Kajakkisi

Papaecho
Viestit: 42
Liittynyt: 19:27:06 27.06.2013
Paikkakunta: Tampere

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Papaecho »

Nyt varmaan alkaa kuvat näkyyn. Ehkä. Toivottavasti.
Eli perus dashboard viritelmä rakennettuna. Idea on tietenkin täältä apinoitu. Ankkuririki oikean käden puolella eli näkyy kuvassa kovinkin välttävästi. Takana kulkevaan laatikkoon ajattelin vielä ruuvata Berkleyn 3-vavan vapatelineen kiinni. Ja kaikuluotain tulee scottyjen väliin.
Kuva
taho
Viestit: 339
Liittynyt: 12:35:17 12.09.2007
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja taho »

Turo kirjoitti:Hyvännäkönen ainakin... toi Black Widown. Siinähän yksi Cuda odotti luovutusta ko. värissä ja itteänikin se vähän syyhytti.
Mutta valkkasin lopulta räväkästi ja vastoin suosituksia väriksi Earthin...
Tarkoitus on kuskata muijaa mukana (sillä lohkes lupa kajakin hankintaan) ja epäilin sen pitävän siitä väristä kans.
Kotona esittelin värikarttaa ja se valkkas saman, joten kirstunvartijan voitelu onnistui täydellisesti. 8-)

mistä ton värikartan löytää?
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja izengard »

taho kirjoitti:
Turo kirjoitti:Hyvännäkönen ainakin... toi Black Widown. Siinähän yksi Cuda odotti luovutusta ko. värissä ja itteänikin se vähän syyhytti.
Mutta valkkasin lopulta räväkästi ja vastoin suosituksia väriksi Earthin...
Tarkoitus on kuskata muijaa mukana (sillä lohkes lupa kajakin hankintaan) ja epäilin sen pitävän siitä väristä kans.
Kotona esittelin värikarttaa ja se valkkas saman, joten kirstunvartijan voitelu onnistui täydellisesti. 8-)

mistä ton värikartan löytää?
Veikkaan että puhutaan tästä: http://jacksonkayak.com/jk-kayaks/kayak ... na/colors/
Silvuplee.
taho
Viestit: 339
Liittynyt: 12:35:17 12.09.2007
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja taho »

jep, tänkss! 8-)
Avatar
lumppi
Viestit: 368
Liittynyt: 20:02:04 18.10.2006

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja lumppi »

HEI, nyt niitä vinkkejä sit kehiin! Elikkäs ei jaksa koko kajakki foorumia kahlata läpi, kun kajakin mallin valinnasta tulikin yllättävän vaikeaa.

Eli heitelkääs merkkejä ja malleja ja koettuja ja kokeiltuja ominaisuuksista.
Ajatuksen harrastella pääasiassa suht suojaisilla sisävesilla hauen ja ahvenen heittoa, normi jigausta ja vertikaallia ajattelin myö kokeilla. Ja kait sitä hieman vetouisteluakin pitäisi testata.
Siis laidasta laitaan periaatteessa.

Miehestä löytyy mittaa 183cm ja painoo 90kg, ja taipuvaisuutta löytyy ylimitoittamiseen tekniikan ja varusteiden osalta. Ja kaikenlainen virittely ja rakentelu on elinehto.

Siis apuja esivalintaan ja mallien karsimiseen tarvittaisiin! Kun tuli fiilis että talven aikana se on hankittava!

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu jeesaamaan!

-Lumppi
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Yksinkertaisesti, Wilderness systems - Ride 135 on alus sulle.
http://www.bearwater.fi/kauppa/kajakit/ ... /ride_135/

Jackson Cuda 14 ois kans soiva peli, mutta
lumppi kirjoitti:Miehestä löytyy mittaa 183cm ja painoo 90kg, ja taipuvaisuutta löytyy ylimitoittamiseen tekniikan ja varusteiden osalta. Ja kaikenlainen virittely ja rakentelu on elinehto.
niin ehdottomasti taipuu Wildernesin ja sen kiskojen puoleen.

