Kalastuskajakit

Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Affen kirjoitti:Navitekistä lähtisi poistohintaan Oceon Kayak Torque : http://navitek.mycashflow.fi/product/3/ ... ed-elmotor

Kyseessä siis kajakki jossa sähkömoottori perusvarusteena. Kellään kokemuksia tuollaisesta?

Muulta varustelultaanhan tuo vaikuttaa vähän kevyeltä, eikä penkkikään mene enään "nykystandardeihin" :)
Mielestäni kuitenkin melko edukas siihen nähden jos valloista tilaisi tai itse alkaisi väkästelemään. Näyttää mielenkiintoiselta ja ehkä melko toimivaltakin ratkaisulta. Akkukoteloon akku penkin taakse ja kovaa ajoa :D
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Joku mietti tee se itse kajakkia tuola aiemmin, itse olen ajatellut tällästä.

http://www.jemwatercraft.com/proddetail ... d=Sabalo12
Googlen kuvahaulla löytyy hienompia kuvia mut en osannu jostain syystä niitä tänne laittaa, eli "sabalo 12"
sapporo
Viestit: 65
Liittynyt: 20:29:12 22.05.2014

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja sapporo »

Onkos teillä joilla se kalastuskajakki on niin jonkinlainen poljin voima myös vai onko yleisempää ihan vain meloa?
tea
Viestit: 5
Liittynyt: 17:09:50 08.06.2014
Paikkakunta: Posio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja tea »

Täällä mie kans kattelen kuola valuen kanootteja/kajakkeja kalastukseen. Tällä hetkellä harkinnassa Adventure 16-kanootti. Journey 156 kiinnostas kanssa.

Onko muita kanootteja jotka sopisivat järvikalastukseen? Kävisin sillä pääasiassa yksin, harvoin ehkä joku saattas lähteä mukaan.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Esim. http://www.welhonpesa.fi/tuote/2542/osara-15
Adventure ja journeyn välillä suosittelisin journeytä. On enemmän oikea kanootti. Osaraa ja joyrneytä voi meloa etupenkiltä "takaperin" yksin meloessa ja kaksin sitten oikeinpäin tällä on iso merkitys painopisteeseen ja melottavuuteen. Jos yksilapaisella melominen yksin tuntuu haasteelliselta niin pitkä kajakkimela 240 - auttaa asiaan. Vaihtoehto http://www.welhonpesa.fi/tuote/280/welho-combi-mela
Kanootissa tuuli ottaa laitoihin enemmän kuin esim. Commanderissa
T. M
tea
Viestit: 5
Liittynyt: 17:09:50 08.06.2014
Paikkakunta: Posio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja tea »

Tuota melaakin mietin. Yksilapaisessa ei ole mitään vikaa ja sellaisella olen melonut yleensä, mutta sen pituus vain mietityttään. Olen tällainne lyhyt pätkä (154cm), joten oisko pitempi mela parempi? Kaksilapaista olen harkinnut myös.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Pätkälle pätkä mela. http://greyowlpaddles.com/project/recre ... formation/
Liian pitkällä melalla vipuvoimat kasvaa liikaa, erityisesti yksikätisessä jolloin väsyy nopeasti.

Vielä toinen kanoottivaihtoehto: http://www.welhonpesa.fi/tuote/1715/mohawk-odyssey-15t
Itsellä on legend 15: http://www.bearwater.fi/kauppa/avokanootit/legend-15/ kiikkerähkö järvellä, mutta naapurin lapsen 10 v ja 20 kg lisäpainon kanssa menettelee, joessa ja aallossa loistava. Solona koiran kanssa järvellä käytän commanderia. kitkalla kyllä tarponi on monesti parempi kuin avoimet kanoottityyppiset. T. M
tuomok
Viestit: 3
Liittynyt: 10:27:05 19.08.2013

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja tuomok »

Mulla käytössä tällainen.

http://www.melontapiste.fi/tuotteet/10v ... re-canoes/

Painoa 30kg, joten tän saa vielä yksin ainakin farmarin katolle nostettua. Mulla ei oo kokemusta muista kanooteista, mutta tyynellä kelillä tällä pystyy hyvin heittelemään seisaaltaan.

