Sähkömoottorin voimalla

Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Jarski_K » 09:16:27 14.05.2014

Ensimmäinen reissu tuli tehtyä pari viikkoa sitten, muutamia kuvia alla, Muutamia muutoksia pitänee myös tehdä seuraavia reissuja silmällä pitäen:

-Akku taakse laatikkoon, vikuroiva melottava akun ollessa edessä, vaikka etupainoinen kajakki ei olekaan.

-Lukitusvivun laukaisuraudan vetopiste tulee liian alhaalta -> vaijeri pois rungon sisältä

-Alkuperäiset jalkatuet pitää korvata paremmin liukuvilla ja jäykemmillä malleilla, "polkimet" tahmaavat ja vettä saa olla kokoajan heittämässä liukuville pinnoille.

eka reissu.jpg
nopeus_Deadman.jpg
ripustus.jpg
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.

Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Jussijii » 09:26:31 14.05.2014

Dodih, hienosti mosa viritelty.
Säätönupit on tosin sellaisessa paikassa, ettei meloottiin voine, ehkä, korkeaa jakkaraa asentaa. Jos sattuisi joskus moinen mielihalu eteen.

Avatar
fisher81
Viestit: 100
Liittynyt: 09:24:35 09.01.2014
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja fisher81 » 10:58:40 14.05.2014

Jarski_K kirjoitti:Fisher81: Tuleeko Riden takatilaan vettä poistoaukoista jo pohjalle, kun akku ym. hilppeet ovat takana?
Ei tule vettä mistään noista 8:sta reijästä. Asentanut kumitulpat jokaiseen. Sain B&W kaupantekijäisiksi mukaan kun melootin aikanani hain.

Komea asennus sinullakin

Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Jarski_K » 09:32:58 16.05.2014

Jussijii kirjoitti:Dodih, hienosti mosa viritelty.
Säätönupit on tosin sellaisessa paikassa, ettei meloottiin voine, ehkä, korkeaa jakkaraa asentaa. Jos sattuisi joskus moinen mielihalu eteen.
Bassyakin settihän tuo, itse en voi ottaa kunniaa vaikka setinkin kanssa montaa toteutusta pitää itse harkita.

Potikan paikkaa mietin hartaasti ja ergonomialleni optimoitu paikka löytyi juurikin tuosta. Ajattelin ensiksi koteloida potikan mutta a) hätätilanteessa koteloa saisi aina etsiä ja b) kotelo pyörisi kädessä/sylissä/lattialla jolloin nopeuden säätö olisi epätarkempaa kiinteään asennukseen verrattuna. Potikan alla kuolleenmiehenkytkimen namiskuukkeli.

Virtaliitin peräpäässä on Minnkotan erillisenä myymä 50A? speksattu vesitiivisliitin. Näitähän voi ostaa erinäisistä kaupoista Suomestakin, hinta tosin ~50€. Liitin tuli setin mukana.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.

Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Pastori silli » 12:43:32 20.05.2014

Kuva

Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja psy1 » 17:39:37 20.05.2014

Nuo kun ei yhdellä oikeen mihkään liikukkaan :lol:
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.

Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Jarski_K » 08:17:09 21.05.2014

Aikamoinen viritys, sähkömoottorilla ohjaus ja lineaarisähkömoottorilla? nosto. Joillakin on ilmeisesti liikaa aikaa ja rahaa. Ilmeisesti akkua halutaan kuluttaa kaksinkertaisella nopeudella?!? Maksiminopeuteen toinen moottori ei liene juuri vaikuta...
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.

Dunnock
Viestit: 178
Liittynyt: 08:11:15 18.10.2007
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Dunnock » 07:35:22 04.06.2014

Onnistuisikohan keulasähkömoottorin viritys kajakkiin? Itsellä mielessä kummitellut Commander 140:nen ja keulasähkis löytyisi jo ennestään.

Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja MMan » 21:44:59 04.06.2014

Miksikäs ei voisi kokeilla. commanderi kestää hyvin keulapainoa. Pieni keulakansi johon motti kiinni ja akku perään. Jos ei toimi niin kääntää moottorin ympäri ja laittaa perään. Varsinkin virtavedessä tai vastatuulessa keulakone antaisi tarkemman paikallaanpysymisen. Seuraavaksi taivasankkuri. T.M

mutipa
Viestit: 62
Liittynyt: 17:28:52 02.04.2013
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja mutipa » 21:47:00 27.07.2014

Muutama kysymys fisher81:lle!
Pistetään tämän kautta niin olis apua muillekin.
Rakenteilla samantyylinen paketti Ride 135:een. Kuinka toteutit seuraavat:
1. Lyhensitkö rikiä ja jos? niin kuinka paljon? Pitää toki itse suunnitella mutta minkälainen taittovarsi riittää? että jaksaa nätisti polkimilla pukata moottorin kallelleen,
2. Minkä vahvuisilla johdoilla jatkoit ne eriväriset ohkaiset(ns. säädinjohdot) säätimelle asti? akulta tottakai mitä paksumpi moottorille asti sen parempi.
3. Ohjausvaijerit/kaapelit. Vaijeria vai narua? Ja asensitko putken ohjaamaan niitä vai sellaisenaan rungon sisään?
Tuollaiseen kysymystulvaan jos löytyis vastauksia. Toki muutkin saa potkia oikeaan suuntaan.

mutipa
Viestit: 62
Liittynyt: 17:28:52 02.04.2013
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja mutipa » 10:02:42 04.08.2014

Jatketaan yksinpuheluna!
Osa asioista ratkaistu.
1 Rikiä ei ainakaan omastamielestä tarvitse lyhentää. Suunnittelun jälkeen jätin täysimittaiseksi. Antaa taittokulmaa nostaessa ja ei omasta mielestä ainakaan liian korkealle jää.
2. akulta moottorille tuli 8mm2 ja pienemmät 6mm2 pitäisi riittää.
3. siirsin ja lyhensin peräsimen ohjausputket oikeaan paikkaan ja niiden sisään 1,2 mm vaijeri.

