Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 2013

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Dee kirjoitti:Meillä kausi käynnistyi ryminällä eileen,Kaloja tuli ylös asti useita isoin oli noin 2,6kg
Veden lämmöt oli noin 16,2-16,5 astetta
Missäs päin Dee vaikuttaa?

Edit| niin siellä merenkurkussahan se olikin, my bad :D
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Jani »

Vaik tos aikasemmin sanoin et lokakuun puolen välin tietämissä kausi yleensä alkaa Kustavin suunnalla ni nyt on veden lämpötilat pudonnut jo n. 12 asteen tietämille eli kokeiluja pelipaikoille kannattaa tehdä. Viime vuosina vesien lämmöt normaalisti ollut tähän aikaan lähempänä 15 kuin 10 eli kausi alkaa/alkoi muutamaa viikkoa aikasemmin.
Custi
Viestit: 18
Liittynyt: 22:33:50 02.11.2013

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Custi »

Oletkos tilli saanut kontaktia taimeniin kustavi-isokari akselilla? Mä olen käynyt samoilla seuduilla heittelemässä tyhjää.
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Custi kirjoitti:Oletkos tilli saanut kontaktia taimeniin kustavi-isokari akselilla? Mä olen käynyt samoilla seuduilla heittelemässä tyhjää.
En ole ollut.. kävin kattelemassa mestoja tuossa kesän loppupuolella ja kyllähän paikat ainakin näyttää asiallisilta siellä suunnalla, mieletöntä kivikkoa ja rakkolevärantoja jne. mun ongelma tällä hetkellä se, että mökkivene nostettiin jo ylös enkä pääse mestoja kokeilemaan :evil:

Iso-Varestus ja Fästinki välisellä alueella kävin haistelemassa..

Eikös sulla kumminkin ollut tärppejä/havaintoja?
Custi
Viestit: 18
Liittynyt: 22:33:50 02.11.2013

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Custi »

Hyvännäköistä seutua kyllä riittää sielläpäin, mut varmoja taimenhavaintoja ei ole.
Pari kertaa ollut vain tärppi jonka uskoisin olevan taimen ja joku seurailija.. toki taimentärpeistäkään en ole varma mut aikalailla pirtsakampia olleet kuin ahven, kuha tai hauki. Olen tosiaan vasta alkanut taimenta yrittämään eli kaikki tieto pohjautuu siihen mitä olen foorumeilta ja lehdistä lukenut.
Iso-Varestus-Työmäskeri-Hamskeri suunnalla olen muutaman reissun pyörinyt.
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

itse olen ollut myös tänä syksynä ekaa kertaa tanen perässä, kuten varmaan olet tästä viestiketjusta ymmärtänyt.. ja paikkoina sellaiset joihin on ollut kavereiden veneellä/keulahomona mahdollista mennä eli liikkeelle lähdetään aina Merimaskusta ja päiväreissujen kauimmaisin paikka on ollut Kaskisissa, Iniön itälaidalla. Eli Iniöön vielä päästään mutta Lehmänkurkun kautta Isokarin suuntaan on liikaa matkaa yhdelle päivälle :?

Mistä sä lähdet liikkeelle?

Nyt ei olla päästy kolmeen viikkoon reissuun Iniön suunnalle ja harmittaa niin vietävästi, kun paras aika menee hukkaan.. aikaisemmin ei olla saatu tärpin tärppiä tuossa lokakuun puolella siis eli hinku ois kova!

Ei muuta ku tsemii jahtaamiseen.
Custi
Viestit: 18
Liittynyt: 22:33:50 02.11.2013

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Custi »

Mulla on vene lokalahdella, senpä takia olen siellä suunnalla yritellyt.. vaan eipä taida olla kovinkaan suosittua taimenseutua tuo alue kun ei siellä koskaan ketään muita näe kalassa eikä mitään raporttejakaan siltä suunnalta yleensä tule.

