Kajakki vs. ponttoonivene

Tuukka1978
Viestit: 6
Liittynyt: 18:14:43 23.08.2014

Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja Tuukka1978 »

Onko kenelläkään kokemuksia kannettavista ponttooniveneistä? Tuossahan jää kädet vapaaksi ainakin uistimen/perhonheittoon.

Itse moisen ostin, mutta hankin melkein samantien avoveneen, joten käyttämättömäksi jäi. Nyt olisin siitä luopumassa, mutta tuntuu olevan melkoinen outolintu Suomessa, kun ei kellään tunnu olevan käyttökokemuksia moisesta.

Siis tällaisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=3qAbpBrT-rI
Jusam
Viestit: 12
Liittynyt: 11:48:26 31.10.2012

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja Jusam »

Mitä tarkotat kun sanot:
Tuukka1978 kirjoitti:Tuossahan jää kädet vapaaksi ainakin uistimen/perhonheittoon.
Tuossa linkittämälläsi videolla näyttävät soutavan eli kädet on airoilla. Räpylöillä polskuttelemallako etenet?

Mulla ei tuommosesta oo kokemusta, mutta hyvinkin voisin haluta itselleni tuommoisen. Mieluiten kuitenkin niin, että ponttoonit olisi muovista tai vaikka alumiinista. Ja tietenkin se saisi olla yhtä virtavirtaviivainen ja kevyesti etenevä kuin kajakki.
Tuukka1978
Viestit: 6
Liittynyt: 18:14:43 23.08.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja Tuukka1978 »

Jusam:

Juu, alunperin ajattelin että kahluuhousut + räpylät kun lisää varustukseen, niin kyseessä on vähän kuin kelluntarengas jossa istutaan reilusti vedenpinnan yläpuolella :)
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Herätelläänpä vanhaa aihetta. Itsellä on Creek Co.:n Sport XR1.
https://creekcompany.com/product.php?pr ... 24&cat=254&

Itse kalastus tuosta on tavallaan nautinnollisinta kalastusta, mitä olen harrastanut mistään. Miksi, sitä on ehkä vähän hankalaa selittää, mutta yritetään. Hyvänä puolena tossa ponttooniveneessä on, että siinä voi olla niin tuhannen päissään kuin ikinä mahdollista, kunhan onnistuu pääsemään istumaan veneeseen. Tuotahan ei sen jälkeen kaatumaan saa kun on penkille istumaan päässyt. Jos on niin hirveessä änkyrässä ettei pysty kävelemään, niin todennäköisesti ponttooniveneeseen istumaan pääsykin jää haaveeksi ellei joku soita hiab autoa ensin paikalle nostamaan pilotti laitteeseen. Nojoo, nyt kun on nämä pääasiat kerrottua niin siirrytään sivuseikkoihin...

Kalastus ponttooniveneestä on nautinnollista etenkin lämpimän veden aikaan, jolloin ei tarvita esim. pelastuspukua tai kahluuhousuja vaan voi mennä shortsit jalassa ja lepuuttaa jalkojaan vedessä, esim. jigaillessa ahvenia ja nauttien janojuomaa, jota ponttoonilautta kantaa aika kiitettävän määrän tarvittaessa. Mikäs siinä jalkoja lepuutellessa, lilliessä aalloilla, kuitenkin tavallaan hyvin tukevasti, mutta siitä huolimatta välittömässä kontaktissa veden pintaan, ja katsella ponttoonien välistä veteen, josta nousee ahvenia...

Pisimmillään tekemäni päivämatkat tuolla Sport XR1:lla on olleet joitain kilometrejä. Kertaalleen ylitin tolla 1,5 km selän. Takaisinpäin tullessa oli suht napakka vastatuuli ja piti soutaa käytännössä koko matka aika täysillä, mistä seurasi se, että janojuomaa kului aika runsaasti. Missään nimessä ponttoonilautta ei yllä kevytkuilkuisuudessa esim. merikajakille eikä edes hyvälle soutuveneelle, että ei tuommoinen sikäli kajakkia tai soutuvenettä korvaa jos on tarkoitus matkaa taittaa. Toisaalta on tossa XR1:ssa perälauta, että voi siihen perämoottorinkin ripustaa, mutta sittenhän ei voi nauttia janojuomaa vapaasti.

Parhaimmillaan pikku siirtymissä, parin kilometrin säteellä pyörimiseen sekä paikaltaan ankkurista kalastaessa, siinä ponttoonilautta on aika nasta.

Semmoisen modifikaation olen tohon omaan lauttaani tehnyt, että laitoin penkin alle 5 cm korotuspalat, kun tahtoi hanuri kastua aallokossa yli 100 kg lastilla.

