Amadööri hankkimaan meloottia- RTM Abaco 420 hommattu

Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Amadööri hankkimaan meloottia- RTM Abaco 420 hommattu

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Aiheesta on säikeitä, mutta vanhoja, ja tarpeet on jokaisella erilaiset...
Ajattelin siis vaihtaa kellurenkailun kajakointiin, ja nyt pitäs ekaa pulkkaa katsella.
Lueskellut olen aika paljonkin tässä lähiaikoina, ja tuntuu että mun rajallinen kassa suosisi tällä hetkellä feelfreen moken 12,5 tai abaco 420 (jossa paino ja pituus arveluttaa). Alkuun käyttö on merellä hauen perhostelua ja shadeilla ronkintaa, veikkaan että se tulee siitä laajenemaan aika rajusti... Varmasti ainakin mertsarin heittoa tulen kokeilemaan.
Siirtymien takia tuon hankin, mutta ei ole tarkoitus vetää kymmeniä kilsoja päivässä. Renkailussa mätti eniten just toi siirtymien mahdottomuus, välillä rantaankin oli liikaa matkaa (500m kovaan vastatuuleen ei ole kivaa...)
Kalustoksi löytyy jo "keikkakaiku", kuivapuku, auto kattokiskoilla ja autotalli säilytykseen. Sekä tietty renkailusta kaikki kalastussilsa.

Jeesiä ja/tai ajatuksia ehdokkaista?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja MMan »

Olet asiaa harkinnut niin sen kun laitat ja sitten muutat jos tarvii, olisin vielä ehdottanut riden 135.sta haukipeliksi tai jacksonin cuda 12/14 yleispeliksi mutta olet ne varmaan jo miettinyt.. Saattaisit arvostaa renkaan jälkeen kuivaa penkkiä :D T. M
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Tuskin tyhjää arpaa vedät vaikka valitset minkä tahansa noista yllä mainituista.
Ensimmäisen kajakin valinta on aina vähän arpapeliä vaikka kävisi koemelomassakin sillä kestää aikansa, että taidot karttuvat ja vaikka olisi jo vähän kokemustakin, niin jokainen laite vaatii vähän aikaa että se alkaa tuntua omalta.
Palstan juttuja kun lukee, niin suurin osa tuntuu olevan tyytyväinen omiin valintoihinsa ja ja muullahan ei oikeastaan olekaan väliä. Ja kuten MMan sanoi, niin ainahan sitä voi vaihtaa jos kalastusmieltymykset muuttuvat tai tekee vaan mieli vaihtelua.
Sun listaasi kun luin, niin siinä ehkä eniten miettisin itse tota perhokalastuksen vs. pitkien siirtymien suhdetta. leveällä proomulla on kiva seistä, mutta ei välttämättä kiva vetää pidempää matkaa. Toisaalta kapeemmassa sitten ei ehkä taas tee mieli seistä ollenkaan.
Merellä ja tuulisissakin oloissa kun meinaat kalastella, niin valitsisin peräsimellisen laitteen, sillä useimmilla kajakeilla on taipumus nostaa keulaa tuuleen ja se voi varsinkin alkuun olla aika tuskastuttava piirre. Peräsimellä tämä on helppo kompensoida ja kyllä se lisää muutenkin usein vähän rohjojen kalastuskajakkien käsiteltävyyttä.

Tosta omasta Abaco 4.2:sta osaan jo tietty kertoa asioita joista erityisesti tykkään ja mistä en tykkää.

