin, mutta voishan tota ohkastakin koklata.

ps. kukkakaupoihin en ole vielä kerennyt
---
Janne M
Avatar
nopp4
Viestit: 44
Liittynyt: 12:50:58 07.03.2006
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja nopp4 »

se on kuule semmoinen homma että ohutta löytyy vain kukkakaupasta eli kipinkapin sinne.


ps: kerro ihmeessä jos löydät sellaista muualta. on meinaan muutamat kaupat käyty läpi tuloksetta.
Sareskivi
Kryptoniitti
Viestit: 155
Liittynyt: 12:32:17 14.06.2005
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Sareskivi »

Mikä se nyt on ohutta, suhteellista ja käyttäjästä kiinni. :)

Janne2: En valitettavasti pysty oikein auttamaan merkeissä kun ei ole muistikuvaa. Paikallisesta Euromarketista ostin kahta ja niissä ero oli valtaisa.
Sareskivi
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Tulostin nuo foliointiohjeet, ja vien kerhon seinälle. Sanoi muuten yksi vaappumestarikin, että on pätevät ohjeet. Siksi ylöstys.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
humppa
Viestit: 18
Liittynyt: 21:25:03 03.12.2006
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja humppa »

Hephephep!! Eli kun te folioitte niin ootteko pohjalakannu ton aihion ensin?
Kysyn koska ite oon pohjalakannu ja liimana olen käyttäny ihan tavallista askarteluun käytettävää puikkoliimaa.Puikkoliimassa se hyvä puoli et ku sitä vetelee suoraan folioon ni rypyt oikenee foliosta, ja ite kans tehny aina yhden puolen kerrallaan kaksinkertasen foami-kaistaleen päällä.
Avatar
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viestit: 1046
Liittynyt: 22:02:05 21.04.2005
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

Kyllä mä lakkaan sillai, että runko on kovempi.

Väittäisin tulevan vähän kestävämpi, mutta en rupea kiistelemään aiheesta.

Kuva
Kuva
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
jamppe_2
Viestit: 10
Liittynyt: 12:08:08 28.07.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jamppe_2 »

Heh, samoja ajatuksia ollut täälläkin :)

Ennenkuin huomasin tämän aiheen, niin suunnittelin itse että ostaisin hemtexistä avaruusajan tyynyn noin 10e:n hintaan. Tuon sitten suunnittelin leikkaavani pienemmiksi paloiksi, joilla sitten painaisin foliot kiinni.

Avaruusajan tyynyhän on tuollaista melko jäykkää, mutta silti joustavaa foamia, melkein kuin silikonia...
Avatar
hopeatukka
Saitanivan sieni-insinööri
Viestit: 3758
Liittynyt: 06:22:11 30.03.2006
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja hopeatukka »

humppa kirjoitti:Hephephep!! Eli kun te folioitte niin ootteko pohjalakannu ton aihion ensin?
Kysyn koska ite oon pohjalakannu ja liimana olen käyttäny ihan tavallista askarteluun käytettävää puikkoliimaa.Puikkoliimassa se hyvä puoli et ku sitä vetelee suoraan folioon ni rypyt oikenee foliosta, ja ite kans tehny aina yhden puolen kerrallaan kaksinkertasen foami-kaistaleen päällä.
Tuon oon huomannut minäkin.
Avatar
Nere
Viestit: 34
Liittynyt: 22:17:28 29.12.2006
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja Nere »

Thalme Miten saat tehtyä tuota "salmiakkikuviota" folioon?
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Jonkunlaista salmiakki kuvioo saa kuulemma sillä tavalla, että laittaa tyllin ja folion päällekkäin esim. ''pastakoneen'' (siis se millä tehdään pastasta ohutta :lol: ) läpi.
|SKPJ|
Avatar
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen
Viestit: 612
Liittynyt: 01:37:02 28.12.2005
Paikkakunta: ääp.K, satakunta.Os. Pirkammaa

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Ensinnäkin kiitokset loistavasta niksistä! Kysymys? Miksi mulla vetää pro bi harmaaksi kun koitan lakata folion päälle? Ei mitään pikku hailakkuutta, vaan sillai harmaaks kuin mitään foliota ei alla oliskaan :?: :?:
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
Avatar
Valve
Mr. Warma
Viestit: 667
Liittynyt: 18:44:20 21.06.2006
Paikkakunta: Sulkava

