TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. sivu36)

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Vanerit ollu muutaman kuukauden jo orottelemassa ja tällä viikolla olis tarkoitus aloittaa pohjavanerien jatkaminen. Ajattelin tällä erää koittaa sitä silleen, että vinoan päät 20cm matkalta kiiloiksi ja ne urtsi-liimalla yhteen. Lasikuitu luonnollisesti saumojen päälle.
Lisäksi pohjaan tulee ulkopuolelle pari kerrosta kauttaltaan.

Eli uutta alkais sitten taas pukkaamaan jos luoja suo.. Siis minähän olen se luoja?? Häh..
Viimeksi muokannut jänis, 19:15:43 04.12.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maderaattori
Viestit: 98
Liittynyt: 14:15:07 29.01.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja maderaattori »

jänis kirjoitti:Vanerit ollu muutaman kuukauden jo orottelemassa ja tällä viikolla olis tarkoitus aloittaa pohjavanerien jatkaminen. Ajattelin tällä erää koittaa sitä silleen, että vinoan päät 20cm matkalta kiiloiksi ja ne urtsi-liimalla yhteen. Lasikuitu luonnollisesti saumojen päälle.
Lisäksi pohjaan tulee ulkopuolelle pari kerrosta kauttaltaan.

Eli uutta alkais sitten taas pukkaamaan jos luoja suo.. Siis minähän olen se luoja?? Häh..
Tasapohjainen?

Eiks olis aika jo tehdäjoku v pohjainen, loiva v, leveä, matalalaitainen kalastukseen soveltuva, niin voisin ostaa sulta kuvat kun olisit saanut projektin valmiiksi.


http://www.bateau.com/proddetail.php?pr ... NsnQ3FdarU
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tulee tähänkin loiva vee niinkuin edellisessäkin oli.

Rakentelua kuitenkin rajoittaa se, että pitää mahtua tuohon meidän normi peräkärryyn ja tarttis kuitenkin kulkea 15hv moottorilla semmosta 40km/h.
Sitten ku rikastuu niin haaveena on ollut hankki 20-25hv kone jos sattuis pääsemään sillä lähemmäs 50km/h.

Mitään sen parempia kuvia eimulla ole ollut ekä taaskaan vaikka tarkoitus alunperin oli ostaa. Lähinnä semmosia muisti klappuja olen piirrellyt missä on muistissa ne parhaat ideat penkkien, tankin, akun, jäykkäreiden yms. sijoittelusta. Nekin yleensä hieman muuttuu rakentelun edetessä.
maderaattori
Viestit: 98
Liittynyt: 14:15:07 29.01.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja maderaattori »

jänis kirjoitti:Tulee tähänkin loiva vee niinkuin edellisessäkin oli.

Rakentelua kuitenkin rajoittaa se, että pitää mahtua tuohon meidän normi peräkärryyn ja tarttis kuitenkin kulkea 15hv moottorilla semmosta 40km/h.
Sitten ku rikastuu niin haaveena on ollut hankki 20-25hv kone jos sattuis pääsemään sillä lähemmäs 50km/h.

Mitään sen parempia kuvia eimulla ole ollut ekä taaskaan vaikka tarkoitus alunperin oli ostaa. Lähinnä semmosia muisti klappuja olen piirrellyt missä on muistissa ne parhaat ideat penkkien, tankin, akun, jäykkäreiden yms. sijoittelusta. Nekin yleensä hieman muuttuu rakentelun edetessä.
No siis juu. Tokihan noi nyt on rajoittavia tekijöitä. Itellä sama juttu. Peräkärry, ahdas talli, pueni moottori :) mut sitä vaan meinasin, kun oot noita samanmoisia jo useamman rakennellut. Omasta mielestä tuossa 4 m kokoluokassa tollanen tasapohja paras kalastuskäytössä. 4m vene kun ei sovellu merelle aallokkoon, oli siinä minkämoinen v tahansa pohjassa. Lisäks peräkärry soveltuu kuljettamiseen, kun sellanen on jokatapaukses hankittu. Mikäli lähtis kuitenkin tohon että hankkis trailerin tai venepaikan, niin sitä heti suosiolla tuollanen noin 5.5m pitkä. :) Nää vene hommat on vähän tällaisia, kun pitäis olla kolme venettä erilaiseen tarkoitukseen. :)

Edit. Niin miten tää uus sitten eroaa vanhoista?
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Yritys on aina koittaa parannusta edellisiin verrattuna.

