Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Braven
Viestit: 826
Liittynyt: 06:37:28 30.03.2009
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Braven »

Örmötin kirjoitti:Varmaan onkin loistava keppi Dragon, en epäile. Vaan miten on tuon kuljetuspituuden kanssa? Itse en löydä kuljetuspituuden suhteen Dragonia edes alle metrisenä.
Niin tosiaan. Mitähän tuo mahtaa olla? Jotain metrin luokkaa se taitaa olla. 198cm se on kokonaisuudessaan.
Hekassu
Viestit: 29
Liittynyt: 18:42:37 23.06.2015
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Hekassu »

Vertikaalissa käytetään kuitusiiman jatkeena paksua siimatapsia, onko millaisia kokemuksia kuinka paksu se oikeesti pitäisi olla ja mikä siima on havaittu kestäväksi? Vai teräsperuketta kehiin...?

Itsellä ollut joku Sufix:n 0,4 fluoro..., mutta jotenkin tuntuu että se menee pienistä vaurioista helposti poikki. Jäänyt monta kalaa välille kun tapsi poikki mitä ihmeellisimmistä kohdista.
Samoi "viehelukko", mitä käytätte? Normi pieni uistelulukko ollut solmussa/ soikeena/suorassa monta kertaa... ja taas kalusto-/kalamenetyksiä!

Teknolokia mennyt eteenpäin, onko tullut hyviä vertikaalivapoja markkinoille, itsellä jigipäät pääsääntöisesti yli 35 g ja jigit 6...10 in. Itsellä käytössä Daiwan Blade..., hinta suhde toimintaa ollut kyllä hyvä!
Nyt talvella olisi aikaa taasen kehittää varusteita parempaan suuntaan... :wink: !
jonesi
Viestit: 126
Liittynyt: 11:46:51 09.09.2010
Viesti:

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jonesi »

itellä käytössä 0.80 fluoro, tai noin 50 cm vaijeritapsi vertikaalissa ja käytössä lähinnä 10" jigit. Eikä kalantuloa oo paksuus ainaskaan haitannut.Eikä oo myöskään ikinä noilla tullut hävikkiä jigeissä, 0.45 fluorolla niitä meni aika usein. ja vapana itellä käytössä savage gearin butch light xlnt oisko ollut 60gr asti just noitten isojen nuppien ja jigien takia, huomattavasti parempi kuin " hommaan tarkotettu vertikaali vapa " lähinnä pidemmän takakahvansa ansiosta.

edit.
Joonas Väntti - Sport Fishing Finland
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Mulla on tapsina 0.35 kinetic fluoro ja jiginä yleensä pienehkö 4". Kohdekalana syötävänkokoinen kuha ja ahven. Pääsiimana on 0.1mm kuitu ja viehelukkona koon 1 kiepsautettava perholukko.
Jigimenetyksiä ei ole kohtuuttomasti ollut kuitenkaan. Haukia aina välillä napsuu ja niiden jälkeen perukkeen lyhentäminen usein on paikallaan jos hampaanjälkiä hivellessä tuntuu.
Kerran iski jopa niin massiivinen hauki, että luulin etten ikinä sitä edes näkyville asti saa. Kärsivällisesti väsytellen se kumminkin kävi ihan mitattavana asti ja pituutta oli 110cm. Toki oli tuuriakin matkassa kun jigi oli tarttunut ihan suupieleen eikä päässyt hampaisiin nirhautumaan.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
vonKALETON
Viestit: 286
Liittynyt: 08:37:49 14.10.2011

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja vonKALETON »

Oiskohan vika Sufixissa. Mä oon käyttänyt kaikennäkösiä monoja ja fluoroja. Yleensä 0.35-0.40, enkä muista yhtä ainoota katkeemista, vaik on haukiakin käynyt koittamassa. G.T.R. hakasia ja lukkoja käyttänyt ilman suoristumisia. Hakasia ihan laiskuussyistä, kun oon samoil vehkeil heittojigannutkin. Sieltä löytyy yks possukarkuutus, kun oli pilkki hakasessa. Luulin, et siima katkes, mut rimpuili kala pilkin irti.
jonesi
Viestit: 126
Liittynyt: 11:46:51 09.09.2010
Viesti:

