Kalastuskajakit

Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

mutipa kirjoitti:Itse heitin ride 135:n ylösalaisin telineille ja kahdella remmillä kiinni. Pysyy vatmasti paikallaan.
Ensi kesäksi pitää vähän treenata. auto kasvoi 30 cm korkeutta. nyt tekee tiukkaa ylettyä.
Missäpäin E-P.tä kalastelet? Itse Seinäjoella eikä ole kajakkeja muilla auton katolla näkynyt. Jos vaikka saisi seuraa?
No kohta pitäis kohtalotoveri vastaan tulla kajakki katolla! Sjoellahan sitä itsekin majailen, kalastusalueena tullenee olemaan koko EP:n alue, toivon mukaan Pohjoisen suuntaankin ehtisi. Pitänee kesän tullen iskeä kajakit samaan monttuun!!
taho kirjoitti:"Luulen, että pääset hyvin alkuun heittämällä vaan kajakin ylösalaisin katolle ja hihnoilla kiinni. Kattotelineissä näkyy olevan kumipinta, joka toivottavasti lisää kitkaa juuri sopivasti."

mulla samat telineet ja se kumipinta on vaan siinä kattokaiteen kohdassa ja tangossa on muovipinta joka on ihan saat... liukas, joten vaatii kyllä pehmusteet väliin ainakin kun oikeinpäin kuljettaa.

noita telineitä kun asentelee niin huomaa kyllä miks hinta on se 29e. :D
niitä kajakkitelineitä oon kans miettiny että minkähänlaiset olis mutta joku nostoa
avittava teline pitäis kyllä kehittää, vaikka vetokoukkuun et sais takaa tuupata
katolle.. :roll:
Totta turiset, asentelin telineet katolle ja kyllä "hieman" mietityttää että kuinka mahtaa äijän käydä jos/kun telineet lastaa enkä kyllä yhtään ihmettele sitä 29 euron hintaa, ei noista ainakaan enempää olisi maksanut.

Kyllä osaa odottavan aika olla pitkä, toivotaan että kiitolinja saa kajakin tänne Seinäjoen perukoille huomenissa, kyllä uskoisi kun torstaina kaiketi lähtenyt matkaan. Passelisti alkaa parin vkon loma niin ehtii nikkaroida toivon mukaan jonkinsortin kilkettä kiinni masiinaan ja alkaa kuivaharjoittelun
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Liukkaat ne ovat Thulenkin kiskot. Itse laitoin palaset neopreenikumia nippusiteillä ympäri ja johan rauhoittui. Saman vaikutuksen varmaan saa pujottamalla kiskojen päälle vaikka kumiletkua tai sopivat sisärenkaan pätkät.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Jos kattotelineiden putket on liian liposet, niin fillarin sisäkumista saa ensiapua. Toki halpis-kinukki rispaantuu parissa vuodessa. Continental on kestäny paremmin. Pitäneekin uusia, kunhan irrottaa suksiboxin katolta.

Ja tuolla kuljetuskalustoketjussa pitäis olla apuvälineistä aika hyvin dataa. Mulla se on vaan poikkirima kattotelineiden välissä. Hintaa tuli alle €. Em. ketjusta löytynee kuvasarja...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

Kiitti vinkeisä itse kullekin! Eileen vihdoin kotiutui masiina ja kuskasin sen katolla pahveineen päivineen n60km:n päähän halliin jossa saa odotella vesien sulamista, hyvin vehje katolla pysyi mutta huomasin tosiaan tuon mainitsemanne kiskojen liukkauden jonka otankin nyt työn alle, eli puutarhaletkua tai sisuskumia kiskojen päälle, mitään en tosin ennen sulan aikaa kuskaakaan joten eipä sillä hoppua ole.

Mitään hirveitä muokkauksia ei vielä parane masiinalle nikkaroida, mieluummin koitan ensin meloa muutaman kerran että saa tuntumaa mikä olisi optimi vapatelineen paikka sekä kummalle puolelle ankkurizydeemin nikkaroi.

Tuo vapatelineen paikka pitää miettiä tarkoin sillä kyseisessä paatissahan on periaatteessa kolme istuinpaikkaa, edessä ja takana sekä yksin meloessa keskempänä yksi paikka. Kesän tullen sitä toivon mukaan viisastuu sekä löytää taka-sekä keskiosan välillä kompromissin sijoittelujen suhteen siten että toimii kaksipäällä takaistuimelta käskyttäen sekä yksin meloessa tuosta keski-istuimesta.