WS Tarpon ois kans yks, mutta ennemmin sen laittaa paljon liikkuvalle ja kevyemmin touhuavalle. Ride tuo kuitenkin (varsinkinkin koretulla istuimella) Tarponiin verrattuna huomattavasti mukavuutta ja vapautta touhuta melootissa.
Ride on vähän kankeampi, mutta ei mielestäni ylitä liian kankean rajaa. Eli sitä on turha ajatella.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja izengard »

Sanosin että kokeilemalla löytyy oma.
Käy liikkeessä istuskelemassa noissa tai pyydä koemelontaa joltain, veikkaan että täältä foorumilta järjestyy tarvittaessa. Kelitkin alkavat olla ns. makkeimmilleen ensikosketukseen kajakin kanssa.
Kalastussuomi.fi -liikkeessä taitaa olla ihan sisäallas missä voi testailla jos sattuu lähelle tämä Ideapark.
Nettipuheet ovat kivasti suuntaa-antavia mutta kyllä oma perstuntuma kertoo enemmän kuin 1000 sanaa.
psy1:n mainitsemat kajakit kannattaa nyt ainakin tsekata ja muitakin about saman luokan vehkeitä niin tulee sitä perspektiiviä asioihin.
-Ismo
Avatar
lumppi
Viestit: 368
Liittynyt: 20:02:04 18.10.2006

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja lumppi »

kiitos vastauksista tähän mennessä. Eli suunta siis ideaparkkiin testaileen näin alkuun!
karvanaama
Viestit: 396
Liittynyt: 12:37:47 25.03.2010
Paikkakunta: Kotka

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja karvanaama »

Kaiken muun ollessa epävarmaa, paitsi jatkuvan muutoksen, pitää itsekin mennä asioissa eteenpäin.

Kuluvan vuoden kevään aikana olisi tarkoitus laittaa vene lihoiksi ja uudeksi vesikulkineeksi olen vakaasti päättänyt hankkia SOT kajakin. Melonta itsessään on tuttua nuoruusvuosilta ja kajakkien ominaisuudet ja toiminnat melojan ja vesirajan välillä on sitä kautta jossain määrin tiedossa, mutta kalastuksen ja kajakin yhteensovittamisesta ei sitten mitään hajua olekkaan.

Pääasiassa kajakki tulisi kellumaan joella, enemmän ja vähemmän virtaavissa vuolteissa kosken niskoilla ym. Pienillä järvillä ja metsälammilla, sekä merellä Kotkan ja lähialueiden edustalla tulisi varmasti kelluteltua jossain määrin myös. Kalastus painottuisi noin 50/50 uistelun ja heittelyn välillä ja edelleen heittokalastus jakautuisi 95/5 uistimen/parhonheiton välille. Tavara- ja muuta tilaa tulisi olla sen verran, että päivän eväät, vaihtovaatteet, EA-välineet, kuvauskalusto, kaiku sekä gps yms. kulkisi sujuvasti mukana kalastustarvikkeiden ohessa. Ilmeisesti tämä on kaikissa kajakeissa huomioitu ainakin kohtuullisella tasolla. Kaiken rekvisiitan ohella kyytiin pykää 177cm 84kg melan heiluttelija.

Näistä lähtökohdista esittäisin kysymyksen: Onko mitään syytä olla valitsematta alukseksi Wilderness Systemsin Ride135:sta?
On kolmenlaisia ihmisiä. Sellaisia, jotka osaavat laskea ja sellaisia, jotka eivät
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

karvanaama kirjoitti:Kaiken muun ollessa epävarmaa, paitsi jatkuvan muutoksen, pitää itsekin mennä asioissa eteenpäin.

Kuluvan vuoden kevään aikana olisi tarkoitus laittaa vene lihoiksi ja uudeksi vesikulkineeksi olen vakaasti päättänyt hankkia SOT kajakin. Melonta itsessään on tuttua nuoruusvuosilta ja kajakkien ominaisuudet ja toiminnat melojan ja vesirajan välillä on sitä kautta jossain määrin tiedossa, mutta kalastuksen ja kajakin yhteensovittamisesta ei sitten mitään hajua olekkaan.

Pääasiassa kajakki tulisi kellumaan joella, enemmän ja vähemmän virtaavissa vuolteissa kosken niskoilla ym. Pienillä järvillä ja metsälammilla, sekä merellä Kotkan ja lähialueiden edustalla tulisi varmasti kelluteltua jossain määrin myös. Kalastus painottuisi noin 50/50 uistelun ja heittelyn välillä ja edelleen heittokalastus jakautuisi 95/5 uistimen/parhonheiton välille. Tavara- ja muuta tilaa tulisi olla sen verran, että päivän eväät, vaihtovaatteet, EA-välineet, kuvauskalusto, kaiku sekä gps yms. kulkisi sujuvasti mukana kalastustarvikkeiden ohessa. Ilmeisesti tämä on kaikissa kajakeissa huomioitu ainakin kohtuullisella tasolla. Kaiken rekvisiitan ohella kyytiin pykää 177cm 84kg melan heiluttelija.

