Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Startti pyörittää iloisesti mutta ei edes lupaa. Edelliskauden ajosta suoraan lämpimään talliin talveksi - bensat jäi kaasariin laiskuuttani, mutta toisaalta bensassa seassa oli stabilointiainetta. Mieleen tulee:
- kaasari tukossa? putsattu edellistalvena kunnolla (UÄ + mekaanisesti)
- hälytys päällä? voisiko esim. autolube öljymäärähälytin olla rikki, miten tsekata? pitääkö/saako summeri/hälytysvalon vilkkua käynnistyksessä? mulla se vilkkuu!
- tappokytkin on päällä? tein talvella sähköhommia ohjauspulpetissa joten on mahdollista että johto poikki/irti (ei kuitenkaan nopeasti katsottuna järvellä huomattu vikaa. voiko jotenkin sähkömittarilla testata?
- ei saa kipinää? no tämän osaan tsekata kunhan kelit lämpenee.
Onko hyviä ideoita? Kannattaako esim. ensin yrittää käynnistää ja avata tulppa ja katsoa onko märkä/bensaa? Ja jos on niin kipinän testaus?
- kaasari tukossa? putsattu edellistalvena kunnolla (UÄ + mekaanisesti)
- hälytys päällä? voisiko esim. autolube öljymäärähälytin olla rikki, miten tsekata? pitääkö/saako summeri/hälytysvalon vilkkua käynnistyksessä? mulla se vilkkuu!
- tappokytkin on päällä? tein talvella sähköhommia ohjauspulpetissa joten on mahdollista että johto poikki/irti (ei kuitenkaan nopeasti katsottuna järvellä huomattu vikaa. voiko jotenkin sähkömittarilla testata?
- ei saa kipinää? no tämän osaan tsekata kunhan kelit lämpenee.
Onko hyviä ideoita? Kannattaako esim. ensin yrittää käynnistää ja avata tulppa ja katsoa onko märkä/bensaa? Ja jos on niin kipinän testaus?
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Uudet tulpat ja uutta bensaa alkuunsa.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Tai vaikka vanhoillakin tulpilla testaat että tuleeko kipinä. Aikaa menee 2 minuuttia. Sillä saat raksittua pois liki kaikki nuo kysymykset. Ja jos tulee eikä silti lähde niin uutta bensaa, ja tarvittaessa kaasarin puhdistus.
Jos ei tule kipinää niin uudet tulpat, ja katot maadottaako se sinun tappokytkin sammutuspiuhan. Siis jos maadottaa niin ei tule kipinää.
Jos ei tule kipinää niin uudet tulpat, ja katot maadottaako se sinun tappokytkin sammutuspiuhan. Siis jos maadottaa niin ei tule kipinää.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Testaan perjantaina kipinän (on talvella vaihdettu uudet tulpat). Eli jos antaa kipinää niin ei varmaan siis vikaa sähköissä ymmärsin, vaan bensan saannissa ja/tai laadussa. Raportoin sitten huomenna lisää jos ehdin.oykka kirjoitti:Tai vaikka vanhoillakin tulpilla testaat että tuleeko kipinä. Aikaa menee 2 minuuttia. Sillä saat raksittua pois liki kaikki nuo kysymykset. Ja jos tulee eikä silti lähde niin uutta bensaa, ja tarvittaessa kaasarin puhdistus.
Jos ei tule kipinää niin uudet tulpat, ja katot maadottaako se sinun tappokytkin sammutuspiuhan. Siis jos maadottaa niin ei tule kipinää.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
KUn teit noita sähköhommia talvella toimiko silloin niiden jälkeen?
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
No en varsinaisesti testannut, ainoastaan että virrat tuli päälle. Eli en yrittänyt käyntiin. Sähköhommissa en siis kajonnut käynnistysjohtoihin, mutta siellä pulpetin alla vedin erillisiä johdotuksia ja väkisinkin varmaan on mahdollista että jokin johto on voinut irrota tms. Miten se käytännössä testataan jos esim. se tappokytkin on "päällä" koko ajan eli ei anna käytännössä käynnistää? Mikä johdon väri kun en nyt muista?