Nyt vain foorumin alaotsikoita pläräämään ja pohtimaan muiden virittelyistä itselle se optimi keskitie...
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja pike »

Mistä olette ostaneet leveitä kuljetusliinoja? Koitin lähikaupoista etsiä, muttei löytynyt kuin kapeaa mallia. Jos löytyy nettikaupasta niin linkki olisi plussaa.

Parilla käyttäjällä on kokemuksia Ride:n kuljettamisesta suoraan kattotelineellä. Ilmeisesti kestää kyydissä, vaikka telineet tuollaisenaan ovatkin aika liukkaat? Itsellä muutto edessä ja ottaisin matkalla jo ostetun riden:n kyytiin. Viimeiset 80km pitäisi ajaa kanootti katolla. Eilen hain telineet, mutta mitään puutarhaletkuvirityksiä en ole tehnyt telineisiin.
mutipa
Viestit: 62
Liittynyt: 17:28:52 02.04.2013
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja mutipa »

Itsellä pysynyt hyvin kapeammillakin. Ylösalaisin telineille ja molempien telineiden kohdalta kapeat liinat yli. Liinan toinen lenkki riden sivukahvojen läpi niin saa vetoa eteen ja taakse. Hankala selittää tekstinä.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

pike kirjoitti:Mistä olette ostaneet leveitä kuljetusliinoja? Koitin lähikaupoista etsiä, muttei löytynyt kuin kapeaa mallia. Jos löytyy nettikaupasta niin linkki olisi plussaa.
Alan liikkeistä saa ainakin hyviä.
Ite olen käyttänyt tällasia ja ovat kyllä luottamusta herättävät verrattuna moniin halpiskauppojen pilipalihihnoihin:

http://welhonpesa.fi/tuote/593/welho-va ... taliina-3m

En epäile etteikö muilla olisi yhtä hyviä, mutta niistä vaan ei itsellä ole kokemusta.

Kun kajakin kahvasta kunnolla rynkytät ja auto heiluu eikä kajakki liiku telineellä, niin se pysyy kyllä katolla. Ota varoiksi jotain ohutta kumia mukaan, jota voi laittaa telineen ja kajakin väliin. Palat sisäkumia, palat vanhaa kylpyhuonemattoa tms. jos ei muuten tunnu vakautuvan.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja pike »

Kiitoksia molemmille vastauksista. Laitoin hihnat tilaukseen welhonpesästä ja koitan asentaa vielä jotain kitkapintaa kattotelineisiin. On tuota ajomatkaa sen verta edessä, että mieluummin teen valmistelut ennakkoon ja loppumatkasta saa vain heittää kajakin katolle.
taho
Viestit: 339
Liittynyt: 12:35:17 12.09.2007
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja taho »

mulla on aina palaset umpisolupolyeteeniä teipattuna (samaa ku retkipatja) tankojen päällä ja commander oikeinpäin. hyvin on pysyny.
Raikali
Viestit: 288
Liittynyt: 14:22:35 23.10.2012
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Raikali »

Mulla on Toyotan lisävarustekattotelineissä kumi myös välissä ja Commander kulkee oikeinpäin. En mä sitä paljon vielä edes ehtinyt kuskailla, ehkä jotain 4 reissua syksyllä mutta ennemmin auto tuntui kaatuvan kuin kajakki irtoavan.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Eikait se Ride sieltä telineiltä voi liinojen alta mihinkään lähteä kun kajakki on ylösalaisin telineillä. Rungon muoto on "keskeltä paksu" ja kun liinat kiertää tuon paksun keskiosan etu- ja takapuolella, aina on paksu kohta stopparina, kiihdytit tai jarrutit. Tietty räikkäliinat pitää olla venymättömät ja kireällä. Itselläkin on liukaspintaiset kattotelineet ja hyvin on kajakki katolla pysynyt kun on räikkaliinat kiristänyt tarpeeksi tiukalle.

