2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Suzuki 5DT.Kaksisylinterinen vanha 5 hv kone jos sinulla on sen kanssa CD Box ongelmaa, tee näin.
Suzukin laatikko maksaa Boats. net noin 350 dollaria eli kallis on.
Etsi Yamaha 6-8 hv koneesta puola (kaksi tulpanjohtoa samassa puolassa.)
Sitten samaisen koneen CD boksi tai vaikka 4 hv Yammun boksi , molemmat käy.
Asennat nämä Suzukiin Suzukin värit Kolme johtoa pun valk on pulssi rusk käämi ja musta maa sopii suoraan Yamahan väreihin , lisäksi Yammun boksilta valk sammutin kytkimelle ja oranssi ja musta puolalle sekä rengaskenkäinen runkoon.
Ja kas Suzuki käy kuin kello, ja säästät kenties 200 eur.
Jos kysyttävää laita postia , neuvon jos osaan
pave
Suzukin laatikko maksaa Boats. net noin 350 dollaria eli kallis on.
Etsi Yamaha 6-8 hv koneesta puola (kaksi tulpanjohtoa samassa puolassa.)
Sitten samaisen koneen CD boksi tai vaikka 4 hv Yammun boksi , molemmat käy.
Asennat nämä Suzukiin Suzukin värit Kolme johtoa pun valk on pulssi rusk käämi ja musta maa sopii suoraan Yamahan väreihin , lisäksi Yammun boksilta valk sammutin kytkimelle ja oranssi ja musta puolalle sekä rengaskenkäinen runkoon.
Ja kas Suzuki käy kuin kello, ja säästät kenties 200 eur.
Jos kysyttävää laita postia , neuvon jos osaan
pave
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Laitampa tännekin, jos tulisi vastausta.
Itsellä on terhi 385:sen perässä tuollainen evinruden 4.5 hp kone. Kone oli seisonut iät ja ajat varastossa ennen kuin ostin sen pois ja viime kesän sillä päristelin. Kone toimii muuten ihan hyvin, mutta epäilen ettei se anna kaikkia tehoja ulos. Gps:sän mukaan maksimivauhti on noin 4 km/h. Kuinka kovaa tällaisella moottorilla pitäisi päästä? Mitä lähteä tarkistelemaan/vaihtamaan? Tulpat ja peräöljyt on vaihdettu. Millaista 2töljy/bensa suhdetta yleensä tällaisissa käytetään, voiko liika öljy vaikuttaa (itsellä varmaaan liian tujua 2,5-3%)?
Kone on siis täysin vastaava kuin tämä: http://www.nettivene.com/moottori/evinrude/632375
Myös viritysvihjeitä otetaan vastaan! Onko näissä jotain kuristuksia?
Itsellä on terhi 385:sen perässä tuollainen evinruden 4.5 hp kone. Kone oli seisonut iät ja ajat varastossa ennen kuin ostin sen pois ja viime kesän sillä päristelin. Kone toimii muuten ihan hyvin, mutta epäilen ettei se anna kaikkia tehoja ulos. Gps:sän mukaan maksimivauhti on noin 4 km/h. Kuinka kovaa tällaisella moottorilla pitäisi päästä? Mitä lähteä tarkistelemaan/vaihtamaan? Tulpat ja peräöljyt on vaihdettu. Millaista 2töljy/bensa suhdetta yleensä tällaisissa käytetään, voiko liika öljy vaikuttaa (itsellä varmaaan liian tujua 2,5-3%)?
Kone on siis täysin vastaava kuin tämä: http://www.nettivene.com/moottori/evinrude/632375
Myös viritysvihjeitä otetaan vastaan! Onko näissä jotain kuristuksia?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..
Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne
Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane
Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne
Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane
Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
No joo, jos kännykän gps todellakin pitää paikkansa niin maksimivauhti on 4 km/h Itse oon kuullut että se olisi ihan normi vetovauhtiPrinssi kirjoitti:No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..
Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne
Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane
Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
Kierroksia ottaa, mutta mielestäni aika heikosti. Melko varma olen, että paremmin kuuluisi kulkea. Ainakin goolaamalla löysin että tällaiselle koneella pitäisi päästä terhinkin kanssa helposti ainakin 10km/h. Bensaa kuluttaa erittäin vähän. Ihan noviisina kysyn, että kuuluuko tällaisestakin koneesta tulla se merkkivesisuihku vai miksi sitä kutsutaan? Ihan varma en ole, mutta sellainen tunne ettei sitä tulisi laisinkaan :O Nyt vasta juolahti mieleen.