Viesti Kirjoittaja Valve »

PöhkÖ kirjoitti:Ensinnäkin kiitokset loistavasta niksistä! Kysymys? Miksi mulla vetää pro bi harmaaksi kun koitan lakata folion päälle? Ei mitään pikku hailakkuutta, vaan sillai harmaaks kuin mitään foliota ei alla oliskaan :?: :?:
Johtuu ilmankosteudesta, laitappa vähäksi aikaa asetoni/tinneri pönttöön ja johan kirkastuu... :wink:
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Niille jotka sahaa uintilevyn paikan käsin rauta sahalla ni laittakaa 2 rautasahaa päällekkäin ni tulee paksumpi lovi! ei tarvitse hioa välttämättä ollenkaan!
:lol: :shock:
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

PöhkÖ kirjoitti:Ensinnäkin kiitokset loistavasta niksistä! Kysymys? Miksi mulla vetää pro bi harmaaksi kun koitan lakata folion päälle? Ei mitään pikku hailakkuutta, vaan sillai harmaaks kuin mitään foliota ei alla oliskaan :?: :?:
Itse vedän aina kirkastuksia väliin, jos on kyse foliovaapusta.
Kirkastuksessa dipataan vaappu liuottimeen tai liuotinhöyryihin.
Ennen maalaustakin kannattaa höyryttää, muuten maali alkaa helpommin liueta seuraavassa lakkauksessa.

Käsittääkseni harmaus johtuu huokosista, ja ainakin uintilevyssä kestävyys paranee huomattavasti.
Vähän ihmetyttää, kun osa porukasta ei höyrytä probisia uintilevyjään.
Höyryttäessä ei levyn kulmatkaan muutu.
Koskihommissa levy iskee koko ajan kiviin, ja harmaat levyt säröilevät ja eivät pysy terässä.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Ylööös :up: Näin hyvä aihe ei saa valua noin alas. Kevennettyjä alan kohta folioida tällä menetelmällä. Toivottavasti tulee hyvää jälkeä, vaikka en ole ikinä ennen folioinut mitään.
Avatar
abboreman
Viestit: 2758
Liittynyt: 16:45:03 21.04.2006

Viesti Kirjoittaja abboreman »

Kysynpähän vain, että kestääkö vaappuni langat kiinni...laitoin ne eri keeperillä :roll:
Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

abboreman kirjoitti:Kysynpähän vain, että kestääkö vaappuni langat kiinni...laitoin ne eri keeperillä :roll:
Jos oot viiluttanut, niin kuka ne sieltä pois ottais. :D
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
Avatar
Paccio
Viestit: 409
Liittynyt: 08:48:33 29.04.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Paccio »

abboreman kirjoitti:Kysynpähän vain, että kestääkö vaappuni langat kiinni...laitoin ne eri keeperillä :roll:
Näistä runkolankojen liimoista on aiemminkin ollut keskusteluja. Joidenkin mielestä kestää hyvin, toiset taas eri mieltä. Itse en ole eripitäjää käyttänyt. Yhdestä kalliista ostovaapusta tuli erikeepperit pihalle palikan ensi uiton jälkeen ja silloin minä tein päätökseni ko. liiman suhteen.
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
Avatar
abboreman
Viestit: 2758
Liittynyt: 16:45:03 21.04.2006

Viesti Kirjoittaja abboreman »

Paccio kirjoitti:
abboreman kirjoitti:Kysynpähän vain, että kestääkö vaappuni langat kiinni...laitoin ne eri keeperillä :roll:
Näistä runkolankojen liimoista on aiemminkin ollut keskusteluja. Joidenkin mielestä kestää hyvin, toiset taas eri mieltä. Itse en ole eripitäjää käyttänyt. Yhdestä kalliista ostovaapusta tuli erikeepperit pihalle palikan ensi uiton jälkeen ja silloin minä tein päätökseni ko. liiman suhteen.
Niinhän niitä keskusteluja on ollut, mutta haku-toiminto on edelleen ongelma minun kohdalleni...ei sitä osaa käyttää.
Katsotaan mitä käy, uskoisin hyvien lakkauksien vahvistavan tarpeeksi ja kyseessä pikkuvaaput ja pienet kalat(ahvenet +1kg :lol: )
Vastaa Viestiin