Näistä lähtökohdista esittäisin kysymyksen: Onko mitään syytä olla valitsematta alukseksi Wilderness Systemsin Ride135:sta?
Ei.

Joella joku pienempi (115) voisi olla näppärämpi käsitellä, mutta sitten merellä olis taas pidempi parempi. Samoin uisteluun pituus tuo suuntavakautta (ja peräsin olis siinä varmasti kans hyödyllinen). Mä en tuota uistelua harrasta, niin paha sanoo siitä, mutta eiköhän se Ridellä mene ihan ok. Uistelua silmälläpitäen ottaisin matalan jakkaran. Heittokalastukseen taas korotettu on omiaan. Mä ainakin tykästyin tohon korkeempaan jakkaraan, kun se tuli syksyllä toisen 135:n mukana. Vaikka toki mä seisoskelen varmaan öbaut puolet ajasta, jolloin jakkaran korkeudella ei juuri väliä ole.

Cudan etu olis jakkaran nostomahdollisuus, niin voi vaihtaa asetusta kesken päivän, mutta muuten siitä en mitään sen enempää tiedä. Kai sekin ihan kelpo peli olis.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
poka
oli hyvä. Nyt satiaisia.
Viestit: 795
Liittynyt: 09:43:02 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja poka »

Minkälaista suositusta tänne tulis, kun tarve ois perhonheittoon merelle 70% ja joelle 30% tai (80/20)?
Hinausommia en harrasta ollenkaan ja virppakin tuntuu jäävän jatkuvasti kotia. Tavaraa en ylimääräisiä raahaile mukana, vaan pari askia perhoja, pikkueväät yms pakolliset kalan irroitus-/punnausvarusteet. Erillaista koskimelotaa on tullut harrasteltua kyllä jo reilut 15v eli homma on niiltä osin tuttua.
Ihmiset voidaan jakaa kahteen ryhmään, niihin jotka kuuluvat jompaan kumpaan ja niihin jotka eivät kuulu..
Van Helsing
Viestit: 14
Liittynyt: 21:10:23 16.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Van Helsing »

Nyt alkaa kajakki kuumetta oleen ja suosituksia kaivattais.Kalastan pääosin keuruulla keurusselällä eli sisävesillä jiggaamassa assuja lahdissa ja saarien kupeissa.Mukana 2 vapaa ( max 7 jalkaa ) keloineen ja jigit kalastus kassissa,sekä pikkutarvikkeita.Painoa ei omasta mielestä ole tavaran suhteen paljoa ja elopainoa itsellä noin 80kg.Kaikuna on kannettava humminbrid joka on helppo asentaa paikalleen.Mulla on selän kanssa ongelmia ja isojen veneiden kanssa peuhaaminen hankalaa.Kajakki olisi varmaan hyvä vaihtoehto keveytensä kanssa ja tuo penkki on plussaa.Mulla on kotipaikan rantaan noin 150m ja sen matkan varmaan tuota kuskaa kajakkikärryllä rannalle ja pois.Otetaan ehdotuksia vastaan,vakaa sais pulkka olla ja helppo käsiteltävyys iso plussa.
Parempi katsoa ja katua kuin katua ja katsoa
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Perhonheittoon mahdollisimman tukeva. Noita seisoskeluun tehtyjä on ainaki Ridet, Cudat, Predator ja kai se Moken on myös melko tukeva. Jos melontamatkat on pitkiä, niin pidempi kajakki on parempi. Tuossa Old Townin Predatorissa on kätevä penkkisysteemi perhonheittäjälle, kun sen saa taitettua kokonaan sivuun ja tasaista lattiatilaa on runsaasti. Tämä vain ihan interwebin ihmeellistä maailmaa tutkailemalla havaittua tietoa.
Ittellä tahtoo Ridessä olla aina siima takussa joka paikassa. Ostin syksyllä siimakorin, mutta en ole vielä sen kanssa puljannu...

