Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viestit: 4622
- Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
- Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
- Viesti:
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Noit batterytender-tyyppisiä vaihtanut useita kun ovat menneet heikkoon happeen, vanhempien jenkkipeltien vanhoja asennuksia, eli ei sekään ikuinen ole. Trukkiliittimiä en ole liittimen hapantuman takia joutunut vielä uusimaan. Kumpikin ratkaisu toimii aikansa, mikään ihmisen tekemä ikuista ole kuitenkaan. Jos akku on likellä konetta ja helposti käsillä, on hyvälaatuiset pikakengät myös aivan toimiva ratkaisu liittimenä.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Tehokasta laturia katsellut budjettiluokassa, tästä kellään kokemuksia:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/
Halpoja ampeereita ja ilmeisesti muistaa mitä on tekemässä vaikka tulisi sähkökatko.
Muita vastaavia tullut vastaan? Huomenna pitäisi vaivaitua ihmisten ilmoille laturiostoksia tekemään...
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/
Halpoja ampeereita ja ilmeisesti muistaa mitä on tekemässä vaikka tulisi sähkökatko.
Muita vastaavia tullut vastaan? Huomenna pitäisi vaivaitua ihmisten ilmoille laturiostoksia tekemään...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
tuli tuossa EPAL:ilta tilattua Ipilotti, ja toimitus sujui nopeasti kun saivat tavaran ensin itse. Itse ostin suomesta pikakiinnitys alustan mallia patriot. Ajattelin että porailee sitte sopivat reijät ja kaikki. Mutta mutta, jako täysin sama kun moottorissa. Eli suosittelen kaikille jos helpolla/halvalla saa patriotin alustan, nii menee heittämällä!
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mä en uskaltas ladata muulla kun C-Tekin M-sarjalla veneessä. Alkaa nää akkujen koot ja virtamäärät olemaan sellasia.maja2 kirjoitti:Tehokasta laturia katsellut budjettiluokassa, tästä kellään kokemuksia:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko ... 5-A-37736/
Halpoja ampeereita ja ilmeisesti muistaa mitä on tekemässä vaikka tulisi sähkökatko.
Muita vastaavia tullut vastaan? Huomenna pitäisi vaivaitua ihmisten ilmoille laturiostoksia tekemään...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mäpäs olen uskaltanut ladata jo kolmesti
Se mikä näyttää kataloogissa semmoiselta kohtuullisen kokoiselta on luonnossa joskus ISOMPI, näin ainakin kävi tuon Bilteman laturin kanssa.
Tuo bilteman aparaatti tosissaan muistaa mitä oli tekemässä kunhan vaan saa silloin 12V tai 24V akusta. Nätisti tuuppasi eilen aamuyöstä aluksi 23A 90Ah:n Boschiin ja tiputtelee siitä virtaa alaspäin kun napajännite nousee ja lopuksi jää ylläpitolataukseen 100mA. Aika näyttää onko akku ja laturi samalla aaltopituudella ja kuinka monta sykliä akku kestää.