Seuraavaksi suunnittelussa vaijereiden järkevä kiinnitys polkimiin?

mutipa
Viestit: 62
Liittynyt: 17:28:52 02.04.2013
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja mutipa » 19:51:55 28.02.2015

Kevät lähestyy täällä Pohjanmaallakin. Virittely Riden sähköistykseksi jatkuu.
Muutama testireissu tuli ajettua viime syksynä vastaavalla systeemillä mitä fisher81:lläkin. Löytyy ketjusta aijempaa.
Samalla rakenneltu manuaalista hissiä moottorille, kallistuksen lisäksi. Polkimilla kallistaessa moottori jää sen verran alas että raapii rantautuessa ilkeästi. Tämä ratkaistu alustavasti.
Moottorin nopeuden säätösysteemi vanhalla kahvan säätimellä + nipulla johtoja tuli todettua toimivaksi mutta hankalaksi ja raskaaksi siirrellä. Parannusta tulossa tähänkin. Rc auton 50 A Esc säädin suunnanvaihdolla tilattuna. Tarkoitus säätää tämän jälkeen pienestä kauko-ohjaimesta Servolla.
Pitäisi siis riittää seuraava ketju: Moottori josta jää käyttöön musta ja punainen johto. Liitetään Akkulaatikkoon trukkiliittimellä. Laatikkoon rakennettu kiinni säädin josta kauko-ohjain ohuella kaapelilla penkin viereen.
Pistetään kuvia kun tilatut hilut saapuneet ja rakentelu alkanut.

jpihlaja
Viestit: 32
Liittynyt: 11:11:17 26.08.2006

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja jpihlaja » 13:05:49 06.08.2015

Nyt alkaa kaupallisellakin puolella tulla tarjontaa:






Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja MMan » 23:21:52 06.08.2015

Tuo keskikonsoliasennus mietityttää. Potkurin saa puhdistettua vesilläkin mutta sitä ei saa kesken kaiken kokonaan ylös mahdollistaakseen vapaan melonnan. Bassyaksin systeemissä koneen saa riittävän ylös ettei haittaa melontaa. Olen laittanut kumireunaisen putkiklemmarin moottorin varteen ohjain aisojen yläpuolelle johon nosto naru kiinnittyy ruuviin ja kajakissa on tukeva lenkki jonka kautta naru kulkee. Näin kone nousee aina samaan asentoon ja riittävän ylös. Käytän eniten moottoria niin että
vedän meloen mutta kun kala tarttuu niin tipautan koneen ja väsytän veto päällä ja en nosta muita vehkeitä pois. Meloen vetämisessä saan säädeltyä vetovauhtia paremmin, saan sen epäsäännollisemmäksi ja muutenkaan ei ole niin tylsää. Nostot, laskut ja säätämiset on ehdottoman kiva tehdä koneella. Olen taas hukannut 4 vaihteen ja muutenkin porrastettu vaihteisto ei sovi ainakaan vetohommiin.

Olisiko jollakulla halua toimittaa minulle korvausta vastaan portaatoman säätimen osat, olen käsi noissa sähköasioissa, johdot saan juuri kytkettyä ja tinattua. Pistä yv jos kiinnostaa.
T. M
Liitteet
010 (Copy).JPG
pakko ohjaus on tuo sininen naru
010 (Copy).JPG (93.57 KiB) Katsottu 15738 kertaa
Viimeksi muokannut MMan, 19:39:37 08.08.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1946
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish » 00:57:23 07.08.2015

RTM ja Torqeedo on ratkaissut asian tohon tyyliin.
http://m.youtube.com/watch?v=Gdqa6vcliNo

Hintavia vaan nuo Torqeedot, vaikka ilmeisesti aika laatupelejä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!

Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja MMan » 20:56:52 08.08.2015

Lisätty kuva edelliseen viestiini.

Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja Jarski_K » 13:16:26 11.08.2015

Eipä vielä paljoa ole Wildernessin sivulla sähkömoottorista asiaa. Tuossa ylimmässä MManin postaamassa videossa näyttäisi olevan yksi WS:n kajakki varustettu myös jonkinlaisella poljin ratkaisulla... Mielenkiinnolla odotan julkaisua ja hintoja, sillä Hobiet ovat aina olleet riistohinnoissa.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.

Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja MMan » 21:16:29 13.08.2015

Lisätietoa willdernessin sähkömoottorista
http://m.kayakfishmag.com/news/powering ... motor-pod/

mikko696
Viestit: 202
Liittynyt: 03:23:02 31.01.2009

Re: Sähkömoottorin voimalla

Viesti Kirjoittaja mikko696 » 13:01:30 04.10.2015

Jos sittenki moottori...Onkos kukaan nähny livenä, saatikka kokeillu? Maahantuojakin on...

http://www.austinkayak.com/products/154 ... Motor.html

Minnkota ainakin kolmasosan halvempi kuin torqeedo, karkeasti ainakin..

Vastaa Viestiin