"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Pelimies :)
Vielä karvaa levyn tilalle ni kuvat leijaa ja pyytää paremmin :wink:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
PaNuCCi-
Viestit: 131
Liittynyt: 14:44:26 10.06.2010
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja PaNuCCi- »

Pitkään on tullu seurattua ammattimiesten värkkäilyä ja himothan siinä vaan on itelläkin noussu samaa tahtia, että omia pitäs päästä tekemään ja uittamaan. Noh, polte kasvoi siihen pisteeseen, että tuli hommattua vähän tarviketta, kaveri tekas muotin ja rengaspainot sulamaan. puutavaraa kylkiin ja pikkusen folioo, maalia, lakkaa päälle. Siinä ne ekat vehkeet valmiina!! Innolla odotellaan että pääsee tarjoomaan eväkkäille! Pituutta kuvilla noin 10cm.


Kuva
pehri
Viestit: 14
Liittynyt: 19:11:44 08.01.2014

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pehri »

Tässä taas innostuu kun katselee tätä keskustelua.. Viime vuonna tuli tehtyä tasurit kokonaan tinasta ja PP muottiin mutta nyt olisi tarkoitus parannella otoksia ja tehdä silikonimuotilla kevennettyjä..

Ongelmia:
- useita lakkakertoja kun veteli päällekkäin pieneen tasuriin niin tuli vähän liikaa paksuutta, mietin vain että monet varmaan ohentaa CAB uistinlakkaakin? onko mikä ollut hyvä ohennus suhde jos näin on?

-Tasurin pystö on joskus lähtenyt irti.. muistaakseni pyrstö oli vamis polykarbonaatti levystä tehty ja lakkana oli tosiaan tuo CAB lakka. onko joku 2-komponentti epoksi hyvä kiinnittämiseen ja varmaan kannattaa dipata pyrstön kanssakin vielä lakkaan pari kertaa..?

Tässä ollaan vielä rankasti aloittelija mutta yritän aina kysellä konkareilta vinkkejä :roll:
Carassius
Viestit: 218
Liittynyt: 11:01:11 18.12.2006
Paikkakunta: JKL

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Carassius »

Käsittääkseni pienellä määrällä sinkkia saa lyijyyn kovuutta. Ongelmana on sinkkikuumeen vaara ja sulamislämpötila voi nousta liian korkeaksi silikonimuotille.
Kilon ahventa etsiessä....Pyydetty 24.2.2016, paino 1110g
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 12:39:13 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Jos nuo panucin puntarit on ekat vermeet, niin on taso kohillaan. Hienoja ovat. Mitähän tulee vuoden päästä. :shock:

Lyijy jäykistyy kun siitä tehdään sitä kirjasinmetallia sekoittamalla siihen tinaa ja kuparia, oli siinä joku muukin aine vielä kolmantena, mutta tina kait kaikkein tärkein.

Pyrstöt tulee ehkä parhaiten jos ne ois sitä probia tai muuta ohenteeseen sulavaa materiaalia.
Itellä on välilakkana cab tai probi, siihen liimaan levyn probilla, jonka jälkeen pintalakkana sitte lvtä runsaasti. :D
Noita muita erikseen liimattavia levyjä en ole juurikaan käyttänyt.

Tärkeintä ois kuitenkin että se itse levy sulaisi kiinni lakkakerroksiin.

Näin siis meillä. :D

Edit: Mäkkärilla kans hienot :D
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Julmetun kokosia veitikoita porukoilla, mut ite en laske karvaperseen mittaan karvoja lainkaan :lol:

Ja ihan liian hienojaki nuo on kaloille syöttää :evil:

Mut eipä nuo kalojen hampaan reijät sit haittaakkaan silmään omissa tekeleissä, päin vastoin :wink:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Komeeta puntaria pukkaa tasapuolisesti! Ja Panucci tervetuloa joukkoon tummaan. Noilla saa jo kateellisimmat liikkeelle;-)
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
PaNuCCi-
Viestit: 131
Liittynyt: 14:44:26 10.06.2010
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja PaNuCCi- »

Joo, ekat tosiaan laatuaan. Huolella kun malttaa tehdä alusta alkaen ja osaa varoa niitä virheitä mitä muut ovat kohdanneet ja onneksi tänne niistä kertoilleet, niin jotain voi saada aikaankin. En tiedä niistä kateellisista, mutta toivottavasti ahvenet alkas tekemään pystysuoraa liikettä ylöspäin heti kunhan jäät saadaan! Vai meinasitko rosmo että ne hauet niitä kateellisia? ;)
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Välillä taas luomua, mutta valoisalla vatsalla
Liitteet
IMG_luomu.jpg
IMG_luomu.jpg (90.94 KiB) Katsottu 5440 kertaa
IMG_valovatsa.jpg
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 12:39:56 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Hienoja on nuo molempien sankareiden jikiperseet. :juu:
Avatar
jamael
Viestit: 261
Liittynyt: 12:11:52 12.10.2012
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jamael »