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jonesi »

kyllä mullakin hiukan ohkasemmat tapsit on jos ongitaan " ruokakala " kokoa. mutta kun käytössä 10" jigit niin sen kalan koko 3-10kg pääasiassa. jos ton kokoista kalaa on hakemassa niin ennemmin niiden kalojen kanssa ottaa varman päälle kuin menettää kalan tapsin takia.
Joonas Väntti - Sport Fishing Finland
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Vehkeet tietty kohdekalan mukaan.
Mä olen tohon kiepsautettavaan lukkoon tykästynyt kun kalastan noilla pienemmillä jigeillä.
Ei väsähdä ollenkaan niin nopeasti kun avattava hakanen ja saa pujoteltua vaparenkaistakin läpi. Esimerkkinä vaikka just toi G.T.R koko 1
http://www.jokiera.fi/tuote/gtr-fast-sn ... 239042203/
Pikkasen turhan auki vaan on tossa kierre, joku toinen merkki sujahti helpommin vaparenkaista läpi, mutta voihan noita pihdeillä vähän puristella.

Tässä pari viikkoa sitten rupesin epäilemään, että nyt ei ehkä ole ihan oikea jigi pyytämässä kun ensin tuli ahven, joka oli huulestaan kiinni tossa viehelukossa ja heti perään puolitoistakiloinen hauki, joka oli kiinni peräaukon vierestä. Oli muuten hauki ihan uunona eikä pannut tippaakaan vastaan. Molemmat pääsivät jatkamaan matkaansa anteeksipyyntöjen saattelemana Touh
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Custi
Viestit: 18
Liittynyt: 22:33:50 02.11.2013

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Custi »

Mä olen käyttänyt nordic aukeamattomia viehelukkoja, .4 fluoro ja .10 kuitua. FG-solmulla kuitu-fluoro liitos.
Ei ole pahemmin mereltä löytynyt sen kokoista körmyä että olis vienyt mennessään, ihan muutama jäänyt pohjaan niin lujasti että siima pettänyt.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Pari kertaa on ollut vertikaalijigaillessa niin raju tälli, ettei ole oikein kerennyt mitenkään reagoida.
Ekalla kertaa vaan huolettomasti pidelty vapa lähti kädestä ja jigi oli tipotiessään.
Tänään vapa oli jaloissa kun yritin kajakkia asemoida ja yhtäkkiä se lensi kaaressa veteen. Vavankarkunaru pelasti. Jigi oli taas tiessään.
Kattelin fluoron päätä mikroskoopilla ja se on siististi kuin veitsellä viistoon leikattu.
Hauen hampaat ovat kyllä aikamoiset leikkurit .
http://www.baitshopboyz.com/forum/uploa ... eteeth.jpg
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
krisse
Viestit: 305
Liittynyt: 20:36:59 26.02.2006
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja krisse »

Onko porukalla minkälaisia kokemuksia painottamattomalla jigillä kalastamisesta? Viime syksynä onnistuin muutamalla reissulla jallittamaan hyvänkokoisia kuhia edellä mainitulla tavalla, kun muuten otti oli aivan älyttömän heikkoa ja painopäällä varustettuun jigiin ei tullut pistoakaan. Lähinnä kiinnostaa muiden siimavalinnat, koska itselläni tuli katkotuksia jonkin verran. Siimana käytin 0,20 ja 0,25 fluorocarbonia.
resu
Viestit: 58
Liittynyt: 10:37:49 13.08.2010

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja resu »