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Noniin suksee tuli. Vaihdoin Shellin V-Powerin bensaksi ja samalla uusin kovettuneen letkun ja "tissin". Lähti ekalla käyntiin ja hienosti kävikin, tai niin hienosti kuin tuon ikäisen olettaa käyvänkin.
Voisiko olla että en alunperin saanut sitä bensaa menemään tuon kovettuneen tissin takia kun sitä sai silloin tosissaan painella? Toisaalta, uskon kyllä nyt viimeistään että kannattaa ne uudet bensat vaan vaihtaa kauden aluksi.
kiitoksia p.j. ristiturvalle ja oykalle perusasioiden tähdennyksestä ennen kuin lähdetään liikaa spekuloimaan että missä se vika onkaan...
Voisiko olla että en alunperin saanut sitä bensaa menemään tuon kovettuneen tissin takia kun sitä sai silloin tosissaan painella? Toisaalta, uskon kyllä nyt viimeistään että kannattaa ne uudet bensat vaan vaihtaa kauden aluksi.
kiitoksia p.j. ristiturvalle ja oykalle perusasioiden tähdennyksestä ennen kuin lähdetään liikaa spekuloimaan että missä se vika onkaan...
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Hyvä että pelaa. Tosiaan nykybensat menee jo vuodessa helposti siihen kuntoon että ei toimi. Toinen mahollisuus että se kovettunut letku/tissi vuoti ilmaa eikä kone saanut kunnolla bensaa, tai sitten bensa ei mennyt tissistä juurikaan läpi. Tississähän on tavallaan yksinkertainen takaiskuventtiili, joka saattaa varmaan mennä jumiinkin.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Kyllä epäilyni menee nyt tuon tissin toimimattomuuden piikkiin. Uutta tissiä likistäessä lorinan kuuli selkeästi kaasarissa, mitä en huomannut vanhalla. Vanhan letkun ja tissin käyttöikä oli kyllä melkoinen yllätys ja pettymys kun otin ne käyttöön vasta viime vuoden keväällä, eli ne kestivät sen yhden kauden. Ja muistaakseni loppusyksystä ne olivat jo melkoisen kovia, joskin vielä toimivia.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Taitaa olla suuria laatueroja noissa. Toiset kovettuu hetkessä ja toiset kestää vuosi tolkulla. Sama tuntuu olevan bensaletkuissa.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Viime talveksi laitoin 5hp 2t pikkukoneeseen Nesteen 4t pienkonebensaa, johon sotkin saman valmistajan öljyt. Ajattelin koneen talvehtivan näin hyvin. Nyt keväällä ensimmäinen tankillinen kyseisellä bensalla aiheutti sellaisia käyntihäiriöitä ja käynnistymisvaikeuksia, että jäänee viimeiseksi eräksi pienkonebensaa.oykka kirjoitti:Tosiaan nykybensat menee jo vuodessa helposti siihen kuntoon että ei toimi.
Ensimmäisen tankillisen jälkeen siiryin mökillä talven kannussa maanneeseen 98 bensaan ja kaikki käyntihäiröt hävisivät. Nyt on jo tuoretta laatua käytössä.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Ja vika oli varmasti bensassa ? Itsellä ei ole ollut talven jälkeen minkäänlaisia käynnistysvaikeuksia vaikka olen ajanut pelkästään alkylaattibensalla jo viisi vuotta. Samaten moottorisaha lähti heti käyntiin vaikka oli maannut yli puoli vuotta käyttämättömänä auton perässä. Alkylaattibensaa tulisi mielestäni käyttää ympäristön vuoksi aina kun se on mahdollista. Ainakin jos aikoo uskottavasti vaatia Talvivaaroja sun muita puhdistamaan jätöksensä. Saattaa toki olla että jonkun Aataminaikuisen koneen stefat ja kalvot eivät kestä puhdasta alkylaattibensaa, mutta silloinkin voi päästöjä pienentää korvaamalla vaikkapa 75-80% bensasta alkylattibensalla.pike kirjoitti:Viime talveksi laitoin 5hp 2t pikkukoneeseen Nesteen 4t pienkonebensaa, johon sotkin saman valmistajan öljyt. Ajattelin koneen talvehtivan näin hyvin. Nyt keväällä ensimmäinen tankillinen kyseisellä bensalla aiheutti sellaisia käyntihäiriöitä ja käynnistymisvaikeuksia, että jäänee viimeiseksi eräksi pienkonebensaa.oykka kirjoitti:Tosiaan nykybensat menee jo vuodessa helposti siihen kuntoon että ei toimi.
