Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Alkais olla aika palata taas pervostelun pariin ja nyt tarvisis neuvoja uuteen perhostelusettiin eli yhdenkäden vapa,kela ja siima comboja tarviis saada tietoon.
Lentoliput Stavangeriin on heinäkuuksi tilattuna ja minulla on mahdollisuus päästä Bjerkreimselvalle kalaan. Suomessa kalastus tapahtuu varmaan suurimmilta osilta ruunaan murrookoskella, joten joitain kompromisseja joutuu tekemää ettei tule liian järeet vehkeet Suomen olosuhteisiin. Visionin vehkeitä oon vähän jo tsiikaillu talven tarjouksien puolesta, mutta ei vielä mitään erikoista oo löytynyt.
Auttakee!

edit: Lähettäiskö puhumaan noin 300€ kamoista
Dodii...haugi...
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Tämmösiä löysin verkkokaupoista, mitkä menis tohon hintaluokkaan;
vapa: vision silver 9´ #7
kela: vision gt # 6-7

Onko välineet liian kevyet? ja miten ton vavan kuljetus. Onko porukoilla tietoa säilytysputken pituudesta?

Mitä muuta kelaksi? deep, koma kasette, koma plus..?
Dodii...haugi...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Moro,
koitin etsiä hiukka tietoa joesta (en tunne sen kummemmin) mutta kauden kalojen keskipaino (2012) oli aika maltillinen, 2,5kg joten siltä pohjalta uskon että tuollainen 6-7 luokan setti toimii hyvin. Sellainen on kuitenkin "oikeaa" lohisettiä selvästi moni käyttöisempi.
Nuo mainitsemasi välineet pelaa varmasti ja ovat hyvä startti hommaan ja käsittääkseni ko. vapa on neliosainen eli vapaputken pituus on noin 75cm. Toimistolla ei ole kuin yksi nelipätkäinen Scotti ilman putkea, se on 72cm paloissa.

Noista mainitsemistasi keloista mulla ei kauhiasti ole kokemusta, valinta omalla kohdalla olisi joko GT tai Koma kasette ja päätyisin varmaankin GT:hen. Koma ja Deep hylkiytyisi koska ovat ruiskuvalettua alumiinia eivätkä sorvattua (niin on kasettikin mutta muovikasetti parantaa rakennetta, niin mä luulen ainaskin). GT on taas sorvattu rulla eli kestää iskuja paremmin.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

selenius kirjoitti:Nuo mainitsemasi välineet pelaa varmasti ja ovat hyvä startti hommaan ja käsittääkseni ko. vapa on neliosainen eli vapaputken pituus on noin 75cm. Toimistolla ei ole kuin yksi nelipätkäinen Scotti ilman putkea, se on 72cm paloissa..
On itseasiassa kolmiosainen. Elikkäs pikkasta vajaa metri on kuljetuspituus. Sen verran jytky keppi, että pärjäät luultavasti kutosellakin.

Ja GT sopii aika kivasti tohon pakettiin kelaksi olen daivaassa
|SKPJ|
Jan__
Viestit: 96
Liittynyt: 17:40:25 25.09.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Jan__ »

Itellä on tuo Vision Nite kela, joka on aika samaa hintaluokkaa ton GT:n kanssa, vähän kalliimpi. Ite oon ainaskin ollut tyytyväinen.
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Kiitokset vastauksista. Tuo keppi on käsittääkseni 3- osainen 7# luokan vapa olisi n.80€ halvempi kuin tuo kuutonen, tuleeko siinä ongelmia heittojen pituuksien tai muuten käytön kanssa.
Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia vavasta.

Kävin pari vuotta sitten brerkreimin yhdellä niskalla kalassa uistimien kanssa, mutta ei ne mitään ymmärtäny niistä. Norrski vastarannalta otti +4 ja +6 kiloset perholla. On muuten paikassa komeat lohirappuset, mitkä myös toimii!! eikä oo ees hissiä

Heitetäämpäs vielä (lohi)soppaan kelamalli XLB. Pyörii aika samoissa hintaluokissa, kuin GT.
Dodii...haugi...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Pahoittelen virheellistä oletusta vavan palojen määrästä, my bad.
Kelaksi mulle tulisi XLB ehdottomasti, sorvattu valmistusmateriaali ja suljettu jarrun rakenne. Itsellä on ollut kohta vuosikymmenen pari XLAta käytössä ja käytännössä pahaa sanottavaa ei ole tullut eteen. XLA on ulkoisia tekijöotä lukuunottamatta jokseenkin sama kela.