Kovissa keleissä en ole kokeillut. Soolona melonta kovassa tuulessa ei ole helppoa hommaa. Kanootissa on tuota tuulipintaa aika paljon. Kalapaikka kannattaa valita niin että on myötätuuli kotiin :D
JormaMela
Viestit: 5
Liittynyt: 20:58:05 22.06.2014

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JormaMela »

Tarkoitus olisi katsella ensi kaudeksi kajakkia, mutta itseni tuntien ei mene kauaa siihen että Visa vinkuu ja pihassa on muovipulkka... Aiempaa kokemusta kajakeista tai kanooteista ei ole, soutuveneestä on tullut kalastettua senkin edestä. Mallia en osaa päättää millään vaikka nettijuttuja olen lueskellut sekä meiltä että maailmalta jo varmaan vähän liikaakin.

Käyttö olisi lähes kokonaan sisävesillä tapahtuvaa heittokalastusta. Järvet, lammet, hyvin harvoin ehkä joella. Kohteina hauki ja ahven, en toki sylje kuhankaan päälle. Toki koska olen semisti tyhjäpää niin riippumatta mihin malliin päädyn niin sitä pitää päästä kokeilemaan myös merelle, ainakin kerran... Heittopaikkojen välisillä siirtymillä aion raahata vaappua perässä yhdellä vavalla, mutta itsetarkoituksellinen uistelu ei ole mun juttu.

Olen lukenut tarkkaan mm näiden sivujen infopaketin kajakkikalastuksesta ja olen aika vahvasti eri mieltä siitä että säilytys ja maissa raahaus ei saisi olla kovin merkityksellinen seikka. Vesillä mukana oleva pieni pulkka täyttää tehtävänsä paremmin kuin varastossa liian hankalana raahattavana seisova melootti. Itse asun kaupungissa rivitalossa ja meillä lilluu kaupungilta vuokratussa venepaikassa soutuvene sähkömoottorilla. Olen sen verran laiska sohvaperuna että jos kajakki on kovin hankala raahata niin aika helposti kaatuu vaakakuppi veneellä ajeluun.

Kuitenkin, seuraavat mallit on harkinnassa:

WS Ride 115: Tykkäisin pienemmästä koosta ja vakaudesta. Onko liian hidas meloa verrattuna muihin kohta mainittaviin malleihin? Tässä pelkään sitä että jos kiinnostus alkaakin kalastuksen lisäksi kohdistua ihan vaan melomiseen ja luonnosta nauttimiseen niin loppuuko tästä ominaisuudet kesken siihen käyttöön? Mitään päiväkausien retkiä en aio/pysty tehdä, ihan elämäntilanteenkin takia. Päiväreissuissa pysytään. Lisäksi seisaaltaan kalastus kajakista kuullostaa aika vieraalta. Voihan se olla parasta ikinä kun siihen opettelee, mutta en koskaan seiso soutuveneessäkään. Jos en aio seistä paatissa niin onko tämä jo liian vakaa nopeuden kustannuksella?

WS Ride 135: Vähän samat huolenaiheet kuin pikkuveljessään. Kuitenkin vakaampi ja vähän nopeampi, mutta hankalampi raahata ja puuhata auton katolle ja takaisin jne. Koska reissuni on vain päiväreissuja niin onko liian iso? Tai siis meneekö koko vähän hukkaan?

WS Tarpoon 120: Ai niin, unohdin mainita. Olen aika läski. Tai siis isoluinen. No 190cm/125kg. Taitaa loppua kantavuus kesken.

WS Tarpoon 140: Tämä on hyvin kiinnostava. Olisi ilmeisesti nopeutta riittävästi että viitsisi meloa vähän matkaakin, mutta onko liian kiikkerä totaalinoobille? Toisaalta haluaisin ajatella että tämä kasvaisi taitojen mukana, eli kun taidot alkaa karttua ja äijä pysyä pystyssä (tai siis istualtaan) niin tästä olisi ehkä enemmän iloa. Kantavuus silti vähän siinä ja siinä. Syys/kevätvaatetuksessa olevan äijän jälkeen jäisi vain noin 35 kiloa varaa kantavuusmaksimiin eikä siinä ole mitään varusteita vielä mukana. Mitään sähkövehkeitä en aio tässä vaiheessa laittaa, mutta mistä sitä tietää kasvaako nälkä syödessä. Tod näk kasvaa. Onko kantavuus liian hilkulla jos oletetaan että vähän heikommassakin kelissä pitäisi taitojen karttuessa päästä vesille? Olen lueskellut että reilu satakiloisen jässikän ja rojujen alla vettä saattaa tulla "sisä"tiloihin.

