Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Trutta
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23:01 30.01.2009

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Trutta »

Niin just, tuota ma tarkoitin, et "follow the contour" ei toimi normaalikartoilla. Mutta mutta, ehkä päivittävät joskus? Ilmeisesti sit kuitenkin linki haetaan tulevaisuuden varalle, uusi plotu saa odota kunnes paikkalinen karta on "linkinsopiva" Siihen asti siis koetellaan pärjätä vanhalla kalustolla.
Avatar
tro81
Viestit: 35
Liittynyt: 17:31:38 01.05.2012
Paikkakunta: Kaarina

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja tro81 »

Nyt on sellaiset viitisen reissua testikäyttöä takana uudella keulakoneella.. Hienosti hoitaa asiansa. Viistokaiun kanssa se tosin aiheuttaa melkoiset ongelmat häiriönä kaiku ruudussa. Eipä ole ilmeisesti minn kota hakkuri säätäjiinsä saanut aikaan minkään näköistä häiriö suojaa.. Vaikka myyntiesitteissä kuinka ylistetään. Onko ketään muu törmännyt vastaavaan.. Ja jos on, niin mitä sille tulee tehdä?
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

tro81 kirjoitti:Nyt on sellaiset viitisen reissua testikäyttöä takana uudella keulakoneella.. Hienosti hoitaa asiansa. Viistokaiun kanssa se tosin aiheuttaa melkoiset ongelmat häiriönä kaiku ruudussa. Eipä ole ilmeisesti minn kota hakkuri säätäjiinsä saanut aikaan minkään näköistä häiriö suojaa.. Vaikka myyntiesitteissä kuinka ylistetään. Onko ketään muu törmännyt vastaavaan.. Ja jos on, niin mitä sille tulee tehdä?
Noiden häiriöiden vianetsinnästä ja korjaustoimenpiteistä löytyy artikkeli minnkotan webasta.
Avatar
Isotee
Viestit: 1438
Liittynyt: 07:36:20 25.04.2005
Paikkakunta: Janakkala

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Isotee »

Kenraali K kirjoitti: Osta Link, voit hyödyntää lisäominaisuuksia sitten myöhemmin.
Ite ostin ja asensin linkin ja hyödynnän kyllä ominaisuuksia jo tälläkin hetkellä. Ilman contour-ominaisuuttakin tulee merkittäviä parannuksia i-pilottiin verrattuna; autopilotin käynnistäminen plotterilta valittuun kartan kohtaan, reittejä voi tallentaa luotaimen muistiin 50 ja kapulaan 16, reittien pituuskin kasvanut 2:een mailiin aiemmasta 1/4 mailista, reitit voi nimetä niin että ne helposti löytää muistista, hotspotteja voi tallentaa 2750 zipaletta aiemman kahdeksan sijaan jne..

Että onhan tuosta hyötyä jo nyt. Asennus Riptideen kesti aika tarkkaan 3min ja luotaimena Humminbird 898c Si. Erityisplussana mainittakoon että kaukkari on värinäytöllinen, akku kestä hyvin (ladataan usb:lla) ja vehje on kaikenlisäksi SUOMENkielinen olen daivaassa
-Intohimoinen ankeriaanonkija-
Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

Meinaako Isotee heittää u-tuubiin jonkinlaista videota miten linkki pelaa?
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kyllä nyt omat oireet ovat sen sorttiset että tuollainen Minn Kota Terrova 55lbs 12V i-Pilot Link on oman Buster L:n nokalle saatava...

Lopullinen niitti oli kun laskeskelin mitä hydrauliohjaus+autopilotti maksaisi.

Jalkapedaali... tarviiko sitä mihinkään jos tuo käsikapula roikkuu kaulassa? 12V systeemi riittänee omaan käyttöön, pääkone vispilän apuna vetouistelussa vai onko kuolleena syhtynyt idea?

Rannasta löytyy sähköä joten yhdellä akulla n. 120A (tai kaksi rinnan kytkettynä?) ajattelin pärjätä, ainakin aluksi yritän.

http://www.cabelas.com
http://www.thedigitaloasis.com
http://www.shopepal.com

Muita paikkoja mistä noita porukka on tilannut?

Honkkarin hinta 2495€ :-O
Trutta
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23:01 30.01.2009

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Trutta »

"linkit" näytää "out of stock" shopepalissa. Niin ST kun Terrova 55..... Onneksi oma ST lähti perjantaina liikelle.. toivottavasti ensi viikonloppulla pääsee kokeilemaan.
Muita vielä on :)
Avatar
Kenraali K
Viestit: 100
Liittynyt: 11:30:47 21.09.2006
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Kenraali K »

Mielestäni jalkapedaali on turha, kun on kaukosäädin. Tosin en ole sellaista kokeillut, mutta näkemieni videoiden perusteella niitä hommaavat Jenkit, jotka ovat vuosia niillä pelailleet ja niihin tottuneet, eivätkä halua niistä täysin luopua. Itselleni ei ole tullut tarvetta moiselle.

