2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja pave »

Suzuki 5DT.Kaksisylinterinen vanha 5 hv kone jos sinulla on sen kanssa CD Box ongelmaa, tee näin.
Suzukin laatikko maksaa Boats. net noin 350 dollaria eli kallis on.
Etsi Yamaha 6-8 hv koneesta puola (kaksi tulpanjohtoa samassa puolassa.)
Sitten samaisen koneen CD boksi tai vaikka 4 hv Yammun boksi , molemmat käy.
Asennat nämä Suzukiin Suzukin värit Kolme johtoa pun valk on pulssi rusk käämi ja musta maa sopii suoraan Yamahan väreihin , lisäksi Yammun boksilta valk sammutin kytkimelle ja oranssi ja musta puolalle sekä rengaskenkäinen runkoon.
Ja kas Suzuki käy kuin kello, ja säästät kenties 200 eur.
Jos kysyttävää laita postia , neuvon jos osaan
pave
-ToK-
Viestit: 19
Liittynyt: 17:43:02 25.09.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja -ToK- »

Laitampa tännekin, jos tulisi vastausta.
Itsellä on terhi 385:sen perässä tuollainen evinruden 4.5 hp kone. Kone oli seisonut iät ja ajat varastossa ennen kuin ostin sen pois ja viime kesän sillä päristelin. Kone toimii muuten ihan hyvin, mutta epäilen ettei se anna kaikkia tehoja ulos. Gps:sän mukaan maksimivauhti on noin 4 km/h. Kuinka kovaa tällaisella moottorilla pitäisi päästä? :D Mitä lähteä tarkistelemaan/vaihtamaan? Tulpat ja peräöljyt on vaihdettu. Millaista 2töljy/bensa suhdetta yleensä tällaisissa käytetään, voiko liika öljy vaikuttaa (itsellä varmaaan liian tujua 2,5-3%)?

Kone on siis täysin vastaava kuin tämä: http://www.nettivene.com/moottori/evinrude/632375

Myös viritysvihjeitä otetaan vastaan! Onko näissä jotain kuristuksia?
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..

Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne eikö kuggaan osaa

Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane :lol:

Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
-ToK-
Viestit: 19
Liittynyt: 17:43:02 25.09.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja -ToK- »

Prinssi kirjoitti:No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..

Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne eikö kuggaan osaa

Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane :lol:

Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
No joo, jos kännykän gps todellakin pitää paikkansa niin maksimivauhti on 4 km/h :D Itse oon kuullut että se olisi ihan normi vetovauhti :D
Kierroksia ottaa, mutta mielestäni aika heikosti. Melko varma olen, että paremmin kuuluisi kulkea. Ainakin goolaamalla löysin että tällaiselle koneella pitäisi päästä terhinkin kanssa helposti ainakin 10km/h. Bensaa kuluttaa erittäin vähän. Ihan noviisina kysyn, että kuuluuko tällaisestakin koneesta tulla se merkkivesisuihku vai miksi sitä kutsutaan? Ihan varma en ole, mutta sellainen tunne ettei sitä tulisi laisinkaan :O Nyt vasta juolahti mieleen.
Oikeassa taidat olla, että turha virittää. Kunhan nyt saisi kulkemaan edes normaalisti. Taitaapa melkein veneen vaihto olla edessä jos paljon kovempaa haluaa.
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

-ToK- kirjoitti:kysyn, että kuuluuko tällaisestakin koneesta tulla se merkkivesisuihku vai miksi sitä kutsutaan? Ihan varma en ole, mutta sellainen tunne ettei sitä tulisi laisinkaan
Varmaan pitäisi, eiköhän tuo vesijäähdytteinen ole. Kone leikkaa kiinni tai vähintäänkin polttaa tiivisteet ilman jäähdytystä. Näitä ei sitten koskaan saa käyttää kuiviltaan. Testipenkissäkin pitää olla alapää vesitynnyrissä. Ne vesipumpun siipipyörät palaa/hajoaa kuivana käytettäessä.
-ToK-
Viestit: 19
Liittynyt: 17:43:02 25.09.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja -ToK- »

Täytyypä siis tutkia asiaa. Miten ongelman voi korjata, jos ei tosiaan sitä merkkivettä suihkuta?
MrAhti
Viestit: 171
Liittynyt: 14:23:01 27.05.2009
Paikkakunta: Lapväärtti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja MrAhti »

-ToK- kirjoitti:Täytyypä siis tutkia asiaa. Miten ongelman voi korjata, jos ei tosiaan sitä merkkivettä suihkuta?
Vesipumpun siipipyörän vaihdolla asia korjaantuu. Toki merkkiveden reikäkin saattaa olla vain tukossa. Itse olen voidellut rasvalla siipipyörää asennus vaiheessa jottei pääse kuivana pyörimään käynnistäessä.