Loiva V on parempi kuin tasa. Menee huomattavasti mukavammin pienessä aallossa. jotenkin pehmeämmin. Ja tosiaan tuo loiva on siis vaan 3-5cm keskeltä reunoja alempana. Elipuhutaan ihammuutamasta asteesta vaan joka ei vaikuta oikestaan yhtään tukevuuteen verrattuna ihan tasa.

Miten tää uus eroaa vanhoista? Eipä juuri mitenkään.. Lähinnä koitan saada siittä mahdollisimman yksin kertaisen ja köykäisen. Välipohja olis tarkoitus koittaa ekaa kertaa tehdä. Penkkien osalta myös muutosta niin että pääsee seisomaan ihan peräänkin asti. Eli taakse toispuoleinen penkki joka on vain oikeassa laidassa.
maderaattori
Viestit: 98
Liittynyt: 14:15:07 29.01.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja maderaattori »

jänis kirjoitti:Yritys on aina koittaa parannusta edellisiin verrattuna.

Loiva V on parempi kuin tasa. Menee huomattavasti mukavammin pienessä aallossa. jotenkin pehmeämmin. Ja tosiaan tuo loiva on siis vaan 3-5cm keskeltä reunoja alempana. Elipuhutaan ihammuutamasta asteesta vaan joka ei vaikuta oikestaan yhtään tukevuuteen verrattuna ihan tasa.

Miten tää uus eroaa vanhoista? Eipä juuri mitenkään.. Lähinnä koitan saada siittä mahdollisimman yksin kertaisen ja köykäisen. Välipohja olis tarkoitus koittaa ekaa kertaa tehdä. Penkkien osalta myös muutosta niin että pääsee seisomaan ihan peräänkin asti. Eli taakse toispuoleinen penkki joka on vain oikeassa laidassa.

Öö, millä matematiikalla olet laskenut, että siitä tulee köykäsempi? Jos vanha vene on 10mm vaneria ja uuteen tulee tuplavanerit, niin uudessa vaneri pitää olla 4mm vahvaa ja väliin kun laitat urtsia, niin aikalailla ollaan samoissa painoissa. Jos et laita väliin urtsia, niin pitää olla tosi tihee rimoitus, että tollanen nelimillinen ei hulju mihin sattuu... Toisaalta jos urtsia laitat väliin, niin vaneri voi olla vaikka 2mm vahvaa, mutta onko sellaista enään kiva työstää ja liimata nippuun... Mikäli painossa haluat säästää, niin unohda lasikuitu pohjasta.. Hirvee duunin kun paklailet sitä lasikuitua sileeksi, jotta vauhti ja ei se oikeen vaikuta kuin kulutuskestävyyteen ja se ei ole sulle oleellinen asia, kun teet parinvuoden välein uuden paatin.

Edit. Niinkuin varmaan tiedät, niin kandee huomioida peräpeilin kestävyys rakennusvaiheessa. Penkki kuitenkin tukevoittaa sitä oleellisesti.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Yritän jättää tästä pois mahdollisimman paljon 15mm vanerista tehtyjä osia mitä tuossa edelisessä oli penkeissä ja perän "ponttooneissa". En silti itsekkään oikein usko, että siittä köykäsempää saa niin,että se tulee kasassa pysymään. Kunhan ei ainakaan painavampaa tule mitä tuo nykyinen oli ekassa olomuodossaan. Se kuitenkin tais liikahtaa tyvenessä 44km/h joskus. Luulisi 20hv:lla liikkuvan jo aika rivakasti.

Peräpeiliin tulee kiinni pitkittäisjäykkärit, jotka samalla muodostaa takapenkin rungosta osan.