Ahvenen jigaus tapahtuu vissiin enimmäkseen istualtaan? Ja Keurusselällä siirtymät on kohtuullisen pitkiä, jolloin esim. Tarpon vois olla kova sana. Se ei sitte seisoskeluun oikeen sovi.

Molemmilla riittää Rideä pienempi kantavuus, jos noin vähä kalustoa kulkee mukana. Vaikka ei siitä kantavuudesta mitään haittaa ole...

Omat kokemukset on lähinnä noista Riden molemmista pituuksista ja molemmista jakkaroista, joten muiden merkkien omistajat/tuntijat voivat kehua omiaan. Itte olen noihin Rideihin tyytyväinen omassa käytössä (80 % jerkki/kumi/spinneri, 15 % jigaus, 5 % perho).
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Van Helsing
Viestit: 14
Liittynyt: 21:10:23 16.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Van Helsing »

Jartzi75 keurusselällä max matkat olisi 4-5km ja istualleen jiggaus tapahtuu.Tuota tarponia tuossa jo alustavasti katsellut,miten se sopii tälläiselle kokemattomalle.Mites tuon kastumisen suhteen eli tartteeko esim:kahluuhousuja ja kenkiä käyttää?Pärjääkö esim: haltin goretex housuilla ja kengillä reissun.
Parempi katsoa ja katua kuin katua ja katsoa
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Van Helsing...Tarpon sopii hyvin noihin kriteereihin ja hyvin oon itse pärjännyt goreilla ja tossuilla...Harmi vaan just kerkesin myydä omani länsi-rannikolle ja sieltä haen myös seuraavan...Tuleva malli sopii paremmin käyttötarkoituksiini,pystyy kalastamaan seisovaltaan..En muuten ois vaihtanut...

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Van Helsing kirjoitti:Jartzi75 keurusselällä max matkat olisi 4-5km ja istualleen jiggaus tapahtuu.Tuota tarponia tuossa jo alustavasti katsellut,miten se sopii tälläiselle kokemattomalle.Mites tuon kastumisen suhteen eli tartteeko esim:kahluuhousuja ja kenkiä käyttää?Pärjääkö esim: haltin goretex housuilla ja kengillä reissun.
Kyllä se Tarponi istualtaan pysyvälle on riittävän tukeva. Ei se keikkaa kuitenkaan, niinku nuo kapeet, sisällä istuttavat. Mutta jos ei tuon kauemmas pyri päivän aikana, niin Ridelläki jaksaa/viittii kyllä meloa. Mun pisimmät päiväkeikat on ollu 12-14 kilsaa. Ne jo hiukan tihkoo kympin tuulella... Rideä ei ihan helpolla nurin saa. Mä oon opettanu nuo junnut (nyt 7 ja 9 v.) seisomaan Ridessä ja hyvin menee molemmilla.

Kyllähän kajakeissa aina vettä mökkiin tulee. Joko kalat räiskii, melasta tiputtaa tai aallokossa räiskyy.

Kesäkeleillähän kastumisella ei juuri väliä oo, kun on lämmin. Mä oon käyttäny vähä kaikkee asustetta shortseista eteenpäin. Hiukan viileemmällä kalvohousut ja -kengät. Varsinki haukien kanssa temutessa vesi lentää penkille, niin sen takia tarttee laadukkaat kalvohousut. Hanuri märkänä on tympee olla koko päivä... Eli käytännössä kaikki halpis"ähötexit" saa unohtaa. Kahlureilla mä vedin yhden vuoden ja ihan hyvin pärjäsin. Kylmällä on nykyään kuivapuku, niin voi säilyä henki, jos oikeesti osuu iso hätä ropelliin.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Van Helsing...

Kuten pojat jo mainitsikin, niin WS Tarpooni ois sulle erittäin toimiva. Siinä on myös hinta/laatu äärimmäisen mahtava!

