Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Viime viikko meni omaa vispilää asentaessa. Vene on Silver Hawk 540 DC. Oli kyllä melkoinen projekti, tuli käytyä varmaan lähemmäs 20 eri liikkeessä ja parissa 2-3 kertaa hakemassa aina milloin mitäkin pientä tai suurta kikkaretta. Itse asennushommissa meni varmaan ~10-12h ihan veneen kimpussa.
Sähköasennuksista ei tullut ihan niin siistejä kun olisin toivonut, lopussa meni rehellisesti jo hermot pariin otteeseen ja siinä osui uhreiksi mm automaattisulakkeen ja kaksoisakkureleen ruuvailut / sijoitukset.
Itse koneen alla oleva asennuslevy on 20mm PE-levyä, joka osoittautui pääosin todella hyväksi valinnaksi lähinnä mahtavan työstettävyytensä puolesta. Tehtiin varmuuden vuoksi tuohon tuollaiset sivutuet vielä, jotka siis eivät ole kiinni mitenkään tuosta alapuolelta. Ja se oli virhe, joka huomattiin heti ensimmäisellä testireissulla. Koneen vääntövoima on vaan sen verran uskomaton, että nuo tullaan vetämään tällä viikolla vielä popniiteillä kiinni veneen runkoon. Lisäksi täytyy kehittää vielä jokin tuki tuolle koneen varrelle, jolla sen saa kaiteeseen kiinni siirtymien ajaksi pahemmassa kelissä. RAM-mounttiin pohjautuva viritys on jo aloitettu.
Sähköasennuksista ei tullut ihan niin siistejä kun olisin toivonut, lopussa meni rehellisesti jo hermot pariin otteeseen ja siinä osui uhreiksi mm automaattisulakkeen ja kaksoisakkureleen ruuvailut / sijoitukset.
Itse koneen alla oleva asennuslevy on 20mm PE-levyä, joka osoittautui pääosin todella hyväksi valinnaksi lähinnä mahtavan työstettävyytensä puolesta. Tehtiin varmuuden vuoksi tuohon tuollaiset sivutuet vielä, jotka siis eivät ole kiinni mitenkään tuosta alapuolelta. Ja se oli virhe, joka huomattiin heti ensimmäisellä testireissulla. Koneen vääntövoima on vaan sen verran uskomaton, että nuo tullaan vetämään tällä viikolla vielä popniiteillä kiinni veneen runkoon. Lisäksi täytyy kehittää vielä jokin tuki tuolle koneen varrelle, jolla sen saa kaiteeseen kiinni siirtymien ajaksi pahemmassa kelissä. RAM-mounttiin pohjautuva viritys on jo aloitettu.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Tässä juhamj:n kuvia
- Liitteet
-
- keulakone 1.JPG (96.74 KiB) Katsottu 15582 kertaa
-
- keulakone 2.JPG (95.54 KiB) Katsottu 15582 kertaa
-
- keulakone 3.JPG (124.27 KiB) Katsottu 15582 kertaa
-
- keulakone 4.JPG (100.05 KiB) Katsottu 15581 kertaa
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kiitoksia Eetulle! Mitoista sen verran, et pituus 600 ja leveys jalustan verran. Korkeus takaa 20 ja edestä 50. Lisäksi alla on muovikiskot, joissa leveys 20 ja korkeus 15- joka riittää siihen- että teline ei makaa sen keula jäykisteen päällä.
Ihan nätti jalusta, eikä notku. Kiinni se on kuudella pultilla.
ps. vielä ku ehtis kalalle
Ihan nätti jalusta, eikä notku. Kiinni se on kuudella pultilla.
ps. vielä ku ehtis kalalle
Arvaa vittu mitä? PATASYDÄN!
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kuinkas isoissa veneissä noita n.55lbs keulakoneita vielä käytetään? Meniskö 6m aluveneen keulilla? Painoa luulisin olevan alta 1000kg..(ehkä)
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Itselläni faster 560cc. Painoa moottorin kera noin 750 kg. Etäisyys jalustasta veteen n. 90 cm. Hommasin tuon 80lbs, pitkällä rikillä ja en ole katunut. Lyhyempi rikipituus olisi riittämätön vähänkin isommassa laineessa. Myös tehojen puolesta 55lbs. olisi varmaankin riittämätön. Näin itselläni.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Niin onko käytössäsi siis minn kota?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Käytössäni on motorguide. Tuskinpa niissä noiden tehojen suhteen juuri eroa ole. Luulisin eroa löytyvän enemmänkin noissa muissa ominaisuuksissa.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Uusimmassa Erässähän noista oli testi just! Tehot samoja toki, muita eroja puoleen ja toiseen vehkeiden välillä. Motorguide taisi teksitin perusteella pärjätä hivenen paremmin. Hyviä molemmat. Tuohon hintaan pitääkin olla.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Onko kukaan tilaillut nyt lähiaikoina keulamoottoria rapakon takaa?
