Päijän 471 ja Torqeedo
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Päijän 471 ja Torqeedo
Moro
Tullut lopulta aika tehdä ratkaisuja soudariksi.
Vatvomisen jälkeen taitaa sittenkin valituksi tulla Päijän 471,
vaikka keskipenkki onkin matala 195 senttisen koiville.
Torqeedon mainoskuvissa näkyy useimmiten kantavaperäinen Saiman.
Kysyn kokemusperäisiä tietoja, millä viisii Päijän toimii Torqeedolla,
kun perätuhdolle sijoitetaan yksin uistelevan elopainoa 90kg.
Sattuneesta syystä tavan sähkäri ei tule kyseeseen, joten irtoakulla
ei voi tasapainoa säätää. Vapatelinettä yms. kamaa tulee tietty myös.
Nouseeko keula purjeeksi ja näköesteeksi ilman erillistä keulapainotusta?
Hörppiikö perästä, kasteleeko myötäaalto persukset, kun työntö on päällä?
Mahtuuko perätuhdolla leppoisaan istuma-asentoon?
Kokemusperäisistä vastauksista kiitellen
Tullut lopulta aika tehdä ratkaisuja soudariksi.
Vatvomisen jälkeen taitaa sittenkin valituksi tulla Päijän 471,
vaikka keskipenkki onkin matala 195 senttisen koiville.
Torqeedon mainoskuvissa näkyy useimmiten kantavaperäinen Saiman.
Kysyn kokemusperäisiä tietoja, millä viisii Päijän toimii Torqeedolla,
kun perätuhdolle sijoitetaan yksin uistelevan elopainoa 90kg.
Sattuneesta syystä tavan sähkäri ei tule kyseeseen, joten irtoakulla
ei voi tasapainoa säätää. Vapatelinettä yms. kamaa tulee tietty myös.
Nouseeko keula purjeeksi ja näköesteeksi ilman erillistä keulapainotusta?
Hörppiikö perästä, kasteleeko myötäaalto persukset, kun työntö on päällä?
Mahtuuko perätuhdolla leppoisaan istuma-asentoon?
Kokemusperäisistä vastauksista kiitellen
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Jaha, tänne tämä sitten katosi.
Oli yritys laittaa soutu-uistelun puolelle.
Josko admin sitten taas..... ?
Oli yritys laittaa soutu-uistelun puolelle.
Josko admin sitten taas..... ?
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Hu-huu!
Torqeedo paha rasti?
Mites nuo samat kysymykset, jos perässä on
tavan sähkäri + 90kg elopainoa + akku kuskin jaloissa?
Torqeedo paha rasti?
Mites nuo samat kysymykset, jos perässä on
tavan sähkäri + 90kg elopainoa + akku kuskin jaloissa?
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
tutulla on tuollainen paketti käytössä ja painoa taitaa olla 70-80kg luokkaa, kovasti on kehunut pakettia. Olen kerran ollut kyydissä ja hyvin se silloin pelasin ainakin.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Kuulemma pitää 45l litran ämpärissä vettä että tasoittaa painossa, mutta on alle 4m se soutupaatti.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Me pidettiin sepelisäkkiä keulassa kun savolaisvene keuli liikaa 5.5 hp kaksipyttyisen kanssa. No, keuli se kyllä silti edelleen ja vedet tuli perästä sisään kun käänsi kahvaa ja oli se muutenkin hengenvaarallinen. Kyseinen Hamariina soudari on kyllä olemassa edelleen, tosin nyt ilman moottoria, ja on soutuveneenä varsin mainoa verrattuna moneen nykyajan soutuveneeseen. Erityisesti kaksikuorisiin, millaista en huolisi mihinkään käyttöön.
- Jukka
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Niin, tuo Päijän 471 tai 471L oikeastaan kiinnostaisi.
Tavallaan kaksikuorinen, mikä siinä vikana, paitsi paino?
Saimanin möin pois, liikaa kellui kuin korkki lainehilla. Muuten ok.
Tavallaan kaksikuorinen, mikä siinä vikana, paitsi paino?
Saimanin möin pois, liikaa kellui kuin korkki lainehilla. Muuten ok.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Ne harvat savolaismalliset kaksikuoriset veneet mitä olen soutanut on olleet huonompia veneitä kuin yksikuoriset. Kaksikuorisissa on ollut soutuergonomia aivan pyllystä. Savolaismallisessa soutuveneessä kun painopiste ei voi olla kovinkaan korkealla että vene olisi yhtään turvallinen, niin kaksoispohja tekee sen, että lattia on noin samassa tasossa kuin penkit.
