Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Jarruton on max 50% omasta massasta, tai vetkoukun/auton valmistajan ilmoittama määre. Nelivetoisilla max. 100%.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Mulla oli 2 autoa sitten Volvo V70 D5 Automaatti ja se oli hyvä vetoauto. Koneessa on riitävästi potkua jopa ohituksiin maantiellä 1100kg venepaketti perässä ja kyseinen paketti nousi helposti ylös myös sorarampeilta. Ja kun takaiskareina oli Nivomatit niin vetoauto on koko ajan vaaterissa vaikka on venepakettikin koukussa roikkumassa. Omistin tuon 419 000km - 482 000km ja koneessa tai laatikossa (säännöllisesti huollettu) ei mitään sanottavaa.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Itsellä olisi vahvana ehdokkana Avensis 2.2D farmari,mutta jarruton max 500kg on rajoittava.Pitää vaan tyytyä vanhaan 1.9 A6.seen
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Jos Volvo V70 D5.sta mielii vetoautoksi, niin ehdottomasti automaatti, manuaalilla ei tee mitään nostoissa, liian pitkän ykkösen takia. Hyvä ja pihi vetoauto, jos laatikon huoltohistoria kunnossa. Volvokaupoille kanttaa ottaa "volvomies" vidan kanssa mukaan.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Oon kiskonu Haukka 520 -paattia Audi 80 1.6 ja Omega 2,0 Nämä manuja.
Sitten A6 2,6 ja A6 2,5 TDI Kaikki pelittää, kunhan rengas pitää. Omega Takaveto +
Nyt kuitenkin TDI ja A3 2,0T tomaattilootalla toimii mainiosti!
Sitten A6 2,6 ja A6 2,5 TDI Kaikki pelittää, kunhan rengas pitää. Omega Takaveto +
Nyt kuitenkin TDI ja A3 2,0T tomaattilootalla toimii mainiosti!
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Mimmonen auto tuo omega oli? Hyvä, huono?DC kirjoitti:Oon kiskonu Haukka 520 -paattia Audi 80 1.6 ja Omega 2,0 Nämä manuja.
Sitten A6 2,6 ja A6 2,5 TDI Kaikki pelittää, kunhan rengas pitää. Omega Takaveto +
Nyt kuitenkin TDI ja A3 2,0T tomaattilootalla toimii mainiosti!
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Mulla oli 2,6L omega (2002) muutaman vuoden. Yks parhaita autoja ikinä, vaikkakin kallis ajaa. Myös hihnanvaihto oli hintava, kun vaati jotain erikoistyökaluja, luokkaa 800-1500€. Mutta auto on iso, sanoisin että toi 2L mosa voi olla hiukan kärsivällisyyttä vaativa, 2L kone on 8-venainen, eli puhtia ei ihan juhlaksi asti ole. 2:2L versiossa taasen on ollut kestävyyshaasteita, toki nyt hengissä oleva malli lienee jo koeponnistettu, kun uusimmat on -2003.... Farkku niin iso, että siinä mahtuu nukkumaan. Kyytiin taisin parhaillaan ottaa 2 aikuisen ja yhden lapsen lisäksi jääkaapin, pakastimen ja 100 litraa multaa+ reissukamat. Takaveto takaa pidon rampilla ja painon tarpeen talvella perään.
Mutta, mainio ajettava ja ainakaan mulla ainoa vika oli loota, joka on kuulemma todella harvinainen hajoamaan.
Mutta, mainio ajettava ja ainakaan mulla ainoa vika oli loota, joka on kuulemma todella harvinainen hajoamaan.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Omena tarjoaa leppoisaa kyytiä ihmiselle jolla pysyy ruuvimeisseli kourassa, muiden ei kannata sotkeutua. Vaikka varaosat ovat halpoja niin työtä tuommoisen ylläpito vaatii ja se taas on kallista vieraalla teetettynä. Hiljainen, hyvä ajettava, pieni ruokailun, 2.0 16v. On melko hentoinen alavääntö joka ei rampilla ole mitenkään mukava asia. 2.2 litraisen hajoilevat ihan huvikseen. Kuutoskoneet kestää, mutta öljy alkaa niillekin maistumaan vanhemmiten. Ruosteetkin kannattaa jo käydä läpi ennen kun ostaa.. Ei ooppeli huono ole kuhan tietää mihin on sotkeutumassa
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Hyvin luultavasti seuraava auto tulee olemaan Volvo S80 tai V70.
Jos näistä on jollain jotain vinkkejä, mitä tulisi huomioida käytettyä ja +250tkm ajettua volvoa ostettaessa, olisin kiitollinen.
