Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
izmo
Tuttu TeeVeestä - Laitela
Viestit: 726
Liittynyt: 21:36:05 28.04.2006
Paikkakunta: kouvola

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja izmo »

Mitä mieltä hds7 m plotterista ja elite 5x hdi luotaimesta. Tavarat kolme vuotta vanhoja, toimivia ja ehjiä. Oisko hyvä uisteluun ja jigailuun. Mikä on oikea hinta?
``puskarunkkari´´
Azonautti
Viestit: 1
Liittynyt: 23:12:48 21.10.2011

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Azonautti »

Garmin echomap 70s kaiku/plotteri alkoi siristä vuoden käytön jälkeen nyt hajosi kosketusnäyttö omia aikojaan. Ylärivin painikkeet ei reagoi ollenkaan ja kalibroinnin jälkeen
näyttö ihan sekaisin.

Takuun jälkeen saa uuden laitteen, jos antaa lisää rahaa. Jos haluaa riitauttaa niin pitäisi puolueettomalla todeta, että laitteessa on ollut valmistusvirhe. Garminin tuki sanoi, että niiden laitteiden odotettu kestoikä on 5 vuotta.

Heillä 1200€ laitteen odotettu ikä on siis 5 vuotta. Aika avuton on kuluttaja.
Filosofi
Viestit: 42
Liittynyt: 21:13:12 15.12.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Filosofi »

Plotterin osto on harkinnassa tällä hetkellä ja Garminiin olen vähän kallistumassa. Suurin syy on tuo omien karttojen piirtäminen quick draw countours ohjelmalla.

Olin alun alkaen siinä uskossa, että Garminiin saisi ilmaiseksi http://kartat.hylly.org/ täältä topo-kartan, mutta ilmeisesti ko. kartta ei toimikaan plottereissa? Se olisi ollut minulle tässä vaiheessa ihan riittävä syyvyskäyrästö.

Sitten on joku palvelu nimeltä openseamap, jonka tavoitteena on tehdä ilmaiset merikartat joskus tulevaisuudessa, mutta Suomesta ei tainnut olla syvyyskäyriä mistään paitsi merialueilta.

Eli ilmaista karttaa, jossa näkyisi edes auttavasti syvyyskäyriä ei taida plotteriin saada?

Siis karttakortin ostaminen lienee pikku pakko: onko jossain tarkempaa tietoa mitkä kaikki järvet kuuluvat Garminin Bluechart - karttakortteihin? Olisi kiusallista ostaa kortti ja huomata, ettei "oma" järvi kuulukaan kortin valikoimaan. Navionics web-appista näkee kätevästi, mitkä järvet kuuluvat valikoimiin, mutta näkeekö Bluechartin valikoimaa mistään?
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

^Karttakortin ostaminen on pakollista, mitkään ilmaiskartat ei käy. Garminin karttojen peitto on todella rajallinen verrattuna Navionicsiin. Jos järvellä ei näy merimerkkejä niin tuskin löytyy karttaakaan.
Filosofi
Viestit: 42
Liittynyt: 21:13:12 15.12.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Filosofi »

Alkaakohan karttojen kattavuus olla Navionicsin tasolla tässä kuussa tulleen Bluechart g3 päivityksen jälkeen. Siinä ilmeisesti on yhdistetty Navionicsin ja Garmin dataa. Navionics on kuitenkin ollut Garminin omistuksessa vuodesta 2017.

https://www.navionics.com/usa/blog/post ... announced/
Garmin announced a new line of cartography products featuring the best of Navionics and Garmin content at the Fort Lauderdale International Boat Show. The new products include BlueChart g3 / BlueChart g3 Vision cartography for Europe and North America, and new LakeVü g3 / LakeVü g3 Ultra lake maps for the U.S. and Canada
Salmine
Viestit: 10
Liittynyt: 07:16:56 13.06.2016

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Salmine »

Kaveri osti uuden Humminbird Helix 7 SI G3 ja käynnistäessä oikea malli lukee ruudulla, mutta laitteesta ei saa edes demosta mitään imagea näkyviin ei Di eikä SI puolta, laite vastaa tällä hetkellä DS mallia. Asetukset on resetoitu mutta se ei auttanut, onko kellään mitään neuvoa heittää?
Edittiä: Ongelma ratkaistu, oli asetuksista väärä anturi laitettu.
Viimeksi muokannut Salmine, 18:45:59 26.03.2019. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Uusi laite -> välittömästi yhteys myyjään, takuukeissi jos vikaa. Ja jos vika on siinä että ei osaa käyttää laitetta luulisi siihenkin saavan opastusta.
Dille^
Viestit: 341
Liittynyt: 13:26:59 23.07.2006
Paikkakunta: Turenki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Dille^ »

Jos nyt ostaisitte yhdistelmälaitetta ja budjetti olisi noin 1000e, mikä olisi valintanne? Jos joku on löytänyt hyviä tarjouksia, niitä saa linkata tähän tai yv:llä.
HOOK
Viestit: 380
Liittynyt: 21:21:40 23.10.2008

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja HOOK »

lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

https://www.hongkong.fi/fi/kalastus-ja- ... p/2782103/

Kartan kanssa vähän yli 1000e.