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Räikkäliinojen kanssa saa olla kyllä varovainen, itse en niitä valitsisi, kun pikalukollisilla hihnoillakin saa esim. Commanderin hyvin helposti liiankin kireälle. SOT ei toki ole niin herkkä - runko pysyy paremmin muodossaan.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

Itte käytin räikkäliinaa kun omani hain ja kyllä hirvitti räikästä vääntää ,mahtoi liian kireälle mennäkkin. Itte ajattelin näitä motonetin omia koittaa niin ei ainakaan räikällä vermettä raiskaa.


http://www.motonet.fi/fi/tuote/461141/T ... mm5m-800kg
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Vuosia olen räikkäliinoja Riden kanssa käyttänyt eikä tuo mun vanhanmallinen Ride ole moksiskaan. Kyllä ne räikkäliinat kestää vetää kunnolla kiinni. Tuommoinen ämpärimuovinen kiulu ei vähästä säikähdä, testattu on pikku pakkasillakin. Mulla on kajakki ylösalaisin katolla ja kirraan aina sen verran, että liinat soi kunnolla. Alkuun pelkäsin itsekkin kiristäväni liikaa ja kajakki kärsisi mutta huoli on ollut turhaa. Itse en taas noilla "minisuksen remmeillä" suostu kattotelineillä mitään suksia painavampia taakkoja kuskaamaan.

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja pike »

matsomppi kirjoitti:Itte käytin räikkäliinaa kun omani hain ja kyllä hirvitti räikästä vääntää ,mahtoi liian kireälle mennäkkin. Itte ajattelin näitä motonetin omia koittaa niin ei ainakaan räikällä vermettä raiskaa.


http://www.motonet.fi/fi/tuote/461141/T ... mm5m-800kg
Noille Welhonpesän liinoille (2kpl) jäi hintaa postikuluineen 16euroa. Ei paha.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Vallan mainiosti saa hihnat riittävän kireälle ilman mitään räikkien kanssa sohlaamista. Katsoo vain, että hihnat liukuvat vapaasti kattotelineen alla ja nykäisee, niin hihna kiristyy koko matkaltaan. Vielä voi vetää toiselta puolelta kireälle ja löysätä samalla kun kiskoo vapaata päätä jos ei meinaa tarpeeksi hyvin luistaa. Hihnaa ei siis pidä laittaa sellaiseen kohtaan jossa on liukkautta estävää kumia myös telineen alapuolella, muuten se ei kiristy kunnolla. Letkumainen liukueste kannattaa siis mitoittaa kajakin leveyden mukaan loppumaan juuri ennen hihnojen alituskohtaa. Noi 3m hihnat ovat musta just passelit. Rullattuna helppo heittää yli ja pää sitten takaisin eikä jää sitten hirveästi ylimääräistä pyöritettävää telineen pään ympärille. Jossain videossa heittävät päät vaan oven tiivisteen väliin, mutta pidemmän päälle ei varmaan tiivisteille kovin hyväksi.
Itse pidän kajakkia usein katolla lähtövalmiina ja löysään hihnat aina kun seisoo pidempään, varsinkin kuumilla keleillä sillä kyllä tollasella ei räikkähihnallakin yllätävän kovan rutistuksen saa.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

Eipä se kallis ole tuo welhonpesänkään liina, pitänee käväistä motonetissä tutkimassa tuota niiden omaa että miten "karhealta" vaikuttaa ettei ala lukko luistamaan ja mikäli ei häävinen ole niin tilailla itsellekin. Ainakin speksien mukaan pitäisi motonetin liinalla olla suurempi kestokyky ja tuo sakemanni mainittu valmistajana, samainen valmistaja tekee mm. ankkurinaruja jotka testeissä näyttäneet kohtuu hyvin pärjäävän, tiedä häntä mikä sitten totuus on.

Alkaa olla tääläpäin joet mukavan sulannäköisiä, jokohan kohtapuoliin rohkenee koittaa märkäpuvun kanssa pikku melomiset ottaa... Tästä tulikin mieleeni kun märkkäriä pääsääntöisesti käytän sukelluskalastuksessa että onkohan kellään kokemusta tämän kalastusmuodon yhdistämisestä kajakointiin? Telinettä harppuunalle ja kajakki itsessäänhän toimisi ankkuroituna passelina pintapoijuna jossa voisi levätä ja säilöä kalat, lopuksi kömpiä kyytiin ja meloa rantaan.
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
hukka99
Viestit: 14
Liittynyt: 10:07:50 19.06.2007