Pohjaan on pakko panna kuitua pari kierrosta. Jos sen vain maalaa niin maali kuoriutuu irti kivi kosketuksissa, joka on todettu sen vanhan tasapohjan kanssa. Vaneri antaa myöden niin maali lähtee irti kuin ässä-arvasta pinta.
Paklailussa nyt mikään kauhean kova homma ole. Alumiinitelalla kun kunnolla rullailee niin aika sileää pintaa pukkaa ja isommat klunssit lähtee hioessa pinta karkeaksi ennen kittiä. 30cm latalla ku vetelee ohkasen pinnan kittiä niin hyvä tulee.

Onhan näissä aina oma hommansa, mutta jos pitäisin sitä niin kamalana niin kalastaisin rannalta. :D
Viimeksi muokannut jänis, 16:45:13 12.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tuossa vielä kolme kuvaa vanerien vinoamisesta.
Liitteet
Vene 2015 Pohjan jatkos.jpg
Vene 2015 Pohjan jatkos.jpg (50.16 KiB) Katsottu 7252 kertaa
Vene 2015 Pohjan jatkos 2.jpg
Vene 2015 Pohjan jatkos 2.jpg (56.37 KiB) Katsottu 7252 kertaa
Vene 2015 Pohjan jatkos 3.jpg
Vene 2015 Pohjan jatkos 3.jpg (57.8 KiB) Katsottu 7252 kertaa
maderaattori
Viestit: 98
Liittynyt: 14:15:07 29.01.2014

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja maderaattori »

jänis kirjoitti: Pohjaan on pakko panna kuitua pari kierrosta. Jos sen vain maalaa niin maali kuoriutuu irti kivi kosketuksissa, joka on todettu sen vanhan tasapohjan kanssa. Vaneri antaa myöden niin maali lähtee irti kuin ässä-arvasta pinta.


Onhan näissä aina oma hommansa, mutta jos pitäisin sitä niin kamalana niin kalastaisin rannalta. :D
Öö, mitäs sen sit on väliä vaikka maali pikkasen kuoriutuu irti? Pohja on vd5ä vasten ja ei ne kalat siitä järkyty, vaikka siellä pari naarmua on. Lisäksi maalaat pohjan parikertaa vuoteen, niinkuin edellisistä projekteista on huomattu. Eikä sillä ole myöskään merkitystä paatin ikään, kun parin vuoden välein teet uuden. Työmäärältään, se on mielestäni erittäin suuri.

No sulla toi rakentaminen on selvästi ykkösjuttu. Eikä siinä sinällään mitäänvikaa ole. Olen ymmärtänyt että varsinkin vetouistelupuolella kaluston kanssa pelaaminen on se juttu.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Onhan se kalastaminenkin työmäärältään erittäin suuri. Kaupasta voit hakea kalan kimpaleen ainakin kaupungissa varttissa. Kalaan ku lähdet ni menee koko päivä etkä välttämättä edes saa kalaa.
Ja ajatteleppa lohen palaa! Jostain etelästä ku ajat eka tenolle, ryyppäät siä viikon ja tuut takasi ilman kalaa ni se vasta työlästä on..
Jokkele
Viestit: 45
Liittynyt: 20:29:22 11.03.2012

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja Jokkele »

Onkos katamaraanityyppinen pohja käynyt mielessä?
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Jokkele kirjoitti:Onkos katamaraanityyppinen pohja käynyt mielessä?
On tokkiinsa. Käänteinen V-pohja olis ainakin helpohko toteuttaa ja sais liukuun todella pienellä moottorillakin.

Jokkele
Viestit: 45
Liittynyt: 20:29:22 11.03.2012

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja Jokkele »

