Ankkuri kajakkiin

Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Deep »

Jos tietäisi, että ankkuri ei nasahda ikinä pahasti pohjaan, niin laittaisin ankkurin pyrstön lähelle "kiinteästi" ja tiputtaisin sen sieltä. Kun ei fiskaa seisoviltaan, niin vaikea kuvitella että tuulioloissa olisi tarvetta muulle ankkuripisteelle..
Avatar
neko
Viestit: 104
Liittynyt: 21:14:24 19.06.2011

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja neko »

itte asensin irroitettavan "puolikkaan" ankkurisysteemin keskeltä taakse. toistaseks ei oo tullu ongelmia. 0,5kg brucekin on toiminut yllättävän hyvin parin metrin virhemarginaalilla tuulen suuntaan.
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja tmu »

Deep kirjoitti:Kun ei fiskaa seisoviltaan...
Niinhän sä luulet. Evoluutio ohjaa ihmistä jaloilleen eikä tätä käy edes kajakkikalastajan kiistäminen. :D

Mulla ankkuri on käytännössä jatkuvasti käden ulottuvilla. Laiska kun olen, en viitsi kiinnityspistettä juuri siirrellä. Samasta syystä nostan ankkurin pois vedestä aina kun melon yli kymmenen metriä. Ja usein hara kerää myös aikamoisen nipun pöjöä ympärilleen. Mikä toisaalta toimii oivallisena laahuksena mutta tekee melomisesta ikävän raskasta.

Kovalla tuulella kiinnityspisteen joutuu kyllä siirtämään taakse jos meinaa paikallaan pysyä.
Make my day- Teemun päivä.
pepe135
Viestit: 5
Liittynyt: 20:15:54 29.05.2012
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja pepe135 »

Pastori silli kirjoitti:Toi sama löytyy myös varuste.netistä ja siellä kävin tulomatkalla duunista ja ostin sen samalla sieltä.

- kätevän kokonen, vaikka n. 90 metriä sitä narua siellä onkin. Noin 5m koiran flexin kokonen.
- kevyt, painaa noin puoli kiloa.
- muovia, joten ei metallisia osia tekemisissä veden kanssa, ei siis ruostu, tosin kestävyydestä en osaa sanoa, koska tosiaan on kokonaan muovia.
- naru on varmaan 5-6mm, joten hippasen ohkasta, mutta varmasti menettelee kevyen ankkurin kera. Voi tosin vaihtaa toiseen jos haluaa. Siis itse, ei kaupassa.
- siinä on toiminnot stop, free ja skip (ei vielä mitään hajua mitä toi skip tarkottaa, muut varmaan kaikki tajuaakin

Tossa vielä linkki:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... nimi=Reeli


Onko miten kestänyt tuo spooli ? Kilon bruceen meinasin tuota käyttää, muovin kestävyyttä mietin jos sattuu jäämään pohjaan kiinni ja sitä pitää sieltä riuhtoa.
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Eipä tässä oo ku pari kertaa vesille ehtiny, mutta hyvin toimii. Ei ole tuosta mitään valittamista, ainakin tolla omalla ankkuripainolla niin on ihan ok käsitelläkkin.
En tiedä miten tuo muovikahva + muut osat kestää jos niistä suoraan repii, mut onhan siinä naru?
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

nyt on kuukkelissa ankkuri narut kiinni 8)
Liitteet
25062012084.jpg
25062012084.jpg (85.71 KiB) Katsottu 10561 kertaa
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Kantokahvoihin kiinnitettävä (ja irrotettava) puolikkaan kajakin mittainen ankkurisysteemi, parikymmentä metriä 6mm uppoavaa köyttä sekä Bauhausin puolen kilon bruce tuntuu toimivan yllättävän hyvin meikäläisenkin Tarponissa. En edes saanut köyttä sotkuun päivän puljaamisella.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
k82984
Viestit: 30
Liittynyt: 16:05:48 21.02.2012

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja k82984 »