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja hukka99 »

hukka99 kirjoitti:Onkohan kenelläkkään vielä kertynyt kokemusta noista Nativen poljettavista ?
Täytyy sitten lyödä kauha soppaan ja hankkia moisista kokemusta. Nyt sitten odotellaan Kaukokiitoa ja katsotaan mistä nuo Nativet on oikein tehty. Stooria tulee kunhan päästään tekemään lähempää tuttavuutta :mrgreen:
kokovartalomies
Viestit: 9
Liittynyt: 12:38:47 09.03.2011

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja kokovartalomies »

Terve, kertokaas luren omistajat soveltuuko kyseinen kiulu vetouisteluun? Täällä aika rankasti haukuttiin sen melomisominaisuuksia, onko tosiaan näin? Kyseinen melootti kuitenkin muuten sopisi hyvin omiin tarkoituksiini ja sain hyvän hinnankin 11,5 luresta. Seisomismahdollisuus on itselläni ehdoton kun paikat puutuu istuessa, toki saa antaa muitakin vinkkejä ensimmäiseksi kajakiksi.

Unohdin mainita että pääpaino on jigittelyssä mutta myös kevyt kuhan vetouistelu parilla vavalla täytyy onnistua.
Avatar
matsomppi
Viestit: 21
Liittynyt: 10:38:35 25.02.2015
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja matsomppi »

pike kirjoitti:
matsomppi kirjoitti:Itte käytin räikkäliinaa kun omani hain ja kyllä hirvitti räikästä vääntää ,mahtoi liian kireälle mennäkkin. Itte ajattelin näitä motonetin omia koittaa niin ei ainakaan räikällä vermettä raiskaa.


http://www.motonet.fi/fi/tuote/461141/T ... mm5m-800kg
Noille Welhonpesän liinoille (2kpl) jäi hintaa postikuluineen 16euroa. Ei paha.
Bongasin sattumalta seinäjoen supersportin pyörävaraston seinältä tupla D lukituksella olevat kajaksportin remmit,hinta vajaa 20€ josta vielä myyjä suostui pari euroa antamaan alennusta,ihan pätevän tuntuiset vaikken vielä olekaan tositoimissa testannut. Jokos olet kitkapintaa laitellut/minkämoiseen ratkaisuun päädyit?
"Kunto on pieninä hippuina metsissä ja maanteillä, sitä kerätäkseen on kirmattava niin maan perkeleesti"

Itsensä tyydyttäminen luonnossa on mahtimiesten hommaa
Jontsum
Viestit: 4
Liittynyt: 20:19:09 04.06.2014

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja Jontsum »

kokovartalomies kirjoitti:Terve, kertokaas luren omistajat soveltuuko kyseinen kiulu vetouisteluun? Täällä aika rankasti haukuttiin sen melomisominaisuuksia, onko tosiaan näin? Kyseinen melootti kuitenkin muuten sopisi hyvin omiin tarkoituksiini ja sain hyvän hinnankin 11,5 luresta. Seisomismahdollisuus on itselläni ehdoton kun paikat puutuu istuessa, toki saa antaa muitakin vinkkejä ensimmäiseksi kajakiksi.

Unohdin mainita että pääpaino on jigittelyssä mutta myös kevyt kuhan vetouistelu parilla vavalla täytyy onnistua.
Lure vaikuttaa pätevältä, itse harrastan pääasiallisesti vetouistelua Cuda 12-kajakilla. Ei ole kokemusta luresta, mutta ajattelin silti kommentoida. Itse ajattelisin että ei olisi yhtään pahaksi jos uistelukajakki olisi seuraavanlainen:

- 12 tuumaa on varmaan aikalailla vähimmäispituus, itse ottaisin jopa pitemmän suuntavakauden vuoksi, tai sitten peräsimellä. Mutta ainakin Cudalla vielä pärjää.
- Luressa on varmasti hyvin helppo lisätä vapatelineitä. Itse olen havainnut hyväksi Cudan istuimen takana olevat vapatelineet ("raketit"), monesti edessä olevat telineet vain haittaavat melomista, varsinkin kun kajakissa on mukavampi käyttää lyhyempiä vapoja kuin uisteluveneissä. Lisäksi nuo telineet saa helposti täysin vaakatasoon uistellessa.
- Jos nyt valitsisin itselleni veneen, niin ottaisin mieluummin esim. Hobien anglerin, koska se vapauttaisi kädet täysin niin vetouistelussa kuin heittelyssäkin. Tämä ei rajoittaisi vetovapojen määrää käytännössä ollenkaan. Melottaessa (tuulesta riippuen) on vielä 3 vavalla ihan miellyttävää vetää, mutta sitten 4:stä ylöspäin alkaa olla tuskallista, kun joutuu vetämään uistimet yksitellen pois kalan iskiessä. Ja toiseksi painouistinten ja lusikoiden uistelu on hankalaa jo kolmellakin....ja niillä ainakin minä eniten kalaa saan!
kokovartalomies
Viestit: 9
Liittynyt: 12:38:47 09.03.2011

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja kokovartalomies »

Jontsum kirjoitti:
kokovartalomies kirjoitti:Terve, kertokaas luren omistajat soveltuuko kyseinen kiulu vetouisteluun? Täällä aika rankasti haukuttiin sen melomisominaisuuksia, onko tosiaan näin? Kyseinen melootti kuitenkin muuten sopisi hyvin omiin tarkoituksiini ja sain hyvän hinnankin 11,5 luresta. Seisomismahdollisuus on itselläni ehdoton kun paikat puutuu istuessa, toki saa antaa muitakin vinkkejä ensimmäiseksi kajakiksi.

Unohdin mainita että pääpaino on jigittelyssä mutta myös kevyt kuhan vetouistelu parilla vavalla täytyy onnistua.
Lure vaikuttaa pätevältä, itse harrastan pääasiallisesti vetouistelua Cuda 12-kajakilla. Ei ole kokemusta luresta, mutta ajattelin silti kommentoida. Itse ajattelisin että ei olisi yhtään pahaksi jos uistelukajakki olisi seuraavanlainen:

- 12 tuumaa on varmaan aikalailla vähimmäispituus, itse ottaisin jopa pitemmän suuntavakauden vuoksi, tai sitten peräsimellä. Mutta ainakin Cudalla vielä pärjää.
- Luressa on varmasti hyvin helppo lisätä vapatelineitä. Itse olen havainnut hyväksi Cudan istuimen takana olevat vapatelineet ("raketit"), monesti edessä olevat telineet vain haittaavat melomista, varsinkin kun kajakissa on mukavampi käyttää lyhyempiä vapoja kuin uisteluveneissä. Lisäksi nuo telineet saa helposti täysin vaakatasoon uistellessa.
- Jos nyt valitsisin itselleni veneen, niin ottaisin mieluummin esim. Hobien anglerin, koska se vapauttaisi kädet täysin niin vetouistelussa kuin heittelyssäkin. Tämä ei rajoittaisi vetovapojen määrää käytännössä ollenkaan. Melottaessa (tuulesta riippuen) on vielä 3 vavalla ihan miellyttävää vetää, mutta sitten 4:stä ylöspäin alkaa olla tuskallista, kun joutuu vetämään uistimet yksitellen pois kalan iskiessä. Ja toiseksi painouistinten ja lusikoiden uistelu on hankalaa jo kolmellakin....ja niillä ainakin minä eniten kalaa saan!
Kiitti kommentista, valinta olisikin tuo hobie mutta liian kallis. Pitää jäädä rahat vielä turvavarusteisiin, eli ursuitin väliasu vähintään hankintaan tai koko puku.

Luren omistajat vissiin kalastamassa kun ei kerkiä kommentoimaan? :) hiljasta ollut kajakkipuolen keskustelu viime aikoina, toivottavasti kiihtyy kesää kohti.
npa
Viestit: 5
Liittynyt: 20:12:23 12.01.2015

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja npa »

Tänään olin luren kanssa inkoossa melskaamassa. Hirveesti ei oo tästä kanoottikalastuksesta kokemusta, mutta nää mielipiteet lure 11,5. Peräsin ehdoton, ottaa tuulta melko hyvin, vakaa ku mikä ja hyvä harjottelu "alus". Jigi hommiin ajo-ankkuri, muuten mennään pienelläkin tuulella haipakkaa. Ei mikään kevyt melottava mut kyllä eteenpäin pääsee ja melan pituus sais olla mulla (190cm ja107kg :D )260cm varsinkin ku on penkki ylhäällä ni melko jyrkästi saa tökkiä melaa veteen. Tilaa on mollassa ja seisoa uskaltaa. Kiskoihin saa kiinni sitte vaikka mitä. Eli jos haluut liikkua kanootilla paljon ni sit lure ei ehkä paras.
kokovartalomies
Viestit: 9
Liittynyt: 12:38:47 09.03.2011

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja kokovartalomies »

npa kirjoitti:Tänään olin luren kanssa inkoossa melskaamassa. Hirveesti ei oo tästä kanoottikalastuksesta kokemusta, mutta nää mielipiteet lure 11,5. Peräsin ehdoton, ottaa tuulta melko hyvin, vakaa ku mikä ja hyvä harjottelu "alus". Jigi hommiin ajo-ankkuri, muuten mennään pienelläkin tuulella haipakkaa. Ei mikään kevyt melottava mut kyllä eteenpäin pääsee ja melan pituus sais olla mulla (190cm ja107kg :D )260cm varsinkin ku on penkki ylhäällä ni melko jyrkästi saa tökkiä melaa veteen. Tilaa on mollassa ja seisoa uskaltaa. Kiskoihin saa kiinni sitte vaikka mitä. Eli jos haluut liikkua kanootilla paljon ni sit lure ei ehkä paras.
Okei, ihan hyvältä kuulostaa. Saa nyt nähdä mikä vehje sitä tulee hommattua, samaan hintaluokkaan kuitenkin tarjolla monennäköistä pulkkaa. Eniten nyt himottaa tuo Luren 13.5 joka vaikuttaa aika täydelliseltä ja mitä lukenut niin hieman nopeampi kuin pikkuveljensä. Varmasti miellyttävämpi vetouistelussa, ainut miinus on tuo 44 kilon paino joten voi olla aika toivotonta nostella tuota auton katolle. szeko
JohnnyGoGo
Viestit: 54
Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
Paikkakunta: Turku

Re: Kalastuskajakit

Viesti Kirjoittaja JohnnyGoGo »

Tuli meikäläisellekin ensi käynti omalla hi-luxe abacolla tuossa viikko-pari sitten. Mustaa ei ollut Fransmanni suostunut tekemään eli valkomustahämy tuli. Otin lisäksi itsetyhjentävät scupperitulpat, ja tämä korjasi karvalakkimallin kanssa aiemmin kokeillessa ylös nouseen veden ongelman täydellisesti. Peräsin toimi (kunhan sain asetukset kohdilleen) erittäin hyvin ja yllätyin kuinka paljon suuntavaakaammaksi tekee homman. Ohjauksen tarkkuus ja helppouskin olivat positiivinen yllätys. ankkurin trolleyviritys, jonka tein kahdesta karabiinipäisestä mustekalasta ja 6mm narusta tehdyllä hissilenkillä varustettuna karabiinillä toimi myös mallikkaasti, joskin tarvinnee virittää jatkossa siten että jousto-osuudet ovat tuplattuna, kun yksinkertaisena vähän liikaa joustoa. Seuraavaksi olisi ajatuksena viritellä kiskoihin leikkuulaudat kaikuluotaimen näyttöä ja irtaimistoa varten, sekä tehdä läpivienti akkupiuhalle keskikonsolin kantteen. Lisäksi tuli hommattua sellainen yhteen nipistyvä köysilukko ankkuria varten, joka niin ikään ideana laittaa kiskoon kinni.

Edit: Ja ankkuriköytenähän on täältä vinkkinä nähty sukeltajankela (koirantalutuskela) ~3mm kevlar narulla

Offtopic reissurapsa:Tuli em. reissulla ensimmäisessä ankkuripaikassa onnistuttua nappaamaan kaapeli ankkuriin. Nostin ankkuria ja ihmettelin, kun koko ajan vaan paino lisääntyy ja lopulta lakkasi nousemasta kokonaan (kertaheitolla muuten nousi luottamus kajakin vakauden suhteen :lol: ) Katsoin rantaan ja siellähän ne kyltit sitten oilisivat olleet vähemmän tyhmää varoittamassa. En viitsinyt ruveta rykimään nippusidettä katki ja sinnehän se sitten piti puukolla hyvä ankkuri jättää. Tein sitten 6 km lenkin kalastamisen sijaan, kun oli aika reipas virtaus ja kohtalainen virtauksen suuntainen tuuli, niin ei oikein jigihommat sujuneet ankkuritta. Lenkkiä tehdessäni tuli vastaan erikoinen näky, kun nuori lokki ja joku pienehkö sotka tms. painivat meren pinnalla pitkän tovin. Lokki piti sotkaa kaulasta ja vuorotellen siinä sitte räpistelivät. Kymmenen metrin päästä sain katsella tätä näytelmää.
Vastaa Viestiin