Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Tuollaista tuli peräöljyjen puolelta ulos
- Tuossa siis tuoretta kamaa verrokkina ja sitten tuota ulos tullutta Baileysta..
Onkohan vedet menny sekaisin?
Moottori Honda BF50, vm joku 2001 vast.. Kaasarikone. Ei tietoa milloin viimeksi huollot tehty..
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Jos vedet on mennyt "perään/vaihteistoon" niin mitä ny pitää tehdä?
Meneekö ne sieltä potkurin stefan kautta, jos oletetaan että tyhjennys ja tarkastusruuvit on ollut kunnolla kiinni? Tiedän että potkuri tuohon on korjautettu liikkeessä ja itse vaihdettu takaisin kerran kesässä, kun on niin hirveen vaikee muistaa 70- luvulta asti omistetun mökin lähikivet
- Voiko tässä tehdä jonkun virheen, siis potkurin irroittamisessa ja asentamisessa?
- Voiko kiville ajot rikkoa jotain jonka vuoksi vedet pääsee sisälle? - Mitään mainittavaa isoa klommoa tai halkeamaa ei alaevän luona näy.. Evässä on hieman osumaa kyllä.
- Meriveden huuhtelut makealla vedellä on tehty niin että potkuri prikkoineen/tilkkeineen on otettu pois ja perä on upotettu saaviin joka täytetty makealla vedellä, startattu ja annettu käydä lämpimäksi.. Onko tässä joku mahdollisuus virheeseen?
Pelottavan näköstä töhnää
Meneekö ne sieltä potkurin stefan kautta, jos oletetaan että tyhjennys ja tarkastusruuvit on ollut kunnolla kiinni? Tiedän että potkuri tuohon on korjautettu liikkeessä ja itse vaihdettu takaisin kerran kesässä, kun on niin hirveen vaikee muistaa 70- luvulta asti omistetun mökin lähikivet
- Voiko tässä tehdä jonkun virheen, siis potkurin irroittamisessa ja asentamisessa?
- Voiko kiville ajot rikkoa jotain jonka vuoksi vedet pääsee sisälle? - Mitään mainittavaa isoa klommoa tai halkeamaa ei alaevän luona näy.. Evässä on hieman osumaa kyllä.
- Meriveden huuhtelut makealla vedellä on tehty niin että potkuri prikkoineen/tilkkeineen on otettu pois ja perä on upotettu saaviin joka täytetty makealla vedellä, startattu ja annettu käydä lämpimäksi.. Onko tässä joku mahdollisuus virheeseen?
Pelottavan näköstä töhnää
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Hittolainen, kysellään ny ku on vauhtiin päästy
Onkos tuossa AIVAN liikaa öljyä mätetty koneeseen, haittaako maksimin ylitys muutamalla millillä?
Onkos tuossa AIVAN liikaa öljyä mätetty koneeseen, haittaako maksimin ylitys muutamalla millillä?
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Eikös sanonta mene että, kysyvä ei tieltä eksy . Alotetaan perä öljyjä ihmetellessä, voisin veikata että stefa se siellä on antautunut, potkuri kiveen ajettaessa voi olla mahdollista että potkurin akseli ois kieroksi mennyt, tosin jos on aluporkuri ja pikkutälli niin ei akselin pitäis ottaa kipeää. Joten stefojen vaihdoilla asian todennäköisesti korjaantuu, ei perä heti hajoa moiseen öljyyn mutta pitkällä juoksulla kovassa ajossa kulumista tapahtuu nopeammin. Jos moottori öljy pintataso nousee niin voisko olla bensaa seassa, haisooko bensa öljyn seassa, moista ilmenee jonkin verran nelareissa jos paljon esim vetouistelee kylmien vesien aikaan, termari voi korjata asiaa , myös kunnolla kone lämpöiseksi.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Kiitti nopeasta vastauksesta JP!
Veikkaan että edellisestä peräöljynvaihdosta on vähintään 3v ja ovat vaihtaneet ne aina vasta keväällä... Ei hyvä. Eli vois olla ihan stefalla ja tiheämmillä vaihdoilla hoidettavissa
Kiveen tuossa ajassa on ajettu ehkä 3-5 kertaa, sillai että tuntuu ja joka kerta potkuri uusiksi ja kolhittu korjaukseen.. Oiskos mökillä nyt 3 potkuria, ompahan mistä valita ja juu, alupotkureita kaikki.
Tuo öljy on just vaihdettu, väristä jo huomaa, ja täytetty liian täyteen.. Pitääkö valuttaa propun kautta desi pois?
