Päijän 471 ja Torqeedo

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Moro

Tullut lopulta aika tehdä ratkaisuja soudariksi.
Vatvomisen jälkeen taitaa sittenkin valituksi tulla Päijän 471,
vaikka keskipenkki onkin matala 195 senttisen koiville.

Torqeedon mainoskuvissa näkyy useimmiten kantavaperäinen Saiman.

Kysyn kokemusperäisiä tietoja, millä viisii Päijän toimii Torqeedolla,
kun perätuhdolle sijoitetaan yksin uistelevan elopainoa 90kg.
Sattuneesta syystä tavan sähkäri ei tule kyseeseen, joten irtoakulla
ei voi tasapainoa säätää. Vapatelinettä yms. kamaa tulee tietty myös.

Nouseeko keula purjeeksi ja näköesteeksi ilman erillistä keulapainotusta?
Hörppiikö perästä, kasteleeko myötäaalto persukset, kun työntö on päällä?
Mahtuuko perätuhdolla leppoisaan istuma-asentoon?

Kokemusperäisistä vastauksista kiitellen :-)
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Jaha, tänne tämä sitten katosi. :oops:
Oli yritys laittaa soutu-uistelun puolelle.
Josko admin sitten taas..... ?
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Hu-huu!

Torqeedo paha rasti?

Mites nuo samat kysymykset, jos perässä on
tavan sähkäri + 90kg elopainoa + akku kuskin jaloissa?
kylähullu
Viestit: 166
Liittynyt: 19:06:40 27.09.2006
Paikkakunta: loviisa

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja kylähullu »

tutulla on tuollainen paketti käytössä ja painoa taitaa olla 70-80kg luokkaa, kovasti on kehunut pakettia. Olen kerran ollut kyydissä ja hyvin se silloin pelasin ainakin.
kylähullu
Viestit: 166
Liittynyt: 19:06:40 27.09.2006
Paikkakunta: loviisa

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja kylähullu »

Kuulemma pitää 45l litran ämpärissä vettä että tasoittaa painossa, mutta on alle 4m se soutupaatti.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Me pidettiin sepelisäkkiä keulassa kun savolaisvene keuli liikaa 5.5 hp kaksipyttyisen kanssa. No, keuli se kyllä silti edelleen ja vedet tuli perästä sisään kun käänsi kahvaa ja oli se muutenkin hengenvaarallinen. Kyseinen Hamariina soudari on kyllä olemassa edelleen, tosin nyt ilman moottoria, ja on soutuveneenä varsin mainoa verrattuna moneen nykyajan soutuveneeseen. Erityisesti kaksikuorisiin, millaista en huolisi mihinkään käyttöön.
- Jukka
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Niin, tuo Päijän 471 tai 471L oikeastaan kiinnostaisi.
Tavallaan kaksikuorinen, mikä siinä vikana, paitsi paino?
Saimanin möin pois, liikaa kellui kuin korkki lainehilla. Muuten ok.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Ne harvat savolaismalliset kaksikuoriset veneet mitä olen soutanut on olleet huonompia veneitä kuin yksikuoriset. Kaksikuorisissa on ollut soutuergonomia aivan pyllystä. Savolaismallisessa soutuveneessä kun painopiste ei voi olla kovinkaan korkealla että vene olisi yhtään turvallinen, niin kaksoispohja tekee sen, että lattia on noin samassa tasossa kuin penkit.
...Jaahah, Suomi 520:sta on näköjään esitelty kaksikuorimalli :-( No, se vene on sen verran iso, että ehkä siinä pystyy ihminen istumaan kaksikuorisuudesta huolimatta.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Näkyyhän nykyään niitä (mielestäni valitettavasti) olevan enemmänkin noita kaksikuorisia lasikuituisia soutuveneitä. Epäilen kyseessä olevan lähinnä markkinointitemppu, taitaa soutuvenetesteissä olla vaikea pärjätä nykyään muuten. Henkilökohtaisesti en tykkää. Lisää painoa, enkä keksi siitä mitään hyötyä, että soutuveneen keskilattiassa on kaksi kuorta. Joo, helpompi siivota, mutta...

Mutta moottori savolaisveneeseen, joo niin voi tehdä, mutta ei ne moottorilla ajettaviksi ole tarkoitettu.
- Jukka
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Onko Päijän savolaismallinen?
Vain hämäläismallisilla (2 puuvenettä) soutaneena ei muista
maakuntamalleista liiemmin tietoa kuin mitä kuvista nähnyt.
Eikö savolaismallinen ole Päijänvenettä matalalaitaisempi?

