Hyvät taakkaliinat

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Lumiapina
Viestit: 64
Liittynyt: 21:42:42 05.03.2012

Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Lumiapina »

hei,
mikä tekee mielestänne trailerin taakkaliinoista hyvät? Ja onko suosituksia (jarruton traileri, vene + moottori noin 400 kg). Kiitos vinkeistä
juhamj
Viestit: 1497
Liittynyt: 21:34:08 25.06.2008
Paikkakunta: Koikkari

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja juhamj »

Kun koko paketile jää painoa 400kg, kärry mukana- aika piäni kippo.

Mut, nopee toppi, eli seinä. Tonni vähintään, liinalle. Mut, varo ettei mee kärry kieroon ku kiristät
Arvaa vittu mitä? PATASYDÄN!
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Kyllä sitä näkee kaikennäköisiä virityksiä isoillakin paateilla joissa tonninen liina edessä ja takana, yleensä väärin laitettuna. Keulastahan vedon pitäisi olla taaksepäin alasviistoon 60 asteen kulmassa eikä pelkästään suoraan alaspäin.
Isot liinat on helpompi käsitellä kun räikät kestää ja sopii isompaankin käteen.
Itsellä käytössä 4000kg kuormasidontaliinat ja siltikin vene ei pysynyt trailerilla törmäyksessä kun vinssipukki murtui. Osassa trailereista kiinnityslenkit on sijoiteltu väärin eikä niitä ole riittävästi kuten omassani.
Eli kuten juhamj mainitsi tonninen liina, vähintään.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja drwho »

Samoilla linjoilla. Jos joku tietää toimivat itsekelaavat liinat jotka ei maksa miljuunia niin otan vinkkejä vastaan.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä sain töistä 5tn liinat, ne on aika sopivat :lol: Toki paatti ja traikku painaa 1500kg, joten paljon pienemmillä ei viittis leikkiäkään...
Tarjoustalo myy automaattiliinoja, en muista miten vahvoja. Verkkokaupassa ei ollu ku 600kg, mut kaupasta löytynee jämympiä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja jenisei »

drwho kirjoitti:Samoilla linjoilla. Jos joku tietää toimivat itsekelaavat liinat jotka ei maksa miljuunia niin otan vinkkejä vastaan.

Mulla on tuommoiset, tosi näppärät ovat.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/461126/Q ... aakkaliina
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

jenisei kirjoitti:Mulla on tuommoiset, tosi näppärät ovat.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/461126/Q ... aakkaliina
Toimiiko vielä kun suolaräntähiekkapaskaa lentää varsinkin loppukaudesta?
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Jaa-a, ei pysty sanomaan kun en ole kovin kuraiseksi saanut. Mut jos arvata pitää, niin ei noi kyllä huoltovapaita ole. Eli pitää varmaan putsata ja rasvata jos käyttö on runsasta ja haluaa pitkää käyttöikää. Mä olen niin laiska et ostan parin vuoden välein uudet. Yksi kausi noilla on menty ja vielä toimii.
Ogis
Viestit: 43
Liittynyt: 17:17:17 28.05.2007

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ogis »

Itse olen käyttänyt motonetin alla olevaa tuotetta tai pykälää pienempää
http://www.motonet.fi/fi/tuote/461098/T ... -50mm0590m

Ovat pienellä rasvauksella kestäneet 8 vuotta, joten ovat hintansa tienanneet.
paketti mitä perässä vedetään on noin 1000kg. Tulevana kesänä uusitaan kaikki
taakkaliinat, kun eivät ole hinnalla pilattuja, kierros 60 euroa.

Olen miettinyt myös miten mallia itse kelautuvat liinat toimivat kura/räntä kelillä.
Joten on menty vanhoilla.

No yksi asia on varmaa kaikki taakkaliinat vaativat pikkuisen rasvausta/hoitoa toimiakseen kunnolla.
pikepetteri
Viestit: 928
Liittynyt: 08:04:42 10.09.2013

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja pikepetteri »

Etsin aikoinaan noita itsestään kelautuvia ja totesin ne liian heppoisiksi. Huoltovapaita nuo eivät ole vaan vaativat rasvausta ja rasvaus paljon vaikeampaa kelan sisältä kuin noi perinteiset.
Olen aina pitänyt ohjeena sitä että nimellislujuus on oltava riittävästi mitoitettu paketin painoon nähden.
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

http://www.konekesko.com/Global/Veneily ... -final.pdf
Sivulta 11. (tai 36 riippuen mitä sivunumerointia käyttää) (edit: uudempi esite)

Tuotekoodi PK800017. Hinta 66,00 euroa setti, jossa 4 kappaletta 2500 kilon (muistaakseni) liinaa.
Erityisesti veneille: kiristin on
suoraliitoksella koukussa eikä vahingoita
veneen kylkeä. 4 kpl liinoja (2 x 1,7 m ja 2
x 3 m) ja 4 kpl kiristimiä koukulla.