Laturin miinukset ja plussat:
+latausampeerin hinta kohdillaan: 4,76€ ampeerilta
+näyttöön saa: jännitteen, virran, ja akun arvellun varausasteen prosenteissa
+myös 24V onnistuu
+helppo käyttää
+toimii myös 12V virtalähteenä
+lämötilakompensointi erillisellä piuhassa olevalla anturilla
-jäähdytyspuhallin->äänekäs ja laukeaa ennemmin tai myöhemmin
-painava ja sen oloinen että en edes suunnittele kiinteää asennusta veneeseen
-kaapelit kankeat
-CTEK:istä kopioitu kahvaton kotelon muotoilu on p*rs**stä käytön kannalta, näin vaikkei CTEK kysessä olekkaan->roikotetaan tätäkin sitten johdoista
-näyttö ei näy kunnolla auringonpaisteessa
-vain vuoden takuu
? kohteleeko akkua oikein
Niin, kolme reissua on takana i-linkillisellä Riptidellä ja toteaisin että KELAn pitäisi kustantaa jokaiselle miehelle (ja miksei myös jokaiselle naiselle) tällainen ihan kansanterveydellisiin syihin perustuen:
+ olo on yhtä hymyä kun yleensä suhaa yksin järvellä kahdeksan vavan kera: pohjatärppien irrottelu ei voisi olla helpompaa kun kaukosäädin roikkuu kaulassa
+korvat lepää ja pikkuplaanareiden liplatuksenkin kuulee
+rantautuminen matalaan ja kareilla höystettyyn hiekkarantaan ja sieltä lähtö helppoa (ja halvempaa pitkässä juoksussa kuin pääkoneella)
+helppo käyttää
+tyynellä toiminta-aika vaivatta ainakin 4-5 tuntia yhdellä 90Ah akulla, nopeusasetuksella 5-6 kuljettaa riittävästi uisteluun (uudemman mallin Buster L , vedossa 8 vapaa, joista neljässä pikkuplaanarit)
+ruuvaus asennus oli omaan veneeseen niin v-mäinen että tuskinpa rosvotkaan tätä irti saavat alle 4-tunnin ähräämisen
-se fiksumpi autopilotti vekslaa kokoajan ja tekee korjauksia pikkaisen liian myöhään eli keula kääntyilee edestakas (asiaan toki voi vaikuttaa että perästä puuttuu tällä hetkellä pääkone joka on remontissa, koko paatti on kuin korkki laineilla)
-ei yhtään asetettavaa parametria autopilotille (?) höh, mää kun haluaisin niin säätää...
-tämä Riptide ei lopeta pyörimistä (MOT) vaikka lukitus vapautetaan ylösnostoa varten
- piuhoille voisivat tehtaalla laittaa vaihtoehtoisen reitityksen myös aparaatin pohjasta läpivientikumeineen
Se mikä näyttää kataloogissa semmoiselta kohtuullisen kokoiselta on luonnossa joskus ISOMPI, näin ainakin kävi tuon Bilteman laturin kanssa.
Tuo bilteman aparaatti tosissaan muistaa mitä oli tekemässä kunhan vaan saa silloin 12V tai 24V akusta. Nätisti tuuppasi eilen aamuyöstä aluksi 23A 90Ah:n Boschiin ja tiputtelee siitä virtaa alaspäin kun napajännite nousee ja lopuksi jää ylläpitolataukseen 100mA. Aika näyttää onko akku ja laturi samalla aaltopituudella ja kuinka monta sykliä akku kestää.
Laturin miinukset ja plussat:
+latausampeerin hinta kohdillaan: 4,76€ ampeerilta
+näyttöön saa: jännitteen, virran, ja akun arvellun varausasteen prosenteissa
+myös 24V onnistuu
+helppo käyttää
+toimii myös 12V virtalähteenä
+lämötilakompensointi erillisellä piuhassa olevalla anturilla
-jäähdytyspuhallin->äänekäs ja laukeaa ennemmin tai myöhemmin
-painava ja sen oloinen että en edes suunnittele kiinteää asennusta veneeseen
-kaapelit kankeat
-CTEK:istä kopioitu kahvaton kotelon muotoilu on p*rs**stä käytön kannalta, näin vaikkei CTEK kysessä olekkaan->roikotetaan tätäkin sitten johdoista
-näyttö ei näy kunnolla auringonpaisteessa
-vain vuoden takuu
? kohteleeko akkua oikein
Niin, kolme reissua on takana i-linkillisellä Riptidellä ja toteaisin että KELAn pitäisi kustantaa jokaiselle miehelle (ja miksei myös jokaiselle naiselle) tällainen ihan kansanterveydellisiin syihin perustuen:
+ olo on yhtä hymyä kun yleensä suhaa yksin järvellä kahdeksan vavan kera: pohjatärppien irrottelu ei voisi olla helpompaa kun kaukosäädin roikkuu kaulassa
+korvat lepää ja pikkuplaanareiden liplatuksenkin kuulee
+rantautuminen matalaan ja kareilla höystettyyn hiekkarantaan ja sieltä lähtö helppoa (ja halvempaa pitkässä juoksussa kuin pääkoneella)
+helppo käyttää
+tyynellä toiminta-aika vaivatta ainakin 4-5 tuntia yhdellä 90Ah akulla, nopeusasetuksella 5-6 kuljettaa riittävästi uisteluun (uudemman mallin Buster L , vedossa 8 vapaa, joista neljässä pikkuplaanarit)
+ruuvaus asennus oli omaan veneeseen niin v-mäinen että tuskinpa rosvotkaan tätä irti saavat alle 4-tunnin ähräämisen
-se fiksumpi autopilotti vekslaa kokoajan ja tekee korjauksia pikkaisen liian myöhään eli keula kääntyilee edestakas (asiaan toki voi vaikuttaa että perästä puuttuu tällä hetkellä pääkone joka on remontissa, koko paatti on kuin korkki laineilla)
-ei yhtään asetettavaa parametria autopilotille (?) höh, mää kun haluaisin niin säätää...
