Perämoottori soutuveneeseen
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Perämoottori soutuveneeseen
Eli tarkoitus hankkia suotuveneeseen (terhi 385) perämoottori pääasiassa siirtymä ajoon kalapaikalta toiselle kyydissä 2-3 henkilöä. budjetti N.500-650€.
mietinnässä ollut 3-5hp koneet 1980 luvun kaksitahdeista 2000 luvun nelareihin mutta vähän olis tarve karsia eli minkä merkkisistä löytyy yleisesti varmatoimisia ja kestäviä käytettyinä toki näihin vaikuttta se miten on huollettu, ja sitten kaksi vai nelitahti vähän ehkä olisin nelarin kannalla mutta valinnavaraa tuohon hintaan ei nelareissa hirveästi ole.
ja sitten vielä onko perämoottoreissa hyvä jos se on vähän ajettu
AMPA
mietinnässä ollut 3-5hp koneet 1980 luvun kaksitahdeista 2000 luvun nelareihin mutta vähän olis tarve karsia eli minkä merkkisistä löytyy yleisesti varmatoimisia ja kestäviä käytettyinä toki näihin vaikuttta se miten on huollettu, ja sitten kaksi vai nelitahti vähän ehkä olisin nelarin kannalla mutta valinnavaraa tuohon hintaan ei nelareissa hirveästi ole.
ja sitten vielä onko perämoottoreissa hyvä jos se on vähän ajettu
AMPA
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Varmaankin saat tuhannen suositusta että "osta honda". No, sanoisin että älä osta.
5 HP honda on ikävä täristin.
Ylipäätään 1-pyttyset tärisee. 2 pyttyset ei tärise. Jonkin verran ajanu 90-lukulaisella 5 hv jammahalla joka on 2 pyttyinen. Bensaa se ei vie yhtään sen enempää kuin nyky 4-tahditkaan. Huolettomampi nakella autonperään/varastoon kuin 4-tahdit.
Jammahaan voi luottaa. Ne on vissiin tehty toimiviksi.
5 HP honda on ikävä täristin.
Ylipäätään 1-pyttyset tärisee. 2 pyttyset ei tärise. Jonkin verran ajanu 90-lukulaisella 5 hv jammahalla joka on 2 pyttyinen. Bensaa se ei vie yhtään sen enempää kuin nyky 4-tahditkaan. Huolettomampi nakella autonperään/varastoon kuin 4-tahdit.
Jammahaan voi luottaa. Ne on vissiin tehty toimiviksi.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Anarin kanssa samaa mieltä siitä, että kovin janoisia, kuten myös meluisia ovat nuo pienet 1-pyttyiset nelarit.
Vanhat 4-6 hv 2-tahti 2-pyttyiset koneet meni vähällä bensalla korvalle miellyttävästi "suristen".
Vanhat 4-6 hv 2-tahti 2-pyttyiset koneet meni vähällä bensalla korvalle miellyttävästi "suristen".
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Kahdesta 4t yksipyttyisestä mulla on kokemusta, molemmat pikku purjeveneen apumoottorina.
Yamahan 2,5 oli niistä hienoin ja kivoin. Tuhannen kilon pursi kulki sillä yhdellä tankilla (0,9l) tunnin täyttä höyryä ja matka eteni 10km. Ei jäänyt täristin mieleen tästä miellyttävän kevyestä laitteesta.
Kun Yamaha varastettiin, tuli tilalle Mercury 4 Sailpower. Se oli suorastaan susi. Oikuttelevuus käynnistyksessä joka ei edes parantunut valtuutetussa huollossa. Kaasutin tulvi ajoittain ja hyvin ikävä oli myöskin rakenne, jossa kaasuttimesta puuttui kokonaan tyhjäkäynninsäätö ja vaijerien kuorista tehtävä säätö oli mitä hankalin veneessä. Samanlaisia Sailpowereita kohtasimme matkoilla pulassa useasti.
Vauhtieroa koneilla oli vain vasta-aallokossa hiukan, enkä tällä kokemuksella varsinkaan soutuveneeseen edes miettisi 2.5:ttä isompaa. Pakkikin oli mitä mainioin: kone kääntyi takaperin täysin vaivattomasti.
