kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Ja sit tietysti kannatta katsoa liikkeiden käytettyjen markkinat, ainakin Welholla on lista netissäkin. Eräketulta ostin tuon allasharkkojen Jackson-koskarin satasella. Aukkopeite maksoi muistaakseni enemmän.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Tota budjettinäkökulmaa mäkin oon tässä pohdinnoissani nimenomaa yrittänyt pitää mielessä. Mulla on sellainen hytinä, että erinomaisen vetovehkeen saisi vaikka ihan tosta Perceptionin Triumph 13 perusmallista joka ei oo edes listahinnalla pilattu, talvihinnoista puhumattakaan. Mitä oon testejä lueskellu, niin sen melontaominaisuuksia on kovasti kehuttu. Tuulisille keleille sekin vissiin peräsintä huutaisi kuten suuri osa muistakin vehkeistä. Vetohommiin sen voisi optimoida pistämällä taakse käännettävät vapaputket, joilla saa vapojen kärjet vedon aikana näkyviin ja luotaimen voisi tarvittaesssa viritellä keskikorokkeeseen tai sitten laittaa pienen irrotettavan konsolin. Aika maltillinen 27 kg paino perusversiossa ja nostokahvojakin on mainittu hyvin sijoitetuksi.
Vähäisellä vetokokemuksellani ainakin mun mielestäni toi olis parempi vetovapojen sijoittelu kun se, että telineet olisivat edessä jolloin mela helposti huiskii siimoja. Noissa kalastusmalleissa taas yleensä on takana kiinteät telineet. jolloin tärppien näkeminen ei oikein toimi.
Youtubessa on jonkun suomalaiskaverinkin Perception Triumph videoita muutama, en tiedä onko palstalaisia?
Taas vaan tällasta ääneen pohdiskelua kun en ole itse koemelonut. Kattelin kyllä Abacoa ostaessani ja laatuvaikutelma oli hyvä. Silloin Abacon eduksi valinnan käänsivät mm. varustekiskot laidoissa (joita ite en itse asiassa ole juuri edes tarvinnut) ja Abacon siirtopyörät, jotka ovat kyllä tosi hyvät sekä Abacossa valmiina oleva kaikuanturin kolo. Sekin hyvä, mutta sisäisellä anturilla tai anturivarrella pärjää myös. Aikalailla sokkona valitsin, mutta on osoittautunut omiin tarpeisiini erinomaiseksi. Ehkä tärkeimpänä kriteerinä silloin oli, etten halunnut mitään leveää proomua, vaan suht' koht juohean melottavan. Tarpon 140 oli silloin kanssa pohdinnan alla, mutta kun jostain luin, että sillä on kyyti välillä aika märkää enkä ole itse ihan höyhensarjalainen, niin se jäi pois. Totta puhuen kunnon kelissä kajakilla kyyti on aina märkää ja päällä istuttavassa melasta tulee aina vettä vähän syliin. Se kuuluu osaltaan lajin viehätykseen, varusteet vaan sen mukaan ylle.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Team EPA Fishing
Viestit: 116
Liittynyt: 20:47:29 17.12.2013

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Team EPA Fishing »

Olisiko tuosta balista edes yhtään mihinkään? Eihän se mikään hirmu leveä ole, ja ainoa edes vähän laadukkaan oloinen kajakki jos otetaan maksimihinnaksi 500€. Tarvikkeisiinkin pitäisi jäädä hieman rahaa. Maksimi nainen olen kyllä pitänyt 600€
Keitto per heitto!
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Team EPA Fishing kirjoitti:Olisiko tuosta balista edes yhtään mihinkään? Eihän se mikään hirmu leveä ole, ja ainoa edes vähän laadukkaan oloinen kajakki jos otetaan maksimihinnaksi 500€. Tarvikkeisiinkin pitäisi jäädä hieman rahaa. Maksimi nainen olen kyllä pitänyt 600€
Kyllä mä melkein Balin unohtaisin tohon käyttötarkoitukseen. Ehkä se vielä jonkun pikkulammen onkimiseen kävisikin, mutta uistelussa varmaan aika turhauttava.
Hynden talvihintavinkki on kyllä hyvä. Listahintoja ei kannata säikkyä. Rohkeesti otat liikkeisiin yhteyttä ja lähdet kasailemaan pakettia. Usein saa varusteetkin samalla järkeviin hintoihin ja noissa alan liikkeissä on aika hyvä asiantuntemuskin sulle sopivaa settiä tarjoamaan. Samalla voit tietty kysellä käytettyjen tarjonnan, aina noi nettisivut eivät oo ihan ajan tasalla.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Team EPA Fishing
Viestit: 116
Liittynyt: 20:47:29 17.12.2013

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Team EPA Fishing »

Ok. Bali unohdetaan siis. Paseo angler on myös mietinnässä, mutta kuten sivulla 1 mainitsit, niin saattaa olla hieman väkkärä.
Keitto per heitto!
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Tuollaista vetorulla- / kölipyörähässäkkää voin vilpittömästi suositella, tekee elämästä yllättävän paljon helpompaa rannassa ja kotipihalla. Auton vierellä kaikki kamat kyytiin, keulasta kiinni ja vetoa. Menee vaikka sata metriä kohtuullisen helposti, eikä tarvitse taistella vääntyilevien ja kaatuilevien irtokärryjen kanssa.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Team EPA Fishing
Viestit: 116
Liittynyt: 20:47:29 17.12.2013

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Team EPA Fishing »

No hyvä! Sittenhän alkaa olla varteenotettava vaihtoehto tuo Paseo. Siitä voisi jo heitelläkin. Eikä tarvisi vapatelineitä ostaa erikseen, kun olisi jo valmiina.
Keitto per heitto!
Team EPA Fishing
Viestit: 116
Liittynyt: 20:47:29 17.12.2013

Re: kevyen kajakkiuistelun aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Team EPA Fishing »

Istuinpehmuusteen ottaisin lisävarusteena, koska aika paljon vaikuttaa mukavuuteen. Ainoa huono puoli on se että nuo vapatelineet ovat takana. Tämmöisen jos virittelisi jonnekkin kohti kajakkia, niin saattaa nähä taakse? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... ili-33111/ szeko

Edit: Onko jokin syy, että miksi ne käyttää noita haspelisettejä? Kun alkoi ajatus herätä, että ne olisivat ehkä hieman parempia ahvenen uistelussa. Otanko hyrrät vai haspelisetit? :mitaviddua:
Keitto per heitto!
Vastaa Viestiin