Jos näistä on jollain jotain vinkkejä, mitä tulisi huomioida käytettyä ja +250tkm ajettua volvoa ostettaessa, olisin kiitollinen.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Omegasaa ei mitään sen kummempaa vikaa, mitä nyt listat irtoili kyljistä ja sisällä kaikenlaisia natinoita mulla oli 8 valve 2,0, jossa hyvä alavääntö.jänis kirjoitti:Mimmonen auto tuo omega oli? Hyvä, huono?DC kirjoitti:Oon kiskonu Haukka 520 -paattia Audi 80 1.6 ja Omega 2,0 Nämä manuja.
Sitten A6 2,6 ja A6 2,5 TDI Kaikki pelittää, kunhan rengas pitää. Omega Takaveto +
Nyt kuitenkin TDI ja A3 2,0T tomaattilootalla toimii mainiosti!
Takaveto ja kitkalukko isohkossa autossa kertoo paljon+++++
Ja sunhan ei tarvii merkkiä vaihtaa
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Juuei. Tuo astra vaan ollu sellanen murheenkryyni että.DC kirjoitti:Omegasaa ei mitään sen kummempaa vikaa, mitä nyt listat irtoili kyljistä ja sisällä kaikenlaisia natinoita mulla oli 8 valve 2,0, jossa hyvä alavääntö.jänis kirjoitti:Mimmonen auto tuo omega oli? Hyvä, huono?DC kirjoitti:Oon kiskonu Haukka 520 -paattia Audi 80 1.6 ja Omega 2,0 Nämä manuja.
Sitten A6 2,6 ja A6 2,5 TDI Kaikki pelittää, kunhan rengas pitää. Omega Takaveto +
Nyt kuitenkin TDI ja A3 2,0T tomaattilootalla toimii mainiosti!
Takaveto ja kitkalukko isohkossa autossa kertoo paljon+++++
Ja sunhan ei tarvii merkkiä vaihtaa
350 000 mittarissa mutta toimii tällähetkellä paremmin kuin koskaan öö onko se nyt 11 vuotta ollut..
Kärryä vaan ku vetää lastissa niin perillä tulee konehuoneessa välissä sellanen palaneen öljynkäry, että syttyykö se perlele palamaan..
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Hieman sivuaa topiccia koska ei ole tulossa vetoautoksi, mutta onko kokemuksia Mitsubishi Outlander 2006/7 mallin nelivetojärjestelmästä? Viskolukko siinä on keskellä, kuinka toimintavarma tämä järjestelmä on vai kuluuko kun tulee kilometrejä?
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Hakusessa olisi perhe/vetoauto, muutama kriteeri kaventaa listaa "mukavasti". Venepaketilla painoa 1700kg, pitäisi olla automaatti ja hintaluokka n. 10k. Kilometrejä ei hurjasti vuositasolla tule, mutta diesel kiinnostaisi... Tällä hetkellä en ole löytänyt oikeastaan muita vaihtoehtoja kuin Kia Sorento. Vinkkejä otetaan vastaan!
- romminokka
- Viestit: 77
- Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Kyllähän visko kuluu (kitkalevyt kuluu ja nestekin todennäköisesti vanhenee), mutta en osaa sanoa kuinka paljon Mitsun kyseinen "lukko" kestää ja onko tehty kuinka huollettavaksi, vai onko ns. huoltovapaa, eli kertakäyttöinen. Outlander ilmeisesti normaalisti etuveto, mutta luiston esiintyessä alkaa tasauspyörästö siirtää vetoa myös taakse?Dille^ kirjoitti:Hieman sivuaa topiccia koska ei ole tulossa vetoautoksi, mutta onko kokemuksia Mitsubishi Outlander 2006/7 mallin nelivetojärjestelmästä? Viskolukko siinä on keskellä, kuinka toimintavarma tämä järjestelmä on vai kuluuko kun tulee kilometrejä?
Edittiä sen verran, että käsittääkseni monet ns. lukkoperät, tai paremminkin rajoitetun luiston tasauspyörästöt (lsd) toimii samalla viskoosi periaatteella. Nehän kai kestävät kilometrejä hyvinkin, muuttuen joskus normaaleiksi avoimiksi tasauspyörästöiksi, kun levyt kuluvat loppuun.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Kysyin tätä myös Delta-autosta ja siellä sanottiin että, melkein aina kun visko "hajoaa", se johtuu nesteen vanhenemisesta. Sen pystyy vaihtamaan niin kuin muutkin öljyt.romminokka kirjoitti:Kyllähän visko kuluu (kitkalevyt kuluu ja nestekin todennäköisesti vanhenee), mutta en osaa sanoa kuinka paljon Mitsun kyseinen "lukko" kestää ja onko tehty kuinka huollettavaksi, vai onko ns. huoltovapaa, eli kertakäyttöinen. Outlander ilmeisesti normaalisti etuveto, mutta luiston esiintyessä alkaa tasauspyörästö siirtää vetoa myös taakse?Dille^ kirjoitti:Hieman sivuaa topiccia koska ei ole tulossa vetoautoksi, mutta onko kokemuksia Mitsubishi Outlander 2006/7 mallin nelivetojärjestelmästä? Viskolukko siinä on keskellä, kuinka toimintavarma tämä järjestelmä on vai kuluuko kun tulee kilometrejä?