Ajattelin että jos tänä syksynä ehtisi vielä pari reissua tehdä siihen suuntaan. Pitäisi ehkä alkaa etsimään kalaisampia vesiä auton ja trailerin kera jos ei tuolta ala kalaa kuulumaan.
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

samaa olen huomannut, että raportteja sieltä suunnalta ei tule.. joku kertoili josain vaiheessa käyvänsä Isokarilla ja Iniöllä käyvistä joku muistaakseni oli tuolla Työmäskerin suunnilla kattelemassa "uusia" mestoja, oisko ollut uistelemassa, vaan ei sieltäkään mitään sen ihmeempää raporttia sitten tullut. Se kun on niin että kaikki tuppaavat käymään niillä mestoilla joista joskus on jotain saanut ja varmaan just sen takia kun kausi ja aika on niin rajalliset ettei niitä haluta hukkaa ettimiseen.. sen takia minäkin siellä Isokarin alueella tuossa kesällä olin ihmettelemässä josko olis mestoja, pakko siellä jossain vaiheessa on käydä kokemassa.. oli se niin makeen näköistä paikkaa.

Tunti sulla varmaan menee Iniön suulle menoon ihan veneellä, jos on seikkailun halua niin sinne vaan, sieltä ainakin raporttia puskee :) siitä sitten puolessa tunnissa pääsee ottimestoille. Toki, on niitä kaloja muuallakin oltava. Pitäis päästä jonkun kokeneemman mukaan sinne Isokarin alueelle joka näyttäis miten homma toimii.
merivässykkä
Viestit: 92
Liittynyt: 11:36:55 04.05.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja merivässykkä »

Kyllä siellä kalaa on: meidän syksyn saldo (pari kunnon yritystä) on 8 kalaa ylös (isoin 3+) ja paljon tapahtumia. Se, että käy kerran kaksi kaudessa heittämässä mp:t ei vielä kerro paikan potentiaalista juuri mitään. Valitettavan kliseisesti pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eikä sitä opi kuin harjoittelemalla. Ja välillä kalojen paikat näyttävät vaihtuvan vuosien välillä, mikä vaikeuttaa hommaa entisestään. Ennakkoluulottomasti sinne vaan kokeilemaan, jos ei aallot pelota ja on varaa bensaan... 8-)
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Näinhän se varmasti on, vuodet opettaa :)

Mut hyvänä asiassa tässä vois pitää vaikka sitä että oltiin kumminkin kenenkään opastamatta oikeilla mestoilla ja että paikka näytti hyvältä ja ois ollu kumma jos kukaan ei sieltä mitään sais.. Eli äijistä kiinni, paikoissa ei mitään vikaa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Kyllähän se niin on että iniönaukolta kuuluu kaloista paljonkin kun siellä on veneitä ruuhkaksi asti. Kyllä sitä kalaa on varmasti isokarin nurkillakin mutta eipä siellä käviöitäkään ole jotka hirveästi kaloista viitsis ilmoitella. Nyt on ensimmäinen syksy iniönaukolla kun siellä on oikasti jo ruuhkaa. Itse alan valumaan hiukan uudemmille vesille juuri tuon ruuhkan takia. Kymmenen vuotta sitten oli ihme jos kalapäivän aikana toisen kalaveneen mestoilla näit.
HOOK
Viestit: 380
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja HOOK »

sakkeus kirjoitti:Kyllä sitä kalaa on varmasti isokarin nurkillakin mutta eipä siellä käviöitäkään ole jotka hirveästi kaloista viitsis ilmoitella.
Juuri näin on asia ja kaikilla ne paikat on enempi ja vähempi aluks hakusessa.
Pitäis vaan päästä kokeneemman paattiin tai uskottava siihen työvoittoon.
Pari viikkoo takaperin Katanpään seudulla muutama komea ilmaloikka tuli nähtyä,että kyllä silläkin suunnalla kalaa on :wink:
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

HOOK kirjoitti:
sakkeus kirjoitti:Kyllä sitä kalaa on varmasti isokarin nurkillakin mutta eipä siellä käviöitäkään ole jotka hirveästi kaloista viitsis ilmoitella.
Pari viikkoo takaperin Katanpään seudulla muutama komea ilmaloikka tuli nähtyä,että kyllä silläkin suunnalla kalaa on :wink:
Niin, jotenkin tuntuu näin aloittelijana, että tänä syksynä kohistaan tästä kalastusmuodosta enemmän kuin muina vuosina yhteensä? Vaikuttaa varmaan sekin kun mediassa ollaan tätä asiaa pauhattu, alamittoja muutettu, tunnettuvuutta uhanalaisia lajeja kohtaan lisätty julkkiskasvoilla jne eli ainakin minä huomasin tämän kohun yhteydessä, että mielenkiinto lajia kohtaan kasvoi, kun mediaa seurasi ja tietenkin näitä aiheesta olevia kirjoituksia täältä lueskeli.