Feelfree Moken 12,5: Tämä on ehkä tämänhetkinen suosikki. Sopivan kokoinen, nopeus/vakaus Tarpoonien ja Ridejen välissä. Kantavuus alkaa riittää meikäläisellekin. Iso plussa integroidusta raahauspyörästä. Olisiko tämä minulle passeli melootti? Äkkiseltään en ole nettijuttujen perusteella löytänyt mitään kovin negatiivista omiin käyttötarkoituksiini nähden.

Ja entäs tuo kylmän veden vaatetus? Yksi iso syy kajakkikuumeeseen on se että meidän kaupunki on kansallissosialismin hengessä päättänyt että venepaikka on käytössä vain toukokuulta lokakuun loppuun. Eli parhaiden kalastuskausien aikana veneily ei ole vielä/enää mahdollista tuolta paikalta. Kajakki ratkaisisi tämän ongelman. Onko ainoa vaihtoehto kylmässä melomiseen joku tonnin Ursuit vai löytyykö edullisempia mutta silti hyväksyttävän turvallisuustason omaavia ratkaisuita?

Sori että tuli pitkä aloituspostaus tälle foorumille. Mutta sanokaahan nyt jotain märkäkorvalle.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Commanderkaan ei välttämättä olisi huono valinta. Kantavuus hyvä ja kantaminen sekä auton katolle nostaminen helpompaa sot-kajakkeihin verrattuna.

Ja mitä tulee pelastautumispukuun ja sen tarpeeseen, mun mielestä se on kenties hölmöin säästökohde jos ylipäänsä liikkuu kylmien vesien aikaan. MPS-puku maksaa kai n. 500, lienee edullisin ratkaisu näistä tunnetuimmista merkeistä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
JormaMela
Viestit: 5
Liittynyt: 20:58:05 22.06.2014

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JormaMela »

No niin, sieltähän tuli heti hyvää vinkkiä. Itse olin jotenkin lukkiutunut noihin SOT:teihin ja tutkinut vain niitä mutta tuo Commanderihan näyttää oikein pätevältä vehkeeltä. Mutta mikäköhän siinä maksaa, Commander 120 on kalliimpi kuin Ride 135 eikä siinä ainakaan enempää materiaalia tai vaikeita rakenteita ole. Tonni sisältäen melan alkaa olla minulle ihan viimoinen raja kun pitää sitä jakkia vielä vähän varustellakin, ja hommata se kuivapuku. Ehkä tuon pienemmän Commanderin meloineen saisi juuri siihen tingattua.

Ja juu, sillä kyselinkin niistä puvuista. En halua tinkiä turvallisuudesta mutten myöskään maksaa ominaisuuksista joita en tarvitse. Kärjistetyllä vertauksella en halua kuivapukujen Jaguaria vaan Toyotan. Tai jottei Jaggekuskeille tulisi paha mieli niin sanotaan että haluan kuivapukujen ruisleivän, en kermaleivosta.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Riden 115:n ja 135:n raahamisen vaikeusero on loppuviimein aika pieni. Säilytyksessä pienempi on tietty kätevämpi, jos on tilat senteistä kiinni. Muuten se ja sama.

Just meinaan taas rehasin kahta 135:sta ja yhtä 115:sta peräkärryssä ja CR-V:n katolla. Jos on tämmöinen kukkakeppi, niinkuin minä, niin molempien kanssa on toki ähräämistä. Katolle melootti nousee silti hyvinkin kätevästi yhden kattotelineiden väliin laitettavan riman avulla.

Ähräämisestä huolimatta mulla menee (yksin, yhden kajakin kanssa) öbaut vartti mennen tullen. Suurin osa ajasta menee vapatelineiden, kaiun, GPSn ja kalavehkeiden laittoon (niitä on aina vähintään liikaa).