Taisi se Yamahan tankki olla käytännössä litran vetoinen. Vaivattomin se on tankata litran pullosta suoraan ajossa: Käyntiäänestä kuuli että nyt alkaa loppua ja aikaa oli silloin noin minuutti vielä. Mutta kyllä viiden litran kanisterista tuli näin tankattua. Purkkarissa vaan piti kurottaa niin kauas, että litran pullo oli(si ollut) helpoin ja turvallisin.
Yamahan 2,5 oli niistä hienoin ja kivoin. Tuhannen kilon pursi kulki sillä yhdellä tankilla (0,9l) tunnin täyttä höyryä ja matka eteni 10km. Ei jäänyt täristin mieleen tästä miellyttävän kevyestä laitteesta.
Kun Yamaha varastettiin, tuli tilalle Mercury 4 Sailpower. Se oli suorastaan susi. Oikuttelevuus käynnistyksessä joka ei edes parantunut valtuutetussa huollossa. Kaasutin tulvi ajoittain ja hyvin ikävä oli myöskin rakenne, jossa kaasuttimesta puuttui kokonaan tyhjäkäynninsäätö ja vaijerien kuorista tehtävä säätö oli mitä hankalin veneessä. Samanlaisia Sailpowereita kohtasimme matkoilla pulassa useasti.
Vauhtieroa koneilla oli vain vasta-aallokossa hiukan, enkä tällä kokemuksella varsinkaan soutuveneeseen edes miettisi 2.5:ttä isompaa. Pakkikin oli mitä mainioin: kone kääntyi takaperin täysin vaivattomasti.
Taisi se Yamahan tankki olla käytännössä litran vetoinen. Vaivattomin se on tankata litran pullosta suoraan ajossa: Käyntiäänestä kuuli että nyt alkaa loppua ja aikaa oli silloin noin minuutti vielä. Mutta kyllä viiden litran kanisterista tuli näin tankattua. Purkkarissa vaan piti kurottaa niin kauas, että litran pullo oli(si ollut) helpoin ja turvallisin.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Kai tuo kuitenkin nousee vähän kun tehoa nostaa. Noin 4 solmua on runkonopeus. Aaltoa nostaa enemmän sitten ja näin meno ei enää ole kaikkein taloudellisinta ja soljuvinta.
Tekniset tiedot: 2 hv / 4 solmua, 4 hv / 6 solmua
http://www.terhi.fi/mallisto/soutuveneet/385
Tekniset tiedot: 2 hv / 4 solmua, 4 hv / 6 solmua
http://www.terhi.fi/mallisto/soutuveneet/385
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Yamaha 4hv. 2-tahti on ihan näpsäkkä kone. Tuon Terhin liikkuvuus ei parane isommasta koneesta. Tuttu kokeili 10 heppasta ja lähellä oli ettei uponnut, kun perä meni niin syvälle hanikasta vääntäessä.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Ahaa no ei siihen kovin isoa ole harkittukaan. Minkä laista vauhtia tuo vene mahtaa kulkea tuollaisella 4-5 koneella ja saako tuota muuten liukuun oli kone mikä tahansa?
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Ei nouse liukuun, ei. Sitä tuttuni juurikin koitti ja meinas sen upottaa . Siinä tarvis olla muutenki keulassa toinen, tai sitten painoa keulassa, jotta liikkuu paremmin, nostaa muuten vaan lisää keulaa kun kahvasta vääntää. Enempikin soutuvene tuo on.AMPA kirjoitti:Ahaa no ei siihen kovin isoa ole harkittukaan. Minkä laista vauhtia tuo vene mahtaa kulkea tuollaisella 4-5 koneella ja saako tuota muuten liukuun oli kone mikä tahansa?