Edittiä sen verran, että käsittääkseni monet ns. lukkoperät, tai paremminkin rajoitetun luiston tasauspyörästöt (lsd) toimii samalla viskoosi periaatteella. Nehän kai kestävät kilometrejä hyvinkin, muuttuen joskus normaaleiksi avoimiksi tasauspyörästöiksi, kun levyt kuluvat loppuun.
Nyt kolme kuukautta olen testaillut Mitsun nelivetoa ja hyvin tuntuu toimivan.
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ostaa automaattivaihteistolla oleva auto.
- romminokka
- Viestit: 77
- Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Okei, siis hyvinkin huollettavissa olevaa mallia.Dille^ kirjoitti: Kysyin tätä myös Delta-autosta ja siellä sanottiin että, melkein aina kun visko "hajoaa", se johtuu nesteen vanhenemisesta. Sen pystyy vaihtamaan niin kuin muutkin öljyt.
Nyt kolme kuukautta olen testaillut Mitsun nelivetoa ja hyvin tuntuu toimivan.
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt ostaa automaattivaihteistolla oleva auto.
Kannattaa muistaa, että varsinkin 2000 luvun autoissa automaattivaihteisto voi olla yhtä lailla kirous, kuin siunaus. Toiset kestää satojatuhansia kilometrejä ja toisille, kuten siskolikan Aurikselle riittää 40 tkm (kyseessä muistaakseni Toyotan Multi mode, jota ei saatu edes merkki huollossa kuntoon, kertakaikkiaan hukkasi ajoittain vedon). Kannattaa olla tarkkana mitä hankkii, varsinkin vetohommiin. Volkkarin kaksoiskytkin-DSG:n tietyt vuosikerran on legendaarisen huonoja (liekkö volkkari saanut tuon jo toimimaan?). Kaveria lainatakseni 1.4 TSI ja DSG yhdistelmää koskien, vaihteisto hajottaa moottoria ja moottori vaihteistoa.
Mitsun Outlanderin ensimmäisen sukupolven automaatin luotettavuuteen en ole perehtynyt.
Joku oli jossain netissä lainannut Darwinia puhuttaessa automaattivaihteistoista; "vahvimmat ja viisaimmat eivät ole niitä jotka selviävat kauimmin, vaan ne jotka ovat muuntautumiskykyisimpiä", tai jotenkin näin. Jos vahvimmat olisivat selviytyneet, olisi kaikki automaatit mersun 80-luvun nelipykäläisiä.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Nyt olis nelikko A4, mutta paatti puuttuu...
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
-
- Herr Doktor
- Viestit: 7038
- Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
- Paikkakunta: Privat område. Mene pois.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Mulla oli Outlander vm. 2004 muutamia vuosia. Jäi lopussa pieneksi vedettävälle kuormalle mutta toimi siihen asti hyvin. Nelivedon kanssa ei ikinä ollut ongelmia, auto oli myyntihetkellä ajettu jotain 220 tkm.romminokka kirjoitti:Kyllähän visko kuluu (kitkalevyt kuluu ja nestekin todennäköisesti vanhenee), mutta en osaa sanoa kuinka paljon Mitsun kyseinen "lukko" kestää ja onko tehty kuinka huollettavaksi, vai onko ns. huoltovapaa, eli kertakäyttöinen. Outlander ilmeisesti normaalisti etuveto, mutta luiston esiintyessä alkaa tasauspyörästö siirtää vetoa myös taakse?Dille^ kirjoitti:Hieman sivuaa topiccia koska ei ole tulossa vetoautoksi, mutta onko kokemuksia Mitsubishi Outlander 2006/7 mallin nelivetojärjestelmästä? Viskolukko siinä on keskellä, kuinka toimintavarma tämä järjestelmä on vai kuluuko kun tulee kilometrejä?
Viskokytkin siinä on ja veto on jaettu (muistaakseni) suhteeseen 60 eteen ja 40 taakse kunnes pito perässä heliittää jolloin takavedon prosenttimäärä lisääntyy.