Mun valinta olisi tuo seiska jos lohia sillä tosiaan on tarkoitus onkia. Itse ongin lohta kuutosen vavoilla pienemmillä joilla mutta luokkaa raskaampaa suosittelisin vähempi kokeneelle ja kaveriksi joko ylipainoista luokkaista siimaa tai oikein luokitettua kasia.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Aye. Mie päädyin viime vuonna punnertamaan n. ysin kalan kanssa seiskaluokan setillä, ja sillä se meni ihan kivasti, mut en olis kyllä siihen hommaan missään nimessä enää yhtään kevyempää kaivannut, sillä hetkellä. Sikäli tuo ehdottamasi seiska on ihan omiaan, ja itekin suht paljon Ruunaalla kalastavana voin sanoa, ettei tuo seiska sinnekään ylimitoitettu ole. Seiskalla siellä itekin streamerit ja karseet uppojyrät tulee käännettyä. Omaa kokemusta mulla ei noista mainitsemistasi vehkeistä ole, mut en toisaalta mitään grande huonoakaan niistä ole kuullut, ts. varmasti kelpo vehkeet noista saat.
- Ranger Smith -
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Muutamana kesänä jouduin koskessa toppaamaan + 4,n kalan 12,5 ` seikalla ,
ja kyllä pelotti , empä juuri oo sitten niitä paikkoja enään leluilla ronkkinut .
Sellaisissa paikoissa noi keveetkin menee , missä pääsee perään , tai mieluimin edelle. :mitaviddua:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Tjaa, eipä mulla ole kummempia ongelmia ollut tuollaisten kuuen-kaheksan kilon lohien kanssa kutosen vavalla.
9'6 seiskalla olen kuvaillut parin isomman kalan väsyttelyä, 18kg oli mittaillun possun koko eikä väsytyksessä välineistä aiheutuvia ongelmia ollu.
Tietty paljon tottumiskysymys varmaan, ja toki paljon kalapaikoistakin kiinni. Iso, vuolas joki ei musta ole muutenkaan kiva paikka onkia kevyillä välineillä, silloin 15' risu on kohdillaan mutta kyllä lohelle pärjää vallan hyvin #6-7 yksikätisillä. Muistaa vaan kunnon perukkeet ja tietty omien välineiden tuntemus pitää olla kohdillaan - on syytä tietää miten kovaa sitä kalaa voi käskeä ja miten sitä prässiä saa aikaan.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Miulle on ihan sama, vaikka tarttus onkikeppiin se kala, kunhan tarttuu :mrgreen:
17 vuotta aikaa kun oon 3,7 taimenen saanu ruokakalaks ja sen jälkeen muutamia isoja ollu kiinni uistellessa, mutta ei ylös saakka. Kalastan kuiteskii aika aktiivisesti, mut rakennusrojektit syöny pahasti aikaa. szeko
Kyllä mie uskoisin tolla seiskan kepillä lähteväni liikkeelle ja kattoo sitten jos se "iso" vie siimat niin sitte isompiin laitteisiin.
näyttäs kelapuolella jäävän kaksi vaihtoehtoa XLB Vs. GT
onko puolestapuhujia keloille lisää? Ulkonäköhän pistää kyllä ehottomasti GT.n piikkiin ja nuo klassiset kirjaimet Gin & Tonic. GT n.30€ halvempi
Dodii...haugi...
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