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Kyllä tuollaisella teininä mentiin viis heppasella lujaakin kun kuski istui keulassa ja muoviputkesta tehdyllä "kaukosäätölaitteella" hoideltiin kaasu ja ohjaus. Ei nyt ihan liukua mutta jonkulaisessa plaanissa kuitenkin. Toisen pikkuihmisen paino olikin sitten liikaa.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Mulla on n 4,5metrinen tasaperäinen soutuvene,ja koneena 2,5hp suzuki 4-t
ja uusi kone olis kiikarissa,6-10 hp,mikä olis paras teho tuolla veneelle,veneen merkkiä eikä mallia lue veneessä ni siitä en osaa kertoa,
lähtiskö 6 heppasella liukuun jos yksinään 90kg ukko ajais keskipenkiltä
ja uusi kone olis kiikarissa,6-10 hp,mikä olis paras teho tuolla veneelle,veneen merkkiä eikä mallia lue veneessä ni siitä en osaa kertoa,
lähtiskö 6 heppasella liukuun jos yksinään 90kg ukko ajais keskipenkiltä
- Jäpäkyörä
- Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
- Viestit: 7406
- Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Luultavasti jo 5-6 hv riittää.
10 voi olla liian iso. Hukuttaa kuskin.
10 voi olla liian iso. Hukuttaa kuskin.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Re: Perämoottori soutuveneeseen
ostin 8 heppasen 4-t hondan,on just sopiva,harmi vaan että muutama pikku vika löyty,huiput 23km/h yksin ajaessaJäpäkyörä kirjoitti:Luultavasti jo 5-6 hv riittää.
10 voi olla liian iso. Hukuttaa kuskin.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Tommosen paattiin ei kannata hommata ku se 2.5hvmoottori. Niillä lisä hepoilla ei tee mitään koska niitä ei voi järkevästi käytttää. Nokka pystyssä ja perä puolimetriä pinnan alla mennään jos "lujaa" yritetään. Voihan sitä joku rehata paljon painavemman 4hv koneenkin kanssa, mutta mielummin sitä 2.5 nostelee kun kuitenkin sama lopputulos nopeuksissa.
Viimeksi muokannut jänis, 19:55:30 25.06.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Perämoottori soutuveneeseen
ai ei tee mitään...? huiput nous yli 10km/h yksinään,ja kolmistaan saman verran,ja ei sitä mihinkään tarvi nostella kun 12mm ketjulla kiinnijänis kirjoitti:Tommosenpaattiineikannata hommata kuse 2.5hvmoottori. Niillälisähepoillaei temitäänkoskaniitäeivoijärkevästikäytttää. Nokkapystyssäjaperä puolimetriäpinnan allamennään jos "lujaa" yritetään. Voihansitä toku rehata paljonpainavemman 4hv koneenkin kanssamuttamielumminsitä 2.5 nostelee kun kuitenkin sama lopputulos nopeuksissa.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Mistä kukin tykkää, mitä arvostaa. Mulla on soutuveneessä "Suomen suosituin" pikkunelari Honda BF 2.3, joka on kokonaisuutena mulle erittäin hyvä kone. Painaa tankattuna 14 kg, perustoiminnot ovat selkeät ja ilmajäähdytteisessä koneessa ei ole vesipumppua hajoamassa. Erittäin luotettava moottori. Joku saattaa pitää Hondaa melutoosana juuri tuon ilmajäähdytyksen vuoksi, mutta itse en muutamien kilometrien siirtymäajeluissa ole kuuroutunut tai edes osannut häiriintyä. Yksin ajellessa laitan veneen keulaa hiekkakanisterin, jolloin keuliminen loppuu ja kapeaperäinen lasikuituvene kulkee yhdellä hengellä, kalastuskamoineen parhaimmillaan ~13 km/h.
--pikeye
--pikeye
Viimeksi muokannut pikeye, 20:39:16 02.07.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Mulla aikoinani Terhi 375 ja siinä Evikka 7,5 pollee ja hydrofoilit värkätty alumiinilevystä.
Kulki kovaa yksin tai kaksin...
- eero -
Kulki kovaa yksin tai kaksin...
- eero -
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Vaihdoin kaisla 525 erään juuri moottorin.
Entinen oli 4 hv 4-tahti Mercury, hyvin pelasi moottori kolme kesää.