Mielestäni 2,5-3% seos kuulostaa aika vahvalta? Viisaammat korjatkoon. Ainakin omissa prutkuissa olen käyttänyt 1-1,5%
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jänis »

Itte ajellu 1.8% ja sekin on ustellessa liikaa. Sininen savupilvi vaan leijuu perässä.
-ToK-
Viestit: 19
Liittynyt: 17:43:02 25.09.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja -ToK- »

Onko tuo siipipyörän vaihtaminen kuinka paha homma? Mitä siinä pitää ottaa huomioon/ onko antaa jotain neuvoja ensikertalaiselle? Entä mistä uuden siipipyörän saa, sekä kannattaako jotain muuta vaihtaa samalla, esim. tiivisteitä?
Täytyypä tosiaan koittaaa laihentaa tuota seosta. Käytättekö 98 vai 95 bensaa? Onko 27 öljyillä paljon merkitystä? Itsellä taitaa olla perus Mobil Extraa.
lordofgreed
Viestit: 138
Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Laita vaikka Youtubeen hakuun "evinrude 4,5 impeller" tms. niin todnäk löydät videon jossa tuo vaihto näytetään vaihe vaiheelta. Onkos tuo muuten sama kone kun jonssoni/merisuru?

Tuota, onkos tuosta Mobil Extrasta olemassa joku perämoottoriversio? Eikös normi-Extra ole moottoripyöriin, sahoihin tms. tarkoitettu?
Nuo em. vehkeet käy pirun kuumana verraten perämoottoreihin joten samat öljyt ei varmasti toimi kunnolla peräprutkussa. Tietysti jos sinulla tuo ei jäähdytä, niin kuumanahan sekin käy joten sen puolesta :roll:

Suosittelen öljyä joka tarkoitettu 2-t peräprutkuille, merkillä ei liene tuollaisessa niin väliä. Onhan niissä merkeissä eroa mutta tuommoinen kone vaatinee senverran paljon (min.2%?) öljyä että tupruttanee millä hyvänsä öljyllä. Itsellä käytössä Shellin Nautilukset (johtuen pääosin siitä ettei pahemmin muita merkkejä ole lähistöllä saatavilla), ei niin pahanhajuinen kun joku halppis mitä joskus testasin.
Tuo Nautiluskin todella paljon halvempi ostaa 4-litran pytyissä vrt. 1litra. Itellä tosin kone käyttänee alle 1% seosta joten ei lämpimänä pahemmin tupruttele.

EDIT: Eli siipipyörä (ja tarvittaessa pumpun kotelo) vaihtoon, vesiröörien avaus tarvittaessa ja TCW3-öljyä 2% min.98 bensan sekaan...
Voimakoneelta luulisi ainakin löytyvän osia kyseiseen kötöstykseen.
Jugger77
Viestit: 4
Liittynyt: 21:31:00 13.04.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jugger77 »

Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
jester burk 2
Viestit: 426
Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Jugger77 kirjoitti:Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
Oliko vaihde vapaalla kun yritit käynnistää ?
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Fuso »

jester burk 2 kirjoitti:
Jugger77 kirjoitti:Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
Oliko vaihde vapaalla kun yritit käynnistää ?
Tai tappokytkin mahdollisesti irti.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Olisko niin, että vika on kuitenkin akussa. Vaikka on virtaa, niin akun jännite on talven jäljiltä, niin matala jännite, että ei riitä voima starttaamaan uudelleen. Jos olet ladannut akun täyteen, ja käynyt lenkin heittämässä ja yrittänyt käynnistää uudelleen, niin jostain syystä akun lataus purkautuu, vaikka näyttää virtaa olevan, mutta virtaa ei riitä käynnistämiseen Joskus tuikiterät vapaa-ajan akut ja auton akut yms. ovat susia ostaessa.
Tarkista akkukengät, että ei ole liian löysällä. Starttimoottorin sähkökytkentä voi löystyä, tarkista käsin heiluttamalla, varo että navat ei kosketa toisiinsa.
Toivottavasti vika löytyy.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