-tämä Riptide ei lopeta pyörimistä (MOT) vaikka lukitus vapautetaan ylösnostoa varten
- piuhoille voisivat tehtaalla laittaa vaihtoehtoisen reitityksen myös aparaatin pohjasta läpivientikumeineen
- Liitteet
-
- Riptide nokassa .jpg (75.71 KiB) Katsottu 7446 kertaa
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Pers aukinen kun on niin eikös tavallinen sähköprutkun kävisi keula koneeksi jos kääntäis säätimen 180 astetta ympäri? 1kpl m6 irti ja kääntö, kun ne lyhentää kanoottiinkin samalla tavalla rikiputkea. V mäinen kurotella jos kahva on normi suuntaan.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mittailin tuon Bilteman pikalaturin tapoja yleismittarin kera ja ei tuo nyt aivan pahalta vaikuttanut.
Alussa suurilla virroilla laturin jännitenäyttö ei näytä oikein, mutta sillä nyt ei liene kauhiasti väliä. Lopussa näyttää jännitteen ihan prikulleen oikein.
Latausjännite pysyy 14.5V:ssa aina latauksen loppuvaiheeseen saakka. Kun latausvirta alkaa sukeltaa n. 10A:sta alaspäin nousee jännite 14.7:sta aina 15,0V saakka jossa pysyy loppuvaiheen ajan. Tuo loppuvaihe kesti 90Ah akulla ehkäpä vajaan puolisen tuntia. Tuon jälkeen laturi laittoi pillit pussiin ja lopuksi haisteli akkua hetken aikaa kunnes kertoi että FULL.
Kauhukseni huomasin että starttiakun koteloon sopii kuin sopiikin heittämällä toinen samanlainen 90Ah akku, laitanpa akulle kaverin ja unohdan lataussäätimen yms. hienosteluhömpötykset tykkänään...
Eka bugi löydetty i-linkillisestä Riptidestä: cruisen yksiköt on aina mailia tunnissa vaikka yksiköiksi on asetettu km/h ja näytössä lukee targetina esim. 2 km/h niin laite säätä vauhdin 3,2 km/h eli 2mph.
Alussa suurilla virroilla laturin jännitenäyttö ei näytä oikein, mutta sillä nyt ei liene kauhiasti väliä. Lopussa näyttää jännitteen ihan prikulleen oikein.
Latausjännite pysyy 14.5V:ssa aina latauksen loppuvaiheeseen saakka. Kun latausvirta alkaa sukeltaa n. 10A:sta alaspäin nousee jännite 14.7:sta aina 15,0V saakka jossa pysyy loppuvaiheen ajan. Tuo loppuvaihe kesti 90Ah akulla ehkäpä vajaan puolisen tuntia. Tuon jälkeen laturi laittoi pillit pussiin ja lopuksi haisteli akkua hetken aikaa kunnes kertoi että FULL.
Kauhukseni huomasin että starttiakun koteloon sopii kuin sopiikin heittämällä toinen samanlainen 90Ah akku, laitanpa akulle kaverin ja unohdan lataussäätimen yms. hienosteluhömpötykset tykkänään...
Eka bugi löydetty i-linkillisestä Riptidestä: cruisen yksiköt on aina mailia tunnissa vaikka yksiköiksi on asetettu km/h ja näytössä lukee targetina esim. 2 km/h niin laite säätä vauhdin 3,2 km/h eli 2mph.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita?