...Jaahah, Suomi 520:sta on näköjään esitelty kaksikuorimalli No, se vene on sen verran iso, että ehkä siinä pystyy ihminen istumaan kaksikuorisuudesta huolimatta.
...Jaahah, Suomi 520:sta on näköjään esitelty kaksikuorimalli No, se vene on sen verran iso, että ehkä siinä pystyy ihminen istumaan kaksikuorisuudesta huolimatta.
- Jukka
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Näkyyhän nykyään niitä (mielestäni valitettavasti) olevan enemmänkin noita kaksikuorisia lasikuituisia soutuveneitä. Epäilen kyseessä olevan lähinnä markkinointitemppu, taitaa soutuvenetesteissä olla vaikea pärjätä nykyään muuten. Henkilökohtaisesti en tykkää. Lisää painoa, enkä keksi siitä mitään hyötyä, että soutuveneen keskilattiassa on kaksi kuorta. Joo, helpompi siivota, mutta...
Mutta moottori savolaisveneeseen, joo niin voi tehdä, mutta ei ne moottorilla ajettaviksi ole tarkoitettu.
Mutta moottori savolaisveneeseen, joo niin voi tehdä, mutta ei ne moottorilla ajettaviksi ole tarkoitettu.
- Jukka
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Onko Päijän savolaismallinen?
Vain hämäläismallisilla (2 puuvenettä) soutaneena ei muista
maakuntamalleista liiemmin tietoa kuin mitä kuvista nähnyt.
Eikö savolaismallinen ole Päijänvenettä matalalaitaisempi?
Tuli Suvin uusia malleja tutkaltuja. Myyjä selittämään, että kaksikuorisuudella
valmistaudutaan EU:n tuleviin direktiiveihin. Tiedä sitten...
Vaan turkasen painavia olivat, se pienempikin ylittää mun toleranssin.
Vain hämäläismallisilla (2 puuvenettä) soutaneena ei muista
maakuntamalleista liiemmin tietoa kuin mitä kuvista nähnyt.
Eikö savolaismallinen ole Päijänvenettä matalalaitaisempi?
Tuli Suvin uusia malleja tutkaltuja. Myyjä selittämään, että kaksikuorisuudella
valmistaudutaan EU:n tuleviin direktiiveihin. Tiedä sitten...
Vaan turkasen painavia olivat, se pienempikin ylittää mun toleranssin.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Entäpä veto5 tai kaisla, kera kantosiipien. Eks ne pärjänny joskus hyvin perälehden kokeessa.
Torgeedo näyttää painavan saman verran ku pienet 2.3hv polttomottorit.
Torgeedo näyttää painavan saman verran ku pienet 2.3hv polttomottorit.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Juu, pärjäsivät.
Semmoista soutamista ja huopaamista ollut valinta.
Täydellistä botskia omiin tarpeisiin ei ole.
Päijän pituudeltaan ja painoltaan mulle passeli.
Semmoista soutamista ja huopaamista ollut valinta.
Täydellistä botskia omiin tarpeisiin ei ole.
Päijän pituudeltaan ja painoltaan mulle passeli.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Mitä, onks Suvinkin soutuveneet muuttumassa kakskuorisiks? Sanoisin että on EU:lla ihme meininkiä jos eivät jatkossa aio hyväksyä yksikuorisia soutuveneitä. Sen mä ymmärrän, että öljytankkereihin vaaditaan kaksoispohjia, mutta että soutuveneisiin...
Savolaismallisella soutuveneellä tarkoitetaan perältään soukkia malleja.
Kannattaa käydä ainakin koeistumassa se Päijän ennen hankkimista.
Savolaismallisella soutuveneellä tarkoitetaan perältään soukkia malleja.
Kannattaa käydä ainakin koeistumassa se Päijän ennen hankkimista.
- Jukka
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Istumista tullut kokeiltua, mutta kakspäällä.
Perätuhdolla oli ahdasta, sähkärin pinna tuottanee ongelmia.
Keskituhto oli matala, onneton mun koiville.
Mutta yhtä huono oli Saimanissa.
Ja faijan hämäläismallisessa puuveneessä, joka muutoin oli paras,
millä on tullut soudettua.
Oli 3/4-kokoinen tästä: http://www.kolumbus.fi/jorma.nytorp/soutuveneet.htm
Mutta faijasta aika jätti. Ja veneestä.
Puuvene ei elämäntilanteen takia enää ole mahdollinen
Perätuhdolla oli ahdasta, sähkärin pinna tuottanee ongelmia.
Keskituhto oli matala, onneton mun koiville.
Mutta yhtä huono oli Saimanissa.