Tuli Suvin uusia malleja tutkaltuja. Myyjä selittämään, että kaksikuorisuudella
valmistaudutaan EU:n tuleviin direktiiveihin. Tiedä sitten...
Vaan turkasen painavia olivat, se pienempikin ylittää mun toleranssin.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja jänis »

Entäpä veto5 tai kaisla, kera kantosiipien. Eks ne pärjänny joskus hyvin perälehden kokeessa.
Torgeedo näyttää painavan saman verran ku pienet 2.3hv polttomottorit.
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Juu, pärjäsivät.
Semmoista soutamista ja huopaamista ollut valinta.
Täydellistä botskia omiin tarpeisiin ei ole.
Päijän pituudeltaan ja painoltaan mulle passeli.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Mitä, onks Suvinkin soutuveneet muuttumassa kakskuorisiks? :-( Sanoisin että on EU:lla ihme meininkiä jos eivät jatkossa aio hyväksyä yksikuorisia soutuveneitä. Sen mä ymmärrän, että öljytankkereihin vaaditaan kaksoispohjia, mutta että soutuveneisiin...

Savolaismallisella soutuveneellä tarkoitetaan perältään soukkia malleja.

Kannattaa käydä ainakin koeistumassa se Päijän ennen hankkimista.
- Jukka
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Istumista tullut kokeiltua, mutta kakspäällä.
Perätuhdolla oli ahdasta, sähkärin pinna tuottanee ongelmia.
Keskituhto oli matala, onneton mun koiville.
Mutta yhtä huono oli Saimanissa.
Ja faijan hämäläismallisessa puuveneessä, joka muutoin oli paras,
millä on tullut soudettua.
Oli 3/4-kokoinen tästä: http://www.kolumbus.fi/jorma.nytorp/soutuveneet.htm

Mutta faijasta aika jätti. Ja veneestä.
Puuvene ei elämäntilanteen takia enää ole mahdollinen :-(
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Suomi 520 L on ollut jo muutaman vuoden perseen alla. Hyvä soudettava yksin ja heittely sujuu joustavasti seisten. Tässäkin, kuten kaikissa savolaismalleissa sähkärin pinna jää todella epäergonomiseen paikkaan selän taa. Vika on sähkärin keskikohdalla olevassa pinnassa. Olen korjannut asian takatuhdon poikki perän etupuolelle asennetulla kakkosnelosella, jolloin sähkäri tulee tuhdon sivuun, hyvin mukavalle alueelle käyttää. Ja jos sen tekee riittävän pitkäksi, niin sähkäri voi olla joko oikealla tai vasemmalla. Tuon kakkosnelosen voi sitten modata selkätueksi. Piuhat on pidennetty viisimetrisiksi, joten akku tasaa menoa yksin ajettaessa, kun se on etupenkissä. Ja jos keulaan tulee kyytiläinen, niin akku silloin keskipenkkiin. Keskipenkki on irrotettava, joten sitä saa säädettyä korkeammaksi asentamalla penkin alle korotuspalat. Toimii mulle ilmakin noita, mutta nyt kokeilussa 15 mm korotus. Ainoa miinus on huomattava kuivapaino, mutta sekin muuttuu plussaksi vedessä vakauden muodossa. Vahva suositus tuolle.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Jep, Suomi 520 on ehdottomasti veneen näköinen soutuvene.

Jos on soutuveneellä tarkoitus ajaa moottorilla, niin Suvi 444:ää vois suositella.

ja jos toi paino, tai sen vähyys, on tärkeää ja aiot sähkärillä ajaa, niin Linderit vois olla suositeltavia, koska ovat kevyita ja leveäperäisiä.
- Jukka
Pilkkikone
Viestit: 558
Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
Paikkakunta: Lohja

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Unohtui kertoa, että 520:ssa olen kokeillut pariheppaista moottoria. Toimi hyvin, ei kastunut perse, vaikka yli 90kg painankin. Ei vain ollut mun juttu, kun oli äänekäs. Keulapainon säätö pienemmässä veneessä ei ole vaikeaa, yksi tai kaksi kannellista ämpäriä täynnä vettä riittää. Ne ei sitten upota venettä mahdollisessa haverissa.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Dodihh....kesäsäätä...

Päijän 471L on nyt sitten rannassa ja Torqeedo vielä kaupassa.

Mikä olisi oikea airopituus, kun mukana tuli 240cm tumpit?
Kädensijat saisivat mennä ristiin.
äpätti
Viestit: 73
Liittynyt: 14:35:53 08.01.2011

Re: Päijän 471 ja Torqeedo

Viesti Kirjoittaja äpätti »

Moi.
Kiitokset tähänastisista ideoista.
Torqeedo tulee, mut vaatii vielä tavoitesäästämistä.
Ei siis feikkiaihe.
Ensisijaisesti Päijän kumminkin on soudari.
Kokeilin 250 senttisillä airoilla, mutta oli aikamoista vispaamista,
kun haluna on, että kädensijat menevät ristiin kämmenen verran.

Vedon pitäisi olla rauhallinen ja lapojen nousta vain hieman veden pinnasta.
Kokemusperäisiä tietoja?
Vastaa Viestiin