Ensimmäisen tankillisen jälkeen siiryin mökillä talven kannussa maanneeseen 98 bensaan ja kaikki käyntihäiröt hävisivät. Nyt on jo tuoretta laatua käytössä.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Vaikea sanoa, mutta oireet poistui heti, kun ensimmäinen tankki oli ajattu tyhjäksi. Siihen asti käyntiin nykiminen oli työlästä ja kesken ajon koneen kierrokset pomppi laidasta laitaan. Oli jo viemässä konetta huoltoon. Odotusarvo alkylaattibensasta oli hiukan toisenlainen.jester burk 2 kirjoitti:Ja vika oli varmasti bensassa ?
Moottorisahassa en ole vastaavaan ongelmaan törmännyt. Siinä tullut käytettyä aina alkylaattibensaa.jester burk 2 kirjoitti:Samaten moottorisaha lähti heti käyntiin vaikka oli maannut yli puoli vuotta käyttämättömänä auton perässä.
Jos tuota bensaa saisi asemalta, kohtuu hinnalla, voisin siirtyä käyttämään alkylaattibensaa (tai ainakin koittamaan uudelleen...). Lähimarketista 5l kannujen hakeminen 17euron hintaan ei oikein maistu. Pointti on kuitenkin hyvä.jester burk 2 kirjoitti:Alkylaattibensaa tulisi mielestäni käyttää ympäristön vuoksi aina kun se on mahdollista.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
OT. Moottorisahassa ja raivurissa mennään tolla alkylaatilla. Aggregaatissa, peräprutkuissa...jne...mennään tavan 98:lla. Sekaan sotken stabilisaattoria, kokemus ja näkemys on et, tuo nykynen viinabensa menee aika heikkoon happeen ajan kanssa. Tota alkylaattia tosiaan vois käyttää muuallakin. Isomman persveivarin kiintotankki on muistaakesni 140 l. Saattas alkaa vituttaa noita 5 l pöniköitä kaadella sinne, ja mihin nuo tyhjät pönikät työntäs...ja niin nykyäänhän on tuo muovin keräys!!
Ja tosiaan tuo alkuperäinen vaiva selvis ilmeisesti tissiä ja letkua ropaamalla. Noi jotkut tisulit ja letkut ovat aika arkoja tolle nykyselle viinabensalle. Hyvä, että prutku huutaa taas!!
-jouni
Ja tosiaan tuo alkuperäinen vaiva selvis ilmeisesti tissiä ja letkua ropaamalla. Noi jotkut tisulit ja letkut ovat aika arkoja tolle nykyselle viinabensalle. Hyvä, että prutku huutaa taas!!
-jouni
diipa daapa
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Ymmärrän toki ettei kenenkään perse kestä ostaa alkylaattibensaa kannuissa, siksi kirjoitinkin jos mahdollista. Mutta käsittääkseni suurin osa koneista on kuitenkin luokkaa 2,5 - 20hv. Itse joudun hakemaan omat bensat Tampereelta, joka on lähin paikka josta saa alkylaattibensaa pumpusta. Onneksi aina välillä on muutakin asiaa sille suunnalle ettei tarvitse vasiten lähteä pelkästään bensaa hakemaan.
