Hauen paino suhteessa pituuteen

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Avatar
Haukikoira
Lohikissa
Viestit: 1477
Liittynyt: 17:12:39 04.05.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukikoira »

Tässä asiassa lienee vuodenaika ehkä ratkaisevampana osana mikä tekee suhteuttamisen omituiseksi. Merellä keväällä tulee tavattua aika huimiakin omituisuuksia, vaikka 105 ja ~10kg tai 110 13.1kg tai jopa 127 8.5kg kun järvellä toukokuussa 116/52 (ilmeisen kutenut)oli tuskin kymppiä. Joulukuussa tuli yksi 118 joka oli "vain" 10.8 kun muualta kuuli vastaavan pituisten painavan +12kg. Itsekin olen saanut yhden reilu 13kg kalan jolla oli vatsassa +3/ 7kytjotain pitkä lähes sulamaton hauki.

Vaikka tuo pituus onkin se mitä mitataan, kiinnostaa ainakin itseä myös se ympärys jota aivan kaikki eivät tunnu dokumentoivan. Johtuneeko siitä, että kaikilla ei ole esim. kangasmittaa mukana jolla tuon mitan ottaminen on erittäin helppoa ja vaivatonta, kiinteällä laitaan liimatulla mittanauhalla lienee aika arpomista? Siimanpätkään solmut pituus ja ymp kohtiin, niin arvot voi tarkistaa vaikka myöhemmin, jos sitä mittaa ei ole mukana.
Avatar
Jussijii
Sisävesiswedu
Viestit: 1559
Liittynyt: 12:20:17 24.07.2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

No ainakaan mulle ympärysmitalle ole mitään tekemistä, paino/pituus jo kertoo sen, että onko sitä ympärysmittaa vai ei. Ja näin sisävesikalastajana, eihän sitä meidän hauilla ole... Sen takia tulee ehkä tuota pituutta mitattuakin suuremmalla mielenkiinnolla kuin merikalojen (silloin harvoin kun merellä käyn), saa vähän paremmin vertailukohtaa noista kaloista kuin pelkän painon suhteen.

Tässäpä Savage Gearin sivuilta saman pituinen haaki kuin oma enkkahauki, mutta vaatimattomat 7 kiloa painavampi :D

Kuva
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Minun mielestäni mitta kertoo itse asiassa hauen koosta huomattavan paljon enemmän kuin paino. Esimerkkinä saamani kympin kalat mahtuvat haarukkaan 110-126cm. 110cm painoi 10,8kg ja 126cm painoi 10,1kg. Kevyempi noista kahdesta oli kuitenkin aivan eri kokoluokkaa (huomattavasti isompi kala) verrattuna raskaampaan.

Niin, molemmat olivat mätilastissa, vaikka sainkin tuon 126-senttisen viikkoa ennen juhannusta. Eipä tainnut mamma olla enään hirveän hyvässä kuosissa vaikka pistikin hanttiin oikein hyvin.

Mitä tuohon ympärysmittaan tulee niin itse en sitä ota koska mielestäni se ei tuo oikein mitään lisäarvoa tietoihin kalan paino/mittasuhteista.

Edit: Jussijii oli mua nopeampi ympärysmittakommentillaan. :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Haukikoira
Lohikissa
Viestit: 1477
Liittynyt: 17:12:39 04.05.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukikoira »

Tarkoitin tuolla ympäryksen ilmoittamisella pituuden ohessa sitä, että moni spekulaatio saa pikkaisen rauhoitusta, jos vaikkapa 110 hauelle ilmoitetaan ympärykseksi +60cm. Vaiks, mitä välii sillä pituudellakaan on, jos se "kellon" informaatio on se mikä on tärkeää.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Re: Hauen paino suhteessa pituuteen

Viesti Kirjoittaja DC »

Alkuviikosta järvihauki.. 112 cm arvioni mukaan + - kymppi. FB:ssä videon pätkä. Päästin pois, vaikka sitä ei videossa näykään. Toinen pätkä löytyy, mutta en sitä viitsi julkistaa, kun joku vetäis taas hernesopan nenuun.

- e -
pyydystelijä
Viestit: 0
Liittynyt: 15:45:36 01.03.2011

Re: Hauen paino suhteessa pituuteen

Viesti Kirjoittaja pyydystelijä »

Ainahan on mahdollista määrittää vesistökohtaisesti itse haukien pituuden ja painon välinen suhde. Siihen ei tarvita kuin muutamia kymmeniä eri kokoisia itse pyydettyjä haukia, jotka saa nopeasti pyydettyä, punnittua ja mitattua. Lisäksi on avuksi, jos ymmärtää edes vähän tilastotiedettä tai ohjelmointia.

Olen kirjoittanut aiheesta blogiini viime vuonna artikkelin. Se löytyy seuraavilta sivuilta vuoden 2015 viestien kohdalta:

http://pyydyskalastusopas.nettihotelli. ... f1/etusivu
JTR
Viestit: 86
Liittynyt: 15:43:50 21.09.2016

Re: Hauen paino suhteessa pituuteen

Viesti Kirjoittaja JTR »

Sain tuossa pari kk sitten 88cm hauen joka painoi vain 5kg, vähän korpesi kun oli niin kaponen.
Vastaa Viestiin