Hienon näkösiä ja tuo vaihtelua uintilevyllisten tai karvareuhkojen rinnalle nuo jigillä varustetut tasurit. Luulis kesällä olevan kovia pelejä ahvenille tai muillekkin pedoille. Laadukkaita tekeleitä kaikilla nyt syntynyt, ehkä nuo tulevat jäät alkaa jo kuumottaan tekijöitä ;)

Aika vähän jigillä varustettuja tasureita näkee, tiedä sitten mistä sekin johtuu... ehkä perinteisiin luotetaan sen verran kovasti.
ShAmAaNi
Viestit: 12
Liittynyt: 08:28:03 05.12.2013

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja ShAmAaNi »

Kiinnostais kovasti alkaa ittekki tekemään mutta muutama asia "vähän" hakusessa. Eli minkälaisia koukkuja ja runkolankaa käytättä nuissa? Jos vaikka sais kuvaa kun pelkät koukut ja siimalenkki on muotissa niin sais vastauksen näppärästi.. Saattaahan tuolla toki ollakki semmosta kuvaa mutta 155 sivua ko rullaa läpi niin menee näppärästi ohi..
Riksa
Viestit: 109
Liittynyt: 17:52:45 04.02.2013
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

ShAmAaNi kirjoitti:Kiinnostais kovasti alkaa ittekki tekemään mutta muutama asia "vähän" hakusessa. Eli minkälaisia koukkuja ja runkolankaa käytättä nuissa? Jos vaikka sais kuvaa kun pelkät koukut ja siimalenkki on muotissa niin sais vastauksen näppärästi.. Saattaahan tuolla toki ollakki semmosta kuvaa mutta 155 sivua ko rullaa läpi niin menee näppärästi ohi..
Koukkuina tulee käytettyä jotain pitkälankaisia streamer- tai haukiperhokoukkuja. Tuplavahvoja ja 4x pitkiä. Jonkin verran noita saa muokata ennen muottiin asentelua, että pysyvät varmasti paikoillaan. Tuo Kamasanin B800 varmaankin yksi yleisimmistä koukuista. Itse käytän sitä tai Mustadin vastaavia koukkuja. Kuulopuheiden mukaan Mustad on lopettanut noiden hyvien streamerkoukkujen valmistuksen, joten saatavuus aika heikkoa. Tiemcolla myös ihan hyviä koukkuja joissain kokoluokissa.

Runkolankana tulee käyteltyä tasurin koosta riippuen 0,6-1mm rst-lankaa. Jonkinlainen jigi kannattaa rassailla tämän vääntelyyn. Itse olen tehnyt lattaraudan palaan oman viritelmäni. Kuvaa nyt ei valitettavasti muotista ole, mutta kipsistä valmistelen omat muottini.

Viisaammailla ja kokeneimmilla varmasti vielä parempia neuvoja ja ehkä kuviakin
Riksa
Viestit: 109
Liittynyt: 17:52:45 04.02.2013
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Pirun hienoja tasureita porukka taas postaillut. Tässä muutama viimeistelyjä vaille oleva yksilö omista värkkäyksistä.
Liitteet
hilemuje ja papukaija
hilemuje ja papukaija
kalarosvo
Viestit: 218
Liittynyt: 21:23:47 12.09.2013
Paikkakunta: Pälkäne

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Kiitoksia vaan kehuista. Ja onhan noi luomut kaikilla tosi hyvän näköisiä ja omaakin silmää ne mielyttää, mutta nyt täytyy kyllä kehua tota uutta kerrostamalla tehtyä valokylkee. se vaan on koko kesän vienyt muita kuvia 6-0. Ja kalastus on saanut ihan uusia muotoja ja heti keväästä muutamat hyvät onnistumiset sai tietenkin luoton kuvaan kovaksi. eli peli aikaakin on tullut. kuvan arvoa lisätköön vielä, ettei testi kenttänä ole käytetty muuta kun lähi järviä. Näillä vesillähä noi kannat on mitä on. Joka kerta ,kun kaiun näytölle on kalan saanut tapahtumia on tullut. On tullut kolmella eri kalastus muodolla kuhaa,ahventa ja taimenta. ja jokusia potteja tänne oon jakanutkin. Koitan jossain vaiheessa kirjotta aiheesta enemmän ja julkaista sellaisen kuvasarjan jossa näkyisi toi koko väri skaala. kunhan kerkeis auringon valossa kuvaileen. jäältä tätä ei vielä ole päästy testaan. Into ja usko on kova.
Liitteet
IMG_pikkumusta.jpg
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Avatar
jamael
Viestit: 261
Liittynyt: 12:11:52 12.10.2012
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jamael »