Voisitko kuvata tekniikkaasi vähän tarkemmin, niin saisi vähän käsitystä asiasta. Olen kyllä painottamalla jigillä kalastanut, mutta kuhaa vain hyvin vähän painotetulla keväällä matalasta. Minkä koet olevan ongelman tartutuksessa?
Ja elämä on helppoo, sillloin kun on vapa, mistä pitää kii...
krisse
Viestit: 305
Liittynyt: 20:36:59 26.02.2006
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja krisse »

Ei tartutuksen kanssa ole ongelmaa, siiman kestävyyden kanssa lähinnä. Ohuella (0,08-0,10) kuitusiimalla heittopituudet ovat hyviä, paksummalla ei niinkään. Hidas vajotus taas sitten paksummalla kuidulla onnistuu hyvin, mutta yhtään kalaa en kuidulla tartuttanut. Vaihto 0,20 fluoroon, samat mestat missä kala on välivedessä +-5m syvyydellä ja alkoi osumaa tulemaan, mutta kyllä noita katkotuksia tuli luvattoman paljon. Ylöstulleista suurin tuolla setupilla oli karvan auki 80cm. Saattaa se olla sattumaakin että kuitusiimalla uitettuihin ei tullut osumaa, näitä vaikeita päiviä ei kovin montaa viime kaudella ollut ja kokeilut tietty jatkuu tulevana suvena. Kalastin siis täysin painottamattomilla 5-7" liikkeettömillä jigeillä, painona vaan kolmihaarakoukku ja jigiruuvi. Heiton jälkeen aina pitkä vajotus, sitten vavan kanssa muutama nopea lyhyt täräytys tai pieni nosto ja taas vajotus ja sitä rataa. Kalat oli paikannettu etukäteen. Ihan vaan oman uskon vuoksi pitäisi löytää joku tosi kestävä fluoro siimaksi.
Tegel
Viestit: 58
Liittynyt: 17:11:32 24.04.2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Tegel »

Itse laittaisin ihan reilua fluoroa perukeeksi vaikka metrin pätkän ~0,6mm ja jos heittopituudet ovat liian lyhyet, niin pitempää vapaa vaan käyttöön. Veikkaisin, että tuo paksu fluoro vielä tasapainottaa leijutusta ja tartutusta kun pysyy suorana toisin kuin ohut kuitu.
Fragu
Viestit: 17
Liittynyt: 20:30:58 13.01.2016
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Fragu »

Toimiskohan Savage Gear Butch Light 10-40g jigivapana kuhalle? Yks 5-25g vapa jo löytyy, mutta nyt olis astetta jäykempi hakusessa.

http://www.opm.fi/naytatuote.php?tuotei ... teryhma=92
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

[quote="Fragu"]Toimiskohan Savage Gear Butch Light 10-40g jigivapana kuhalle? Yks 5-25g vapa jo löytyy, mutta nyt olis astetta jäykempi hakusessa.
[/quote]

On vähän kevyt kuhalle, mutta kaikkeen tottuu. Mulla tuo on ahvenjigikeppi. Kuhaa jigaan jollain up to 60g Savalla. Kaikki toki kiinni heittopainoista, 15cm kuhajigi 15-20 gramman päällä ei ole enää mitään kevytjigausta...
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Fragu
Viestit: 17
Liittynyt: 20:30:58 13.01.2016
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Fragu »

Pilkkikone kirjoitti:
Fragu kirjoitti:Toimiskohan Savage Gear Butch Light 10-40g jigivapana kuhalle? Yks 5-25g vapa jo löytyy, mutta nyt olis astetta jäykempi hakusessa.
On vähän kevyt kuhalle, mutta kaikkeen tottuu. Mulla tuo on ahvenjigikeppi. Kuhaa jigaan jollain up to 60g Savalla. Kaikki toki kiinni heittopainoista, 15cm kuhajigi 15-20 gramman päällä ei ole enää mitään kevytjigausta...
Mietinkin että jääkö se vähän kevyeks, pitää ehkä kattoa tota 15-60g versiota.
Vastaa Viestiin