Ehkä se isoin ajatuslamppu syttyi siinä kohtaa, kun tajusi ettei nämä meritaimenpaikat olekaan "ulottumattomissa". Aiemmin 10v on käynyt siinä iänikuisella "haukisaarella" pojan kanssa limapötkylöitä jekuttamassa ja, jos oikein hurjaksi heittäytyi niin lähdettiin jopa Lehmänkurkun tietämille ja yleensä jo silloin kalasaaliskin väheni, kun kalastustietämys, paikkatietämys ja muut veneet häiritsivät tekemistä..

Oma ajatukseni on, että mahtaakohan tällainen vatvominen lajin tiimoilta tehdä hyvää vai hallaa koko kalastusmuodolle, tuoko se vain lisää innokkaita yrittäjiä samoille mestoille joista täältä ja muilta saiteilta lukevat? Ovatko kaikki uudetkaan tulokkaat moraalisesti oikealla tiellä, otetaanko kyytiin evättömät mittakalat vai suljetaanko silmät ja otetaan se ainokainen joka veneeseen vahingossa saadaan jotta olis jotain näytille? Entä osataanko mestoilla käyttäytyä, kuten kuuluisi ja annetaan aiemmin paikoilla olleiden rauhassa jatkaa tekemistään?

Tulihan oksennettua.. :shock:

Lopputulema, jos Iniöllä ruuhkaa, pysyttelen Valkuanmaan tietämillä (ainakin tässä syksyllä ei ole ketään mestoilla näkynyt) ja "ylityörahoilla" suuntaan Isokarin suuntaan :D no jos nyt kerran kävis Iniölläkin kokemassa..
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

Tuli tuossa työn puolesta liikuttua tänä vuonna aika laajasti Saaristomeren alueella, ja taimeniakin tuli nähtyä vähän siellä ja täällä, taimenenkalastajia ei. Harmi vain ettei töissä ollut aikaa kalastaa, vaikka onhan se iltahämärissä hienoa seurata saalistavia taimenia saarten välisessä kapeikossa, lähimmillään viiden metrin päässä rannasta ja puoliksi ilmassa.

Tuo Iniön suunta on tainnut saada viime vuosina sen verran mainosta, että porukkaa suuntaa sinne ruuhkaksi asti. Jos on aikaa ja rahaa kierrellä löytyy takuulla paikkoja joissa saa rauhassa kalastaa ja kaloihinkin on vielä mahdollisuus.
Ei ne kaikki Saristomeren taimenet änkeä Iniön-aukolle.
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Coregonus kirjoitti:Tuli tuossa työn puolesta liikuttua tänä vuonna aika laajasti Saaristomeren alueella, ja taimeniakin tuli nähtyä vähän siellä ja täällä, taimenenkalastajia ei. Harmi vain ettei töissä ollut aikaa kalastaa, vaikka onhan se iltahämärissä hienoa seurata saalistavia taimenia saarten välisessä kapeikossa, lähimmillään viiden metrin päässä rannasta ja puoliksi ilmassa.

Ei ne kaikki Saristomeren taimenet änkeä Iniön-aukolle.
Ai saakeli, kuulostaa hyvältä, missäs oikein olet töissä, oisko siellä vapaita paikkoja :shock:

Niin, onhan niitä muuallakin oltava ja onkin. Tuossa muutamana kertana ollaankin mietitty, että pitäis joskus tehdä sellainenkin päivä/päiviä, että kalastelis myös ne mestat joista joka kerta vetää 30 knottia ohi, kun on kiire "ottimestoille". Matkalla sinne ei ikinä ole kukaan missään eikä minkään karikon tai saarenrannassa heittelemässä. Jotkut puhuu aina perimätiedosta ja "sieltä se Penakin niitä -70 luvulla nosteli paljain käsin" tyylisiä ja sinne sitten mennään :mrgreen:

Sisääntuloaukoilla Iniölle pitäis olla vuoronumero masiina joka jakais seuraaville aina vuoroa, kun edelliset lähtee.