Kyllästyin tuohon aiemminkin mainittuun tärinään jota nuo 1-pyttyiset tekee.
Nyt uusi moottori on 2- pyttyinen Yamaha 8 hv 4-tahtinen ja mukavuus muuttui aivan uudelle tasolle juurikin noissa siirtymä ajoissa.
( loppu korvia raastava resonointi ja tärinä )
tuohon sinun budjettiin voisi löytyä Yamahan 6 hv 2- tahti kone 90- luvulta,
Sehän kaiketi on 2-pyttyinen ja noitaYamahan 2-t moottoreitahan
Pidetään erittäin toimivina kamppeina.
Itsellä toi Mercury oli ennen kaislaa juuri 385 terhissä ja mielestäni Terhiin voi
Kyllä huoletta laittaa 6-heppasen, tosin yksin ajellessa joutuu kääntämään kahvaa
Pienemmälle tai painottamaan veneen keulaa.
Entinen oli 4 hv 4-tahti Mercury, hyvin pelasi moottori kolme kesää.
Kyllästyin tuohon aiemminkin mainittuun tärinään jota nuo 1-pyttyiset tekee.
Nyt uusi moottori on 2- pyttyinen Yamaha 8 hv 4-tahtinen ja mukavuus muuttui aivan uudelle tasolle juurikin noissa siirtymä ajoissa.
( loppu korvia raastava resonointi ja tärinä )
tuohon sinun budjettiin voisi löytyä Yamahan 6 hv 2- tahti kone 90- luvulta,
Sehän kaiketi on 2-pyttyinen ja noitaYamahan 2-t moottoreitahan
Pidetään erittäin toimivina kamppeina.
Itsellä toi Mercury oli ennen kaislaa juuri 385 terhissä ja mielestäni Terhiin voi
Kyllä huoletta laittaa 6-heppasen, tosin yksin ajellessa joutuu kääntämään kahvaa
Pienemmälle tai painottamaan veneen keulaa.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
ernski83 kirjoitti:Mulla on n 4,5metrinen tasaperäinen soutuvene,ja koneena 2,5hp suzuki 4-t
ja uusi kone olis kiikarissa,6-10 hp,mikä olis paras teho tuolla veneelle,veneen merkkiä eikä mallia lue veneessä ni siitä en osaa kertoa,
lähtiskö 6 heppasella liukuun jos yksinään 90kg ukko ajais keskipenkiltä
ostin 8heppasen hondan ,nelitahti -99, öljyvalo paloi ja öljynvaihto ei auttanut asiaa,mitäs seuraavaksi kattois,ja vesi kyllä kiertää
käynnistyvyys kylmänä nihkeää,ja sammuu joskus kun lyö vaihteen päälle,lämpimänä ei mitään ongelmaa ni liittyykö tää tohon öljyvalon palamiseen,putsata toi kaasari pitää tietty
Re: Perämoottori soutuveneeseen
8 heppsesta en tiiä mutta ainakin mun nelikymppisessä öljyvalon pitää palaa ohjekirjankin mukaan,jos se sammuu niin silloin on jotain vialla.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
JoreK kirjoitti:8 heppsesta en tiiä mutta ainakin mun nelikymppisessä öljyvalon pitää palaa ohjekirjankin mukaan,jos se sammuu niin silloin on jotain vialla.
näinhän se onkin,tarkistin manuaalista minkä netistä löyty, kiitos tiedosta,eipä siinä sitte enää muuta ku kaasarin putsaus.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Yamahan Malta, 4 ja 5 heppaset on hyviä pelejä sekä Omc:n pikkukoneet jotka ei täristä koska on kakspyttysiä, bensa maistuu kyllä 4hv Evarille mutta ei se pikkukoneissa niin paha ongelma ole.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Omat kokemukseni soutuveneen perämoottoreista on parista veneestä ja yhdestä moottorista. Perinteinen suippoperäinen soutuvene ei kestä kuin pienimmän mahdollisen koneen, eli näitä noin 2 heppasia moottoreita. Keula nousee liian helposti. Soutuveneellä ei tarvitse edes mennä kovaa vauhtia. Eri asia sitten jos otetaan vähän isompi vene jossa on tasaperä. Valmistajan suositusten mukaisesti tietenkin, ei voi yleistäen sanoa että laita 5 tai 8 hv moottori. Sehän riippuu veneestä.