Tolla moottoriteholla ei katin tunnelinkorkeus tarviais olla ees korkee ja suuntavakaus olis parempikuin tasa- tai loivaanveehen verrattuna. Märkäpinta plaanissa paljon pienempi, jolloin nopeus todennäköisesti paranisi.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Värkkäsin tollaset häkkyrät joilla saa haettua pohjan ja laitojen vinouden. Nuo saa sitten heittää veneen sisälle ku aletaan pohjaa vääntämään ja laitoja asentamaan.
Liitteet
Vene 2015 laidan vinous takaa.jpg
Vene 2015 laidan vinous takaa.jpg (64.82 KiB) Katsottu 6739 kertaa
Vene 2015 laidan vinous takaa 2.jpg
Vene 2015 laidan vinous takaa 2.jpg (72.2 KiB) Katsottu 6739 kertaa
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Ja "jigi".
Liitteet
Vene 2015 jigi.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Hommat on aikalailla tuosta edellisestä edistyneet, mutta kuvia en saa laitettua ku tämä kone on aivan tukossa eikä anna panna kuvia vaikka tilaa vielä vissiin olis.. En ymmärränäistä koneista mitään ja velipoikaeiole kerinny korjaamaan. Jääny kyllä kuvaamattakin vallan.. mutta:

Nyt olis laitoja pantu hollille ja ihmetellään niiden kanssa, että saa paattiin oikeanmuodon ylhäältä päin katottuna.
Nokka alkaa olla mallillaan. Nuo laidat ku saa paikoilleen ja perälevyn sahailtua, niin päsis kuiduttamaan osat toisiinsa kiinni ja näin lukitsemaan vastauksen.

edi: Täytyy koittaa vaikka blogiin koota joku kuvakollaasi joskus..
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Kännissä rävelsin.

Kuva
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Pitkästä aikaa vehkeet kunnossa niin saa oikeen pantua kuviakin. Pikkuhiljaa etenee vene! Ei kiirusta ku moottorikin vielä myynnissä ja edellisen ajattelin koittaa pariin kolmeen sataan myydä jos joku hullu hakis..
Liitteet
Vene.jpg
Vene.jpg (58.33 KiB) Katsottu 5222 kertaa
vene 2.jpg
vene 3.jpg
vene 3.jpg (55.56 KiB) Katsottu 5222 kertaa
Vene 4.jpg
Vene 4.jpg (57.37 KiB) Katsottu 5222 kertaa
Vene 5.jpg
Vene 5.jpg (54.4 KiB) Katsottu 5222 kertaa
Vene 6.jpg
Vene 6.jpg (49.16 KiB) Katsottu 5222 kertaa
Vene 7.jpg
Vene 8.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Veistelin urtsia pohjaan. Maalit kun saa hankittua ja telattua, niin saa liimata paikoilleen pillivaahdolla.
Liitteet
Urkkia pohojaan.jpg
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Ajelin eilen tampereelle nääs, nääs ja nääs ja hajin biltemasta pari purkkia epoksi-maalia, purkin urtsi-maalia, 10m2 katkokuituu ja 5m2 punottua.
En ole ennen punottua vedellyt, niin ajattelin ottaa kokeeks ja kuidutella sillä tuon pohjan kunhan saa sen tehtyä sitten ku on ursilevyt eka alla.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Noin.
Liitteet
IMG_3431.JPG
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

Laitoin tommosen kokeen tulille maanantaina, jossa koitetaan kuinka uretaanilevy imeekö se vettä kui pal.
Laikkasin tommosen kikkareen joka painoi 10g ja panin poksiin joka täys vettä. Vuorokauden päästä punnittin, niin oli tullut 2g lisäpainoa. Tänään ja siis kuus vuorokautta myöhemmin paino oli 13g eli 5päivässä oli tullut vaan1g lisää tuohon edelliseen punnitukseen.. Outoo.

No annetaan kokeen jatkua ja punnitaan aina ku muistetaan.
Liitteet
IMG_3416.JPG
IMG_3416.JPG (34.38 KiB) Katsottu 4578 kertaa
IMG_3417.JPG
IMG_3417.JPG (32.58 KiB) Katsottu 4578 kertaa
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja oykka »

Eikös uretaania ole sekä suljetuilla soluilla että avoimilla? Kumpaa tämä on? tai minkä merkkistä?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: TEE-SE-ITSE Vanerivene, jonboat (Uusin projekti alk. siv

Viesti Kirjoittaja jänis »

oykka kirjoitti:Eikös uretaania ole sekä suljetuilla soluilla että avoimilla? Kumpaa tämä on? tai minkä merkkistä?
Tää on SPU-levyä (sallinpolyuretaani)
Vastaa Viestiin