115:n matkaominaisuuksista mulla ei oo silti isompaa kokemusta, kun oon tehny sillä vaan pikkupyörintää. Siinä se on kätevämpi kuin tuo pidempi. Tuo 115 on noiden junioreiden käytössä pääsääntöisesti. Juniorista kuitenkin sen verran tietää, että parin kilsan siirtymä rupee olemaan tommoselle liki 10-vuotiaalle, alle 140 senttiselle, sintille liikaa. Pari kertaa oon joutunu sitä hinaamaan merellä. Toisaalta tossa mökillä ku klopit puljas, niin tuo 8-vuotias, 130 senttinen sintti, pisteli 135:lläkin ihan kohtuullisesti menemään. Ja hyvin pärjäävät molemmat seistenkin, jos siitä penkistä haluaa kuitenki joskus nousta katselemaan maisemia. Varsinkin matalissa, kirkkaissa vesissä tuo seisaaltaan meloskelu on lystiä. Näkee kalat hienosti, kun ne eivät säiky samoin kuin venettä.

Ja niistä kuivapuvuista. Mikäli Visan Credit-puoli ei aiheuta inhoreaktiota, niin esim. Briteistä löytyy melontaan/vesiurheiluun tarkoitettuja kuivapukuja huokeemmalla. Esim. Wetsuitoutlet.co.uk on edukas paikka. Niillä on välillä huokeita poistoja vanhoista malleista, jos sattuu koko natsata. Sieltä tilasin oman Palmin pukuni. Ei se Urska oo, mutta tähän mennessä oon ollu kyllä tyytyväinen. Itsellä oli pukua valitessa ehdoton kriteeri, että kusivetskari löytyy. Jos omaa seurapiirirakon, niin kuivapuvun saa alle 500 egellä, kusivetskarin kanssa hinnat tahtoo mennä yli.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
JormaMela
Viestit: 5
Liittynyt: 20:58:05 22.06.2014

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JormaMela »

Mjoo, kyllä tää alkaa pikkuhiljaa selkeytyä. Melootin valinta tulee olemaan tod näk WS Commanderin ja Feelfree Luren väliltä. Sen penkki vaikuttaa varsin erinomaiselta. Aika erilaisia paatteja ovat mutta näkisin että kumpikin olisi hyvä omaan käyttööni. Pitää kyllä koemeloa molemmat ennen päätöstä, mielummin vielä molemmista eri koot mutta katsotaan onnistuuko se.

Kiitos pukukauppavinkistä, mutta luulen puvuksi valikoituvan Ursuitin MPS (5113), jos vaan kokoja riittää. Se on sen 500 euroa ja uudempi malli avautuu alhaalta. Voipi olla että puku tulee hommattua ennen kajakkia, katsotaan millaiset kelit syksyllä on veneillä.
tea
Viestit: 5
Liittynyt: 17:09:50 08.06.2014
Paikkakunta: Posio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja tea »

MMan kirjoitti:Esim. http://www.welhonpesa.fi/tuote/2542/osara-15
Adventure ja journeyn välillä suosittelisin journeytä. On enemmän oikea kanootti. Osaraa ja joyrneytä voi meloa etupenkiltä "takaperin" yksin meloessa ja kaksin sitten oikeinpäin tällä on iso merkitys painopisteeseen ja melottavuuteen. Jos yksilapaisella melominen yksin tuntuu haasteelliselta niin pitkä kajakkimela 240 - auttaa asiaan. Vaihtoehto http://www.welhonpesa.fi/tuote/280/welho-combi-mela
Kanootissa tuuli ottaa laitoihin enemmän kuin esim. Commanderissa
T. M
Ihastuin kyllä tohon journeyhyn :)
MMan kirjoitti:Pätkälle pätkä mela. http://greyowlpaddles.com/project/recre ... formation/
Liian pitkällä melalla vipuvoimat kasvaa liikaa, erityisesti yksikätisessä jolloin väsyy nopeasti.