Veikkaan että edellisestä peräöljynvaihdosta on vähintään 3v ja ovat vaihtaneet ne aina vasta keväällä... Ei hyvä. Eli vois olla ihan stefalla ja tiheämmillä vaihdoilla hoidettavissa
Kiveen tuossa ajassa on ajettu ehkä 3-5 kertaa, sillai että tuntuu ja joka kerta potkuri uusiksi ja kolhittu korjaukseen.. Oiskos mökillä nyt 3 potkuria, ompahan mistä valita ja juu, alupotkureita kaikki.
Tuo öljy on just vaihdettu, väristä jo huomaa, ja täytetty liian täyteen.. Pitääkö valuttaa propun kautta desi pois?
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Juu pikkasen ropusta päästää ulos. Perästä stefojen yhteydessä peräpropun prikkakin kannattaa vaihtaa uuteen.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Itseasiassa varmaan kaikki prikat vois vaihtaa, öljy ja 2xperäöljy..
Mites se stefan vaihto, onnistuuko itsekseen? Miten sen saa ulos, poraa pikku reiät stefan läpi ja kiertää niihin ruuvit ja vetää lukkoleuoilla ulos?
Edit: miten pystyy tarkistamaan että onko akseli kiero? Vene ei ole ravistellut normaalia enempää, jokapaikassa on sen verran väljyyttä että pikkutärinät näkyy lähinnä kahvikupin nestepinnassa
Mites se stefan vaihto, onnistuuko itsekseen? Miten sen saa ulos, poraa pikku reiät stefan läpi ja kiertää niihin ruuvit ja vetää lukkoleuoilla ulos?
Edit: miten pystyy tarkistamaan että onko akseli kiero? Vene ei ole ravistellut normaalia enempää, jokapaikassa on sen verran väljyyttä että pikkutärinät näkyy lähinnä kahvikupin nestepinnassa
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Stefojen vaihtoon en osaa antaa neuvoja, ammattimies näkee potkuria pyöräyttämällä onko kiero, voi sitä ittekkin pyörittää kattoa,tosin on niillä laitekkin millä mitataan heitto. Jos ratista et oo ravistamista tuntenut ajaessa niin tuskin on heittoa.
Sundqvist 560. Johnson 175 fast strike. V6.
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Juu...kyl mie jättäsin tuon stefojen vaihdon ammatti-ihmisille. Heillä lienee siihen taitoa ja välineet, toki jos hermot pitää, niin miksei tollasen asentele itsekin. Ja kyllä tuon akselin olisi hyvä suora, muuten tuon stefan käyttöikä on hyvinkin rajallinen. Heittokellollahan tuon akselin suoruuden saa tarkasti, pahemmin vinksallaan olevan kyllä näkee silmälläkin. Itse olen suosinut noita alumiinipotkureita, ne kun toimivat vähän kuin sulakkeina, jos ja kun kolistelee kiviä. Teräspotkuri, vaikka onkin pidoltaan eri luokkaa, niin ei kyllä anna yhtään anteeksi, vaan usein on esissä perän remontti.
-jouni
-jouni
diipa daapa
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Itselläni sama ongelma peräöljyjen osalta 50 Suzukissa. Avasin perän ja vetoakselin yläpään molemmat stefat vesipumpun alta, pullahtaneet pois paikoiltaan, eli alaspäin. Uudet stefat jo hyllyssä mutta en ole vielä ehtinyt vaihtaa. Samalla kun on perä purettuna vaihdan noiden stefojen edessä olevan neulalaakerin, vaihdeakselin o-renkaat ja kumitiivisteen, potkuriakselin stefat ja täysneulaholkin sekä kartiorullalaakerin. Varaosat ei paljon maksaneet kun etsi netistä ja helppo vaihtaa kun perä on jo valmiiksi auki.
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Mullakin on 20 hp Evarin perä talvihuollossa. Noita omc koneiden stefoja pystyy vaihtamaan avaamatta perää tai irrottamatta laakeripukkia. Poralla pari 3.5-4 mm reikää vanhaan stefaan, ruuvit kiinni ja vetää ne ulos liukuvasaralla tai yms. Youtubessa on videoita aiheesta.
Re: Vedet ja öljyt menneet sekaisin?
Tai ostaa lääkeruiskun apteekista ja imee sillä. Tosin vaatii siihen ruiskunpäähän letkua.jiiipeee kirjoitti:Juu pikkasen ropusta päästää ulos. Perästä stefojen yhteydessä peräpropun prikkakin kannattaa vaihtaa uuteen.