Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

kuhavellinkeittäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 12:50:32 27.01.2009
Paikkakunta: kangasala

Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja kuhavellinkeittäjä »

Tuli tämmönen mieleen ,kun alkaa kausi oleen kohtapuoliin ajankohtainen.
Harrastaako kuinka moni? Itse olen pari kesää "onkinut" vaihtelevalla menestyksellä.
Tuulen mukana keikutaan ajopilkki tyylillä gps:sän ja kaiun avustamana.
Mahdollisen kalan/kalojen löytämisen jälkeen uusi lasku samasta paikasta.
Polkimia ei ole omassa kajakissa ( helpottaisi kummasti hommaa ) eli käsipelillä mennään.
SonmH
Viestit: 14
Liittynyt: 17:21:20 29.07.2013

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Kajakin hankin viime kesänä ja lähes pelkästään vertikaalia sillä harrastanut. Kaikua tulee siis katsottua melkein enemmän kun maisemia. Jos on paikkoja missä tietää kaloja olevan annan tuulen viedä jigi vedessä. Joskus kuitenkin etsin väliveden kalaa ja silloin vaan melon kunnes kala näkyy kaiussa.
kuhavellinkeittäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 12:50:32 27.01.2009
Paikkakunta: kangasala

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja kuhavellinkeittäjä »

Hienoa.
On yllättävän tehokas kalastusmuoto :D
Joo kaikua tulee kytättyä itsekin kohtuu tarkkaan.
Itsellä lilluu yleensä raskas tasapaino vielä vapatelineessä vapaalla uinnilla. Eli keikkuu tuulen mukana vapaasti metrin irti pohjasta. Välillä pilkki antaa enempi kuhaa kuin jigi :shock: 3
SonmH
Viestit: 14
Liittynyt: 17:21:20 29.07.2013

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Tänään aloitin vertikaalihommat tälle kaudelle. 5tuntia tuli oltua järvellä. 2 kuhaa kävi kajakissa ja muutama tärppi. 42cm ja yksi jigin mittainen. Matalassa olivat ja alkoivat syömään vasta auringon laskettua.
Ensi viikolla jos uuden kaiun ostaisi.
Jarski_K
Viestit: 209
Liittynyt: 13:03:16 16.06.2010
Paikkakunta: Tampere

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja Jarski_K »

Syksyn aikana on tullut käytyä 2 kertaa pelkästään vertikaalihommissa kajakilla sähkömoottorin avustuksella. Kuhia on tullut 12 ja 25kpl, vaan mittoja ainoastaan 8kpl. Jigin koon kasvattaminen 5->6.5 tuumaankaan ei ole auttanut alamittojen suhteen, syövät pienetkin isoakin jigiä. Toisella reissulla 6.8kg haukikin erehtyi tarraamaan jigiin, hetken oli kunnon köyden vetoa kaverin kanssa ennen kuin pääsi takaisin elementtiinsä. Josko sitä kertaalleen vielä ehtisi vesille.

4 m/s tuuli on ehdoton maksimi, jotta homma onnistuu. 5m/s tuulella ei pysy moottorillakaan tarpeeksi pienessä liikkeessä/paikoillaan. Täysin tyyni keli tietenkin paras tarkkuuden kannalta.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
NJH
Viestit: 34
Liittynyt: 19:48:41 01.04.2012

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja NJH »

Muutaman kerran olen nyt vertikaalia kokeillut poljettavalla kanootilla ja aika soiva peli tuohon hommaan on. Muutamia kivoja haukia ja viikonloppuna eka kunnon kuhakin (83cm) kävi näyttäytymässä. Eikä sunnuntainen kovahko tuuli juurikaan haitannut touhua, kun en niin tarkkaan kalastele vaan olen liikkeessä koko ajan.
Riqu78
Viestit: 19
Liittynyt: 19:19:47 15.10.2008

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja Riqu78 »

Oliko NJH kalassa kenties Merimaskun sillan lähettyvillä? Viime viikonloppuna siinä joku onnellisen näköinen kajakkikalastaja polki kajakillaan?
NJH
Viestit: 34
Liittynyt: 19:48:41 01.04.2012

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja NJH »

Rigulle YV:t
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kajakki & kuhan vertikaalijigaus

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Mulla on kajakkikalastus menny melkein pelkäksi vertsutteluksi kun on alkanut tulosta syntyä. Tosin merellä olen aika hukassa kun kaloja ei meinaa löytyä. Siksipä onkin tullut käytyä enempi tutuilla järvillä joista melkein aina ruokakalat saa. Kajakki ei ole ihan parhaimmillaan laajoilla, uusilla vesillä joissa ei ole hajuakaan kalapaikoista, mutta silloin voi nauttia vaan maisemista ja ulkoilusta. Kaikenlaisissa keleissä on tullut vertsuteltua ja toki se rentouttavampaa on tyynellä, mutta silloin tuntuvat kalatkin olevan arempia. Olen saanut tulosta aikaiseksi myös vaahtopääkelillä, mutta silloin täytyy kyllä edetä aina suoraan vastatuuleen ja seurata maamerkkejä ja navigaattoria tarkasti, että pysyy vähänkään hollilla.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Vastaa Viestiin