LV1 asiaa

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Avatar
jarno75
Great Balls Of Fire
Viestit: 873
Liittynyt: 10:19:18 05.01.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja jarno75 »

decoväri kalliossa ja k-rauta vantaanportti hinta pyörii jossain 20€ nurkilla
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Anza kirjoitti:Varmasti jollain on tietoa asiasta? On noita jälleenmyyjiä niin paljon tällä alueella ja julkisilla aika työ lähteä kaikissa kattomaan.
Kävin tänään kattomassa lähellä olevan Helsingin Maalin ja raudan valikoiman, mut ei löytyny.
Eikai niitä katsomaan tarvitse lähteä? :shock:
Laiskottelet ja soittelet niihin putiikkeihin ja kysyt saatavuutta ja hintaa.
Täällä paikallisessa K-naudassa 21.90€
Avatar
Anza
Viestit: 298
Liittynyt: 19:24:56 13.01.2007
Paikkakunta: Espoo/Ilomantsi
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kiitos neuvosta! Kävinkin ostamassa pari pönikkää Vantaanportin K-raudasta.
antinkalakuvat.kuvat.fi
Avatar
joumän
Viestit: 131
Liittynyt: 16:08:45 30.08.2009

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja joumän »

-
Viimeksi muokannut joumän, 19:50:33 09.07.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei riemulla rajaa, kun on päästänsä vajaa
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja perza »

joumän kirjoitti:Onko lv1 parempi vaihtoehto tasapainojen lakkaamiseen kuin cabin regular, hardia en omista? Kestääkö paremmin pinnassa ja mitenkä herkästi lohkeaa isommasta puraisusta? Haulla en löytänyt.
Tämä taas olisi varmasti löytynyt jos oisin jaksanu etsiä :D Valuttaako Lv1 cabin maaleja, jos lakkaa cabilla pohjat ja siihen päälle vielä kerros cabia. Eli jos laittaa 2-3kerrosta lv1:tä päälle niin kestääkö? Vai onko parempi lakata koko höpötys lv1:llä alusta loppuun? Voiko ällveeyhtä ohentaa/kannattaako, vai pelkkänä laimentamattomana pintaan?
Siinäpä näin alkuun. :lol:
Pitäs onnistua ainakin niin että pohjat cabilla, maalit cabia ja tähän sitten älveellä muutama kasto.
Varmaan toiminee jos väliin laittaa yhen kaston cabia, mutta cablakan päälle ei kyllä älvee tartu. Senverran kuitenkin kovaa kiristyy älvee tasurin päälle että pitäs kestää.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
silakka
Viestit: 200
Liittynyt: 11:28:36 22.04.2006

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja silakka »

Just hain matkahuollosta paketin joka sisälsi mm.lv-1.
Heti kokeilemaan vaappua pöntössä ja juman kekka, vaappu maalattu greatexilla ja fluo spray maaleilla, EI VALUMIA maalissa. sika hyvä homma, olen daivaassa olen daivaassa .
nyt pääsee vaappu hommat kunnolla vauhtiin. :p :p
Regenerointi kannattaa aina....Öljyn
Avatar
Kaalihäkki
Pelle Peloton
Viestit: 350
Liittynyt: 10:32:47 30.05.2006
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja Kaalihäkki »

perza kirjoitti:Pitäs onnistua ainakin niin että pohjat cabilla, maalit cabia ja tähän sitten älveellä muutama kasto.
Varmaan toiminee jos väliin laittaa yhen kaston cabia, mutta cablakan päälle ei kyllä älvee tartu. Senverran kuitenkin kovaa kiristyy älvee tasurin päälle että pitäs kestää.
Kyllä se lv tarttuu myös cabin päälle. Ite lakkaan maalien päälle kerran cabilla ja sitten kun on kuivunut niin hienolla paperilla hion sen pinnan ja vielä pyyhkäisen tentulla niin jo vain tarttuu. :)
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

LV-1 tä on taas kokeiltu muuhunkin, kun vaapun lakkaukseen.
Saunaan ja pukuhuoneeseen tein lautalattiat ja lakkasin ne LV-1 llä.
Hyvin juoksee vesi saunan lattialta.
Pinta ei nyt aivan huippua ole. Olisi vaatinut yhden välihionnan.