Käytättekö tuossa nippusidepaketissa jotain sekunda nippusiteitä, kun mun vetämisellä ei ainakaan mene poikki. Meidän taloudessa nippusiteitä pidetään muutenkin teräksestä seuraavana lujuudessa ja epäilin jo alunperinkin, että miten vetämällä sais nippusiteen poikki? Pitääkö tehdä esim. valmis viilto jo asennettaessa nippariin vai onko mulla vain liian paksuja nippusiteitä?
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Hynde »

k82984 kirjoitti: vai onko mulla vain liian paksuja nippusiteitä?
joo
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Pistät vaan heikompia nippareita ni irtoo. Tai sit on mentävä salille... Touh
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
k82984
Viestit: 30
Liittynyt: 16:05:48 21.02.2012

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja k82984 »

Ei tarvinnut mennä salille. Heikompiin nippareihin riitti vanhatkin voimat.
k82984
Viestit: 30
Liittynyt: 16:05:48 21.02.2012

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja k82984 »

Nyt on päästy näppäilemään kajakin kanssa ja ankkuriviritystä laitoin cudaan. Paras paikka musta olis ollut heti penkin oikealla tai vasemmalla puolella (uistinrasian kohdalle), mutta halusin kuitenkin säilyttää tuon tilan entisellään. Narua tulen säilyttämään penkin alla. Tuo viritys vie myös tilaa melan tai vavan säiyttämiseltä, kun juoksutan narun niiden kiinnikkeiden alta. Eipä tule ainakaan jaloille. Hyvänä puolena tuossa on se, että narusta pääsee nopeasti eroon, jos saa Esko Mörön siiman päähän. Tai kaikkihan tuo on vielä arvailua, kun en ole vesilläkään vielä ehtinyt tuon viritelmän kanssa :roll:

Kuva

Kuva

Lisäys: Nyt on testattu ja toimi erittäin hyvin. Tuo paikka on itseasiassa parempi kuin heti penkin vieressä, jossa kädellä vähemmän tilaa työskennellä.
Avatar
Marwin
Viestit: 61
Liittynyt: 19:46:02 23.08.2012
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Marwin »

onkos porukalla melokkiin ajoankkuria?? aattelin että se sais tulla sit siihen naaran köyden jatkoks.. lähinnä tohon vertikaaliin apuvälineex.. kokemuksia kaivataan.. koska jos ei oo sen arvonen niin neulon mielummin sit vaikka sen merimiessäkin.. aattelin ku olis tota pellavapurje kangasta löytyypi kaapin pohjalta tarpeeksi pariin kappaleeseen..
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
taho
Viestit: 339
Liittynyt: 12:35:17 12.09.2007
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja taho »

-
Viimeksi muokannut taho, 14:50:33 20.09.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Marwin kirjoitti:onkos porukalla melokkiin ajoankkuria?? aattelin että se sais tulla sit siihen naaran köyden jatkoks.. lähinnä tohon vertikaaliin apuvälineex.. kokemuksia kaivataan.. koska jos ei oo sen arvonen niin neulon mielummin sit vaikka sen merimiessäkin.. aattelin ku olis tota pellavapurje kangasta löytyypi kaapin pohjalta tarpeeksi pariin kappaleeseen..
On mulla tommonen keskikokoinen, minkähän merkkinen nyt olikaan. Aika vähän sitä on tullu käytettyä, mutta jonkun kerran kuitenki. Ja on ollu hauen kiusaamises käytössä. Saa sillä hiukan menoa hillittyä...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
wobbler
Viestit: 331
Liittynyt: 22:38:39 31.12.2008

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja wobbler »

Jarzi75 kirjoitti:
Marwin kirjoitti:onkos porukalla melokkiin ajoankkuria?? aattelin että se sais tulla sit siihen naaran köyden jatkoks.. lähinnä tohon vertikaaliin apuvälineex.. kokemuksia kaivataan.. koska jos ei oo sen arvonen niin neulon mielummin sit vaikka sen merimiessäkin.. aattelin ku olis tota pellavapurje kangasta löytyypi kaapin pohjalta tarpeeksi pariin kappaleeseen..
On mulla tommonen keskikokoinen, minkähän merkkinen nyt olikaan. Aika vähän sitä on tullu käytettyä, mutta jonkun kerran kuitenki. Ja on ollu hauen kiusaamises käytössä. Saa sillä hiukan menoa hillittyä...