Keulakoneen toimivuudesta uistelussa en tiedä. Voisin kuvitella, että akun kapasiteetista tulee ongelma tunteja kestävässä vetämisessä.
-=FINTSOJA haetaan. Jos niitä ei tuu, ruvetaan DOKAAMAAN!=- http://www.fishingteamkalu.com
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Nonniin, i-Link:illinen moottori on tulossa kotio... Ihan Suomesta tuon lopulta tilasin eli Aditalta.

Buster L:n muovikeula purettu kokonaan pois ja pahvimallit veistelty nystyräkeulaa varten, kuvia tulee jossain vaiheessa...
Avatar
Isotee
Viestit: 1438
Liittynyt: 07:36:20 25.04.2005
Paikkakunta: Janakkala

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Isotee »

Isotee kirjoitti:Itselleni kun saapuu ensi viikolla Riptideen linkki niin ylimääräiseksi jää i-pilot kaukosäätimineen. Jos jollain on tälle tarvetta, esim. haluaa asentaa sähkökoneeseensa pilotin jälkiasennuksena, niin ottakoon yhteyttä yv:llä tai sähköpostilla. Jokainen selvittäköön omalla kontollaan että mihin koneiseen i-pilot sopii, minä en sitä tiedä.
Paluu asiaan. Tämä siis on nyt myynnissä täällä. Ajattelin vaan asiasta tällekin puolelle vinkata mikäli jotakuta kiinnostaa pilotti.
-Intohimoinen ankeriaanonkija-
Trutta
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23:01 30.01.2009

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Trutta »

I-Linkki Riptide ST kotona! Mukaan tuli tilattu pikalukitusteline konelle ja teline kaukoohjaimelle. Viime perjantaina lähti jenkkeistä ja tänään saapui. Ensimmäinen pikku takaiskukin kokeiltu: kaikki mukaantullet pulttit ja mutterit tuumakokoiset ja alustan reijät M6 kiertellä. Huomenna haetaan rosteripultteja kauppasta....
Kuva
Että-että... ankkuriboksi jää kyllä käytostä pois toistaiseksi.... kun ei keksi jotain....
Avatar
Kenraali K
Viestit: 100
Liittynyt: 11:30:47 21.09.2006
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Kenraali K »

-=FINTSOJA haetaan. Jos niitä ei tuu, ruvetaan DOKAAMAAN!=- http://www.fishingteamkalu.com
Trutta
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23:01 30.01.2009

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Trutta »

Kenraali K kirjoitti:Laita tällainen: http://www.fishingteamkalu.fi/2012/05/2 ... riproggis/

;)
En rupeaa tommoista rakentamaan, kun veneesen on asennettu tehdästekoinen tukevä rosteriteline. Tonne ankkuriboksin majoituu 80Ah akku, mahtuu juuri ja juuri ja muuten, jossakin senkin pitää olla. Pikku korotus-sovituslevy alle, levy liimamassallalla boksin pohjalle ja akku remmillä tai pultti-peltti-mutteri-sovituksellä kinni. Näin ajattelin, virtajohdokin saa aika lyhyeksi katkaista, johtojen pika(trukki)liitin ja akun latauspistoke sopivasti piilon luukun alle. Tulee siisti asennus ja myöskin on helppo kone irrottaa tarvitaessä.
Ainakin nyt on vatkain sovitettu.... joka paikkassa roikku varoituslappuja :).....
Kuva
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

Näin ajattelin, virtajohdokin saa aika lyhyeksi katkaista, johtojen pika(trukki)liitin ja akun latauspistoke sopivasti piilon luukun alle.
js78:lla trukkiliitinhommat kusi täysin (kone ei pysyny päällä koska liitin ei olu tarpeeks tiukka ja se hölsky) riptidellä ja se joutu tilailee sitten osia ulkomaisilta mailta. Mä olin sattumalta kerrankin kaukaa viisas kun olin lueskellu jenkkifoorumeilta miten homma tehdään oikeaoppisesti ja hommasin:

http://batterytender.com/products/marin ... black.html

Noita voin suositella virtaliittimiks sekä oman kokemuksen, että ämerikänfoorumien perusteella. Jenkit dissaa myös Minn Kotan omat pikaliittimet ihan paskoiks ja käyttää käytännössä kaikki Battery Tendereitä. En tiedä, en ole MK:n liittimiä edes nähnyt.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Käytännössä trukkiliittimet falskaa ainoastaan jos ne asentaa väärin. Oikeinasennettuna mitään klappia ei ole. Nimimerkillä "kokemus".
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä olen töissä nähnyt ja käyttänyt 20 vuotta vanhoja trukkiliittimiä, joita on käytetty päivittäin, eikä mitenkään hellällä kädellä. Yksikään ei ole falskannut, vaan ainoa vika noissa on ollut muovin murtuminen , sekin käyttäjästä johtuva.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