Kaverilta sain vanhan pirtin pöydän penkkeineen. Hioin pinnat nauhahiomakoneella ja vetelin LV t pintaan. Kyllä kiiltää ja on luultavasti kovempi, kun entinen lakkaus. Vetelin pensselillä ensin kaksi kertaa ja sitten välihionta ja kolmas kerros. LV kuivuu hitaasti ja pensselin jäljet häviää hyvin. Kiitävä pinta ei anna anteeksi yhtään pohjan virheitä. Pöydän pinnassa näkyy hyvin pienetkin epätasaisuudet.
En viitsinyt ruiskuun laittaa, kun tahtoo tulla ongelmia, jos pikkuisenkin jää lakkaa ruiskuun.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja jänis »

silakka kirjoitti:Just hain matkahuollosta paketin joka sisälsi mm.lv-1.
Heti kokeilemaan vaappua pöntössä ja juman kekka, vaappu maalattu greatexilla ja fluo spray maaleilla, EI VALUMIA maalissa. sika hyvä homma, olen daivaassa olen daivaassa .
nyt pääsee vaappu hommat kunnolla vauhtiin. :p :p
Jotkin paukkumaalit vaatii pitkät kuivumisajat ennen lakkausta ja parhaiten toimii uudella kusen ohkaasella
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja tkj »

Nyt meni hermot cabin kanssa, 2h uistelulla koukku hankas pohjalakkaan olevan kraaterin. Tuli viimein korkattua jemmassa ollu lv purnukka ja nyt on muutama pulikka saanu pintansa, katotaan miten kestävät. Onko muilla muuten ilmennyt tollasta "muhkuraisuutta" valmiissa pinnassa? Ei noita kuitenkaan ihan helpolla erota, mutta kun tekee pintaan karhennusta niin tulevat esiin.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

tkj kirjoitti: Onko muilla muuten ilmennyt tollasta "muhkuraisuutta" valmiissa pinnassa? Ei noita kuitenkaan ihan helpolla erota, mutta kun tekee pintaan karhennusta niin tulevat esiin.
Tarkoitatko sitä, että lakan valumat ehtivät jämähtää ennen kuin ne tasoittuvat?
Vai jotain pienempää muhkuraisuutta?

Jos lakkapurkki on pidempään seisonut rauhassa, niin sen pinnassa saattaa olla kerros jähmeämpää lakkaa kuin syvemmällä purkissa. Jähmeät "kökkäreet" saattavat sitten tehdä lakkapinnasta epätasaista. Kannattaa ravistella purkkia vähän ennen lakkausta, jotta lakka sekoittuu ja kuplat ehtivät poistua ennen lakkausta. Harvemmin tuollaista ongelmaa kuitenkaan on ollut.
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja tkj »

Kyllä se lakka valuttelee pitkään eli siinä ei ainakaan pitäis vika olla. Ainakin vatsapuolen lenkkejen kohdalle tulee tuollanen helposti erotettava korkeempi kohta mitä esim cabillä ei ilmennyt ja näyttäisi myös, että joka pulikassa on vähintään pari kolme ilmakuplaa.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

OK, eli ihan perinteinen LV1 kuplii -ongelma. Mulla tulee sitä takuuvarmasti kaikkiin paikkoihin mihin jää paksumpi kerros lakkaa. Veikkaisin, että se johtuu noiden polyuretaanien taipumuksesta kuplia kosteuden vaikutuksesta, kun pienen ilmankosteuden aikaan (talvella) sitä tapahtuu paljon vähemmän ja kesällä siitä on jatkuvasti riesaa. Siitä pääsee eroon kun laittaa ohuemman kerroksen lakkaa, eli käytännössä ohentaa lakkaa hyvälaatuisella ksyleenillä tai jotenkin muuten taiteilee ohuemman lakkakerroksen.
crx
Viestit: 108
Liittynyt: 20:57:02 09.07.2011

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja crx »

Mun LV1:llä lakattujen vaappujen pinta jää juovikkaaksi, sellaista pienen pientä pitkittäissuuntaista aaltomaista pintaa koko vaappu kauttaaltaan, myös uintilevyjen kohdalla. Alla on muutaman päivän kuivunutta cab regulaaria, päällä kolme kerrosta LV:tä. Jos en väärin muistele menneitä niin juovikkuus on nähtävissä jokaisen lakkauskerran välillä. Pohjissa ei pitäisi olla ongelman syy, koska ongelma koskee myös paljasta uintilevyä. Kaksi eri aikaan lakattua sarjaa ja kummassakin sama lopputulos kaikissa vaapuissa. Purkki avattu pari viikkoa sitten. Lakkauslämpötila noin +15c, lakkausväli ekalla sarjalla 60 ja toisella 90minuuttia (=ei vaikutusta) ja välissä ei ole koskettu vaappuun sormilla. Tietääkö tai osaako joku veikata mikä tuollaisen aaltomaisen pinnan aiheuttaa ja millä sen voin estää? Kuvaakin yritin saada mutta en osannu.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