No ei vaan, eli rohkeasti keula kohti tuntematonta, merikortista ja netin ilmakuvista ihmettelemään hyvännäköisiä "uusia" mestoja ja eikun SINNE! Tosin, kyllä siellä Iniölläkin tilaa on kunhan vähän ajattelee vain sitä omaan käyttäytymistään..
Custi
Viestit: 18
Liittynyt: 22:33:50 02.11.2013

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Custi »

Tänään tuli taas päivä vietettyä lokalahti-isokari välissä. Heti aamulla oppikirjatärppi.. punamusta goby päässä, pyörteitä uistimen perään rantavedestä, pysäytys ja pam. Kala kiinni, siimaa vei ihan kiitettävästi, hetken taistelun jälkeen sain sen ehkä 5 metrin päähän veneestä, tuli pintaan ja lähti viemään ihan tosissaan, naps.. siima poikki monosta, näytti siltä että solmusta meni. Voi huoh!
Nyt on sit pakko mennä vielä koittamaan tänä syksynä
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Katos kehveliä, Loistavaa! eli on sitä kalaa sielläkin :D

Jännä homma, onkohan tänään ollut aloittelijoiden unelmapäivä, sillä me oltiin kaverin kanssa Kaskisissa, kummallekin elämämme ensimmäiset tanet ja ylös asti :bigboss:

Tehtiin varmaan kaikki "virheet" mitä voi:
- kuitusiimat värillisinä
- kaverilla perukkeet, tietenkin "eihän nyt kalliita Motonet 5,90e -uistimia voi hauille syöttää perkele"
- ei todellakaan rekattu vaan ankkurissa tietenkin ja melkolailla ottipaikkojen "päällä"
- jne..

Mulle osui 52cm 1,4kg ja kaverille 49cm, mä käytännössä kelasin kalan suoraan pää edellä haaviin, ei ihmeempiä kiemuroita tehnyt. Kaverilla teki muutaman komean hypynkin, olihan poijaat komiaa! Viehevärit oli "sardiini" ja "hilekilohaili"...

Siinä ehti sen verran mukamas miettiä, mitähän tässä nyt pitikään tehdä -> pidä paine, onko jarru sopivalla, jos hyppää niin paina kärkeä alas jne... paskat, kelattiin vaan sisään, pönökuvat ja cr.

Lisäksi toteutettiin sekin mitä jo aikaiemminkin kirjoitin, paluumatkalla kopastiin yksi mukavan näköinen paikka jonka ohi oli ajettu jo moneen kertaan, toisella heitolla seurimo, kääntyi veneen vieressä ympäri ja jätti pyörteet pintaan... no ensikerralla tavataan 8-)

Eli usko kasvoi, että kyllä kalaa voi saada.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Hienoa, siitä se lähtee!
merivässykkä
Viestit: 92
Liittynyt: 11:36:55 04.05.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja merivässykkä »

Meillä tänään 6 kalaa kiinni, mutta vain 1 ylös. Ja joukko epämääräisiä tärppejä. Kaikki kumminkin alamittoja. Irtipäässeet kiinni max. 10 sekuntia, mutta pari kertaa paikkoheitolla sai uudestaan ottamaan. Ei noilla alueilla ole ennen noi paljon penikoita tarvinnu kiusata... Tämä siis Pohjois-Kustavissa/Ukissa.
tilli15
Viestit: 88
Liittynyt: 10:04:29 19.07.2013
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

aika paljon tapahtumia kumminkin, vai onko toi normaalia toimintaa?

