Runkolaakeri

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
jkorkia
Viestit: 9
Liittynyt: 10:50:36 03.08.2014

Runkolaakeri

Viesti Kirjoittaja jkorkia »

Moro..

Tuossa aloin vaihtaa -83 50hp jammun laakeria nii siinä on ulkokehällä tappi joka asettuu rungossa olevaan reikään.

Kun hommaa uuden pitääkö siinä olla se myös? Sekö pitää sen paikallaan. Eikait se pääse sieltä liikkumaan mihkää.. vai.
pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: Runkolaakeri

Viesti Kirjoittaja pave »

Alumiininen lohko
Teräksinen kampiaksila molemmat laajenee lämmetessään erilailla.
Laakerikin siis periaatteessa liikkuu hieman pesässään ja tuo tappi estää laakerin pyörähtämisen pesässään.
Tapin reijän saa helposti porattua uuden laakerin kylkeen ihan samoin kuin se on vanhassakin, reikä ei saa mennä läpi , ja sitten pala lyöntisokkaa .
On niitä tullut vastaan liimattunakin .
Alkuperäinen ehkä 45 eur Fag tarvikelaakeri noin 12 eur.
jkorkia
Viestit: 9
Liittynyt: 10:50:36 03.08.2014

Re: Runkolaakeri

Viesti Kirjoittaja jkorkia »

Jatkokysymys..

Miten sen laakerin saa helpoiten pois? Onko joku virallinen ulosvetäjä tms.
pave
Viestit: 384
Liittynyt: 18:48:12 10.04.2006
Paikkakunta: Kurikka
Viesti:

Re: Runkolaakeri

Viesti Kirjoittaja pave »

Laakerin ulosvetäjällä.
Kaksiosainen ikäänkuin levy joka menee laakerin alle niin että sen siäpuoli osuus laakerin sisäkooliin ja kiristetään pulteilla siihen .
Sitten varsinainen ulosvedin levyyn ja laakeri pois.
Minulla on Geroden sarjat , mutta niitä löytyy halpissarjoinakin esim Biltema.
Hitsaamalla lähtee myös Kuulien välistä sisäkooliin puikolla jolloin kooli venyy ja lähtee helposti vaikka kahdella suurella ruuvimeisselillä.
Älä hitsaa aksilaan , tarkkana saa olla.
jkorkia
Viestit: 9
Liittynyt: 10:50:36 03.08.2014

Re: Runkolaakeri

Viesti Kirjoittaja jkorkia »

Nii laakeri irroitettu ja päivitystä tähän.

Tosiaa jos ymmärsin oikein paven neuvon nii kyseisen mallista ulosvetäjää ei sopinut tähän. Laakerin taakse ei mahtunut mitään levyä jolla sen vetäisi ulos. (Vaikea selittää, kampiakselissa kuitenkin semmoset levyt/painot vastapuolella sitä kohtaa johon kiertokanki kiinnittyy akselissa. Joku virallinen nimi Kait silläkin on. ja tämä oli niin lähellä laakeria ettei väliin päässyt.)

No ostin halpis ulosvetäjän jonka varret kiinnitetään kuulapesään. Sillä sain laakerin pois. Aluksi kokeilin kylmiltään eikä hievahtanutkaan. Sitten reilusti kuumennusta niin irtosi.
jkorkia
Viestit: 9
Liittynyt: 10:50:36 03.08.2014

Re: Runkolaakeri

Viesti Kirjoittaja jkorkia »

Moottori alkaa olla pikku hiljaa kasattuna.

Löytyykö Oulun seudulta ketään joka haluais laittaa pientä korvausta vastaan ajoitukset kuntoon. Se ei ole vahvuuslaji niin mielelläni annan sen jonkun osaavan hoitaa.

Jos löytyy niin laita yv.
Vastaa Viestiin