jester burk 2 kirjoitti:
Jugger77 kirjoitti:Ihan alkuun totean nöyrästi, että en ole kummoinen kalamies. Mutta tarkoitus on sellaiseksi kehittyä nyt kun muutin meren äärelle. Ostin elämäni ensimmäiseksi veneeksi vm 88 Sun Busterin helppokäyttöisyyden takia. Veneessä on saman vuoden Evinrude 2-t 30hv moottori. Kävin sillä jo lenkin heittämässä, mutta nyt en saa sitä käyntiin uudestaan. Avainta kääntäessä ei tapahdu yhtään mitään. Ei edes naksahda). Akussa on virtaa (valo ja pilssipumppu toimivat). Voisiko olla vaan joku piuha irti? Tunnen itseni ihan helvetin tyhmäksi, mutta näin kai sitä kysymällä oppii. Olen kiitollinen jos joku voi auttaa. Vähän ketuttaa kun alkoi tämä veneilyharrastus näin tikkuisesti.
Oliko vaihde vapaalla kun yritit käynnistää ?
Joo.
Tuo vaihde ja tappokatkasin..

Meneekö kaikki muut päällä olevat virtavehkeet pimeeks jos starttaat?
Jos, niin akku kaputt.

Jos ei, niin starttikaapeli hapettunu/irti, tai maadotus/herätevirta.(en ny muista onko prutkussa herätevirtaa..)
-----------------------------------

Siipirattaan vaihtaminen on suht helppoo ei- koneinsinöörillekin.
Netistä ohjeita löytyy varmaan ja voi varmaa soveltaa muitakin prutkuja ku idea sama 99- varmasti.

Mut tuo rööri ensin auki/putsaus.
Tod.näk. jos ajettu "väkisin" ilman kiertoa, ni kuivana ollu siipiratas lienee sen kuntonenkin :lol:

Saattaa tuo kulkemattomuus olla siis ns. lämpöhalvaustakin ennen ku kone leikkaa lopulta kiinni..

Vedenkierto koneessa elinehto nro. 1
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Jugger77
Viestit: 4
Liittynyt: 21:31:00 13.04.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jugger77 »

Akku on ihan uusi. Ennusko, että vika on siinä. Tappokytkimestä ei ollut myyjän kanssa mitään puhetta. Enkä tiedä missä sen pitäisi sijaita. Mitään narua tms. tuossa ei ole (olen nähnyt sellaisia käytettävän). Minä en noista vaihteista ymmärrä mitään. Oletin, että vaihde on vapaalla kun kahva on yläasennossa. Kiitoksia, että näin monella on aikaa ja halua auttaa. Tämä veneily ja moottori aihepiiri on mulle ihan outo.
HOOK
Viestit: 380
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja HOOK »

Siis se hätäkatkaisijan ns.klipsu paikallaan siinä lähellä avainta? Ja vaihde on vapaalla silloin kun kahva yläasennosa ja siinä pieni ns.vapaaliike?

Sitten kun meet siihen rantsuun niin melkein aina siinä joku "asiantuntija on pian pätemässä" :bigboss: nii rohkeesti vaan kyssäriä :juu:
Jugger77
Viestit: 4
Liittynyt: 21:31:00 13.04.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jugger77 »

Voi siellä rannassa joku ollakin, mutta eivät puhu Suomea juurikaan täällä Ahvenanmaalla. Se vaikeuttaa avun saamista. Kun ei vielä tuo ruotsi taivu. Eiköhän tämä tästä näillä vinkeillä selviä.
Avatar
Maknum
Viestit: 431
Liittynyt: 10:15:28 14.01.2006
Paikkakunta: Turku

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Maknum »

