Melat

Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Melat

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Pari hassua senttiä ei mielestäni vaikuta oikeen ketään melomisessa. Esim. 10cm lisää pituutta, ei tuo kuin sen 5cm per puoli. Tuon vaikutus vedon pituuteen tai tehokkuuteen on aika olematon?
Melaa pitäs mielestäni pidentää sit heti se 10-15cm per pää, mutta haluaako ruveta heiluun luokkaa 260cm melan kanssa?
Itse haen tuon puuttuvan hyödyn ennemmin tekniikasta ja lavan malista, tuppaa tuo mela oleen jo ihan tarpeeks hankala käsitellä, että siihen lisäis viä 20-30cm.

Lavan koko ja muoto ois tosiaan tie onneen, mutta ei nuo valmistajat oikein ajattele raskaita kuormia ja maksimaalista voimaa noita suunnitellessa. Sillä mäkin tuossa aikasemmin kyselin customia freesylemelaa. Sillä puolella ei ajatella matkaa ja kevyttä melomista.
Tuo Camokin on muodoiltaan todella pehmonen, se ei liikaa veteen pure. Bearista sai aikoinaan sellasia halpiaisia(alle100€) jotka kulki ihan Bearin nimellä, tiä sit saako enään. Nekin oli voimakkaampia kuin nuo Camot. Mutta tosiaan jos todella hyvää hakee, niin eipä taida kajakkimeloista löytyä? Jos löydät, niin vinkkaa ihmeessä.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Melat

Viesti Kirjoittaja MMan »

Kun nyt laitoin Big Tunan niin halusin pitkästä aikaa kokeilla kajakkimelaa. Tuna kyllä kulkee hyvin kanoottimelallakin, erityisesti virtavedessä suorastaan näppärästi 58" odysseuksella
Halusin myös kokeilla pitkää melaa niin laitoin kokeeksi 250 cm Werner skagit hooked:in. Todella siisti nappikatkaisu ja kulmansäätö, hiilikuituvarsi ja kestävät lavat. Olen selkeästi slow angle tyylin meloja (183 cm) ja big tunalla tuo pituus tuntuu minimiltä alapenkiltäkin meloen solona. Tarponillekaan ei liian pitkä ja kun minulla ei ole peräsintä niin sivuaallokon korjausvedot onnistuu tällä vaivattomasti, peräsintä ei kaipaa ollenkaan. Helppo mela meloa, lapa puree kokoonsa nähden hyvin. Ei kyllä sitä tautista pitoa kuin Bracan typhoonissa mutta ei ole hintaakaan eikä lavassa kokoa. Olen tähän asti käyttänyt/kokeillut 225, 230, 236 meloja Tarponissa mutta tämä pitkä keppi pisti kyllä unelmamela pakkaa sekaisin kun Bracan putket taitaa loppua 240:een ja Werneriä(kalliste tai camano)saa 260 asti ja jopa ergoputkella. Bracassa (typhoon, hurricane max ) isompi lapa ja jos haluaa tolkuttoman pidon niin IV marathon kuppimela.
T: M
Erah
Viestit: 133
Liittynyt: 06:10:23 13.01.2014
Paikkakunta: Jättölä

Re: Melat

Viesti Kirjoittaja Erah »

Oli se uskottava, muutaman BigRig reissun jälkeen, että normaaleille retkikajakeille sopivat melat on liian lyhkäisiä kalastuskajakkiin. Wernerin skagitia menin ostamaan, mutta 250cm camanon kanssa marssin ulos welhonpesästä. Welhonpesä tekee jotain oikein, kun aina on hyvä mieli, kun on käynyt köyhtymässä siellä.

edit:Viitisen tuntia tuli kelluttua Korsundetissa ja onhan ero aika iso 220 ja 250 senttisellä melalla. Homma muuttui etenemisen osanta aivan toiseksi. olen daivaassa
Vastaa Viestiin