Näissä on silmukka toisessa päässä ja tuo suoraliitos on se juttu. Silmukanhan saa mihin tahansa kiinni kun vetää sen liinan läpi siitä, esim. knaapiin. Koukkupää jää vaan traileriin.
Viimeksi muokannut Ossinmopo, 13:32:24 30.03.2015. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Nyt ei kannata kommentoida sitä että venepaketin paino on 400 kiloa ja ehdottamani ja käyttämäni kestää sen 2500 kiloa. Liinat on miellyttävän tuntuiset kädellekin, ei karkeita vaan pehmeän tuntuinen pinta. Ja mitoitushan pitää olla sitä luokkaa että yksikin hihna kestää painon.
Kerran ostin motoneistä jotkut oranssit liinat ja niitä laitoin 6 kappaletta ja kun pääsin perille niin kaksi oli enää ehjänä. Matkaa tuli taitettua 300 km. Sen jälkeen laitoin nuo.
Viimeksi muokannut Ossinmopo, 12:47:21 29.03.2015. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lumiapina
Viestit: 64
Liittynyt: 21:42:42 05.03.2012

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Lumiapina »

tuollaisia suoraliitoksella olevia olen vähän havitellut. Nyt jos vielä löytäisi tuollaiset, mutta veneen yli vedettävät, sillä knaapiin kiinnittäminen ei taida oikein toimia veneeni kanssa ... luulen.
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Jos yli kiinnität niin pysyykö? Missä se silloin on kiinni? Mikä vene, miksi ei onnistuisi knaapista?
Slx
Viestit: 447
Liittynyt: 14:22:37 18.12.2008
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Slx »

Mihin sitä liinan kelaavaa räikkää tarvitsee? Yleensähän kuljetetaan omaa venettä ja liina laitetaan joka kerta samaan kohtaan.
Itse lyhensin liinat sopiviksi jotta ei ole ylimääräistä päätä joka olisi ongelmana.
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Eikait niitä kukaan tarvitsekaan. Se kipparivenelehden toimittaja vaan niistä kirjoittaa jatkuvasti niistä niin "tulee tarve".
Eihän niitä liinoja tarvitse edes välttämättä lyhentää. Saahan se ylimääräiset hännät sidottua. Tuosta kehumastani konekeskon liinasta ei ole pitkiä jämiä lainkaan. Toki riippuu veneesstä ja trailerista paljonko jää, mutta itse sidon hännän siihen samaan liinaan ja kelpaa.
Lumiapina
Viestit: 64
Liittynyt: 21:42:42 05.03.2012

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Lumiapina »

vene on pieni amerikkalainen alumiinivene Crestliner Kodiak 14 SC (http://www.borgsmotor.se/portfolio_item/kodiak-14-sc/). Knaapin koko ja paikat mietityttivät vain, toimisivatko hyvin noiden taljojen kanssa. Mitä luulet Ossinmopo -- tai muut?
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Perusvenehän se näyttää olevan. Liinat on kaksi lyhyempää ja kaksi pidempää samassa paketissa.
Laitat vaan silmukkapään knaapin alta menemään ja sen jälkeen sama silmukka knaapin ympärille ja kiristys. Takaknaapista veto eteen ja etuknaapista veto taakse. Se on siinä.
Todennäköisesti lyhyemmät liinat taakse ja pidemmät eteen.
Viimeksi muokannut Ossinmopo, 13:34:03 30.03.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Asiasta kolmanteen, saako noita Crestlinereita Kekkoslovakiasta vai haitko Ruotsista?
Lumiapina
Viestit: 64
Liittynyt: 21:42:42 05.03.2012

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Lumiapina »

Haen veneen Ruotsista. Starweldin maahantuoja suunnitteli tuovansa myös näitä Suomeen, mutta ilmeisesti suunnitelma toistaiseksi jäissä joidenkin kontti/kuljetushankaluuksien vuoksi. Vaikuttaa kyllä onnistuvan hyvin Ruotsinkin kautta (asiallista palvelua englanniksi). Linkit Suomeen ja Ruotsiin tässä:
http://www.starweld.fi/
http://www.borgsmotor.se/ (kannattaa vilkaista erbjundanden-sivulta erilaisia pakettitarjouksia Cresstlinerista ja/tai Starweldistä).

Kiitos muuten kaikille kommenteista . Ehkäkokeilen tuota Ossinmopon mallia.
jenisei
Viestit: 396
Liittynyt: 18:02:35 24.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Kiitän
Avatar
Ossinmopo
Viestit: 1748
Liittynyt: 16:00:24 29.12.2011

Re: Hyvät taakkaliinat

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Kiitos vaan. Kokeile pois.
Ne on hyvät liinat jos pitää kuljettaa vaikkapa mopoa tai moottoripyörää tms. Sama lenkkisysteemi toimii siinäkin loistavasti. Pintapehmeä kangas ottaa kiinni metalliin (liinan silmukka kiertää jonkun kohdan josta kiinni ja liina läpi silmukasta) ei tarvitse metallikoukkujen kanssa viritellä.

Halkokuormiin käytän jotain muita mutta nämä on aivan ehdottomat olleet minulle.
Vastaa Viestiin