Neuvoja kaivattaisiin. Vanha 80-90 luvun taitteen 30hp johnssonin kone kyseessä. Kaikki toimii koneessa muuten mainiosti, mutta viimeiset tehot hävinnyt koneesta? Täydellä kaasulla ei kone anna tarpeeksi tehoja ja nouse vene liukuun isommalla kuormalla. Koneen käynnistä tätä ei pysty kuitenkaan huomaamaan, kone käy normaalisti ja kaikki muukin tuntuu pelaavan normaalisti, paitsi että tehot on hävinny koneesta johonkin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään mikään?
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

En oo mikään koneinssi, mutta heitäm vielä muutaman uskomukseni tähän.
- Yksi mahdollisuus vedenkierron puuttumiselle on putkitukos. Sinne voi vaikka perhosen toukka koteloitua. Jotenkin niitä kait voi rassailla auki, vaikka paineilmalla.
- jos akussa on vähänkään potkua, ylensä jotain tapahtuu kun starttaa. Rele naksahtaa tms. Jollei mitään kuulu, niin sitten ei luultavasti saa virtaa.
- syynä voi olla esim tappokatkaisimen puute. Ainakin Yamahoissa on sellainen punainen sammutusnappi, jonka alle tappokatkaisin tulee. Se katkaisin pitää nappia ylhäällä, jotta virrat on päällä. Hätätilassa sen voi kiilata ylös vaikka puutikulla.
- mulla kerran pimeni kone täysin. Silloin oli pääsulake palanut jostain syystä, muuta vikaa sulakkeen vaihdon jälkeen löytynyt.
- tehojen hukkumiseen lienee mieletön määrä eri syitä. Ilmanputsari tai polttoaineen suodatin tukossa, tulpat, kaasuttimen säädöt/tukokset, Polttoaineletkun vuoto saanee aikaan vähän epätasaista "mainikimaista" menoa, kun välillä imaisee ilmaa joukkoon.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Maknum kirjoitti:Neuvoja kaivattaisiin. Vanha 80-90 luvun taitteen 30hp johnssonin kone kyseessä. Kaikki toimii koneessa muuten mainiosti, mutta viimeiset tehot hävinnyt koneesta? Täydellä kaasulla ei kone anna tarpeeksi tehoja ja nouse vene liukuun isommalla kuormalla. Koneen käynnistä tätä ei pysty kuitenkaan huomaamaan, kone käy normaalisti ja kaikki muukin tuntuu pelaavan normaalisti, paitsi että tehot on hävinny koneesta johonkin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään mikään?
Maknumina lähtisin ehtimään vikaa välipohjan/kellukkeiden vesilasteista...
Vuotoa / taakkaa eppäilen.. eikö kuggaan osaa
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Avatar
oykka
Viestit: 466
Liittynyt: 11:37:17 10.07.2011

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja oykka »

Prinssi kirjoitti:No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..

Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne eikö kuggaan osaa

Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane :lol:

Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
No vähän höpöhöpöä tuo vika lause, ei kyllä mitään 4,5hv konetta sentään 15hv koneesta ole kuristettu. Isoin ero taitaa olla viimeisimmästä 2t 15hv mercurystä oli 6hp malli. Painava tehoisekseen mutta käy kuin kello.

Tuo 4,5 omssi vois olla 6hv, tai ehkä jopa 9hv koneesta kuristettu, ne on saman näkösiä. Teknisiä tietoja kun plaraa niin selviää onko samasta lohkosta tehty.

Ja ei kaikissa ainakaan vanhemmissa pikkukoneissa ole ns merkkivesisuihkua. Ainakaan 4hv 2pyttyisessä evikassa/johnsonissa ei ole. Vähän hankala seurata kiertääkö vesi, mutta jos ei kierrä niin kuumenee jo hetken ajossa senverran että maalit kiehuu ja tulpat tummuu. Ai mistäkö tiedän... :lol:
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Jugger77
Viestit: 4
Liittynyt: 21:31:00 13.04.2016

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Jugger77 »

Kiitoksia vielä vinkeistä. Ongelman syy löytyi. Moottorista oli palanut sulake. Sellaisen punaisen silikonitupen sisällä oleva. Nyt toimii.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

oykka kirjoitti:
Prinssi kirjoitti:No varmaa vähä kovenmpaa kuin vetovauhti..