Älä kerro kalajuttuja tuntemillesi, ja aivan erityisesti älä kerro niitä niille, jotka tuntevat kalat.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Katohan yleismittarilla, että tuleeko ohjausmoottorille virtaa?GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita?
Jos ei, niin uusi ohjausmoottori maksaa jenkkilässä 100$.
Mönkijöiden varaosat ja varusteet myy http://www.monkijavarikko.fi
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Vähän tuo taivasankkurin päälle menemättömyys ihmetyttää, koska eihän sen pitäisi käyttää pyöritystä ennen kuin gps vastaanotin liukuu pois ankkurialueelta? Kaukkarin patterithan olet tietysti jo tarkastanut, vaikkei vika niihin viittaisikaan?GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita?
No, aloittaisin joka tapauksessa vianhaun ottamalla poskilevyt ja yläkuoren irti, sitten yleismittarilla tsekkaus, meneekö ohjausyksiköltä pyöritysmoottorille virtaa kaukkarin komentojen mukaisesti. Jos menee, niin moottori on luultavasti sökö tai liitokset kaput moottorin puolelta.
Jos virta ei kulje, niin johtojen liitosten putsaus ohjausyksikön puolelta. Jos ei sittenkään pelaa, niin epäilys kallistuisi ohjausyksikköön. Räjäytyskuvat löytyy Northlandmarinen sivuilta ja vianhakuopas tuolta: Minn Kota Repair Manual. Ja sitten on tietysti YouTube, jossa osataan höpöttää kaikkea ylimääräistäkin, mutta näkyypähän tuossa vähän noita sisuskaluja: minn kota riptide not steering
EDIT: Jippo näköjään kerkesi ensin
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kiitos vinkeistä! Patterin vaihdoin ja meininki ei muuttunut. Huomenna lähden himaan niin täytyy ottaa posket auki ja alkaa pelkäämään pahinta
Welling kirjoitti:Vähän tuo taivasankkurin päälle menemättömyys ihmetyttää, koska eihän sen pitäisi käyttää pyöritystä ennen kuin gps vastaanotin liukuu pois ankkurialueelta? Kaukkarin patterithan olet tietysti jo tarkastanut, vaikkei vika niihin viittaisikaan?GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita?
No, aloittaisin joka tapauksessa vianhaun ottamalla poskilevyt ja yläkuoren irti, sitten yleismittarilla tsekkaus, meneekö ohjausyksiköltä pyöritysmoottorille virtaa kaukkarin komentojen mukaisesti. Jos menee, niin moottori on luultavasti sökö tai liitokset kaput moottorin puolelta.
Jos virta ei kulje, niin johtojen liitosten putsaus ohjausyksikön puolelta. Jos ei sittenkään pelaa, niin epäilys kallistuisi ohjausyksikköön. Räjäytyskuvat löytyy Northlandmarinen sivuilta ja vianhakuopas tuolta: Minn Kota Repair Manual. Ja sitten on tietysti YouTube, jossa osataan höpöttää kaikkea ylimääräistäkin, mutta näkyypähän tuossa vähän noita sisuskaluja: minn kota riptide not steering
EDIT: Jippo näköjään kerkesi ensin
Älä kerro kalajuttuja tuntemillesi, ja aivan erityisesti älä kerro niitä niille, jotka tuntevat kalat.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Moroo.
Hei Min Kota ukkelit tai muut tekeekö tälläsellä yhtään mitää???
Sähkökeulamoottori Watersnake 54lb. 12V SWRT54/54
Hei Min Kota ukkelit tai muut tekeekö tälläsellä yhtään mitää???
Sähkökeulamoottori Watersnake 54lb. 12V SWRT54/54
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Watersnaket on kait ihan paskoja, jos haluut edullisen keulasähkövispilän joka pelittää hommaa Motorguide.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Minkä takia ne on paskoja ? Vähän perusteluja?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mää mää olen ajatellut hankkia tämän: http://kalastus.hongkong.fi/fi/veneily/ ... /p/348526/
Klubi-etuna 399e
Klubi-etuna 399e
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Mulla on kolmatta kesää käytössä tuon Patriotin 54-paunainen versio. Vähän oireili keväällä, mutta jalkaohjaimen avaaminen ja putsaus auttoivat. Tuo linkin 80-paunainenhan riittää varmaan tuhatkiloiseen paattiin ja vaatiikin sitten 24 volttia jännitettä.