Oma 1997 ostettu 2 hv vesijäähdytteinen Honda on täristäjä, joo, mutta sillä vaan ajetaan. Ei ole mitään huoltojakaan tehty öljynvaihtoja (joka vuosi) ja tulpan vaihtoa ( 1 kerran) koko aikana. Tarkastan vaan että vesi kiertää.
Käy ja kukkuu. Onko se silloin hyvä moottori. Mielestäni on. Vastaavia on Suzukilla ja Yamahalla. Ja itse ostaisin jos uutta lähtisin hakemaan sen joka näyttää parhaimmalta, hinta on ok ja jonka huolto on lähellä, siis kaiken varalta.
Oli minulla joskus 2 pyttyinen Johnsonkin mutta se oli niin vähän aikaa ettei sitä tahdo edes muistaa.
Oma 1997 ostettu 2 hv vesijäähdytteinen Honda on täristäjä, joo, mutta sillä vaan ajetaan. Ei ole mitään huoltojakaan tehty öljynvaihtoja (joka vuosi) ja tulpan vaihtoa ( 1 kerran) koko aikana. Tarkastan vaan että vesi kiertää.
Käy ja kukkuu. Onko se silloin hyvä moottori. Mielestäni on. Vastaavia on Suzukilla ja Yamahalla. Ja itse ostaisin jos uutta lähtisin hakemaan sen joka näyttää parhaimmalta, hinta on ok ja jonka huolto on lähellä, siis kaiken varalta.
Oli minulla joskus 2 pyttyinen Johnsonkin mutta se oli niin vähän aikaa ettei sitä tahdo edes muistaa.
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Jeps,
Soudarissa oli pikkuinen Mörkö, se oli hyvä peli...niin kauan ennen kuin ruuvasin sen perälautaan kiinni. Vaikka ei ollu ku 2,5 heppanen, niin ei kestäny ajaa täydellä kaasulla peräpenkillä istuen. Meni sen aikainen paketti keula pystyssä, ja vedet mätti sisään perästä. Se pata ei kyllä hyvää päivää nähny. Olin jo upottamassa sitä Lutakon pohjaan, kun tuttu moottorikauppias lupasi pienen hyvityksen siitä vaihtokaupassa. Sitten vaihtui moottori, tosin kyllä soudarikin. Taitaa ollakin sen wanhan soudarin takaosasta kuva jossain tällä saitilla. Meinas prkl revetä koko takapää Siis veneen, melkein kyllä ukonkin !
-jouni
Soudarissa oli pikkuinen Mörkö, se oli hyvä peli...niin kauan ennen kuin ruuvasin sen perälautaan kiinni. Vaikka ei ollu ku 2,5 heppanen, niin ei kestäny ajaa täydellä kaasulla peräpenkillä istuen. Meni sen aikainen paketti keula pystyssä, ja vedet mätti sisään perästä. Se pata ei kyllä hyvää päivää nähny. Olin jo upottamassa sitä Lutakon pohjaan, kun tuttu moottorikauppias lupasi pienen hyvityksen siitä vaihtokaupassa. Sitten vaihtui moottori, tosin kyllä soudarikin. Taitaa ollakin sen wanhan soudarin takaosasta kuva jossain tällä saitilla. Meinas prkl revetä koko takapää Siis veneen, melkein kyllä ukonkin !
-jouni
diipa daapa
Re: Perämoottori soutuveneeseen
Just ostin toisen 4hv Evikan. Vanhassa oli jotain vikaa laakereissa ku oli upoksissa 3 viikkoa Alle 20 tankillista ajettu, uudenverosessa kunnossa ja kaikki toimii! 1,4l kiintotankilla ajaa tunnin, pari ja uistelua ehkä sen 4 tuntia. Ostakaa Evari tai Jonssoni jos haluatte uistella! Ostakaa nelitahti jos haluatte raapia takapuolta koko matkan!!