No niin. Nyt on kamat hankittuna paikallisesta liikkeestä ja oli kyllä pitkästä aikaa mukava käydä ostoksilla, kun palveltiin kerrankin Suomea puhuvaa asiakasta :roll:
Vavaksi hommasin GT Four fourin 9 #7 ihan tuon 4-osaisuuden vuoksi, niin on helpompi otaa matkaan mukaan.
Kelaksi tuli 6-7 luokan XLB. Seleniukselle suuri kiitos avusta ton kelan kanssa. GT tuntui jotenkin rimpulalta verrattuna tohon XLB.hen
Siimoja pitäisi nyt seuraavaksi katsella. Myyjällä ei ollut omakohtaista kokemusta ampupäistä, joten jäin vielä asiaa hautomaan ja kyselemään täältä lisäapuja
vibe 85 #8 taisi olla siima mitä myyjä suositteli. Milläs työ muut kalastelette? Etenkin tuo ampupää kiinnostaisi...
Dodii...haugi...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Lohikalaan joelle mun makuun on hiukka pidemmän klumpian (heittopään) siima. Ampparit ovat yleensä 9-10m naruja (mä en joella, yksikätisissä tyykkää yhtään), Vibe 85 on ihan ok mutta lyhyt ja brutaali. 125 Vibe olisi aikas jees valinta... Noiden ero on klumpin pituudessa, 85 on 8,5m ja 125 taas 12,5m. Ja joelle ehdottomasti kellu, sitten mertarisiimaksi merelle taas intteri.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Lankomies
Viestit: 321
Liittynyt: 13:53:33 26.04.2005

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Lankomies »

Koita päästä heittämään noita siimoja. Lauri osaa kuitenkin heittää aika mallikkaasti ja silloin pidempi klumppi on helpompi heittää. Itse olen puhtaan voiman kannattaja lajissa kuin lajissa ja vajaavaisella tekniikalla menee 125 kanssa hermot. 85 on mulle todella bueno. Siiman valinta on kuitenkin se tärkein tossa sun paketissa ja se on käsittämättömän henkilökohtainen juttu. Sillä joko pilaa paketin tai nauttii kalastuksesta.

Olli

Ps: käytän kahta Laurin tekemää siimaa ja on ihan loistavia - mulle.
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Olli kirjoitti:Itse olen puhtaan voiman kannattaja lajissa kuin lajissa
Tuo toimii mullekkin ainakii keilauksessa
Dodii...haugi...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Tuo on kovin totta, mun heittotaito on keskivertoa parempi. Lohenkalastuksessa tuosta pidemmästä klumpista on nimenomaan kalastaessa iloa. Ja siihen hommaan luokkaa raskaampi, 12-15m klumpilla oleva siima on tosi jees. Merihommiin sitten hieman kalastuksesta riippuen +/-10m klumppi ja paino perhojen koon mukaan. Isoille haukiperhoille raskaampi ja pienemmille taneperhoille kevyempi, tämä siitä syystä että isolla perholla on isompi ilmanvastus joten sellaisen liikuttaminen vaatii enempi massaa siimalta. Siksi esim nuo mun askartelemat haukinarut ovat sellaisia kuin ovat...
Sama malli ei todellakaan ole kohdallaan sitten lohen jokikalastuksessa - ainakaan mun makuun.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

http://www.perhokolmio.com/perhokauppa/ ... nniste=304

Onkos noissa siimoissa mitkään käyttökelpoisia? hinta on aika kilpailukykyinen muihin sivustoihin, mitä olen selaillut
Dodii...haugi...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Noista itselleni voisin ottaa tuon Cult DT 7 F siiman, mutta en kyllä sitä ekaksi lohisiimaksi lähtisi suosittelemaan. Etenkin kun vapasi on sangen nopea ja voimakas, luokkaa raskaampi naru helpottaa alkumatkaa sangen paljon.

Perhokalastuksessa loppujen lopuksi siiman merkitys kalastusmukavuuden kannalta on niin iso etten muutaman kympin säästöä siitä hakisi. Ehdottomasti jokikalastukseen kelluva (eli F-floating merkinnällä, tarjous Vibe125:t ovat intteri I, eli hitaasti uppoavalla kärjellä).
Edelleen, suosittelisin vapaan Visionin Vibe125 #7 tai #8 F ensimmäiseksi jokisiimaksi. Siinä on niin moni asia kohdallaan että, eikä ole todellakaan markkinoiden kallempia naruja.
Vaihtoehtona voisi olla 3M Steelhead #8 jos vaihtoehtoa kaipaat.