Mainittakoon viä, että ehdottomasti 140 malli.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Van Helsing
Viestit: 14
Liittynyt: 21:10:23 16.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Van Helsing »

Harkinnassa ride 135 tai tarpon 140,kattellaan myös muita vaihtoehtoja.
Parempi katsoa ja katua kuin katua ja katsoa
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja izengard »

Hehkutan Cudan penkin hanurin kuivanapitämis-ominaisuuksia ainaki Tarponin penkkiin verrattuna.
On iso ero.
Eli Jacksonin laitteet joista löytyy ELITE SEAT! Sanoohan sen nyt nimikin! :D
Avatar
fisher81
Viestit: 100
Liittynyt: 09:24:35 09.01.2014
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja fisher81 »

Terve vaan tännekin! Tuli rekisteröidyttyä ihan vaan ko. foorumin takia. Ja siksi että voin jakaa kokemuksiani ja tunteitani kajakkikalastuksesta=)

Aluksi kerron mikä miestä vesillä kuljettaa. Alla WS Ride 115. Toimii vallan mainiosti jossa korotettu uudenmallinen penkki. Ostettu/tilattu helmikuussa 2013. Hilppeitä ruuvattu seuraavaa:

Upotettavat vapaputket taakse,
Ankkuri (bruce 1,5kg) ja rapulukko,
Melaparkki oikealla sivulla,
Dashi jossa lowrance 5`luotain + Magellanin 3,5`plotteri (menee vaihtoon kohta)
Samassa laudassa kiinni gopro istukka + puukkoa,pihtiä,puntaria,nostopihdit yms,
goproolle myös keulassa istukka, samoin 3 paikkaa takana eri kulmissa 90cm varrella (ruuvvattavat)
12v ulostulo lataamista varten (känny, gopro, taskuplotteri)
Kajakkikärry itse tehtynä (tukeva malli)

Muutoksia tulossa:

5`väriplotteri (lowrance hds 5m gen2)
Uusi modattu dashboard (tehty)
Luotainanturin parempi integroitu paikka (hilut valmiina asennusta varten)
Punnitus pussi
Ram telineitä vavoille x2
Sähköperämoottori modaus + sähköviennit
aurinkopaneeli

Tässä näitä. Niin ja mainittakoon että kaverilla on sama kiulu allaan ja kundi on rangaltaan 190cm/90kg. Toimii! Itse olen neuvola kokoa 174cm/80kg. Kannattavuus tässä ridessä ollut hämmästyttävän hyvä.

Viikon reissuja tehneenä voin sanoa että ko. kazaakki syö hyvin tavaraa sisuksiinsa. Menee telttaa, makuupussia, makuualustaa, trangiaa, tyynyä, varavaatteita, sylillinen polttopuita, iglooseen reilusti ruokaa, lavallinen (ainakin) ölppaa, ja ja kalastus vermeet...

Tässähän näitä speksejä aluksi. Ja suuri kiitos kaikille täällä olijoille joilta olen inspiraationi saanut. Ketään erikseen mainittuna. Moni on jo minut nähnyt varmana tien päällä ja vesillä. Kalusto kulkee Hyundain ix35 (hiekan värinen) ja foortti mondeon (sinivihreä) katolla. Asun hyvinkäällä ja kalastus on tapahtunut seuraavilla alueilla:

Hyvinkään järvet
Inkoo merialueet
Hämeenlinnan vesialueet
pirkanmaan vesialueet
lauttasaaren edustat

No mutta näin. Jatketaan tästä eteenpäin!! =)

T: Uusin kajakkikaverinne
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

fisher81 kirjoitti:Terve vaan tännekin! Tuli rekisteröidyttyä ihan vaan ko. foorumin takia. Ja siksi että voin jakaa kokemuksiani ja tunteitani kajakkikalastuksesta=)
Tervetuloa joukkoon!

Minne sä oot akun mahduttanu? Nuo värkit vie kuitenki virtaa aikalailla. Ei taida enää ihan 7 ah piisata?
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
fisher81
Viestit: 100
Liittynyt: 09:24:35 09.01.2014
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja fisher81 »

tällä hetkellä 2x12Ah hyytelöakut käytössä. Hyvin on riittäneet. Ja tulevan sähkövatkain projektin edetessä tulee 75-90Ah vapaa-ajan akku tuottamaan tarvittavan virtamäärän rensseleille. Sitä ylläpitämään aurinkopaneeli laturi.
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Minkä kennon meinaat laittaa? Perehdyin jossain välissä tuohon kennolataukseen kun oli sama mielessä, mutta päädyin siihen tulokseen, että parempi ladata kotona tai autossa. Pilvettömältä taivaalta saat päivässä sen pari/muutaman hassun ampeerin, niin mikä hyöty?