Miinuspuoli on yllättävän lyhyt, sillä harmittavin asia on toi tuuleen hakeminen jos peräsintä ei ole. Tosin senkin merkitys on kokemuksen karttuessa hälvennyt niin, etten yleensä jaksa peräsintä edes asentaa. Jos tiedossa on tuulinen päivä ja pidempiä siirtymiä, niin silloin kyllä laitan.
Asioita joista erityisesti tykkään ovat esimerkiksi taakse saatavat apupyörät. Käytän niitä käytännössä joka kerta, sillä niiden avulla kaikkine kamoineen siirtymä autolta rantaan käy juohevasti (yleensä alle 100m). En ole mitään kärryä edes hommannut kun ei ole tarvinnut.
Kaikuanturin syvennys on myös tosi hyvä, sillä esimerkiksi Garminin perusanturi sopii sinne kuin nenä päähän. Ei tartte mitään ulkonevia asennuskeppejä tai anturin liimailua kajakin sisään. Ongelmia tulisi jos tarttisi pitkä down view anturi saada mahtumaan. En tiedä onko tilaa suurennettu uudemmassa 4.2-versiossa, ainakin lyhyemmässä 3.6:ssa tuntuu olevan enempi tilaa.
Keskikonsolin kansi on hyvä asennuspaikka luotaimelle ja navigaattorille. Irrotan aina koko kannen laitteineen joten mitään turhaa ei ole auton katolle nostettavaksi. Riisuttuna kajakin käsittely on
aika näppärää ja se istuu hyvin kattotelineille ylösalaisin.
Alussa tuli mentyä aika hulluihinkin keleihin kun vehje oli uusi ja pakko oli päästä. Ei kumminkaan ole mitään läheltä piti-tilanteita edes ollut. Nykyisin kyllä katselen jo sääennusteitakin, sillä ei vertikaalijigaaminen hirveissä vaahtopäissä tai pitkä kotimatka kovaan vastatuuleen välttämättä sytytä saati ole järkevää.
Seisten kalastusta en ole tosta koskaan kokeillut kun ei kuulu repertuaariin, mutta tosta puuttuu kyllä sellainen tasainen seisoma-alue ja luulen myös, että on pikkasen kapea jotta se olisi luontevaa.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Hauskaa, että kaikkien mielestä toi perhokalastus vaatii seisomatilaa. Ei välttämättä vaadi, en mä renkaassakaan ole seissyt. Heitot on toki lyhyempiä, mutta en usko kajakin karkottavan kaloja, kuten en renkaankaan. Haukiperho ei tahdo kivasti lentääkään pidemmälle, kun on yleensä painoa ja pinta-alaa liiankin kanssa.
Nopeat liikket on näyttäviä, joten tilasin Abaco 420:n. Nyt pitäs toi rengasjuttu löytää jostain (mistä jorkki ostit omasi?) ja penkki.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Samtheman kirjoitti:Hauskaa, että kaikkien mielestä toi perhokalastus vaatii seisomatilaa. Ei välttämättä vaadi, en mä renkaassakaan ole seissyt. Heitot on toki lyhyempiä, mutta en usko kajakin karkottavan kaloja, kuten en renkaankaan. Haukiperho ei tahdo kivasti lentääkään pidemmälle, kun on yleensä painoa ja pinta-alaa liiankin kanssa.
Nopeat liikket on näyttäviä, joten tilasin Abaco 420:n. Nyt pitäs toi rengasjuttu löytää jostain (mistä jorkki ostit omasi?) ja penkki.
Kaikki noi löytyvät Welhonpesästä. Kysyt vaan Arilta, niin kaikki selviää. Tohon uudempaan Abacoon saa korotettavan istuimenkin, jollainen mm. catch_a_fishillä on, mutta en ole siinä istuskellut. Minimissään ottaisin 40mm paksun hi-comfort istuimen, se on mulla toiminut. Istuimen korkeus vaikuttaa melan valintaankin jonkin verran. Itse olen tällainen karvan yli 170 hukkapätkä ja mulla 235 pitkä, melko isolapainen, hiilarimela toiminut oikein hyvin.
Viimeksi muokannut jorkkiporkki, 11:09:36 28.07.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Missäs hinnassa toi siirtorengas on? Ettei käy tiskillä kylmät, kuten joskus on käyny...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Oisko ollut jotain 30-40€. Maastokelpoisuutta saa lisää tyhjennysreikiin kiinnitettävillä pyörillä (isommat ja leveämpi raideväli). Hintaa tulee joku kymppi lisää.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Vaihe yksi takana, teline hommattu :D
Huomenna hakemaan pulkkaa...
Liitteet
DSC_0066.JPG
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Hienoa...... =D> =D> =D> =D>

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Mulla cuda 12 pihalla...korotetulla penkillä...Koskas tuut hakee testiin....

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Kunhan pääsee tota omaa koeajamaan...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Sellanen pikkuhuomio tosta pehmikkeestä noiden telineen putkien päällä..

Sun kannattaisi pätkäistä ne silleen, että kiristyshihnojen kohdalla matskua ei ole. Näin siksi, että hihnat pääsevät liukumaan liukkaasti putkien alla ja kiristyvät kunnolla molemmin puolin.

Jonkinlaista nostotukea myös suosittelen, säästää selkää ja kolhuja kummasti.
Mä oon ollu tyytyväinen tohon mun kaupalliseen Ecklan nostotukeen, joka on Abacolle riittävän tukeva.
Ite asensin sen taaempaan tellinkiin, niin mahtuu ronkkikin aukeamaan.
X-Trailissa kajakin keula ei silloin vielä peitä näkymää tuulilasista näkyvyyttä häiritsevästi.

http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 75#p981456
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 5#p1137925
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Täytyy ottaa mattoveitsi mukaan :) Mun auto on matalahko, en usko että hirveitä ongelmia saan aikaan, paitsi tietenkin meni ma-iltana lätkätreeneissä olka vähän huonoksi. Nostotueksi olen ajatellu mattoa, työntäis vaan tylysti perän kautta ylös, jos ei käsin nouse. Mulla ei ole antenniakaan autossa edessä, sellainen matala hainevä vaan.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Vaihe 2, done
Liitteet
DSC_0067.JPG
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

olen daivaassa

Se on kokoontumisajojen paikka. Mäkin otan valkoisen VAG-farkun ja samanvärisen melootin.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Sulla onkin tollanen räikkähihna, joka menee vaan kerran yli. Eihän sen tartte mistään muualta kuin kajakin päältä luistaakaan.