Ottaako kierroksia, viekö mtn paljon bensaa jne eikö kuggaan osaa

Turha tollasta virittään on alkaa tollaseen venhoon.
Kyntäminen ei siitä parane :lol:

Laita suoraa vaik 9,9hv kii ni "lentää".
Niit voi pääsääntösesti virittääki ku on rajotettu verotuksen takia, eli 15hv on tod.näk. alkup. teho.
No vähän höpöhöpöä tuo vika lause, ei kyllä mitään 4,5hv konetta sentään 15hv koneesta ole kuristettu. Isoin ero taitaa olla viimeisimmästä 2t 15hv mercurystä oli 6hp malli. Painava tehoisekseen mutta käy kuin kello.


Tuo 4,5 omssi vois olla 6hv, tai ehkä jopa 9hv koneesta kuristettu, ne on saman näkösiä. Teknisiä tietoja kun plaraa niin selviää onko samasta lohkosta tehty.

Ja ei kaikissa ainakaan vanhemmissa pikkukoneissa ole ns merkkivesisuihkua. Ainakaan 4hv 2pyttyisessä evikassa/johnsonissa ei ole. Vähän hankala seurata kiertääkö vesi, mutta jos ei kierrä niin kuumenee jo hetken ajossa senverran että maalit kiehuu ja tulpat tummuu. Ai mistäkö tiedän... :lol:
Hyvä et vika löyty,- ja kerrankin saatoin olla kommentteineni väärässä :lol:

Onhan noit muitaki koneita toki kuristettu kuin 9.9- jammuja..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
-ToK-
Viestit: 19
Liittynyt: 17:43:02 25.09.2015

Re: 2-tahtikoneiden ongelmanratkonta-topic

Viesti Kirjoittaja -ToK- »

lordofgreed kirjoitti:Laita vaikka Youtubeen hakuun "evinrude 4,5 impeller" tms. niin todnäk löydät videon jossa tuo vaihto näytetään vaihe vaiheelta. Onkos tuo muuten sama kone kun jonssoni/merisuru?

Tuota, onkos tuosta Mobil Extrasta olemassa joku perämoottoriversio? Eikös normi-Extra ole moottoripyöriin, sahoihin tms. tarkoitettu?
Nuo em. vehkeet käy pirun kuumana verraten perämoottoreihin joten samat öljyt ei varmasti toimi kunnolla peräprutkussa. Tietysti jos sinulla tuo ei jäähdytä, niin kuumanahan sekin käy joten sen puolesta :roll:

Suosittelen öljyä joka tarkoitettu 2-t peräprutkuille, merkillä ei liene tuollaisessa niin väliä. Onhan niissä merkeissä eroa mutta tuommoinen kone vaatinee senverran paljon (min.2%?) öljyä että tupruttanee millä hyvänsä öljyllä. Itsellä käytössä Shellin Nautilukset (johtuen pääosin siitä ettei pahemmin muita merkkejä ole lähistöllä saatavilla), ei niin pahanhajuinen kun joku halppis mitä joskus testasin.
Tuo Nautiluskin todella paljon halvempi ostaa 4-litran pytyissä vrt. 1litra. Itellä tosin kone käyttänee alle 1% seosta joten ei lämpimänä pahemmin tupruttele.

EDIT: Eli siipipyörä (ja tarvittaessa pumpun kotelo) vaihtoon, vesiröörien avaus tarvittaessa ja TCW3-öljyä 2% min.98 bensan sekaan...
Voimakoneelta luulisi ainakin löytyvän osia kyseiseen kötöstykseen.
Kiitos vinkeistä! Eilen tuli tota evinrudea tutkittua. Laitoin saaviin ja käytin ehkä 2min. Ei alkanut vesi lentämään. Avasin koneesta sen alaosan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Siipipyörä oli hyvässä kunnossa. Rasvasin paikat ja pistin takas kiinni. Laitoin uudestaan saaviin ja käytin jonkun aikka. Ihmekseni alkoi merkkivesi lentämään :D En sitten tiedä oliko vettä liian vähän aluksi (imureiät oli just ja just pinnan alla) vai mikä siinä oli mutta nyt näyttäis jokatapauksessa toimivan. Parin tunnin testilenkin perusteella ei meno ole kyllä miksikään muuttunut, mutta ainakin merkkivesi lentää.
En sitten tiedä pitäisikö kaasari vielä putsata tms.?
Vastaa Viestiin