Onko joku tuottoisampi kajakkiin mahtuva kenno löytynyt? Mitathan pitäs olla kuitenkin alle 50cmx100cm ja mielellään paljon.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Van Helsing kirjoitti:Harkinnassa ride 135 tai tarpon 140,kattellaan myös muita vaihtoehtoja.
Mä päädyin tohon RTM Abaco 4.20:aan, josta omassa erillisessä ketjussa oon vähän kirjoitellutkin.
Siinä oli mulle paljon hyviä ominaisuuksia. Joku toinen tietenkin arvostaa eri asioita, mutta mua miellyttivät jo ajatuksen tasolla esimerkiksi seuraavat:

1. Kajakki on suunniteltu isojen vesien äärellä meriolosuhteisiin

- osoittautunut hyvinkin paikkaansapitäväksi, ei ole pelottanut kovissakaan olosuhteissa
- kohtuullisen kiva melottava, huonokuntoinenkin on pystynyt n. 25 kilsan päiväretkeen
- kohtalaisen kuiva kyyti jos ei ole paha keli. En ole koskaan pitänyt mukana toimitettavia tulppia kiinni (tosin suosittelen paksua istuinta kun aallot heittävät vettä sisään)

2. Mahdollisuus omilla pyörillä kuljettamiseen

- minulla ei muita pyöriä olekaan, sellanen sata metriä menee näillä kamoineen ihan ookoo, toki pidemmille matkoille kannattaisi erillinen kärry hommata, mutta tämä nopeuttaa kyllä normireissuilla vesillepääsyä. Kylmillä keleillä ja lyhyillä reissuilla en jaksa edes pyöriä vedessä irrottaa. Raskasta meloa silloin, mutta pysyy ainakin lämpimänä.

3. Kätevä kaikuanturin asennus

- valmis paikka kaikuanturille, johon ainakin Garminin anturin saa kun nenän päähän

4. Kätevä keskiluukku

- mulla oli heti alkuun mielessä etten halua kajakkiin mitään ylimääräistä, joka vaikeuttaisi kuljettamista ylösalaisin kattotelineellä. Keskikonsolin kanteen kaiun ja plotterin sai niin, että koko systeemin voi heittää autoon nopeasti ja kajakin katolle

5. Yhdensuuntaiset kiskot

- kätevät jos haluaa liikuteltavan dasboardin. Toistaiseksi tuntuu, että sellainen kyllä vaan hidastais vesillelaskua/nostoa ja vaikeuttaisi kajakkiin nousemista/poistumista eikä tota roipettakaan mulla niin paljoa mukana yleensä ole. Käytännössä vertikaali- ja normijigisetit.

6. Laadukkaan oloiset helat ja kajakkia kiertävä köysistö

- kaikki nippelit tuntuvat tukevilta ja näyttäisivät olevan kiinni muoviin valetuissa messinki-inserteissä
- kajakkia kiertävään köyteen on näpsä laittaa kiinni esimerkiksi ankkurihissi ihan vaan pikalukoilla ilman porauksia.

Peräsin on ainakin alkuun hyvä lisävaruste tuulisille keleille, sillä kajakkien taipumus nousta vastatuuleen kyrsii ainakin tällaista aloittelevaa melojaa. Yllättävän äkkiä siihenkin tottuu enkä tänä vuonna ole enää juurikaan peräsintä kiinni laittanut.
Kajakissa on myös valmiit kiinnikkeet ponttooneille jos seisaaltaan kalastusta harrastaisi. Normihommissa vakaus on erittäin hyvä muutenkin, vielä koskaan ei ole ollut tunnetta, että olisi ollut lähelläkään kaatumista.

Jos käy paljon vesillä, niin ainakin minua loppupeleissä eniten kyrsii se aika, joka menee kajakin varustamiseen rannassa ja varsinkin aika, joka menee varusteiden purkamiseen kylmänä päivänä pimeässä ja sormet kohmeessa.

Osui silmään maailmalta sivu, jossa hepulla on paljon enemmän kuvia kun omassa esittelyssäni.
http://www.whitbyseaanglers.co.uk/forum ... t=prev#new
Avatar
fisher81
Viestit: 100
Liittynyt: 09:24:35 09.01.2014
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kajakkisi

Viesti Kirjoittaja fisher81 »

Kennolaturi tulee käyttöön niissä tapauksissa kun olen kalastusreissussa 2-10vrk tai enemmän. Kotona tulee ladattua akut kuitenkin aina täyteen. Laitan linkkiä muutamista varteenotettavista nettikaupoista joista saattaisi löytyä oikea tarvike. Mutta etsintä jatkuu.
Vastaa Viestiin