Vielä toinen kanoottivaihtoehto: http://www.welhonpesa.fi/tuote/1715/mohawk-odyssey-15t
Itsellä on legend 15: http://www.bearwater.fi/kauppa/avokanootit/legend-15/ kiikkerähkö järvellä, mutta naapurin lapsen 10 v ja 20 kg lisäpainon kanssa menettelee, joessa ja aallossa loistava. Solona koiran kanssa järvellä käytän commanderia. kitkalla kyllä tarponi on monesti parempi kuin avoimet kanoottityyppiset. T. M
Meikäläisen enkun taidoilla käännettynä sain jonkilaisen tuloksen mutta en oikein löytänyt yhtä lyhyttä yksilapasta melaa kuin tuloksen mukaan pitäisi olla.... :voeprkl: Kaksilapasista ei ole kokemusta. Pitää varmaan katella lyhin yksilapanen mela.
Vilse
Viestit: 78
Liittynyt: 00:16:16 02.12.2011
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Vilse »

Kalastuskajakkia olen hankkimassa.Käyttötarkoitus kalastelu ja retkeily pääasiassa saimaalla ja virrassa vuoksella.
Tutkiskellu eri vaihtoehtoja pelkästään netissä.
Eniten kiinnostas Jakson Cuda 12(vm2014).
Onko kellään kokemuksia ko.kajakista?
Tai mikä olisi kenties parempi vaihtoehto?
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Retkeily kun on mielessä, niin kannattaa ehdottomasti katsoa jotain pidempää kajakkia Esim. 14f luokkaa. Kaikin puolin mukavampi liikkua vesillä.
Jos Cuda on mieluisa, niin siitä löytyy pidempikin versio.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Mulla on cuda 12 2014. Päiväluukut tuossa on aika pienet että joutuu vähän miettiin miten saa tavarat sisään. Itelle se on sopiva pulkka kun kalastusmuoto vaihtelee sijainnin mukaan. Eniten vedän uistinta. Mutta jos retkeilee ja päiväsuunnitelma on vaihtaa paikkaa niin pitempi ehdottomasti parempi. Taittuu pidempi matka helpommin. Cuda 14 on muistaakseni suuremmat luukut. Ja jos vertaa cuda 12 tai 14 välillä niin 14 menee siellä missä 12:kin. Toinen retkeilyyn voisi olla tarpon 160.
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Miten tuollaisen kajakkien kuljetus pienemmän auton katolla onnistuu? Itselläni on -13 vuosimallin Yaris ja kajakki kiinnostaisi. Kattotelineet löytyy kyllä mutta vähän mietityttää kun itse kajakit on autoa pidempiä...
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Raikali kirjoitti:Miten tuollaisen kajakkien kuljetus pienemmän auton katolla onnistuu? Itselläni on -13 vuosimallin Yaris ja kajakki kiinnostaisi. Kattotelineet löytyy kyllä mutta vähän mietityttää kun itse kajakit on autoa pidempiä...
tuossa aika tyhjentävä video
Kajakki Katolle: http://youtu.be/NLzjtcxfmEs
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Ja tästä iso kiitos!
Avatar
djuza
Viestit: 129
Liittynyt: 09:03:04 02.07.2011
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja djuza »

http://m.kayakfishmag.com/news/jackson- ... g-rig-pro/

Toi Big Rig pro voisi olla namu,onko kellään tietoa onko Suomeen tulossa ja mitkä ovat mitat ja hinta?
Avatar
Jupezku
Viestit: 455
Liittynyt: 18:09:20 03.08.2008
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

Vapisevin käsin tehty pieni esittelypätkä omasta Hobiesta:
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Jupezku kirjoitti:Vapisevin käsin tehty pieni esittelypätkä omasta Hobiesta:
Melko ankara jolla! olen daivaassa
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Kajakin tilaus ajankohtainen keväällä viimeistään täälläkin. Commanderin ja 115X Riden välillä oikeastaan arvonta käynnissä. Ride 115X mainostetaan uusia kahtokahvoja. Onko silti hankalampi kantaa kuin Commander? Helppo kantaminen on yksi suurimmista kriteereistä, muiden ominaisuuksien kanssa pärjää varmasti aluksen kuin aluksen kanssa. Paljon hienoja metsälampia minne ei pääse kuin kantamalla niin siksi se tärkeää.
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja MMan »

Jos kantaminen on tärkeää niin commanderin penkin putkista saa hyvän otteen ja on helpompi nostella kuin mikään mitä olen kokeillut. En ole kokeillut pikku ridea. Commanderiin voi myös tehdä avokanoottimaisen längen jolloin kantaminen helpottuu kun paine tulee kummallekin hartialle. Esim. http://www.wenonah.com/Category.aspx?cat=85
T: M
Vastaa Viestiin