Oikeassa taidat olla, että turha virittää. Kunhan nyt saisi kulkemaan edes normaalisti. Taitaapa melkein veneen vaihto olla edessä jos paljon kovempaa haluaa.
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Varmaan pitäisi, eiköhän tuo vesijäähdytteinen ole. Kone leikkaa kiinni tai vähintäänkin polttaa tiivisteet ilman jäähdytystä. Näitä ei sitten koskaan saa käyttää kuiviltaan. Testipenkissäkin pitää olla alapää vesitynnyrissä. Ne vesipumpun siipipyörät palaa/hajoaa kuivana käytettäessä.-ToK- kirjoitti:kysyn, että kuuluuko tällaisestakin koneesta tulla se merkkivesisuihku vai miksi sitä kutsutaan? Ihan varma en ole, mutta sellainen tunne ettei sitä tulisi laisinkaan
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Täytyypä siis tutkia asiaa. Miten ongelman voi korjata, jos ei tosiaan sitä merkkivettä suihkuta?
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Vesipumpun siipipyörän vaihdolla asia korjaantuu. Toki merkkiveden reikäkin saattaa olla vain tukossa. Itse olen voidellut rasvalla siipipyörää asennus vaiheessa jottei pääse kuivana pyörimään käynnistäessä.-ToK- kirjoitti:Täytyypä siis tutkia asiaa. Miten ongelman voi korjata, jos ei tosiaan sitä merkkivettä suihkuta?
Mielestäni 2,5-3% seos kuulostaa aika vahvalta? Viisaammat korjatkoon. Ainakin omissa prutkuissa olen käyttänyt 1-1,5%
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Itte ajellu 1.8% ja sekin on ustellessa liikaa. Sininen savupilvi vaan leijuu perässä.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Onko tuo siipipyörän vaihtaminen kuinka paha homma? Mitä siinä pitää ottaa huomioon/ onko antaa jotain neuvoja ensikertalaiselle? Entä mistä uuden siipipyörän saa, sekä kannattaako jotain muuta vaihtaa samalla, esim. tiivisteitä?
Täytyypä tosiaan koittaaa laihentaa tuota seosta. Käytättekö 98 vai 95 bensaa? Onko 27 öljyillä paljon merkitystä? Itsellä taitaa olla perus Mobil Extraa.
Täytyypä tosiaan koittaaa laihentaa tuota seosta. Käytättekö 98 vai 95 bensaa? Onko 27 öljyillä paljon merkitystä? Itsellä taitaa olla perus Mobil Extraa.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Laita vaikka Youtubeen hakuun "evinrude 4,5 impeller" tms. niin todnäk löydät videon jossa tuo vaihto näytetään vaihe vaiheelta. Onkos tuo muuten sama kone kun jonssoni/merisuru?
Tuota, onkos tuosta Mobil Extrasta olemassa joku perämoottoriversio? Eikös normi-Extra ole moottoripyöriin, sahoihin tms. tarkoitettu?
Nuo em. vehkeet käy pirun kuumana verraten perämoottoreihin joten samat öljyt ei varmasti toimi kunnolla peräprutkussa. Tietysti jos sinulla tuo ei jäähdytä, niin kuumanahan sekin käy joten sen puolesta
Suosittelen öljyä joka tarkoitettu 2-t peräprutkuille, merkillä ei liene tuollaisessa niin väliä. Onhan niissä merkeissä eroa mutta tuommoinen kone vaatinee senverran paljon (min.2%?) öljyä että tupruttanee millä hyvänsä öljyllä. Itsellä käytössä Shellin Nautilukset (johtuen pääosin siitä ettei pahemmin muita merkkejä ole lähistöllä saatavilla), ei niin pahanhajuinen kun joku halppis mitä joskus testasin.
Tuo Nautiluskin todella paljon halvempi ostaa 4-litran pytyissä vrt. 1litra. Itellä tosin kone käyttänee alle 1% seosta joten ei lämpimänä pahemmin tupruttele.
EDIT: Eli siipipyörä (ja tarvittaessa pumpun kotelo) vaihtoon, vesiröörien avaus tarvittaessa ja TCW3-öljyä 2% min.98 bensan sekaan...
Voimakoneelta luulisi ainakin löytyvän osia kyseiseen kötöstykseen.
Tuota, onkos tuosta Mobil Extrasta olemassa joku perämoottoriversio? Eikös normi-Extra ole moottoripyöriin, sahoihin tms. tarkoitettu?