Mulla kakkosankkurina käytössä kutistesukalla päällystetty kettingin pätkä. Ei varsinainen ajoankkuri (paitsi kun tuulee tarpeeksi :D ) Pituus/paino n.40cm/1,5kg. Toimii mainosti kun ankkuripaikkaa tarttee vaihdella pienellä alueella tiheään. Meloo vaan vähän rivakammin niin kettinki luistaa perässä ja eikä tartte aina nostaa ankkuria erikseen.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja MMan »

Marwin kirjoitti:onkos porukalla melokkiin ajoankkuria?? aattelin että se sais tulla sit siihen naaran köyden jatkoks.. lähinnä tohon vertikaaliin apuvälineex.. kokemuksia kaivataan.. koska jos ei oo sen arvonen niin neulon mielummin sit vaikka sen merimiessäkin.. aattelin ku olis tota pellavapurje kangasta löytyypi kaapin pohjalta tarpeeksi pariin kappaleeseen..
IKEAn sininen kassi. Saa tavarat kerta raahauksella rantaan ja toimii hyvin ajoankkurina. kädensijoista kumiköydenpätkät ja käysileikari hillitsee kiertymistä. köysileikarin saa ankkurin siirtosysyteemin sulkurenkaaseen kiinni. Toimii hyvin, jarrutusvaikutus on huomattava. T: M
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

MMan systeemin pääsin miittingissä toteamaan todellakin toimivaksi! :D
Tuultakin silloin riitti.
Avatar
Marwin
Viestit: 61
Liittynyt: 19:46:02 23.08.2012
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Marwin »

Kiitoksia Mmanille ja sillille.. eli Vaimo Ikeaan reissulle ja purjekankaasta skönesäkki..
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
fermee
Viestit: 544
Liittynyt: 17:48:28 22.10.2009

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja fermee »

Pohdin tässä vielä vailla omaa kajakkikalastuskokemusta, että kummalle puolelle ankkuri kannattaa virittää? Kuvittelisin, että kalastan enemmän kajakin vasemmalta puolelta. Kelat on vasureita ja heitän ns. oikean olan yli. Tällöin laittaisin ankkurin kajakin oikealle sivustalle, jossa ankkurin narusta arvelisin olevan vähemmän haittaa . Osaatteko kokeneemmat kommentoida ja opastaa?
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja hannur »

Vaikka mä juuri asensin vasemmalle kyljelle niin kyllä vasurina olen heittänyt joka suuntaan :shock: . Pitkät kädet ja kasijalkainen vapa yltään keulan ylikin suoraan.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mulla ei ole mitään kokemusperäistä tarjota, mutta asensin itse viikonloppuna vasemmalle puolelle. Nyt olen jo pohtinut vaihtamista oikealle ennen kuin olen vesille päässyt, sillä kaloja olisi ehkä sittenkin luontevampi operoida vasemmalla puolella. Mä kun olen ihan varma, että eka hauki pyörittää kolme x kolmihaarakoukkua tohon siirtoköyteen jos nostan kalan samalta puolelta.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
fermee
Viestit: 544
Liittynyt: 17:48:28 22.10.2009

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja fermee »

Kiitti molemmille. Varmaan laitan oikealle puolelle tai sitten mahdollisuuden pitää ankkuria kummalla puolella tahansa.
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja tmu »

Luontevinta on uittaa kala vapakäden vastakkaiselle puolelle. Eli jos vapa on vasemmassa kädessä kala otetaan ylös oikealla kädellä ja oikealta kyljeltä.
Make my day- Teemun päivä.
fermee
Viestit: 544
Liittynyt: 17:48:28 22.10.2009

Re: Ankkuri kajakkiin

Viesti Kirjoittaja fermee »

Kiitti Teemu, tuo vahvistaa ajatustani.
Vastaa Viestiin