Ja faijan hämäläismallisessa puuveneessä, joka muutoin oli paras,
millä on tullut soudettua.
Oli 3/4-kokoinen tästä: http://www.kolumbus.fi/jorma.nytorp/soutuveneet.htm
Mutta faijasta aika jätti. Ja veneestä.
Puuvene ei elämäntilanteen takia enää ole mahdollinen
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
- Paikkakunta: Lohja
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Suomi 520 L on ollut jo muutaman vuoden perseen alla. Hyvä soudettava yksin ja heittely sujuu joustavasti seisten. Tässäkin, kuten kaikissa savolaismalleissa sähkärin pinna jää todella epäergonomiseen paikkaan selän taa. Vika on sähkärin keskikohdalla olevassa pinnassa. Olen korjannut asian takatuhdon poikki perän etupuolelle asennetulla kakkosnelosella, jolloin sähkäri tulee tuhdon sivuun, hyvin mukavalle alueelle käyttää. Ja jos sen tekee riittävän pitkäksi, niin sähkäri voi olla joko oikealla tai vasemmalla. Tuon kakkosnelosen voi sitten modata selkätueksi. Piuhat on pidennetty viisimetrisiksi, joten akku tasaa menoa yksin ajettaessa, kun se on etupenkissä. Ja jos keulaan tulee kyytiläinen, niin akku silloin keskipenkkiin. Keskipenkki on irrotettava, joten sitä saa säädettyä korkeammaksi asentamalla penkin alle korotuspalat. Toimii mulle ilmakin noita, mutta nyt kokeilussa 15 mm korotus. Ainoa miinus on huomattava kuivapaino, mutta sekin muuttuu plussaksi vedessä vakauden muodossa. Vahva suositus tuolle.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Jep, Suomi 520 on ehdottomasti veneen näköinen soutuvene.
Jos on soutuveneellä tarkoitus ajaa moottorilla, niin Suvi 444:ää vois suositella.
ja jos toi paino, tai sen vähyys, on tärkeää ja aiot sähkärillä ajaa, niin Linderit vois olla suositeltavia, koska ovat kevyita ja leveäperäisiä.
Jos on soutuveneellä tarkoitus ajaa moottorilla, niin Suvi 444:ää vois suositella.
ja jos toi paino, tai sen vähyys, on tärkeää ja aiot sähkärillä ajaa, niin Linderit vois olla suositeltavia, koska ovat kevyita ja leveäperäisiä.
- Jukka
-
- Viestit: 558
- Liittynyt: 08:47:07 05.04.2006
- Paikkakunta: Lohja
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Unohtui kertoa, että 520:ssa olen kokeillut pariheppaista moottoria. Toimi hyvin, ei kastunut perse, vaikka yli 90kg painankin. Ei vain ollut mun juttu, kun oli äänekäs. Keulapainon säätö pienemmässä veneessä ei ole vaikeaa, yksi tai kaksi kannellista ämpäriä täynnä vettä riittää. Ne ei sitten upota venettä mahdollisessa haverissa.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Dodihh....kesäsäätä...
Päijän 471L on nyt sitten rannassa ja Torqeedo vielä kaupassa.
Mikä olisi oikea airopituus, kun mukana tuli 240cm tumpit?
Kädensijat saisivat mennä ristiin.
Päijän 471L on nyt sitten rannassa ja Torqeedo vielä kaupassa.
Mikä olisi oikea airopituus, kun mukana tuli 240cm tumpit?
Kädensijat saisivat mennä ristiin.
Re: Päijän 471 ja Torqeedo
Moi.
Kiitokset tähänastisista ideoista.
Torqeedo tulee, mut vaatii vielä tavoitesäästämistä.
Ei siis feikkiaihe.
Ensisijaisesti Päijän kumminkin on soudari.
Kokeilin 250 senttisillä airoilla, mutta oli aikamoista vispaamista,
kun haluna on, että kädensijat menevät ristiin kämmenen verran.
Vedon pitäisi olla rauhallinen ja lapojen nousta vain hieman veden pinnasta.
Kokemusperäisiä tietoja?
Kiitokset tähänastisista ideoista.
Torqeedo tulee, mut vaatii vielä tavoitesäästämistä.
Ei siis feikkiaihe.
Ensisijaisesti Päijän kumminkin on soudari.
Kokeilin 250 senttisillä airoilla, mutta oli aikamoista vispaamista,
kun haluna on, että kädensijat menevät ristiin kämmenen verran.
Vedon pitäisi olla rauhallinen ja lapojen nousta vain hieman veden pinnasta.
Kokemusperäisiä tietoja?