Itsellä suunnitelmissa riptide 55 iPilotilla, rahtimaksuista en ole oikein päässyt selville. Kiinnostaisi
tietää minkälaiseksi kokonaissumma on muodostunut moottorien tilaajilla nyt vimeaikoina.
Itsellä suunnitelmissa riptide 55 iPilotilla, rahtimaksuista en ole oikein päässyt selville. Kiinnostaisi
tietää minkälaiseksi kokonaissumma on muodostunut moottorien tilaajilla nyt vimeaikoina.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Eio varmaan nykyään EUR/USD kursseilla samalla tavalla järkevää noita enää tilata ku vielä jotain vuosia takaperin.
Verrokkina kahen Minn Kota Riptide 55 iPilotin tahdit makso $400 jotain vuosia sitten.
Verrokkina kahen Minn Kota Riptide 55 iPilotin tahdit makso $400 jotain vuosia sitten.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Olen suunnittelemassa Silver Foxiini keulakonetta. Kumpaa suosittelette, Minn Kotaa vai MotorGuidea? Veneessä Humminbird ethernet-liitäntäinen kaiku, oliko se niin että Minn Kota sai siitä jotain apua?
Entä kun kone on kaasarimallin Honda BF50, jonka latausteho muistaakseni 17A, niin riittääkö virrantuotto kahden akun systeemiin?
Toisaalta ei olisi hankala jos toisi erilliset akut keulamoottorille, kun vene on trailerilla kun se ei ole ajossa ja samalla laittaa pihassa akkulaturi seinään.
Minkä kokoista ja mallista moottoria suosittelette? Mieluusti kauko-ohjattava.
Entä kun kone on kaasarimallin Honda BF50, jonka latausteho muistaakseni 17A, niin riittääkö virrantuotto kahden akun systeemiin?
Toisaalta ei olisi hankala jos toisi erilliset akut keulamoottorille, kun vene on trailerilla kun se ei ole ajossa ja samalla laittaa pihassa akkulaturi seinään.
Minkä kokoista ja mallista moottoria suosittelette? Mieluusti kauko-ohjattava.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Hondasta saatava lataushyöty keuliksen akulle on aika marginaalinen. Käyttäisin mielummin kaksoisakkujärjestelmään menevät rahat hyvään ja riittävän tehokkaaseen 10-15A verkkovirtavaraajaan.
55lbs kone on passeli koko, MG vai Minn Kota on enemmän sitten makuasia. Molemmille merkeille löytyy kannattajansa. MG:ssä on erittäin hyvä taivasankkuri, kaukosäätimestä puuttuu näytö, takuu 2-vuotta. Minn Kotassa taivasakkuri on suurpiirteisempi, kaukosäätimessä näyttö, takuu 3-vuotta. Näistä eroista löytyy jutta täältä kun vähän lueskelee.
55lbs kone on passeli koko, MG vai Minn Kota on enemmän sitten makuasia. Molemmille merkeille löytyy kannattajansa. MG:ssä on erittäin hyvä taivasankkuri, kaukosäätimestä puuttuu näytö, takuu 2-vuotta. Minn Kotassa taivasakkuri on suurpiirteisempi, kaukosäätimessä näyttö, takuu 3-vuotta. Näistä eroista löytyy jutta täältä kun vähän lueskelee.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Joo, lueskelinkin että MG:stä puuttuu tuo näyttö kaukosäätimestä, mutta mitä sillä näytöllä tekee? Suht nopeasti selailin eilen tämän ketjun läpi ja en tainnut löytää tietoa mitä Minn Kota irformoi näytöllä? Vaikka se on "kauko-säädin", niin eihän sitä säädetä kaukaa.Tapsal kirjoitti:Hondasta saatava lataushyöty keuliksen akulle on aika marginaalinen. Käyttäisin mielummin kaksoisakkujärjestelmään menevät rahat hyvään ja riittävän tehokkaaseen 10-15A verkkovirtavaraajaan.