Nuo em. vehkeet käy pirun kuumana verraten perämoottoreihin joten samat öljyt ei varmasti toimi kunnolla peräprutkussa. Tietysti jos sinulla tuo ei jäähdytä, niin kuumanahan sekin käy joten sen puolesta
Suosittelen öljyä joka tarkoitettu 2-t peräprutkuille, merkillä ei liene tuollaisessa niin väliä. Onhan niissä merkeissä eroa mutta tuommoinen kone vaatinee senverran paljon (min.2%?) öljyä että tupruttanee millä hyvänsä öljyllä. Itsellä käytössä Shellin Nautilukset (johtuen pääosin siitä ettei pahemmin muita merkkejä ole lähistöllä saatavilla), ei niin pahanhajuinen kun joku halppis mitä joskus testasin.
Tuo Nautiluskin todella paljon halvempi ostaa 4-litran pytyissä vrt. 1litra. Itellä tosin kone käyttänee alle 1% seosta joten ei lämpimänä pahemmin tupruttele.
EDIT: Eli siipipyörä (ja tarvittaessa pumpun kotelo) vaihtoon, vesiröörien avaus tarvittaessa ja TCW3-öljyä 2% min.98 bensan sekaan...
Voimakoneelta luulisi ainakin löytyvän osia kyseiseen kötöstykseen.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Oliko vaihde vapaalla kun yritit käynnistää ?Jugger77 kirjoitti:Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Tai tappokytkin mahdollisesti irti.jester burk 2 kirjoitti:Oliko vaihde vapaalla kun yritit käynnistää ?Jugger77 kirjoitti:Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8464
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Olisko niin, että vika on kuitenkin akussa. Vaikka on virtaa, niin akun jännite on talven jäljiltä, niin matala jännite, että ei riitä voima starttaamaan uudelleen. Jos olet ladannut akun täyteen, ja käynyt lenkin heittämässä ja yrittänyt käynnistää uudelleen, niin jostain syystä akun lataus purkautuu, vaikka näyttää virtaa olevan, mutta virtaa ei riitä käynnistämiseen Joskus tuikiterät vapaa-ajan akut ja auton akut yms. ovat susia ostaessa.
Tarkista akkukengät, että ei ole liian löysällä. Starttimoottorin sähkökytkentä voi löystyä, tarkista käsin heiluttamalla, varo että navat ei kosketa toisiinsa.
Toivottavasti vika löytyy.
Tarkista akkukengät, että ei ole liian löysällä. Starttimoottorin sähkökytkentä voi löystyä, tarkista käsin heiluttamalla, varo että navat ei kosketa toisiinsa.
Toivottavasti vika löytyy.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Joo.jester burk 2 kirjoitti:Oliko vaihde vapaalla kun yritit käynnistää ?Jugger77 kirjoitti:Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
Tuo vaihde ja tappokatkasin..
Meneekö kaikki muut päällä olevat virtavehkeet pimeeks jos starttaat?
Jos, niin akku kaputt.
Jos ei, niin starttikaapeli hapettunu/irti, tai maadotus/herätevirta.(en ny muista onko prutkussa herätevirtaa..)
-----------------------------------
Siipirattaan vaihtaminen on suht helppoo ei- koneinsinöörillekin.
Netistä ohjeita löytyy varmaan ja voi varmaa soveltaa muitakin prutkuja ku idea sama 99- varmasti.
Mut tuo rööri ensin auki/putsaus.
Tod.näk. jos ajettu "väkisin" ilman kiertoa, ni kuivana ollu siipiratas lienee sen kuntonenkin
Saattaa tuo kulkemattomuus olla siis ns. lämpöhalvaustakin ennen ku kone leikkaa lopulta kiinni..
Vedenkierto koneessa elinehto nro. 1
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Akku on ihan uusi. Ennusko, että vika on siinä. Tappokytkimestä ei ollut myyjän kanssa mitään puhetta. Enkä tiedä missä sen pitäisi sijaita. Mitään narua tms. tuossa ei ole (olen nähnyt sellaisia käytettävän). Minä en noista vaihteista ymmärrä mitään. Oletin, että vaihde on vapaalla kun kahva on yläasennossa. Kiitoksia, että näin monella on aikaa ja halua auttaa. Tämä veneily ja moottori aihepiiri on mulle ihan outo.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Siis se hätäkatkaisijan ns.klipsu paikallaan siinä lähellä avainta? Ja vaihde on vapaalla silloin kun kahva yläasennosa ja siinä pieni ns.vapaaliike?