Minkä kokoinen muuten on "pikkuinen" joka ottaa kiinni, onko se just alle mittakalan vai selkeesti alle, jotain 30-35cm? Vuoden alustahan 50cm:kin muuttuu nappulaksi, eiks se näin ole?
merivässykkä
Viestit: 92
Liittynyt: 11:36:55 04.05.2007
Paikkakunta: Turku

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja merivässykkä »

Ei toi ihan jokapäiväistä kauraa ole (siis tapahtumien lkm suhteen), mutta ei mikään ennätys. Hiukan parempi kuin "normipäivä", jos kalaa on liikkeellä ja niillä jotain mielenkiintoa uistimiin. Munat on killutettu padassa kumminkin useammin kuin lääkäri määrää...
Custi
Viestit: 18
Liittynyt: 22:33:50 02.11.2013

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Custi »

Onnittelut tilli, kärki auki!
Avatar
japo19
Viestit: 5
Liittynyt: 11:00:46 01.11.2012
Paikkakunta: Naantali

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja japo19 »

Todellakin onnittelut mertsareista! Oltiin meidän kalaporukan kanssa vuotuisella Kustavin taimen reissulla juuri viikonloppuna ja saatiin myös vihdoin se legendaarinen merten mercedes ylös. 3kpl niitä yhteensä tuli 37cm, 57cm, 62cm ja kaikki oli rasva evällisiä niin saivat jatkaa sukuaan. Itse sain tuon 57cm ja meinasin näyttää pappia sille koska oli elämäni ensimmäinen mutta täytyy sanoa että olen tyytyväinen että päästin luonnonkalan takaisin ja toivoni mukaan edesautoin meritaimen kantaa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

japo19 kirjoitti:Todellakin onnittelut mertsareista! Oltiin meidän kalaporukan kanssa vuotuisella Kustavin taimen reissulla juuri viikonloppuna ja saatiin myös vihdoin se legendaarinen merten mercedes ylös. 3kpl niitä yhteensä tuli 37cm, 57cm, 62cm ja kaikki oli rasva evällisiä niin saivat jatkaa sukuaan. Itse sain tuon 57cm ja meinasin näyttää pappia sille koska oli elämäni ensimmäinen mutta täytyy sanoa että olen tyytyväinen että päästin luonnonkalan takaisin ja toivoni mukaan edesautoin meritaimen kantaa.
Kyllä tuolta saaristomereltä voi ruokakalan ottaa ihan hyvällä omallatunnolla, koska käsittääkseni siellä ei vielä ole kaikkia istukkaita eväleikattu. Noita istuttavia kalstuskuntia ja velvoiitteitansa hoitavia on alueella monia ja väkisinkin istukkaat sekoittuu saariston alueella. Eväleikattuja kyllä alueella on jo olemassa. Toki takaisin lakeminen on hieno ja hatunnoston arvoinen asia!

Toki joku joka tietää voi valaista noista istukkaista onko vielä eväleikkaamattomia paljonkin laitettu?
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä
Viestit: 1835
Liittynyt: 20:47:15 02.06.2006
Paikkakunta: Kaarina

Re: Aloittelemassa meritanen kalastusta Kustavissa syksy 201

Viesti Kirjoittaja Laiska »

tilli15 kirjoitti:Katos kehveliä, Loistavaa! eli on sitä kalaa sielläkin :D

Jännä homma, onkohan tänään ollut aloittelijoiden unelmapäivä, sillä me oltiin kaverin kanssa Kaskisissa, kummallekin elämämme ensimmäiset tanet ja ylös asti :bigboss:

Tehtiin varmaan kaikki "virheet" mitä voi:
- kuitusiimat värillisinä
- kaverilla perukkeet, tietenkin "eihän nyt kalliita Motonet 5,90e -uistimia voi hauille syöttää perkele"
- ei todellakaan rekattu vaan ankkurissa tietenkin ja melkolailla ottipaikkojen "päällä"
- jne..

Mulle osui 52cm 1,4kg ja kaverille 49cm, mä käytännössä kelasin kalan suoraan pää edellä haaviin, ei ihmeempiä kiemuroita tehnyt. Kaverilla teki muutaman komean hypynkin, olihan poijaat komiaa! Viehevärit oli "sardiini" ja "hilekilohaili"...

Siinä ehti sen verran mukamas miettiä, mitähän tässä nyt pitikään tehdä -> pidä paine, onko jarru sopivalla, jos hyppää niin paina kärkeä alas jne... paskat, kelattiin vaan sisään, pönökuvat ja cr.