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: 23:22:13 03.09.2011
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Yamahassa toiminut kymmenisen vuotta viinabensoilla sellainen harmaa letku+tissi -yhdistelmä. Kokemusta muutamasta mustasta letkusta jotka halvaantui jo vuodessa-kahdessa (sattumaa?). Valitettavasti en ole varma pitääkö tuon olla yamaha-original vai välttääkö tuollainen puolta halvempi motonet- tai biltema-malli.
Jokatapauksessa ei kannata säästää liikoja tuossa letkussa. Halvoissa tosiaan kovettuu nuo kumiosat ja liittimet ei käy kunnolla paikoilleen. Tuollaisella voi saada koneenkin hirttämään kiinni jos bensansaanti heikkoa. Jos "tissin lutkuttaminen" kone käynnissä muuttaa käyntiä, on todennäköisesti vikaa letkussa/liittimissä tai polttoainepumpussa.
Jokatapauksessa ei kannata säästää liikoja tuossa letkussa. Halvoissa tosiaan kovettuu nuo kumiosat ja liittimet ei käy kunnolla paikoilleen. Tuollaisella voi saada koneenkin hirttämään kiinni jos bensansaanti heikkoa. Jos "tissin lutkuttaminen" kone käynnissä muuttaa käyntiä, on todennäköisesti vikaa letkussa/liittimissä tai polttoainepumpussa.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Hyvä kommentti, ihan sama kokemus. Eli oli alunperin tuo bilteman harmaa kun ostin botskin, mutta se oli liian iso ja vuoti helposti liitoksista. Päätin vaihtaa "originaalina" myytävään Yamahaan letkuun ja tissiin joka sitten kovettui. Tuo biltema oli muuten hyvä mutta se oli löysähkön tuntuinen ja siis liian iso halkaisijaltaan. Tuo luonnonkumi taitaa helpommin kovettua jo luonnostaan. Käytän 98 bensaa ja aika kallista Motonetin sinipurkkista 2t-öljyä joka pelaa mielestäni ihan hyvin eikä ota nenuun kovin pahasti.lordofgreed kirjoitti:Yamahassa toiminut kymmenisen vuotta viinabensoilla sellainen harmaa letku+tissi -yhdistelmä. Kokemusta muutamasta mustasta letkusta jotka halvaantui jo vuodessa-kahdessa (sattumaa?). Valitettavasti en ole varma pitääkö tuon olla yamaha-original vai välttääkö tuollainen puolta halvempi motonet- tai biltema-malli.
Jokatapauksessa ei kannata säästää liikoja tuossa letkussa. Halvoissa tosiaan kovettuu nuo kumiosat ja liittimet ei käy kunnolla paikoilleen. Tuollaisella voi saada koneenkin hirttämään kiinni jos bensansaanti heikkoa. Jos "tissin lutkuttaminen" kone käynnissä muuttaa käyntiä, on todennäköisesti vikaa letkussa/liittimissä tai polttoainepumpussa.
Kannattaako muuten mieluummin käyttää 95:sta (mulla siis 20hv autolube) kun jostain luin että matalapuristeisena se olisi oikea bensa tähän?
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: 15:25:20 03.01.2010
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Ei kannata käyttää, koska 95E10 sisältää nimensä mukaisesti 10% alkoholia.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Mattilan Pyörä ja Pienkoneessa kertoivat minulle ettei 4t pienkonebensaan saa laittaa itse öljyä, koska se menee jotenkin ihan sotkuksi. Pitää hommata 2t pienkonebensaa. Liikkeessä toimii pätevä korjaamo ja varsinkin Husqvarna on heidän merkkinsä ja taisipa sanoa että Husqvarnalta päin tuon tiedon ovat saaneetkin. http://www.mattilan.fi/huolto.htmlpike kirjoitti:
Viime talveksi laitoin 5hp 2t pikkukoneeseen Nesteen 4t pienkonebensaa, johon sotkin saman valmistajan öljyt. Ajattelin koneen talvehtivan näin hyvin. Nyt keväällä ensimmäinen tankillinen kyseisellä bensalla aiheutti sellaisia käyntihäiriöitä ja käynnistymisvaikeuksia, että jäänee viimeiseksi eräksi pienkonebensaa.
