Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
fishman625
Viestit: 28
Liittynyt: 06:20:14 27.02.2014

Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja fishman625 »

Otsikon mukainen moottori tulossa ensi kesänä pieneen soutuveneeseen mutta tämä asia epäselvä:
Voiko moottorin kuljettaa kylkiasennossa auton takakontissa sen jälkeen kun kun on laittanut bensahanan ja tankin ilmaruuvin kiinni, vai valuttaako kaasutin bensaa...?
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja jänis »

Juu
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KMan »

Juu öljythän sieltä voi valua. Näyttää olevan Sussus sama kuin kaikissa muissakin tuntemissani nelareissa, että kahva alas niin hyvä on. Katso sivu 22, Caution ja Incorrect: kolme väärää makuuasentoa kuvassa. http://homepage.ntlworld.com/topcatsail ... Manual.pdf
Viimeksi muokannut KMan, 21:24:37 13.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruutti
Viestit: 109
Liittynyt: 20:18:43 20.02.2009
Paikkakunta: Kouvola

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja Ruutti »

Voi kuljettaa kyljellään. Itellä oli yamaha 2,5hv 4-tahti ja siinä oli tärkeää kattoa kummalla kyljellä kuljettaa.
KMan
Viestit: 491
Liittynyt: 14:53:50 06.09.2007
Paikkakunta: Karjaa

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KMan »

Ruutti kirjoitti:Voi kuljettaa kyljellään. Itellä oli yamaha 2,5hv 4-tahti ja siinä oli tärkeää kattoa kummalla kyljellä kuljettaa.
Käyttöohjeen mukaan tässäkin. Do not rest the engine in any of the positions shown below, as oil may enter the cylinder from the sump or the outer casings may be damaged.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Nimenomaan kannattaa kattoa ohjeesta kummalle kylelle laittaa makaamaan. Muuten menee helposti öljyt ja bensat sekaisin tai jotain sellaista. Mie olen kuskaillut aikanaan 2,5 hp Merkkua ja nyt uudempaa 5 hp Sutsukia juur auton takana tollail kylellään.

-jouni
diipa daapa
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Yleensä koneen kyljessä on selkeät tassut sitä puolta varten, joka pitää olla alas kuljettaessa. Nelitahtisten ongelmahan on se, että öljyt valuu pihalle...
Kaksitahdithan menee miten päin vaan, kun niissä ei ole öljyä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Samtheman kirjoitti:Yleensä koneen kyljessä on selkeät tassut sitä puolta varten,
Jaa, pitääkin kattoa. Miusta nuo miulla olleet pikkunelarit ovat olleet kyllä ihan tassuttomia. Koneessa kyllä ohjetarra, jotta miten päin laitetaan kupeelleen.

-jouni
diipa daapa
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja jänis »

Vaihde vipu ylöspäin.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja drwho »

KMan kirjoitti:
Ruutti kirjoitti:Voi kuljettaa kyljellään. Itellä oli yamaha 2,5hv 4-tahti ja siinä oli tärkeää kattoa kummalla kyljellä kuljettaa.
Käyttöohjeen mukaan tässäkin. Do not rest the engine in any of the positions shown below, as oil may enter the cylinder from the sump or the outer casings may be damaged.
Mulla on tommonen DF2.5 yhessä projektissa jossa se saa todella kovaa kyytiä. Jos konetta kuljettelee paljon kannattaa pitää sopivaa tulppa-avainta jossain lähimaasrossa koska jos kone on hetkenkin väärässä asennossa valuu öljyt sylinteriin. Tilanne ei ole vakava, mutta ainoa tapa miten tästä selviää on tulpan irroitus ja öljyn poista kiskomalla starttipiuhasta. Paperia tms kannattaa olla reippaasti lähellä ettei tule aewan camala sotku. :)
fishman625
Viestit: 28
Liittynyt: 06:20:14 27.02.2014

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja fishman625 »

Kiitos vastauksista.
Löytyisikö muita vinkkejä koskien konetta, tai komentteja koneesta ylipäänsä, miten toiminut jne..?
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja drwho »

Hyvin on suitsa pelannut monta vuotta, ei oo valittamista. Se on fiksu kone kokosekseen: järkevä, ei paina hirveesti ja tehoja on varmaan senverran mitä etiketti sanookin.
Avatar
Evarimies
Viestit: 40
Liittynyt: 18:00:29 31.10.2015

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja Evarimies »

Lainauksia kyseisen Suizan käyttöohjekirjasta:

"Tassa peramoottorissa ei ole vaihteiston suojelulaitetta. Kun moottori kaynnistetaan, potkuri alkaa pyoria, ja vene liikkuu eteenpapin."

"Vedä hitaasti käynnistimen nuorasta, kunnes tunnet että käynnistin käynnistyy. Kun tunnet että se käynnistin, vedä lujasti käynnistimen nuorasta käynnistääksesi moottorin."

"Varo ettei moottori sammu kesken ajon, koska tällöin matkustajat saattavat sinkoutua ulos veneestä".