Lisäksi toteutettiin sekin mitä jo aikaiemminkin kirjoitin, paluumatkalla kopastiin yksi mukavan näköinen paikka jonka ohi oli ajettu jo moneen kertaan, toisella heitolla seurimo, kääntyi veneen vieressä ympäri ja jätti pyörteet pintaan... no ensikerralla tavataan 8-)

Eli usko kasvoi, että kyllä kalaa voi saada.
Onnittelut ensimmäisistä, siitä se kipinä yleensä vasta syttyy liekiksi!

Mutta asiaan:
Olen itse heittänyt Kustavi-Iniö akselilla nyt jonkun vuoden vaihtelevalla kokemuksella ja tuloksella. Itse komppaan edellisiä kirjoituksia fluorocarbon tapsista kuitusiiman kanssa. Tapsina toimii varmasti myös riittävän paksu mono, mutta kirkkaus ja näkymättömyys on mun mielestä huonolla syönnillä plussaa. Kaveri saa kyllä kaloja kuidullakin ilman tapsia, välillä paremminkin eli mitään ihan varmaa linjaa on vaikeaa ottaa. Tapsista on tuskin koskaan kuitenkaan haittaa ja Carbon kestää mielestäni kivihankauksia paremmin kun kiskoo viehettä kiven takaa irti.

Uistimista ja väreistä:

Malleja on kalaliikkeen hyllyt täynnä ja kaikilla on omat mielipiteet. Meillä on toiminut ev trutat, Joppen tekemät Möröt, Sandgrävlingenit (etenkin punamusta 27g) sekä uusimapana Vekkuli lusikat (J-King). Joskus itsellä niitti mainetta juuri sinunkin kuvassa esiintyvä Aave ja samassa värissä vielä. Takuuvarma peli! Myös JK lusikat ovat olleet hyviä, sittemmin olen niistä hieman luopunut koska rikkoutuvat melko helposti kiviosumista. Nyt sain hommattua vihdoin ja viimein myös Sakkeuksen Hummeli lusikkaa testiin--> Monta kehukalaa on saatu tälläkin vieheellä

Jos pitäisi valita kolme väriä koko kaudelle niin itse valitsisin seuraavat:
- Noutaja (fluorikeltainen)
- Kilohaili
- Pumu

Noilla pärjää lähes kaikissa tilanteissa vähintään kohtuullisesti, loppu menee hifistelyn puolelle joka sekin on tietysti joskus ihan kivaa ja lähteehän homma aina jossain vaiheessa lapasesta kuitenkin ja vieheboxit täyttyy uistimista.

Itse olen käyttänyt Iniöllä taktiikkana usean paikan heittämistä päivän aikana. Siellä riittää mestaa tolkuttomasti joten mielestäni saman mestan tahkoaminen on tylsää. Muutama oma luottopaikka on kuitenkin sellainen missä voin käydä saman päivän aikana kaksikin kertaa. (mm edellisellä reissulla tehtiin näin ja samasta kohdasta 1 kala ylös, 2 karkuutusta ja 1 seurio)

Ankkuria ei yleensä tarvita. Tosin juuri saitte ankkurista kalaa joten ei sekään mikään sääntö ole. Jos on hyvä paikka niin miksei voisi heittää ankkuristakin? Yleensä vaan reunan rekaaminen antaa mahdollisuuden laajemman alueen koluamiseen. No se tiedetään, että taimen liikkuu koko ajan joten onko tälläkään sitten väliä?

Kannattaa keskittyä matalien kivikkoisten saarten reunojen ja karikkojen koluamiseen. Keväällä mestat vaihtuu tietysti enemmän lämpimiin lahtiin ja jopa sisämestoihin. Syksyllä ja loppukaudesta kuitenkin matalat alueet toimii parhaiten. Rakkolevä ja isot kivenmurikat pohjassa tuo yleensä suojaa kaloille ja osaltaan paljastaa että ollaan ottipaikoilla. Syviä kallioisia rantoja ei kannata heittää ja syksyllä en ole itse onnistunut saamaan kaloja tasaisilta hiekkapohjilta. Keväällä sekin tekee sitten poikkeuksen, mutta avataan niistä sitten toinen juttu keväämmällä.. :wink:

No huomenna vesille Kustavi-Iniö akselille. Keliä lupailee mutta katsotaan miten käy. Pari päivää aikaa pelastaa vielä oma nahka mittakalalla.. :lol:
"Asioilla on tapana järjestyä"
Vastaa Viestiin