Asiaa tämä ei muuta, mutta tarkemmin ottaen alkoholin (bioetanolin) osuus ilmeisesti vaihtelee saatavuuden ja hinnan mukaan ja enimmäismäärä on vain määrätty 10 prosenttiin.jester burk 2 kirjoitti:Ei kannata käyttää, koska 95E10 sisältää nimensä mukaisesti 10% alkoholia.
- Kojootti324
- Viestit: 120
- Liittynyt: 21:41:38 27.07.2012
- Paikkakunta: Rock Village with the wolves
- Viesti:
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Juu ja 2T-pienkonebensa ei sovellu vene käyttöön!
Voi tietysti pistää käymään sen kanssa, mutta ei pidempää käyttöä ainakaan vesillä!
Voi tietysti pistää käymään sen kanssa, mutta ei pidempää käyttöä ainakaan vesillä!
Onko kuoleman jälkeistä elämää??
Uusinta aika menossa.
Anteeksi vittuilu ja vinoilu!
Uusinta aika menossa.
Anteeksi vittuilu ja vinoilu!
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Kysyin asiaa viime syksynä sähköpostilla Nesteeltä, sillä olin jo ostamassa 2t pienkonebensaa, kun huomasin purkin kyljessä tekstin: "ei sovellu perämoottoreille". Nesteen vastauksen mukaan 2t pienkonebensaa ei pidä käyttää perämootoreissa, vaan 4t pienkonebensaa, johon sekoitetaan oikeassa suhteessa perämoottorin vaatimaa öljyä. Luulisi valmistajan tietävän tekemänsä bensan ominaisuudetKMan kirjoitti:Mattilan Pyörä ja Pienkoneessa kertoivat minulle ettei 4t pienkonebensaan saa laittaa itse öljyä, koska se menee jotenkin ihan sotkuksi. Pitää hommata 2t pienkonebensaa. Liikkeessä toimii pätevä korjaamo ja varsinkin Husqvarna on heidän merkkinsä ja taisipa sanoa että Husqvarnalta päin tuon tiedon ovat saaneetkin. http://www.mattilan.fi/huolto.htmlpike kirjoitti:
Viime talveksi laitoin 5hp 2t pikkukoneeseen Nesteen 4t pienkonebensaa, johon sotkin saman valmistajan öljyt. Ajattelin koneen talvehtivan näin hyvin. Nyt keväällä ensimmäinen tankillinen kyseisellä bensalla aiheutti sellaisia käyntihäiriöitä ja käynnistymisvaikeuksia, että jäänee viimeiseksi eräksi pienkonebensaa.
Re: Yamaha 20D -88 ei lähde käyntiin
Aivan kuten niinkin suuri merkki kuin Husqvarna heidän omalla nimellään myytävästä bensasta ja esim. suurella moottorisahojen kokemuksella.pike kirjoitti: Luulisi valmistajan tietävän tekemänsä bensan ominaisuudet
Oikeastaan kumpikin väite on aika outo. "Ei 2t pienkonebensaa perämoottoriin" "Älä sekoita itse öljyä 4t pienkonebensaan"
Näillä tiedoin en voi kuin arvailla miksi ei. Jospa ensimmäisessä kyseessä onkin ainoastaan 2-t öljytyypin luokittelu, niin silloin se ei olle todellinen este. Kyllä moottorisahan ja moottoripyörän 2t voitelu riittää voiteluominaisuuksien puolesta perämoottoriinkin. Voi olla jotain lisäaineistuseroa käyttöympäristön olosuhteiden mukaan. Mutta en nyt ala kirjoittamaani sen suuremmin väittämään todeksi. Kuitenkin on aina aiheellista kysyä miksi jokin suositus on annettu.
Yksi esimerkki luokituksista on vaihteistoöljyt ja vaikka perämoottorien valmistajat usein käskevät käyttämään API GL-5 luokan öljyä, yleisin perämoottoreihin laitettava vaihteistoöljy on kuitenkin API GL-4 luokkaa.