Melootti pysyy yllättävän hyvin myös hyvälaatuisilla käsin kiristettävillä hihnoilla kun hihna kiertää ees taas kajakin yli ja kattotelineen putken ali.
Mä löysään nekin aina kun auto seisoo vähänkään pitempään pihassa. Aurinko saa ton ämpärimuovin aika notkeeksi. Samalla tulee ennen ajoonlähtöä aina tarkistettua, että on kiinnitykset kunnossa.

Se on tosiaan kohta RTM kokoontumisajojen paikka, catch_a_fishin kanssa ollaan jo pari kertaa harjoiteltukin.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

jorkkiporkki kirjoitti:
Se on tosiaan kohta RTM kokoontumisajojen paikka, catch_a_fishin kanssa ollaan jo pari kertaa harjoiteltukin.
Meillä oli JohnnyGoGon kanssa salatreffit viime viikolla - ei kerrottu edes sulle.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

catch_a_fish kirjoitti: Meillä oli JohnnyGoGon kanssa salatreffit viime viikolla - ei kerrottu edes sulle.
:juu: Oikein hyvä!
Ei aina tartte ajella niin pitkälle. Täällä on sitä paitsi nyt ollut pääasiassa huvimelontaa kun vaimo on innostunut tolla Discolla mua kirittämään. Ei oo saanu edes vapaa ottaa mukaan, luotaimesta vaan katella komeita vonkaleita Touh . Syksyä kohti varmaan kalastus taas kiihtyy eli lähtövalmiudessa täälläkin ollaan.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Tuli vähän pyöriteltyä ja istuskeltua lullassa. Keikkakaiun loota on sattumalta täydellinen tohon eteen, anturille tuli nyt koevedos nro yksi. Haluan tuon pitää keikkakaikuna kuitenkin. Tai "keikkakaiku" :D Mulla on toi 551dv veneessä, sattumalta jäi ylimääräinen teline, akku ja pieni anturi ylijäämäksi, tein niistä ton. Anturi ei ole dv, joten sitä ei pääse kokeilemaan... Anturitelineen vartta varmaan pitää lyhentää, luulen. Ankkurihomma meni valmispaketilla helposti, mitä nyt popniittipihtien kärki ei mahtunut köysilukon väliin...
Liitteet
DSC_0068 2.JPG
DSC_0070 2.JPG
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Hyvää settiä. Jos sulla on ylimääräinen anturi, mikset vaan asenna sitä kiinteästi kajakkiin, vedenpoistoreiän kautta anturikoloon? Et tarvitsisi mitään anturivartta erillisenä ollenkaan.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Eiku toinen, eli oikea dv-anturi on veneessä. Tää toinen on tässä mun keikkapaketissa, siksi haluan että koko kombon saa irti.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Olikohan kellään muuten noita kiskomuttereita, vai käynkö wurthilla?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Siellä ei oo turhia aikailtu, hyvä!

Kyllä mäkin komppaan tota anturin asentamista sinne syvennykseen. Perusanturihan ei niin maltaita maksa ja varsinkin vertikaalijigaillessa tollanen anturitolppa käy hermoille kun siima ei pääse juoheesti liukumaan kylkeä pitkin.

Jätit näemmä peräsimen vielä kauppaan, voi olla, että ekojen kunnon tuulien jälkeen käyt sen vaivihkaa hakemassa..
Ilman peräsinnaruja noi pedaalit näkyvät sun kuvissasi kääntyvän ylösalaisin. En tiedä onko sillä toimintaan mitään vaikutusta, mutta peräsimen kanssa ne ovat tolleen kun tossa mun kuvassani:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... 49#p981342

Noista muttereista on ollu juttua täällä:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... ta#p950986
En tiedä kuinka käyvät Abacon kiskoon kun ite oon vaan alumiinista leikannu ja tehny kierteet.


Nää viestit kannattais kyllä siirtää tonne Abaco-ketjuun niin jälkipolvetkin paremmin löytäisivät kun omaansa alkavat tuunata?
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mulla oli foorumilta aikanaan Commariin hankittuja kiskomuttereita. Ne oli vähän turhan väljiä jo Commarin kiskoon, Abacoon vielä väljemmät, joten tein itse mieluisammat. Ostin Bauhausista metrin alumiinilistan josta olen sitten askarrellut kaikenlaista kiskomuttereista alkaen. Kierteet Bilteman M6 kierretapilla.

Reunalta törröttävästä anturitelineestä muuten sen verran, että vaikuttaa vedessä ollessaan melomiseen. Eikä mitenkään positiivisesti. Lisäksi haukipaikoilla tuossa telineen varressa on heti kuutio rakkolevää. Eli jos pitäydyt tuossa anturitelineessä, asenna se niin että jaksat "aina" siirtymälle kipata sen vedestä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Amadööri hankkimaan meloottia

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Joo, arvelinkin ettei ton kanssa matkaa tehdä, mutta toistaiseksi haluan tota käyttää muuallakin. Pedaalit on miten sattuivat olemaan, en sen kummemmin vielä katsonut. Täytyy kääntää :D
Tänään koeajolle. Tuusulanjärvi kutsuu, taidan ottaa vavankin mukaan.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Vastaa Viestiin