Teoriassa Airflow:n Delta clear voisi toimia mutta itse olen hyvin, hyvin skeptinen noiden kirkkaiden (yleensä singlemono ytimellisten) siimojen suhteen - etenkin kun ei ole omakohtaista (positiivista) kokemusta en uskalla millään suositella.
Tässäkin lajissa hyvä ja halpa ovat liian usein eri tuotteita, halpaa aluksi ostamalla joutuu vaan hukkaamaan enempi rahaa tai sitten harrastus jää kun lelut ei toimi kuten pitäisi.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Juu kyllä tuo siltä näyttäis, että vibe 85 tai 125 on meikäläisen siima. Pitää vaan yrittää päässä testaamaan siimaa, niinkuin Olli aikaisemmin ehdotteli. Nyt kun oon noita sïimoja katellu niin heräs vielä yks kyssäri. Kun valitsen jommankumman noista vibe siimoista, niin onko nuo Niten ja Cultin siimat toiminnaltaan noiden kahden viben puolivälistä??
Mitenkäs sitten nuo perukkeet ja puljaatteko te noiden tippetti renkaiden kanssa?
Monofiilia vai fluorocarbonia?
Dodii...haugi...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja selenius »

Kannattaa tosiaan testata. Niten siimasta mulla ei ole kokemusta testiheittoja kummemmin. Cult on enemmän pehmeän presentaation naru (ei ihan niin hyvä esim isojen perhojen kanssa kuin Vibet).

Tippe-renkaita en käytä.
Monoa lähes ainaostaan, alle 0,45mm fluoroon ei ole luottoa. Viime kesänä vetotesteissä tuokin fluoro meni päreiksi 4,5kg vedolla keskeltä (vavan kanssa vaakaa vasten kokeilua). Hankausta kestää taas tosi hyvin eli sellaisissa pooleissa jossa tuo hankauksen kesto nousee isoon rooliin on mulla 0,45mm fluoroa pelissä, muuten monoa.

Monojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, toki solmut pitää jokaiselle siimalle opetella ja aina kokeilla ennen tositoimia.
Perukkeina useinmiten itse solmittu, joskus valmiskartiota tippetin kera. Molemmat toimii mulla hyvin.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Silakka80
Viestit: 116
Liittynyt: 10:45:07 06.08.2006
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Silakka80 »

Kuume nousee: http://www.youtube.com/watch?v=JgEQlFQO-1o
Lopussa näkyy lohiportaiden pituus :shock:
Siimaksi ostin Kuopiossa käydessä 3m gpx mastery textured series 7wf
En päässy noit siimoja testailemaan, joten toivotaan et toimii.
Onko kokemuksia kellään tost siimasta?
Dodii...haugi...
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Ei nyt ihan tuosta nimenomaisesta siimasta, mutta yhdessä vavassa mulla on joku vitosen GPX paikallaan. Aivan helkkarin hieno ja kiva siima mun käsiin. Ei varmastikaan menny rahat hukkaan.
- Ranger Smith -
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Tuli nuista vibeistä mieleen, notta kandee, lienee ehkä kannattavaa(luulen vahavasti) nuijen kahen välillä puntaroida myös vähän perhon kokoa ja kalapaikkaa, notta joutuuko pommittelemaan enempi vejestä lähtevillä ym. Jos en väärin muista tais tuo 85 olla speksattu enempi tähän jälkimmäiseen? Ahtaat paikat ja vähän rankemmat perhot ym. Onko luokkaisenaan takurissa sitte enään miellyttävä?

Tää on sitte amatöörin filosofista mutupohdintaan, mutta tommosia palloja nyt kuitenkin ilmoille.

Mulla vuotaa kahlurit, ni poistin wullfin ambushin vähän isommille riimereille. Kiintoisa siima.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja vlasek »



Tuon siis.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Perhokamat "markettisetin jälkeen"

Viesti Kirjoittaja mauser »

vitsi toi wulff on mielenkiintoinen, vähänniinku yhdenkäden skagitti tavallaan.
. jossainvaiheessa tuo on koettava 5 luokassa tunturijoella viskihuikan jälkeen ja vaikka oiski takaheittotilaa, mmm

edit: oho mikäs tää keskustelu olikaan
Vastaa Viestiin