I don't give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while I´m fishing.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
GarbAGE kirjoitti:2 vuotta meni ilman murheita jenkkilästä tilatulla Riptide I-Pilotilla. Laite ei antanut mitään varoitusta tulevasta,vaan kieltäytyy kääntymästä. Potkuri toiminnot pelaa ja gps signaali löytyy. Taivasankkuri toiminto ei kytkeydy päälle vaikka gps signaali on vahva. Eli kääntö meni paskaksi. Liekkö ohjausyksikkö vai käännön laakerit? Kellään ideoita?
Ettei olis sama vika kun mun entisellä Patriot 54lb masiinalla..... Siitä hapettui kääntäjän moottori
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
mm Fish307:sta löytyy kaikkien MinnKotien räjäytyskuvat, sähkökaaviot ja osanumerot. Kääntäjän moottori (Drive housing motor) Riptide 55ST:n näyttäs maksavan $34,89.
http://www.fish307.com/MinnKotaTrolling ... Parts.aspx
http://www.fish307.com/MinnKotaTrolling ... Parts.aspx
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Sen verran asiassa edetty, että ampeerimittarilla on mitattu kääntö. Ampeereita menee kuorman kanssa 0,8A ja ilman kuormaa 0,5A. Tämä viittaa Normarkin huollon mukaan siihen, että käännön laakerit ovat kunnossa ja vika on keskusyksikössä.
Älä kerro kalajuttuja tuntemillesi, ja aivan erityisesti älä kerro niitä niille, jotka tuntevat kalat.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
toimiiko kaikilla jenkeistä tilattu minkotan akku "tila" merkki valot? itsellä on ihan mykkä. Pitääkö jotenkin kytkeä päälle? :O
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Hyvä huomio! Havaittiin toi sama ongelma kahen Riptiden kanssa jotka tilattiin kimpassa keväällä. Toisessa (mulla! ) pelittää, kaverilla ei. Ihan ku se ledi olis mykkänä siellä, ei jaksettu alkaa tutkimaan asiaa sen tarkemmin kun havaittiin ongelma merellä. Kaverilla riittää virtaa ku sillä on brännäri 75hp honta joka lataa oikeasti 35A niin toi olis ollu lähinnä "nice-to-have" ominaisuus.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
okei, että enemmänkin esiintynyt. Kaverilla suomesta ostettu 70lb ja skulaa. Ja ei itsekkään sitä niin tarvii ku vene raikulla ja aina ladattavissa maissa. Exide joku 80a akku kestäny muutamat 8h reissut iha mukisematta, ja vielä olis virtaa ollu
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Samaa suunnitellut! Ameriikassa tommosia on vissiin ihan valmiinakin.. Ainakin mitä kattelee juutuuppia.Hedgehog kirjoitti:Pers aukinen kun on niin eikös tavallinen sähköprutkun kävisi keula koneeksi jos kääntäis säätimen 180 astetta ympäri? 1kpl m6 irti ja kääntö, kun ne lyhentää kanoottiinkin samalla tavalla rikiputkea. V mäinen kurotella jos kahva on normi suuntaan.
Omaan jollaan miettynyt eteen heittotuolia ja just normi konetta josta kääntää yläpään.
Tai sitten se patriootti.. (luultavasti ei mitään koska peeaa. )
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Tuollainen alulevyratkaisu sähkärin pikakiinnitysjalustalle tuli teetettyä Alutrollilla. Samalla tuli vahviketta hiukan hennon oloiselle keulalle. Aluksi pohdin samantapaisen ratkaisun tekemistä itse filmivanerista, mutta hyvä näin.
- Liitteet
-
- keulis.jpg (99.28 KiB) Katsottu 5109 kertaa
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Minkäslaisilla viritelmillä vispilöitä on asennettu Fasterin keulille, onko hyviä ideoita/kuvia? 555:seen pitäisi saada Poverdrive pika-alustalla kiinni.