55lbs kone on passeli koko, MG vai Minn Kota on enemmän sitten makuasia. Molemmille merkeille löytyy kannattajansa. MG:ssä on erittäin hyvä taivasankkuri, kaukosäätimestä puuttuu näytö, takuu 2-vuotta. Minn Kotassa taivasakkuri on suurpiirteisempi, kaukosäätimessä näyttö, takuu 3-vuotta. Näistä eroista löytyy jutta täältä kun vähän lueskelee.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
MK:n kaukaista näkee mikä asetusvispilällä on (ankkuri/autopilotti/mikä autopilotin moodi/nauhottaako/veto päällä jne) ja sitten paljon tehoa vispilällä on. Ite oon tottunu tuijottamaan senverran paljon kaukosäädintä et tuntua vaikeeta jossei tota dataa olis mut varmaan kaikkeen tottuu.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Osaako MG yhdistää Humminbirdiin vai onko se vain Lowrance-yhteensopiva? Toisaalta en tiedä tuoko kaiun kanssa yhdistäminen yhtään mitään lisäarvoa, mutta toisaalta jos joku ominaisuus on käytettävissä niin miksi sitä ei sitten hyödyntäisi.
Muokkaus
Millä tekniikalla kone ja kaukosäädin keskustelevat? Bluetooth? Mitä tapahtuu jos yhteys katkeaa, esim. laiturilla kuljettaa trailerilta venettä ja meneekin liian kauaksi, sammuttaako moottori silloin itsensä/pysäyttää vauhdin vai jatkaako se menoa sitten niin pitkään kunnes sähkö loppuu, osuu johonkin tai saa uuden yhteyden? Kuinka pitkän matkan säädin toimii?
Muokkaus
Millä tekniikalla kone ja kaukosäädin keskustelevat? Bluetooth? Mitä tapahtuu jos yhteys katkeaa, esim. laiturilla kuljettaa trailerilta venettä ja meneekin liian kauaksi, sammuttaako moottori silloin itsensä/pysäyttää vauhdin vai jatkaako se menoa sitten niin pitkään kunnes sähkö loppuu, osuu johonkin tai saa uuden yhteyden? Kuinka pitkän matkan säädin toimii?
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Kokemukset rajottuu vaan MK:n vispilään ja MK:n iPilot kaukariin. Noi keskustelee jollain omalla signaloinnilla muistaakseni 2,4GHz taajuudella, MK:lla on tosta jossain webassa joku speksikin olemassa.Jami- kirjoitti:Millä tekniikalla kone ja kaukosäädin keskustelevat? Bluetooth? Mitä tapahtuu jos yhteys katkeaa, esim. laiturilla kuljettaa trailerilta venettä ja meneekin liian kauaksi, sammuttaako moottori silloin itsensä/pysäyttää vauhdin vai jatkaako se menoa sitten niin pitkään kunnes sähkö loppuu, osuu johonkin tai saa uuden yhteyden? Kuinka pitkän matkan säädin toimii?
MK:n tapauksessa vispilä ja kaukosäädin ei mitenkään aktiivisesti pollaa toisiaan. Jos vispilä ei saa yhteyttä kaukosäätimeen välimatkan tai vaikka patterien loppumisen takia niin vispilä jatkaa omaa tekemistään kunnes siitä loppuu akku. Vispilähän ei esim mene pois päältä jos se törmää johonkin vaan jatkaa siinäkin tapauksessa omaa tekemistään.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
drwho kirjoitti:Kokemukset rajottuu vaan MK:n vispilään ja MK:n iPilot kaukariin. Noi keskustelee jollain omalla signaloinnilla muistaakseni 2,4GHz taajuudella, MK:lla on tosta jossain webassa joku speksikin olemassa.Jami- kirjoitti:Millä tekniikalla kone ja kaukosäädin keskustelevat? Bluetooth? Mitä tapahtuu jos yhteys katkeaa, esim. laiturilla kuljettaa trailerilta venettä ja meneekin liian kauaksi, sammuttaako moottori silloin itsensä/pysäyttää vauhdin vai jatkaako se menoa sitten niin pitkään kunnes sähkö loppuu, osuu johonkin tai saa uuden yhteyden? Kuinka pitkän matkan säädin toimii?
MK:n tapauksessa vispilä ja kaukosäädin ei mitenkään aktiivisesti pollaa toisiaan. Jos vispilä ei saa yhteyttä kaukosäätimeen välimatkan tai vaikka patterien loppumisen takia niin vispilä jatkaa omaa tekemistään kunnes siitä loppuu akku. Vispilähän ei esim mene pois päältä jos se törmää johonkin vaan jatkaa siinäkin tapauksessa omaa tekemistään.