Tällä hetkellä alla on Jeep Grand Cherokee jossa myös viskokytkin. Hyvin on sekin toiminut. Kuten on myös Mersun 3 litran dieseli ja nelipykäläinen automaatti alennusvaihteella, jotka tuossa Jeepissä on. Kai tähän sopii koputtaa puuta, jossain vaiheessa kun nuo kaikki tykkää mennä rikki.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
- romminokka
- Viestit: 77
- Liittynyt: 09:12:47 18.05.2015
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Eli siis on jatkuva neliveto.Mikey kirjoitti: Viskokytkin siinä on ja veto on jaettu (muistaakseni) suhteeseen 60 eteen ja 40 taakse kunnes pito perässä heliittää jolloin takavedon prosenttimäärä lisääntyy.
Nuo tasauspyörästöt nelivedossa on itselle joskus vähän vaikeita käsittää.
Olisiko kuitenkin niin, että kun pito keulassa hellittää, niin takavedon osuus kasvaa... Noh ei sen väliä.
Itsellänikin olisi tarvetta kakkos autolle. Vaimon mielestä joku pieni kauppakassi riittää, mutta haluaisin jonkun jolla voisi tarvittaessa vetää kärryä ja auttavasti edetä metsäteillä. Joku Outlander tyylinen olisi hyvä vaihtoehto.
-
- Herr Doktor
- Viestit: 7038
- Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
- Paikkakunta: Privat område. Mene pois.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Juu, jatkuva neliveto.romminokka kirjoitti:Eli siis on jatkuva neliveto.
Joo, noin se menee tietenkin, mulle tuli ajatushärö.romminokka kirjoitti:Nuo tasauspyörästöt nelivedossa on itselle joskus vähän vaikeita käsittää.
Olisiko kuitenkin niin, että kun pito keulassa hellittää, niin takavedon osuus kasvaa... Noh ei sen väliä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
-
- Herr Doktor
- Viestit: 7038
- Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
- Paikkakunta: Privat område. Mene pois.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Outlanderista vielä sen verran että minulla oli mopoversio eli 2 litran koneella varustettuna ja se vei bensaa ihan hävyttömän paljon. Harvoin pääsi alle 9 litran satasella ilman että oli vene perässä. Isommalla moottorilla voisi (ehkä) kulutus jopa tippua?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
2 litrainen mullakin on. Vene perässä menee 11-12 litraa, ilman venettä 80km/h 8 litraa ja 120 km/h 9 litraa.Mikey kirjoitti:Outlanderista vielä sen verran että minulla oli mopoversio eli 2 litran koneella varustettuna ja se vei bensaa ihan hävyttömän paljon. Harvoin pääsi alle 9 litran satasella ilman että oli vene perässä. Isommalla moottorilla voisi (ehkä) kulutus jopa tippua?
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Tutulla oli aikoinaan edellisen sukupolven versio joka oli toimiessaan ihan ok, tosin liian usein odotti pihalla varaosia. Mutta miten tämä uusittu versio? Jos laatuongelmat on saatu kuntoon, niin tämähän vois olla kova peli. 5v takuu ilman kilometrirajaa kuulostaa hyvälle.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/PrirgEq9
https://www.ssangyong.fi/mallisto/rexton/
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/PrirgEq9
https://www.ssangyong.fi/mallisto/rexton/
Re: Vetoautoista asiaa ja kokemuksia...
Takavetoiset Mersun E320 CDI, Jaguar XF 3.0 sekä pojan etuveto Mk4 koppanen Ford Mondeo 2.0 TDCI, kaikki dieseleitä ja automaatti laatikolla, joilla vetänyt himpun yli 1000kg painoista sivu pulpettivene pakettia, siis trailereineen tuo paino. Toistaiseksi yllättävän hyvin saaneet veneen jyrkältäkin hiekkaluiskalta ylös tosin väkisin lyö vähän sutia. Tien päällä Mersu ja Jaguar jaksaa mennä kevyen tuntuisesti. Yllättäen Jaguarin perässä vene tulee nätimmin, ei heijaa niinkuin Mersun perässä nopeuden kasvaessa. Vaikuttaisikohan korin muoto ja sitä kautta taakse muodostuvat ilmapyörteet siihen.
Vene perässä kuluttavat noin 10l/100km matkavauhdissa. Vene ja varsinkin sen tuulilasi on korkealla autoon nähden. Kulutukseen voisi auttaa jos hommaisi pressun veneen päälle ettei niin paljon ottaisi tuulta vastaan.
Vene perässä kuluttavat noin 10l/100km matkavauhdissa. Vene ja varsinkin sen tuulilasi on korkealla autoon nähden. Kulutukseen voisi auttaa jos hommaisi pressun veneen päälle ettei niin paljon ottaisi tuulta vastaan.