Sitten kun meet siihen rantsuun niin melkein aina siinä joku "asiantuntija on pian pätemässä" nii rohkeesti vaan kyssäriä
Sitten kun meet siihen rantsuun niin melkein aina siinä joku "asiantuntija on pian pätemässä" nii rohkeesti vaan kyssäriä
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Voi siellä rannassa joku ollakin, mutta eivät puhu Suomea juurikaan täällä Ahvenanmaalla. Se vaikeuttaa avun saamista. Kun ei vielä tuo ruotsi taivu. Eiköhän tämä tästä näillä vinkeillä selviä.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Neuvoja kaivattaisiin. Vanha 80-90 luvun taitteen 30hp johnssonin kone kyseessä. Kaikki toimii koneessa muuten mainiosti, mutta viimeiset tehot hävinnyt koneesta? Täydellä kaasulla ei kone anna tarpeeksi tehoja ja nouse vene liukuun isommalla kuormalla. Koneen käynnistä tätä ei pysty kuitenkaan huomaamaan, kone käy normaalisti ja kaikki muukin tuntuu pelaavan normaalisti, paitsi että tehot on hävinny koneesta johonkin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään mikään?
-
- Viestit: 486
- Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
En oo mikään koneinssi, mutta heitäm vielä muutaman uskomukseni tähän.
- Yksi mahdollisuus vedenkierron puuttumiselle on putkitukos. Sinne voi vaikka perhosen toukka koteloitua. Jotenkin niitä kait voi rassailla auki, vaikka paineilmalla.
- jos akussa on vähänkään potkua, ylensä jotain tapahtuu kun starttaa. Rele naksahtaa tms. Jollei mitään kuulu, niin sitten ei luultavasti saa virtaa.
- syynä voi olla esim tappokatkaisimen puute. Ainakin Yamahoissa on sellainen punainen sammutusnappi, jonka alle tappokatkaisin tulee. Se katkaisin pitää nappia ylhäällä, jotta virrat on päällä. Hätätilassa sen voi kiilata ylös vaikka puutikulla.
- mulla kerran pimeni kone täysin. Silloin oli pääsulake palanut jostain syystä, muuta vikaa sulakkeen vaihdon jälkeen löytynyt.
- tehojen hukkumiseen lienee mieletön määrä eri syitä. Ilmanputsari tai polttoaineen suodatin tukossa, tulpat, kaasuttimen säädöt/tukokset, Polttoaineletkun vuoto saanee aikaan vähän epätasaista "mainikimaista" menoa, kun välillä imaisee ilmaa joukkoon.
- Yksi mahdollisuus vedenkierron puuttumiselle on putkitukos. Sinne voi vaikka perhosen toukka koteloitua. Jotenkin niitä kait voi rassailla auki, vaikka paineilmalla.
- jos akussa on vähänkään potkua, ylensä jotain tapahtuu kun starttaa. Rele naksahtaa tms. Jollei mitään kuulu, niin sitten ei luultavasti saa virtaa.
- syynä voi olla esim tappokatkaisimen puute. Ainakin Yamahoissa on sellainen punainen sammutusnappi, jonka alle tappokatkaisin tulee. Se katkaisin pitää nappia ylhäällä, jotta virrat on päällä. Hätätilassa sen voi kiilata ylös vaikka puutikulla.
- mulla kerran pimeni kone täysin. Silloin oli pääsulake palanut jostain syystä, muuta vikaa sulakkeen vaihdon jälkeen löytynyt.
- tehojen hukkumiseen lienee mieletön määrä eri syitä. Ilmanputsari tai polttoaineen suodatin tukossa, tulpat, kaasuttimen säädöt/tukokset, Polttoaineletkun vuoto saanee aikaan vähän epätasaista "mainikimaista" menoa, kun välillä imaisee ilmaa joukkoon.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Maknumina lähtisin ehtimään vikaa välipohjan/kellukkeiden vesilasteista...Maknum kirjoitti:Neuvoja kaivattaisiin. Vanha 80-90 luvun taitteen 30hp johnssonin kone kyseessä. Kaikki toimii koneessa muuten mainiosti, mutta viimeiset tehot hävinnyt koneesta? Täydellä kaasulla ei kone anna tarpeeksi tehoja ja nouse vene liukuun isommalla kuormalla. Koneen käynnistä tätä ei pysty kuitenkaan huomaamaan, kone käy normaalisti ja kaikki muukin tuntuu pelaavan normaalisti, paitsi että tehot on hävinny koneesta johonkin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään mikään?
Vuotoa / taakkaa eppäilen..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
No vähän höpöhöpöä tuo vika lause, ei kyllä mitään 4,5hv konetta sentään 15hv koneesta ole kuristettu. Isoin ero taitaa olla viimeisimmästä 2t 15hv mercurystä oli 6hp malli. Painava tehoisekseen mutta käy kuin kello.Prinssi kirjoitti:No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..
Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne
Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane
Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
Tuo 4,5 omssi vois olla 6hv, tai ehkä jopa 9hv koneesta kuristettu, ne on saman näkösiä. Teknisiä tietoja kun plaraa niin selviää onko samasta lohkosta tehty.
Ja ei kaikissa ainakaan vanhemmissa pikkukoneissa ole ns merkkivesisuihkua. Ainakaan 4hv 2pyttyisessä evikassa/johnsonissa ei ole. Vähän hankala seurata kiertääkö vesi, mutta jos ei kierrä niin kuumenee jo hetken ajossa senverran että maalit kiehuu ja tulpat tummuu. Ai mistäkö tiedän...
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kiitoksia vielä vinkeistä. Ongelman syy löytyi. Moottorista oli palanut sulake. Sellaisen punaisen silikonitupen sisällä oleva. Nyt toimii.
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Hyvä et vika löyty,- ja kerrankin saatoin olla kommentteineni väärässäoykka kirjoitti:No vähän höpöhöpöä tuo vika lause, ei kyllä mitään 4,5hv konetta sentään 15hv koneesta ole kuristettu. Isoin ero taitaa olla viimeisimmästä 2t 15hv mercurystä oli 6hp malli. Painava tehoisekseen mutta käy kuin kello.Prinssi kirjoitti:No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..
Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne
Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane
Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
Tuo 4,5 omssi vois olla 6hv, tai ehkä jopa 9hv koneesta kuristettu, ne on saman näkösiä. Teknisiä tietoja kun plaraa niin selviää onko samasta lohkosta tehty.
Ja ei kaikissa ainakaan vanhemmissa pikkukoneissa ole ns merkkivesisuihkua. Ainakaan 4hv 2pyttyisessä evikassa/johnsonissa ei ole. Vähän hankala seurata kiertääkö vesi, mutta jos ei kierrä niin kuumenee jo hetken ajossa senverran että maalit kiehuu ja tulpat tummuu. Ai mistäkö tiedän...
Onhan noit muitaki koneita toki kuristettu kuin 9.9- jammuja..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic
Kiitos vinkeistä! Eilen tuli tota evinrudea tutkittua. Laitoin saaviin ja käytin ehkä 2min. Ei alkanut vesi lentämään. Avasin koneesta sen alaosan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Siipipyörä oli hyvässä kunnossa. Rasvasin paikat ja pistin takas kiinni. Laitoin uudestaan saaviin ja käytin jonkun aikka. Ihmekseni alkoi merkkivesi lentämään En sitten tiedä oliko vettä liian vähän aluksi (imureiät oli just ja just pinnan alla) vai mikä siinä oli mutta nyt näyttäis jokatapauksessa toimivan. Parin tunnin testilenkin perusteella ei meno ole kyllä miksikään muuttunut, mutta ainakin merkkivesi lentää.lordofgreed kirjoitti:Laita vaikka Youtubeen hakuun "evinrude 4,5 impeller" tms. niin todnäk löydät videon jossa tuo vaihto näytetään vaihe vaiheelta. Onkos tuo muuten sama kone kun jonssoni/merisuru?
Tuota, onkos tuosta Mobil Extrasta olemassa joku perämoottoriversio? Eikös normi-Extra ole moottoripyöriin, sahoihin tms. tarkoitettu?
Nuo em. vehkeet käy pirun kuumana verraten perämoottoreihin joten samat öljyt ei varmasti toimi kunnolla peräprutkussa. Tietysti jos sinulla tuo ei jäähdytä, niin kuumanahan sekin käy joten sen puolesta
Suosittelen öljyä joka tarkoitettu 2-t peräprutkuille, merkillä ei liene tuollaisessa niin väliä. Onhan niissä merkeissä eroa mutta tuommoinen kone vaatinee senverran paljon (min.2%?) öljyä että tupruttanee millä hyvänsä öljyllä. Itsellä käytössä Shellin Nautilukset (johtuen pääosin siitä ettei pahemmin muita merkkejä ole lähistöllä saatavilla), ei niin pahanhajuinen kun joku halppis mitä joskus testasin.
Tuo Nautiluskin todella paljon halvempi ostaa 4-litran pytyissä vrt. 1litra. Itellä tosin kone käyttänee alle 1% seosta joten ei lämpimänä pahemmin tupruttele.
EDIT: Eli siipipyörä (ja tarvittaessa pumpun kotelo) vaihtoon, vesiröörien avaus tarvittaessa ja TCW3-öljyä 2% min.98 bensan sekaan...
Voimakoneelta luulisi ainakin löytyvän osia kyseiseen kötöstykseen.
En sitten tiedä pitäisikö kaasari vielä putsata tms.?