Muuten olen ponttoonilauttaa varustellut parilla vapatelineellä ja kaikuluotaimella. Plus jonkin näköinen varustelaari tulee kans heitettyy takapellille. Sivutaskuihin mahtuu viehelaatikko poikineen.
- Jukka
Somnium
Viestit: 43
Liittynyt: 13:41:28 29.11.2014
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja Somnium »

Tuollainen ponttonivene on täälläkin pitkään ollut hankintalistalla. Noita metsälampia kun koluaa niin kajakkia joutuu usein raahaamaan pitkiäkin matkoja. Yhden huippulammen löysin viime kesänä, mutta yksi reissu riitti kajakilla. Melko tuskaa raahata pulkkaa helteellä maastossa jossa jokainen askel voi päättyä nilkan murtumiseen. Tuommoinen ponttoni vekotin olisi ihan omiaan. Pääsee juuri niihin paikkoihin joissa "kukaan ei ole koskaan kalastanut".
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Metsälampien koluamiseen noi veljeni kanssa hommattiin. Ei ole kyllä monellakaan metsälammella tullut käytyä.

Mikään kevyt kantaa tuommoinen ei kyllä ole, tuo mun vene painaa kokonaisuudessaan näköjään 55 lbs. Menee tietysti niin moneen osaan kuin haluaa. Mulla on noi teräsosat niputettu yhteen läjään mukana tulevilla hihnoilla, joilla ponttoonit kiinnitetään runkoon. Ponttoonit, vapatelineet, pumpun ja muun mahdollisen irtosälän olen laittanut jääkiekkokassiin. Nämä kaikki saa niputettua nokkakärryihin, jolloin ei tarvitse kantaa, jos siis polku on siinä kunnossa, että pääsee nokkakärryillä. Kulkeehan nuo tietysti käsissäkin, painaiskohan nuo teräsosat tuosta joku 17 kg, ja ponttoonit sitten joku 8 kg. Kyllähän noita jonkun matkaa kantaa, tietty jos olis joku rinkan kantolaite, niin siinähän ne menis mukavasti.

Kuitenkin tuollaiseen retkeilyyn ponttooniveneen kanssa kannattanee sijoittaa alumiinirunkoiseen ja siten kevyeempään veneeseen. Tai sitten kokonaan rungottomaan vehkeeseen, ellei sillä ole tarkoitus pitkiä matkoja soudella, esimerkiksi Creek Co Voyager. Tommoinen nyt tietenkin alkaa olla jo aika lähellä kumivenettä. Onhan noita kaikenlaisia kelluttimia..

EDITTIÄ:
Näköjään tollainen Inflatable Pontoon Boat World:kin löytyy, sisältää vertailuita ja arvioita laitteista ja luettelon myyntipaikoista:
http://www.inflatablepontoonworld.com/online-retailers/
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Tossa juteltiin, että pitäskö sitä jo avata suurhaukikausi ponttooniveneillä. Koukutkin (eli isoja yksihaarakoukkuja) tuli hommattua, mä en meinaan nolla-asteisessa vedessä ainakaan uskalla suurhaukea kalastaa ponttooniveneestä jos vieheessä on 3 x 3-haarakoukut. Meni sitten kuitenkin koko joululoma ihan juopotteluks Tallinnan matkan jälkeen, niin ei sitten tullut käytyä kalassa. Mutta menihän se joulu aika pienellä tuskalla noinkin.

Ponttoonivenettä olen vissiin kerran ulkoiluttanut ahvenjigityksessä tänä kesänä.

Mertsarijahdissa tota pitäis ehkä kokeilla, mutta viimeistään sitten keväällä.
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Hommasin Creek Co.:n ponttooniveneeseen Planon 1719 takalaukun https://www.motonet.fi/fi/tuote/566502/ ... yslaatikko, niin sopii kerrankin riittävästi bisseä ponttoonin kyytiin. Paatti sähkö- ja manuaalipumppuineen sopii rautaosia ja istuinta lukuunottamatta laukkuun kun se on tyhjennetty. Paatin perään olisi kyllä sopinut 1919 laukkukin https://www.motonet.fi/fi/tuote/546311/ ... yslaatikko, mutta päättelin sen olevan hieman överi ja kansi on jo hankala avata kun siinä oli salpoja enemmän. Toisaalta sinne 1919 laukkuun olisi voinut sopia toi teräsrunkokin.
Liitteet
1719.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Koukuttelin tossa ahven- ja haukiuistimia ponttoonikäyttöön. Pääasiassa heitän kyllä ponttoonista jigiä tai muuta yksikoukkukumia. Noihin yksikoukkuisiin lippoihin sitten sään mukainen (yleensä punainen tai keltainen) toukkajigihäntä.
Liitteet
ponttooni uistimet.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Kävin viikonloppuna möksällä Porvoossa kumikatamaraanikalastamassa. Olihan kyllä sääilmiöt kerrakseen kun ottaa huomioon mitkä kelit on olleet tähän asti kesällä.

Tappiinsa varusteltuun kumikatamaraanin laiturilta kyytiin pääseminen kovassa tuulessa ja aallokossa osoittautui äkkiseltään melko mahdottomaksi paitsi uimateitse. Onneksi veden lämpö oli se 22 astetta, joten ei siinä sen kummempaa. Liikkeelle päästyäni tuuli yltyi yltymistään ja alkoi vettäkin vihmoa. Karikolle ankkuriin päästyäni tuuli oli sitä luokkaa, että en ehkä olisi edes pystynyt soutamaan vastatuuleen. Onneksi olin ankkuroitunut jyrkähköön rinteeseen viiden metrin syvyyden kohdalle, niin 1 kg Bruce varustettuna 1,5 kg / 5 m kettingillä piti kuin pitikin. Aallokkokin kasvoi kasvamistaan noin puolen metrin ’merkitsevään’ ja pahimmat aallot olivat noin metrin luokkaa, joten reilun 2 m pitkä kumikatamaraani keikkui aika jännästi, ja vesi lensi laitteen yli. Aluksen teräsrunko speijasi malkoisesti kyseisessä kelissä. Silmälläkin näki, että jalkatapit taipuili miten sattuu. No FE37 kestää melkoisen monta sykliä väsyttävää kuormitusta, joten ei syytä huoleen... Selkään sattui sateen piiskatessa. Tässä vaiheessa aloin miettiä, että kun jo sade sattuu, niin toivottavasti ei ala vielä rakeita sentään vihmoa, sillä ainoa mukana oleva (suoja)vaatteeni olivat (märät) kalsarit. (Vaatetus lähdettäessä oli ollut kelin mukainen, olihan mittari näyttänyt hurjimmillaan 32 astetta varjossa.) Kai ne kalsarit olisi sitten raekuuron sattuessa pitänyt vetää päähän kypäräksi. Onneksi ei kuitenkaan alkanut sataa niitä rakeita. Pari tuntia minä siinä jaksoin kalastaa. Keltaisella isohkolla Peter Lahti Shadilla en saanut mitään ja kokeilin vähän kaikenlaista väriä. Ruskeaan mikrojigiin sitten alkoi tulla tapahtumiakin. Töksyjä ja 2 pienehköä ahventa, ja lopulta noin 1,5 kg pirteä kesähauki. Pimeäkin sitten alkoi tulla, ja olin kyllä hiukan vilustunut sateessa ja tuulessa alasti kalastaessa, joten mökille hauen perkaushommiin ja sitten saunaan.

Seuraavana päivänä lämpömittari varjossa näytti enää 24 astetta. Lähdin taas illansuussa kalastamaan ja taas tuuli oli kova. Koska oli 'kylmä' niin olin varannut tällä kertaa vaatteiksi mukaan (kalsareiden lisäksi) T-paidan ja fleecen. Vaan päästyäni liikkeelle havaitsin taas vaahtopäiden olevan taas sitä luokkaa, että kastuneethan tuollaiset mokomat vaatteet olisi. Päätin että pelastusliivit saa riittää ja ne voi kastellakin. Pari tuntia minä taas kalastin kunnes taas vähän kylmetyin. Kalan tulo oli vielä heikompaa, keltaisella Peter Lahti Shadilla kuitenkin yksi tavoitekala, eli syömäkokoinen ahven. Koska ahvenelle ei tullut sumppuun seuraa, niin kyseinen ahven sai vapautensa takaisin.

Oli kyllä semisti haastavat olosuhteet jigata kyseisessä kelissä ja kyseisellä laitteella. Kuitenkin tuntuman sai mikrojigillä 7 g päällä 0.06 mm siimalla ja sitä pystyi ihan hyvin heittämään finesse puolaisella Zillion SV:lla ja Patriot jig-it vavalla. Joskin aivan perseestä kyseisellä vavalla on kyllä heittää millä tahansa viehepainolla. Lähtee välillä tollaisella nysävavalla heitot välillä kyllä niin kaksiosaisesti kuin vain mahdollista. Yhdellä kädellä tolla melkein on hallitumpi heittää kuin kahdella kädellä. Ja siinä on vielä tommoinen moderni kaksiosainen takakahva, ja ainakin mulle, kuten näissä kaksiosaisissa kahvoissa yleensä, paras paikka takakädelle on siinä paljaassa vapaaihiossa, ja kyllä silloin ottaa kuulaan mokoma kaksiosainen takakahva. Yllättävän pitkälle tolla nysävavalla tuntuu silti heittävän kun heitto onnistuu, mutta sitähän ei ikinä tiedä koska se heitto onnistuu. Ja epäonnistumisen huomaa siitä kun jigi lentää vielä vähän pidemmälle kuin uskoikaan. Tarvii kyllä naittaa tuo vapa johonkin jatko-osaan, noin se on yksinkertaisesti karsea heittää.

Poislähtöpäivänä hirmutuulet loistivat poissaolollaan ja lämpötila oli pudonnut niin että huiput taisivat olla enää 14 astetta. Kalakeli vaikutti olevan aivan eriluokkaa kuin edellisinä päivinä, mutta kumikatamaraani oli jo laitettu läjään enkä enää lähtenyt kalaan.
Liitteet
Kellutin.JPG
Keliä1.JPG
Keliä1.JPG (49.79 KiB) Katsottu 11432 kertaa
Keliä5.JPG
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kajakki vs. ponttoonivene

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

https://blueskyboatworks.com/

Aikamoisen vänkä keksintö tollainen kasaan laitettava katamaraani. Tosin hintaa näkyy olevan rumasti jo Amerikassa.
- Jukka
Vastaa Viestiin