Mulla ei oo trukkiliittimistä erityisesti mitään kokemusta (ei positiivista eikä negatiivista), mutta kun pääni sisällä mietin käyttöä (paljon A:eja, marine olosuhteet) musta tuntuu jotenkin äärimmäisen huonolta ajatukselta käyttää keulasähkövispilässä trukkiliittimiä vs kunnollisia liittimiä? Esim vaikka juuri batterytender on täysin eri planeetalta kun vaikka nyt tämä esimerkin 175A trukkiliitin:

http://www.atlok.fi/trukkiliitin-pari-a ... -1577.html

Ja tarkotuksena ei ole dissata kenenkään liittimiä vaan saada aikaseksi keskustelua asiasta. ;)
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Imho trukkiliitin nimenomaan on ns. "kunnollinen liitin". Tai vähintäänkin tarpeeksi kunnollinen keulavispiläkäyttöön. Aika pösilö saa olla jos sitä liitintä esillä pitää, mulla on liitin keulaboksissa keliltä ja olosuhteilta jemmassa. En ainakaan ymmärrä miten tuo olisi huono?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Trutta
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23:01 30.01.2009

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Trutta »

Kotitekoinen yläpään tuki.
25mm muovipalat hydraulikkaliikestä, rosteripellin pala ja Quick Fist kiinnike:

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Trukkipistoke on just niin huono tai hyvä kun sen johdon puristusliitos siihen kontaktiin... Niitä puristellaan ties millä pihdeillä ja ruuvipenkissä läjään. Silloin se liitos jossain vaiheessa löystyy.

Pienimmän trukkipistokkeen kontaktit on 16mm2 johdolle ja Minnkotan koneen johdot on muistaakseni 10mm2. Sinne kontaktiin pitää tiputtaa säikeitä "fylliksi" että se puristuu kunnolla. Nykyään on saatavana myös tuohon pienempään kaapeliin just passeleita kontakteja.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Niin, toi Batterytender on hyvä kun se on uppoasenteinen.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Tapsal kirjoitti:Trukkipistoke on just niin huono tai hyvä kun sen johdon puristusliitos siihen kontaktiin... Niitä puristellaan ties millä pihdeillä ja ruuvipenkissä läjään. Silloin se liitos jossain vaiheessa löystyy.

Pienimmän trukkipistokkeen kontaktit on 16mm2 johdolle ja Minnkotan koneen johdot on muistaakseni 10mm2. Sinne kontaktiin pitää tiputtaa säikeitä "fylliksi" että se puristuu kunnolla. Nykyään on saatavana myös tuohon pienempään kaapeliin just passeleita kontakteja.
Mä tein 2kpl noita liitoksia siten, että otin sen metalliosan irti, ja lämmitin toholla ja/tai kuumailmapuhaltimella niin että sain sinne sulatettua tinaa. Sit vaan sulaa tinaa yli puolilleen ja tökkää johdon pään sekaan. Ei varmasti tule kontaktihäiriöitä eikä ainakaan parin vuoden käytön jälkeen suostunu irtoamaan edes kaksin käsin kiskomalla.
Ei meinaan ollu luottoa kotikonstein tehtyyn puristusliitokseen :mulko:
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Oma setti alkaa olla kohta nipussa: moottori ( Minn Kota I-linkillä), akku (Bosch 90Ah), akkukotelo (Bilteman isoin), erotinrele eli siis latausrele Biltemasta kuten myös akkujen valintakytkin, 25mm2 hitsauskaapelia 10m IKH:sta ja IKH:sta myös akunkengät ja liittimet, 80A sulakkeet koteloineen Fixus-autotarvikeliikkeestä.

Busterin muovikeula viskattiin latoon ja tilalle tein kunnollisen keulatäkin josta pystyy heittelemään ja keulan säilytystilakin on nyt riittävä, näin koska samaan latoon kannettiin myös se muovinen vapalaatikko. Kuvakulma on tieten valittu: edestäpäin keulatäkki on RUMA, aika kun loppui kesken ja läpsäisin etureunaan suoran pellin palan, korjataan sitten syssymmällä. Sumppu tule pelkääjän pulpetin eteen kun kerkiää.