Säätimen maksimi toimintaetäisyys näyttää olevan reilu 9 metriä.
http://www.minnkotamotors.com/Support/F ... te-range-/
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Normarkin edustaja sanoi että jos yhteys katkeaa, moottori sammuu. Olisi aika pro jos se osaisi palata menosuuntaansa ja hakea signaalin uudestaan mutta toiveajattelua.drwho kirjoitti:Kokemukset rajottuu vaan MK:n vispilään ja MK:n iPilot kaukariin. Noi keskustelee jollain omalla signaloinnilla muistaakseni 2,4GHz taajuudella, MK:lla on tosta jossain webassa joku speksikin olemassa.
MK:n tapauksessa vispilä ja kaukosäädin ei mitenkään aktiivisesti pollaa toisiaan. Jos vispilä ei saa yhteyttä kaukosäätimeen välimatkan tai vaikka patterien loppumisen takia niin vispilä jatkaa omaa tekemistään kunnes siitä loppuu akku. Vispilähän ei esim mene pois päältä jos se törmää johonkin vaan jatkaa siinäkin tapauksessa omaa tekemistään.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Eiköhän toi paluu tulosuuntaan mikäli signaali katoaa ole aika helppo ohjelmallisesti toteuttaa päivityksen muodossa. Vinkkiä valmistajalle tai maahantuojalle. Toteutuu tai ei mutta monesti parhaimmat ideat ja parannusehdotukset tulee juuri käyttäjiltä.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Periaatteissa hyvä idea tuo paluu, mutta toisaalta moottori joka pyörii itsekseen ilman signaalia/hallintaa on jokseenkin vaarallinen, kun sitä ei voi mitenkään sammuttaa. Tai vaikkei muille vaarallinen niin ainakin itselleen jos se rymistelee johonkin kiveen. Aika lyhyeksi ovat kyllä tuon kantaman jättäneet, ajatellen tuota veneen laskua/rantautumista.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Olis se kusella käymisenkin kannalta hyvä ku kantais edes parikymmentä. Ei tarttis kauheesti sitoo ku ajais vaan irti rannasta kusemisen ajaksi. Sissipaskallakin olis tekemistä ku ajelis tyhjällä veneellä ympyrääja aiheutaisi kanssa veneilijöille ihmetystä..
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
iPilotissa näin ei tapahdu. Multa on kaukaista loppunu patterit ja saanut joskus aika rivakasti kaivaa uutta lituskaa esille ettei käy hassusti.Jami- kirjoitti:Normarkin edustaja sanoi että jos yhteys katkeaa, moottori sammuu. Olisi aika pro jos se osaisi palata menosuuntaansa ja hakea signaalin uudestaan mutta toiveajattelua.
Vähän veikkaan että Normarkin kaveri ei nyt oo koskaan tota käyttänyt oikeasti.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Tai olisiko ohjelmistopäivitys tai valinnainen ominaisuusdrwho kirjoitti:iPilotissa näin ei tapahdu. Multa on kaukaista loppunu patterit ja saanut joskus aika rivakasti kaivaa uutta lituskaa esille ettei käy hassusti.Jami- kirjoitti:Normarkin edustaja sanoi että jos yhteys katkeaa, moottori sammuu. Olisi aika pro jos se osaisi palata menosuuntaansa ja hakea signaalin uudestaan mutta toiveajattelua.
Vähän veikkaan että Normarkin kaveri ei nyt oo koskaan tota käyttänyt oikeasti.
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Itseä kiinnostaa keulakoneen ja kaiun yhteispeli. Nykyisellään "jutustelu" tapahtuu piuhojen kautta, onkohan tuohon tulossa lähiaikoina muutosta? Luulisi että datan saisi liikkumaan langattomastikin(?).
Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua
Langaton vie varmaan enemmän sähköä kuin langallinen ja suurin osa kaiusta on kiinteitä, niin ei siitä langattomuudesta kovin isoa hyötyä olisi.Dunnock kirjoitti:Itseä kiinnostaa keulakoneen ja kaiun yhteispeli. Nykyisellään "jutustelu" tapahtuu piuhojen kautta, onkohan tuohon tulossa lähiaikoina muutosta? Luulisi että datan saisi liikkumaan langattomastikin(?).