crx kirjoitti:Mun LV1:llä lakattujen vaappujen pinta jää juovikkaaksi, sellaista pienen pientä pitkittäissuuntaista aaltomaista pintaa koko vaappu kauttaaltaan, myös uintilevyjen kohdalla. Alla on muutaman päivän kuivunutta cab regulaaria, päällä kolme kerrosta LV:tä. Jos en väärin muistele menneitä niin juovikkuus on nähtävissä jokaisen lakkauskerran välillä. Pohjissa ei pitäisi olla ongelman syy, koska ongelma koskee myös paljasta uintilevyä. Kaksi eri aikaan lakattua sarjaa ja kummassakin sama lopputulos kaikissa vaapuissa. Purkki avattu pari viikkoa sitten. Lakkauslämpötila noin +15c, lakkausväli ekalla sarjalla 60 ja toisella 90minuuttia (=ei vaikutusta) ja välissä ei ole koskettu vaappuun sormilla. Tietääkö tai osaako joku veikata mikä tuollaisen aaltomaisen pinnan aiheuttaa ja millä sen voin estää? Kuvaakin yritin saada mutta en osannu.
Liian tiuha lakkausväli. Sopiva 2 - 4 tuntia, ilmankosteudesta riippuen. Lue ohjeet purkin kyljestä! Ja jätä se Cabi sieltä välistä pois.
Noin tiuhalla lakkausvälillä saat aikaan sen, että osittain kiinteytynyttä lakkaa irtoaa edellisestä lakkakerroksesta ja valuu takaisin lakkapurkkiin. Tämä taas aikaansaa koko lakkasatsin ennenaikaisen kovettumisen.
Näistä asioista on aika monta kirjoitusta tässäkin viestiketjussa.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
EP-
Viestit: 413
Liittynyt: 15:02:36 02.02.2012
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja EP- »

Ite oon lakannu tokan kerroksen 2h jälkeen ja seuraavat 30-60min jälkeen, välillä tulee noita juovia ja välillä sileä pinta vaikka lakkausajat samat, joten oon todennu sen johtuvan ilmankosteudesta. Mut phj:lla enemmän kokemusta, kuuntele sitä ja pidennä aikaa :)
-Esko Palho
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

EP- kirjoitti:Ite oon lakannu tokan kerroksen 2h jälkeen ja seuraavat 30-60min jälkeen, välillä tulee noita juovia ja välillä sileä pinta vaikka lakkausajat samat, joten oon todennu sen johtuvan ilmankosteudesta. Mut phj:lla enemmän kokemusta, kuuntele sitä ja pidennä aikaa :)
Ei minulla ole tuommoisia "juovaongelmia" ollut koskaan, eikä myöskään mitään lakkakerroksien kuoriutumista.
Minun työtapa on seuraava:
Aloitan aamulla aikaisin lakkauksen LV-1 llä suoraan maalin päälle. Aikaa en juurikaan katsele, vaan kokeilen vaapun pintaa sormella. Kun lakkakerros on niin kuiva, ettei sormi enää tartu, vaan pinta tuntuu hiukan nahkealta, on seuraavan lakkakerroksen aika. Lakkakerroksia laitan yleensä 6. Kuivumisaika riippuu ilmankosteudesta. Talvella kuivumisaika on huomattavasti pitempi kun kesällä, eikä aina yksi päivä riitä, mutta sitten jatketaan seuraavana aamuna. Sadesäällä varsinkin lakka kovettuu nopeasti. Myöskin lakka alkaa jähmettyä nopeasti myös lakkausastiassa, jos lakkailee kostealla ilmalla.
Kun lakka alkaa olla tiensä päässä, etenkin suurien vaappujen perään alkaa muodostua pieniä kuplia. Siinä vaiheessa käytän lakan siihen, mihin se on alunperin tarkoitettukin. Eli kaadan lakan betonilattialle ja levitän siihen. Aika monta neliöä on tullut jo lakattua betonilattioitakin :)
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
crx
Viestit: 108
Liittynyt: 20:57:02 09.07.2011

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja crx »

Mun LV pönttö taitaa olla tätä uudempaa designiä, jossa ei ole edes puolikasta sanaa kuivumisajoista tai lakkausväleistä. Tältä palstalla olen selaillu mitä muut on käyttäny tahi suositellut. Mutta kokeilen pidemmällä lakkausvälillä ja raportoin tännekin aikanaan kuinka käy.
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

crx kirjoitti:Mun LV pönttö taitaa olla tätä uudempaa designiä, jossa ei ole edes puolikasta sanaa kuivumisajoista tai lakkausväleistä. Tältä palstalla olen selaillu mitä muut on käyttäny tahi suositellut. Mutta kokeilen pidemmällä lakkausvälillä ja raportoin tännekin aikanaan kuinka käy.
http://www.solmaster.fi/home/fi/tuottee ... ttoohje-8/
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Vastaa Viestiin