Riksa kirjoitti:Pirun hienoja tasureita porukka taas postaillut. Tässä muutama viimeistelyjä vaille oleva yksilö omista värkkäyksistä.
Onko tuo alhaalla oleva evä tehty mistä materiaalista... villinä heittäisin , että tasurin uintilevystä muotoiltu vai propista jollakin tapaa? Kuhan olen vain utelias szeko
kelkku
Viestit: 435
Liittynyt: 08:04:50 22.10.2010

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja kelkku »

kasa sekalaista
Kuva

runsaalla kullituksella :roll:
Kuva

ja sit se kampe jolla nousee huonona päivänä ....
Kuva
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Vau ja :lol:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
jamael
Viestit: 261
Liittynyt: 12:11:52 12.10.2012
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jamael »

Nipponverkosta ostinkin pikkujekun värillä 6, elikkä muikku värityksellä missä punaiset raateluviivat.
Anteeksi huonosta kuvasta.Ylhäällä samasta ostoreissusta käteen jäänyt eepe seiska+ ylhäällä ja sitten tämä kertomani pikkujekku sen alla.
Täällä siis myös yksi teoksiesi ihailija olen daivaassa
Liitteet
eepe ja jekku.jpg
eepe ja jekku.jpg (39.97 KiB) Katsottu 4554 kertaa
Riksa
Viestit: 109
Liittynyt: 17:52:45 04.02.2013
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Jostain joskus muistelin kuulleeni, että nuo kirkkaaksi niklatut koukut eivät pysy kuulema valussa kunnolla kiinni ja niitä ei kuulema kannattaisi käyttää tasurikoukkuina. Sattuipa nyt itselleni hyviä niklattuja koukkuja muutaman mutkan kautta ja tekisi mieli hyötykäyttää ne. Onko kokeneemmilla rakentelijoilla vinkkejä miten ne koukut saisi pysymään valussa vai saako millään?
Avatar
TurboSärki
Viestit: 56
Liittynyt: 17:27:50 17.01.2013
Paikkakunta: PORI

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja TurboSärki »

[quote="Nocturnal Animal"]Kasikolmonen eli pituus 83 mm mutkasta mutkaan. Punnasin tämän viime kaudella ja muistelisin että massaa oli kertyny mahottomat 14 g. Pitää tarkistaa kun löydän tarkkuusvaa'an jostain. Aihio on erittäin ohut, noin 2,5 mm takakoukun juuresta ja paksuimmastakin kohtaa alle 5 mm...

Ei voi olla totta että tuon mallisen tasurin olet veistellyt. Nimittäin joskus pari vuotta sitten töissä viilanneen mallinteen olen ottanut nyt jatkojalostukseen ja aivan täysin samat muodot! autsz Sillä erotuksella että omassa mallissa peräkoukku lyhyempi ja paksuin kohta noin 4mm. Koukusta koukkuun 67mm ja runko 50mm, paino 9g. Koukkukoko persiissä#4 ja keulilla#6(todennäköisesti vaihtuu etukoukkukin neloskokoon). Kuvia joskus kun täysin valmista tulee.
-Se o hianoo ku o hianoo-
Nocturnal Animal
Viestit: 93
Liittynyt: 21:15:18 11.11.2012
Paikkakunta: Kälviä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

TurboSärki kirjoitti: Ei voi olla totta että tuon mallisen tasurin olet veistellyt. Nimittäin joskus pari vuotta sitten töissä viilanneen mallinteen olen ottanut nyt jatkojalostukseen ja aivan täysin samat muodot! autsz Sillä erotuksella että omassa mallissa peräkoukku lyhyempi ja paksuin kohta noin 4mm. Koukusta koukkuun 67mm ja runko 50mm, paino 9g. Koukkukoko persiissä#4 ja keulilla#6(todennäköisesti vaihtuu etukoukkukin neloskokoon). Kuvia joskus kun täysin valmista tulee.
Ompa hyvä, että joku muukin on päätynyt samaan toimivaan muotoon. Sulla on vaan pienempi versio. Jännityksellä ootan kuvia.
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja perza »

Mäkkäri kirjoitti:Kalarosvolla ottipel! Panuccille peukku myös ja tosiaan jos noi on ekat ni huhuhu..
Tässä pari kuvaa BTG-kepeistä jotka lähti yhdelle porukalle Itä-Suomeen.
Kävimpäs tänään kattelemassa noita BTG-kepeitä ja en sano muuta kun että on vaan helvetin isoja kapistuksia. :shock: :D
Toki myös hienoja.

Tuossa uutta 80mm mallia.
Liitteet
tasuri 80 2.jpg
tasuri 80 2.jpg (86.58 KiB) Katsottu 6429 kertaa
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Vastaa Viestiin