Vaihtoehtona oli kiintotankin tekeminen, mutta synnynnäisesti laiskana näytin rälläkkää, puukkosahaa ja hitsiä moottorikaivolle, jolloin irtotankki, 90Ah ja 70Ah akku sopivat tulevan klaffin taakse. Tilaa jää myös parille uistinpakille. Keulamotti painaa 25kg kuten uusi takana oleva akkukin eli vene kelluu samassa asennossa kuin ennen operaatiota.

Viekä kun kerkiää sen päämoottorin niputtamaan niin juhannuksena (?) kerkiää järvellekkiin, ehkä...
Liitteet
Keula_.JPG
Keula_.JPG (83.33 KiB) Katsottu 8370 kertaa
Biltema+IKH+Fixus+Bosch sälää_.JPG
Biltema+IKH+Fixus+Bosch sälää_.JPG (70.92 KiB) Katsottu 8370 kertaa
Klaffin taakse sopii nyt nämä_.JPG
Jonnen
Viestit: 47
Liittynyt: 17:52:28 28.03.2008

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jonnen »

Hep! Löytyisiköhän palstaa seuraavilta keulakonemiehiltä kommentteja seuraaviin kysymyksiin.

1. Onko kellään kokemusta sekä Terrova, että Powerdrive -mallista? Onko Terrova hintaeron verran parempi. Joissakin kommentteissa on esitetty, että merkittävä ero on siinä, että Terrovassa voi käyttää IPilotia jalkapedaalin kanssa, Powerdrivessä ei. Suolavesi- eli Riptide-versiot tulevat kuitenkin ilman jalkapedaalia joten tällä argumentilla ei ole merkitystä. Tai vaikka tilaisin makeavesimallin, ne saa nykyään ilman jalkapedaalia (eli halvemmalla).

2. Halvin vaihtoehto olisi tavallinen makeavesi Powerdrive. Liekö täällä Itämerellä, varsinkaan Pohjanlahden perukoilla niin paljon suolaa että merivesi-Riptide pitäisi olla? Tässä säästäisi satasia.

3. Paljonko se on lopulta kustantanut saada Riptide ST -malli IPilotilla USA:sta suomeen. Itse laskeskelin, että jos verkkokaupan hinta on $1200, joutuu laitteesta loppupeleissä maksamaan 1400 - 1500 € ennenkuin sen on kotona.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja drwho »

Jonnen kirjoitti:1. Onko kellään kokemusta sekä Terrova, että Powerdrive -mallista? Onko Terrova hintaeron verran parempi. Joissakin kommentteissa on esitetty, että merkittävä ero on siinä, että Terrovassa voi käyttää IPilotia jalkapedaalin kanssa, Powerdrivessä ei. Suolavesi- eli Riptide-versiot tulevat kuitenkin ilman jalkapedaalia joten tällä argumentilla ei ole merkitystä. Tai vaikka tilaisin makeavesimallin, ne saa nykyään ilman jalkapedaalia (eli halvemmalla).
Powerdrivessä on huonompi (=halvempi valmistaa) kone ja mekaniikka. Hakusanalla "Powerdrive vs Terrova" löytyy kaikki tarpeellinen tieto.
Jonnen kirjoitti:2. Halvin vaihtoehto olisi tavallinen makeavesi Powerdrive. Liekö täällä Itämerellä, varsinkaan Pohjanlahden perukoilla niin paljon suolaa että merivesi-Riptide pitäisi olla? Tässä säästäisi satasia.
Pitää olla merivesi-Riptide. Itämeressä on muistaakseni noin 9‰ suolaa ja valtamerissä 33‰, korroosion näkökulmasta suolaa on riittävästi. Varmaan tuota voi jotenkin kikkailla lisäämällä koneeseen magnesium anodeja itse mutta ei maksa vaivaa koska lopputuloksesta ei ole mitään takuita, kyllä se varmaan jostain ruostuu silti. Eli väärä kohta säästää.
Jonnen kirjoitti:3. Paljonko se on lopulta kustantanut saada Riptide ST -malli IPilotilla USA:sta suomeen. Itse laskeskelin, että jos verkkokaupan hinta on $1200, joutuu laitteesta loppupeleissä maksamaan 1400 - 1500 € ennenkuin sen on kotona.
Tuota luokkaa. Kun ostaa tarvittavat muut hilppeet (quick release bracket, ram mount, varapotkuri, 60a pikasulake, asiallinen virtaliitin) hinta on jotain 1600€. Tohon päälle sitten muut asennustarvikkeet, akut, laturit ja niinpoispäin - oman maun mukasesti.

Jos haluat säästää niin osta mielummin joku vähän edullisempi merivesivekotin kun MinnKota? Esim MotorGuide, ne on ihan hyviä mutta afaik valmistaja ei ole jaksanut tehdä CE-sertifiointeja koska jenkeissä business vetää senverran hyvin.
Viimeksi muokannut drwho, 22:37:54 05.06.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin