Kylmäsavustaminen

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Vieläkö P.J.H:n kaapista kytö nousee ? :D

Minä sain just kalat ulos, tai ne mitä aamun sähläilystä jäi jäljelle, muutama tunti jäähdytystä ja sitten vakuumiin.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Jätin kalat yöksi "uuniin". Just laittelin pakkaseen. Puolikas file meni aamupalana maistellessa, vaikka eihän se ole parhaimmillaan heti savustuksen jälkeen. Vaan tuosta jos vielä paranee, niin hakkaa kaupan kylmäsavut 100 - 0.
Savusampokin alkoi toimimaan, kun otin pois pellin päältä. Laitoin kalikan alle. En kyllä oikein ymmärrä mikä siinä mättää, ettei kärsi olla pellin päällä. Olisko virta kulkenut jotain muuta kautta, kun vastuksen :mitaviddua: Omituista tuo sähkö!
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Meikäläisen eka satsi "uunissa". Siikaa ja haukee.

Savusampo toiminnassa.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
savupojat
Viestit: 1
Liittynyt: 21:41:50 18.12.2014

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja savupojat »

Viikko sitten toinen satsi savusampolla takana. 15 lohen lötköä tuli savuustettua leppäsavussa ja lopputulos mainio. Muutama viikko sitten savustin 4 filettä haapasavussa. Aika jännä maku siitäkin tulee.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Jus kävin vetämässä töpselin irti. Muhikoon aamuun asti rauhassa.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Tuli ostettua ProQ savugeneraattori ja tavallisessa pallogrillissä yksi kirbe tuli viikonloppuna savustettua. Oli kyllä maukas kokemus, kun Claes Ohlssonin leppäsavupurulla savusti. Tämä ei jää tähän ja nälkä kasvaa syödessä...

Lupasivat paloaikaa ProQ:lla 8-10 tuntia, mutta taisi mennä 15 tuntia ennenkuin savun tulo loppui. Oletan, että kirbestä valunut rasva hidasti savustusta, kun en älynnyt mitään suojaa rakentaa.

Kannattaa antaa kalan tekeytyä vähintään 12 tuntia savustamisen jälkeen, koska maku on aika voimakas saman vuorokauden aikana nautittuna.

ProQ:ta voin suositella kaikille. Voisin suositella tätä isompaa mallia, niin menee kertatulilla isompikin satsi. Itselläni tämä pienempi malli käytössä ja saatan ostaa mökille tai kotiin tämän isomman myöhemmin.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja weeman »

onnistuuko savustus ihan opa savustimessa kun ottaa vastuksen pois ja tilalle savusampo tai mustang savustin? nouseeko lämpö liiaksi?
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

MikeTonic kirjoitti:Tuli ostettua ProQ savugeneraattori ja tavallisessa pallogrillissä yksi kirbe tuli viikonloppuna savustettua. Oli kyllä maukas kokemus, kun Claes Ohlssonin leppäsavupurulla savusti. Tämä ei jää tähän ja nälkä kasvaa syödessä...

Lupasivat paloaikaa ProQ:lla 8-10 tuntia, mutta taisi mennä 15 tuntia ennenkuin savun tulo loppui. Oletan, että kirbestä valunut rasva hidasti savustusta, kun en älynnyt mitään suojaa rakentaa.

Kannattaa antaa kalan tekeytyä vähintään 12 tuntia savustamisen jälkeen, koska maku on aika voimakas saman vuorokauden aikana nautittuna.

ProQ:ta voin suositella kaikille. Voisin suositella tätä isompaa mallia, niin menee kertatulilla isompikin satsi. Itselläni tämä pienempi malli käytössä ja saatan ostaa mökille tai kotiin tämän isomman myöhemmin.
No ei se kyllä ole enää mitään KYLMÄsavustusta, jos kalasta alkaa rasva tippua. Saattaahan se silti olla hyvää.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

P.J.H kirjoitti: No ei se kyllä ole enää mitään KYLMÄsavustusta, jos kalasta alkaa rasva tippua. Saattaahan se silti olla hyvää.
Se lienee ollut suolavettä (jossa hieman kalanrasvaa seassa). Näin ainakin toisella kertaa tehtynä. Toisellakin kerralla Claes Ohlssonin leppäpuru paloi noin 12 tuntia ja kala tuli syötyä flunssasta riippumatta hyvällä ruokahalulla. Kelpasi myös naisväelle.

Voin suositella lämpimästi ProQ savustuslaitetta.

Sen voi asentaa myös jääkaappiin, jos vain ottaa riittävästi tiivisteitä pois sekä ala- että yläreunasta. Näin sekä lämpimällä tai kylmällä säällä kylmäsavustaminen onnistuu.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Kuinka hyvin sen ProQ purun saa palamaan?
Itse kokeilin muutaman kerran pikkupakkasilla Muurikan pöntössä sitä ja aina se sammui omia aikojaan vain muutaman sentin palamisen jälkeen. Pitääkö niitä puruja kuivattaa uunissa tms. ennen savustimen sytytystä?
Japanderos
Viestit: 84
Liittynyt: 14:55:30 19.11.2008
Paikkakunta: Lahti

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja Japanderos »

Aika vaikeaa on minun mielestä jos yrittää jotain tuikkua asentaa sinne alapuolella olevaan koloon. Mulla on semmoinen myrskysytytin jolla saa tohotettua tarpeeksi kovalla paineella tulta siihen purukasan reunaan. Sitten vaan puhallellaan ja kytätään että lähtee koko purukäytävän leveydeltä ja korkeudelta kytemään. Aikamoista kikkailua noinkin lähes joka kerta. Pallogrillillä itse savustelen.
Japanderos
Viestit: 84
Liittynyt: 14:55:30 19.11.2008
Paikkakunta: Lahti

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja Japanderos »

Japanderos kirjoitti:Aika vaikeaa on minun mielestä jos yrittää jotain tuikkua asentaa sinne alapuolella olevaan koloon. Mulla on semmoinen myrskysytytin jolla saa tohotettua tarpeeksi kovalla paineella tulta siihen purukasan reunaan. Sitten vaan puhallellaan ja kytätään että lähtee koko purukäytävän leveydeltä ja korkeudelta kytemään. Aikamoista kikkailua noinkin lähes joka kerta. Pallogrillillä itse savustelen.
Unohtui mainita siis että ei ole tarvinnut kuivata puruja koskaan. Sellaisessa irtokarkkirasiassa heiluttelen sitä generaattoria kun olen purulla täyttänyt, se menee varmaan vähän tiiviimmäksi siten ja paloaikaa on ollut semmoiset 14-16 tuntia yhdellä latauksella. Pallogrillin kuoreen porasin 4 kpl 5mm reikiä samalle korkeudelle jossa pidän generaattoria ja tietysti yläkannen ilmareiät (4kpl) auki, alussa kokonaan ja sitten kun näyttää että lähtee kytemään niin olen pienentänyt noin puoleen.
vetorauta
Uunikauppias
Viestit: 573
Liittynyt: 22:27:07 12.08.2011

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Samanlaisella tohottimella minäkin sitä sytyttelin. Parhaimmillaan se jaksoi palaa jotain parin cm verran, kun ensin tohottimella polttelin noin sentin matkalta sitä purua. Vissiin mulle sattui jokin kostea maanantaierä puruja, joten täytynee kuivatella loput ennen seuraavaa yritystä. Hyvä tietää, että se toimii muilla, niin ei tarvi heittää vesilintua sillä häkkyrällä.
MikeTonic
Viestit: 707
Liittynyt: 15:40:06 17.06.2006

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Itse en ole havainnut ongelmaa Claes Ohlssonin puruilla. Ensimmäinen erä syttyi laakista ja toisen erän osalta tarvitsi sytyttää kahteen kertaan (otin liian aikaisin tuikun pois alta).
Avatar
pkartio
Gizan P. Yramidi
Viestit: 596
Liittynyt: 17:10:14 01.02.2006
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Nythän on niin että tähän asti itse valmistamani kala ( ja liha) on pessyt lähes poikkeuksetta kaupasta ja ravintolasta hommatun, nyt juhannuksena sisko toi kylmäsavulohta kun minun valmistamani oli loppu ja aikaa/kalaa ei ollut saatavilla. Oli pirskatti parempaa kuin itse tekemäni, parasta tähän asti syömistäni, en tiedä mitä kyseinen pulju tekee mutta nyt oli hyvä, firma oli Rossin kala, eli onko kellään tietoa mitä nuo tekevät, suolaus oli juuri eikä melkein ja kala hajosi suuhun sellaisina säleinä, savu oli lempeä, ei voimakas/ kitkerä... Jumankeegula se oli hyvää, asiaan paneutuneet ymmärtänee. Kertokaa heti mitä pitää tehdä autsz
Strumffia strumffaava strumffi...
Avatar
uniden
Viestit: 23
Liittynyt: 21:30:07 20.06.2008
Paikkakunta: hml

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja uniden »

kylmäsavupuru. tammi ja pyökki.
onko noissa herkkäsuut maistanut eroa.
tammi: lihan,juuston lohen savustukseen.
pyökki: kalan juuston vihannesten savustamiseen.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Kylmäsavustus reissussa tuli mieleen, mutta taitaa basic savustuslaatikko olla turhan pieni hökötys kyseiseen touhuun? Vaikka vähän modaiskin.

Joka tapauksessa herkullinen aihe, pitänee paneutua!
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Jaa, se alkas taas olemaan sitä aikaa kun pitäs rueta kaloja kattelemaan joulupöytään. :D Mistähän tuota merilohta löytäs edullisesti taas.... :mitaviddua:
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
juhamj
Viestit: 1497
Liittynyt: 21:34:08 25.06.2008
Paikkakunta: Koikkari

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja juhamj »

pääevä kirjoitti:Jaa, se alkas taas olemaan sitä aikaa kun pitäs rueta kaloja kattelemaan joulupöytään. :D Mistähän tuota merilohta löytäs edullisesti taas.... :mitaviddua:
Siihen osaa vastata, mutta eka satsi syksylle tehty hirvipaistista ja hyvää on!
Arvaa vittu mitä? PATASYDÄN!
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja pääevä »

juhamj kirjoitti:
pääevä kirjoitti:Jaa, se alkas taas olemaan sitä aikaa kun pitäs rueta kaloja kattelemaan joulupöytään. :D Mistähän tuota merilohta löytäs edullisesti taas.... :mitaviddua:
Siihen osaa vastata, mutta eka satsi syksylle tehty hirvipaistista ja hyvää on!
Pitäs itekki kokeilla lihoja ja muita härpäkkeitä kans joskus.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
juhamj
Viestit: 1497
Liittynyt: 21:34:08 25.06.2008
Paikkakunta: Koikkari

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja juhamj »

Menekki on aika kovaa, pitää tehdä keväällä uuni valmiiksi. Saa isomman satsin kerralla. Huomenna ajattelin kirjoa kokeilla ekaa kertaa, kauanko olis aika savussa?
Arvaa vittu mitä? PATASYDÄN!
San_Ooj
Viestit: 142
Liittynyt: 21:16:54 01.07.2010
Paikkakunta: Ivalo

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

Ite tykänny pitää fileitä noin 8-10h.
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Kyllä kirjostakin hyvää tulee. Omaan makuun oikein rasvanen ja paksu merilohifile on kyllä kans hyvä. Ennen pidin pitkäänkin uunissa, mutta pikkuhiljaa on tuo savustusaika vaan pudonnut vähemmäksi ja mulla kans se 10 tuntia piisaa ihan hyvin.

Varmaan vähän siitäkin kiinni minkä verran sitä savua sinne kaappiin tulee, kun joillakin miiluaa se purukasa ja itellä taas pieni sylillinen halkoja... :D

No makuasioita.... :D Kaikki varmaan hyviä kuitenniin.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
San_Ooj
Viestit: 142
Liittynyt: 21:16:54 01.07.2010
Paikkakunta: Ivalo

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

Itse käyttäny kirjohella ensin sähkösavustinta, johon laitetaan niitä leppäkiekkoja aina noin 1-1,5h välein. Tällöin käytin noin 8kpl 1,5-2cm leppäkiekkoja. Tuolla tuli hyvää, mutta savuntuotto hieman vaihteli keikkojen välillä. Nyt kesällä ostin sen purulla toimivan savustimen, johon laitetaan leppäpurua ja sytytetään kynttilällä. Tällä menetelmällä menee noin 8h kun purut on kadonnu. Tällä savuntuotto on tasaista ja makukin mielestäni hyvää. Puru ollut itsetekemää melko karkeaa leppäpurua. Laiskan miehen savustinhan tuo on, kun ei tartte ku aamulla laittaa tulille ja illalla silputa kalat, tilli ja purjo ja valmista on ;)
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kylmäsavustaminen

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Täähän tietty niitä makuasioita. Tuossa tuli vuosikaudet tuollail keväällä ja/tai syksyllä kylmäsauhuteltua. Miulla on tuollain kiekkovekotin, ja wanha pien jääkaappi. Omaan makuun, niin fileet tönkkösuolaan ja sitten pitkä sauhutteluaika. Olihan tuossa aika kyttääminen. Sauhutteluaika oli luokkaa +20 h, ja piti vahtia, ettei vejä liian kylmäksi tai liian lämpimäksi. Kiekkoihin kun alkoi tehdä paksuutta ja keskelle vetoa varten pari reikää, niin homma helpottui huomattavasti. Kalapalasten kun sitten antoi olla pakastimessa jonkin aikaa, niin maku eikun tasoittui ja parani. Joskus oli vaarana, että Jallulla oli asiaa liikaakin sauhuttelun aikana ;-) Nyt kun menee huushollissa tuo takakuisti uusiin puihin, niin pitääkin modernisoida samalla nuo vermeet.

Ai niin. Sen verran vielä, että noita kiekkoja on ollut ainakin lepästä, kirsikkapuusta, omppupuusta, tammesta ... Paras ja eniten omaan makuun on ollu nuo tammiset kiekot. Niin käytettävyyven ku maunkin puoleen.

-jouni
diipa daapa
Vastaa Viestiin