Että sellasta =D>
fishman625
Viestit: 28
Liittynyt: 06:20:14 27.02.2014

uusi DF4/5/6A

Viesti Kirjoittaja fishman625 »

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta, tuon kuljetuksen suhteen...

http://www.suzukimarinepress.com/EN/rel ... boards/EN/
KapteeniHaddock
Viestit: 36
Liittynyt: 12:10:05 31.10.2015
Viesti:

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KapteeniHaddock »

Itsellä on tuo kone ja siinä on tarrat vaihdevivun puolella Englanniksi, että tämä puoli ylöspäin kuljetettaessa ja sillain olen sitä monta reissua kuljettanut. On muuten ollut erittäin hyvä kone. Osaako kukaan sanoa, että miten tässä kyseisessä koneessa on jakopää toteutettu? Onko siellä hihna, ketju vai joku ratas-systeemi ? Ja tarviikohan huoltaa vai onko suunniteltu ns "ikuiseksi" ? Ohjekirjasta en löydä halaistua sanaa tästä asiasta.
KKN
Viestit: 121
Liittynyt: 09:31:43 15.10.2012

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KKN »

Eiköhän se ole työntötanko kone, jota ei tarvitse huoltaa. Venttiillit joutuu ehkä joskus säätämään.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja DC »

Olen kuskannu Honda 2 ja Jamaha F 4 aina takapenkin jalkatilassa pystyssä :-)
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja drwho »

KapteeniHaddock kirjoitti:Itsellä on tuo kone ja siinä on tarrat vaihdevivun puolella Englanniksi, että tämä puoli ylöspäin kuljetettaessa ja sillain olen sitä monta reissua kuljettanut. On muuten ollut erittäin hyvä kone. Osaako kukaan sanoa, että miten tässä kyseisessä koneessa on jakopää toteutettu? Onko siellä hihna, ketju vai joku ratas-systeemi ? Ja tarviikohan huoltaa vai onko suunniteltu ns "ikuiseksi" ? Ohjekirjasta en löydä halaistua sanaa tästä asiasta.
Lähtisin siitä, että kun tosta laukee jotain isompaa niin uutta matoa koukkuun.

Hämmästyttävän hyvin toi kestää kovaa käyttöä, lähtisin siitä että toi kestää 10v ihan hirveetä rääkkiä. Varaosat ei maksa maltaita jos haluaa korjata:

http://www.ebay.com/bhp/suzuki-dt2
KapteeniHaddock
Viestit: 36
Liittynyt: 12:10:05 31.10.2015
Viesti:

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KapteeniHaddock »

Juu kyllä tuntuu kestävän. Ite oon kolmesti posauttanut karille ja kerran matalikkolla meinasi jäähdytys tukkeutua, että alkoi oikein savu nousta. Tokeni kun annoin olla hetken, että kai sieltä vesiputkesta kai tukos vaan valui pois :) Ainoa mikä tässä on "vaiva" vai liekö ominaisuus ? On sellainen, että tyhjäkäynniltä jos nopeasti vääntää kaasukahvan pohjaan niin meinaa sammua mutta hitaasti väännettynä menee hyvin täysille kierroksille. Osaako joku sanoa onko tämä vika vai ominaisuus ? Muissa perämoottoreissa mitä olen omistanut ei tälläistä vaivaa ole ollut ? Ja mielestäni tähänkin on tuo vaiva tullut ajanmittaan että aluksi sitä ei ollut.
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja oykka »

Tuo nopeasti kaasuttaessa tukehtuminen luultavasti korjaantuu kaasarin puhdistuksella, siis jos ei ole ominaisuus vaan vika.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
KapteeniHaddock
Viestit: 36
Liittynyt: 12:10:05 31.10.2015
Viesti:

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KapteeniHaddock »

Juu tuo kaasutin on myös itsellä käynyt mielessä et oisko putsausta vailla. Mutta se vaan mietityttää, että kuinka helppohomma se on ( en ole kyseistä operaatiota koskaan tehnyt ). Oon miettinyt et hoituuko homma esim motonetistä saatavalla kaasuttimen puhdistus-spraylla vai pitääkö purkaa ja putsata ns mekaanisesti.
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja drwho »

KapteeniHaddock kirjoitti: Ainoa mikä tässä on "vaiva" vai liekö ominaisuus ? On sellainen, että tyhjäkäynniltä jos nopeasti vääntää kaasukahvan pohjaan niin meinaa sammua mutta hitaasti väännettynä menee hyvin täysille kierroksille. Osaako joku sanoa onko tämä vika vai ominaisuus ? Muissa perämoottoreissa mitä olen omistanut ei tälläistä vaivaa ole ollut ? Ja mielestäni tähänkin on tuo vaiva tullut ajanmittaan että aluksi sitä ei ollut.
Näin käy meidän suitsassa vaan (ja aina) jos se on kylmä, lämpimänä se pelaa ihan niinkun pitäskin.
KapteeniHaddock
Viestit: 36
Liittynyt: 12:10:05 31.10.2015
Viesti:

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja KapteeniHaddock »

Oma suitsani tekee sitä kyllä lämpimänäkin. Täytyy nyt keväällä kun vaihdan siihen tulpan, moottoriöljyn ja peräöljyn niin katsoa jos sille tukehtumisellekin jotain tekisi. Vaikka ei se nyt sillain haittaa kun sen kuitenkin saa hiljaisemmalla väännöllä täysille mutta kunhan vaan ei vaiva pahenisi.
fishman625
Viestit: 28
Liittynyt: 06:20:14 27.02.2014

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja fishman625 »

Liittysköhän tämä venäläinen youtube-video mitenkään aiheeseen? Jotain tuossa trimmataan kaasuttimessa...

https://www.youtube.com/watch?v=pqwY5lD ... LhnuNp0QE0
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Suzuki DF 2,5 tietäjät; moottorin kuljetús

Viesti Kirjoittaja jänis »

Meillä meni 4hv suitsassa n.4vuoden jälkeen talvisaikaan joku suutin tukkoon. alko pelittään ku isipappa sen rassas auki.
(2,5hvmenee varmaan 2,5 talvenpäästä..)
Vastaa Viestiin