Mulla veneessä tällä hetkellä Garmin ja Lowrance. Vaikka Garmin on ovh hinnaltaan lähes kolme kertaa kalliimpi, ja kaikin puolin kaikuluotaimena parempi, siltikin Lowrance antaa suttuineen enemmän informaatiota kalan koosta. Varsinkin vertikaalijigaaminen on Lowrancella huomattavasti mielekkäämpää.

lis. Garmin ja Hummari antavat kiinteistä kohteista tarkemman kuvan. Mutta Lowrance liikkuvista, eli kaloista. Häiriöistä täysin siistityt luotaimet ovat kalastuskäytössä itse asiassa aika huonoja. Lowrance Elite-7 ti:llä kalan koon arviointi on varmasti helpompaa kuin huippumallin Garminilla tai Humminbirdillä.
Dille^
Viestit: 341
Liittynyt: 13:26:59 23.07.2006
Paikkakunta: Turenki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Dille^ »

lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

^ Hyviä laitteita molemmat. Humminbirdiin saa Navionicsin kartan mikä on mielestäni parempi, tai ainakin kattavampi. Garminissa kartoitusominaisuus on hyvä ja helppo käyttää.

Itse ottaisin noista Garminin koska siinä on laajempikeilainen anturi.
Dille^
Viestit: 341
Liittynyt: 13:26:59 23.07.2006
Paikkakunta: Turenki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Dille^ »

lore kirjoitti: 14:54:28 18.04.2019 ^ Hyviä laitteita molemmat. Humminbirdiin saa Navionicsin kartan mikä on mielestäni parempi, tai ainakin kattavampi. Garminissa kartoitusominaisuus on hyvä ja helppo käyttää.

Itse ottaisin noista Garminin koska siinä on laajempikeilainen anturi.
:juu: Kiitos vastauksista.
Avatar
Supilakki
Viestit: 626
Liittynyt: 16:26:51 13.05.2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Google sanoo:

Garminin anturilla : Traditional: 24°-16°
Ja Humminbirdin uudistuneeseen 2d Dual Spectrum chirp anturiin sanotaan joissain paikoissa kulmaksi: 42°

Tosin en tiedä miten mitattu ja ilmoitettu, hankala nykyisin vertailla kumpaakaan.

Humminbird ehdottomasti uuden hyvän 2d puolen takia, sekä tarkemman näytön vuoksi.
Mutta molemmat on hyviä laitteita varmasti.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

Supilakki kirjoitti: 14:18:18 08.05.2019 Humminbirdin uudistuneeseen 2d Dual Spectrum chirp anturiin sanotaan joissain paikoissa kulmaksi: 42°
140 khz matalin taajuus ja 42 asteen kulma? Hieman epäilen. Eikös se mene näissä niin että mitä matalampi taajuus, sitä laajempi keila. Vaikka matalat taajuudet ovatkin tarkoitettu syvempiin vesiin.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Joo, niinhän se menee, että mitä suurempi taajuus ja mitä suurempi kide, niin sitä kapeampi keila. Isompi kide tietty parantaa herkkyyttä samalla. Matalampi taajuus taas etenee paremmin ja varsinkin suolavedessä tämä tulee esiin kun vaimennus on suurempi.
Tästä ollut aikaisemminkin juttua:
http://kalamies.com/phpBB3/viewtopic.ph ... a#p1211105
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

Mulla Garminin peräpeilianturi lähtee muistaakseni 150 kilohertsistä, anturi onkin ihan huikean tarkka. Kuten olen aiemmin jo todennutkin. Kalastuskäytössä tästä ei kuitenkaan ole hyötyä. Keulassa on mototguide ja siinä 83 khz alin, varsinkin jigikäytössä tämä on mielestäni aika lyömätön. Enää en osta anturia missä ei ole matalia taajuuksia.
Minn kotan keuliksessa matalin taajuus on myös 150 khz, mitäköhän tässäkin on mietitty, mainoskuvia? Varsinkin vertikaalijigaajille varma painajainen.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Itse oikeastaan pelkkää vertikaalia nykyisin harrastan ja molemmissa kajakeissa on Garminin 5"luotaimet. Ehkäpä näytön pienuudesta johtuen näytöllä on yleensä vain 200 kHz kuva. Näin siksi, että kun kuvassa näkee kalan ja jigin on jo varmalla iskuetäisyydellä ja kalan saa usein houkuteltua nappaamaan vähän huonommallakin syönnillä. Olen keskittynyt kalastamaan pohjasta syömäkokoista kalaa. Tuulisemmalla kelillä on kyllä usein aika haastavaa saada pysymään saalis kuvassa, mutta ei kai sen ole tarkoituskaan liian helppoa olla. Tyynellä kelillä kalatkin ovat varovaisempia, joten sekään ei helpota.
Joskus tulee 77kHz-taajuudella kurkittua vähän laajempaa kuvaa, mutta aina kumminkin tulee melko nopeasti palattua tohon tarkempaan näkymään.
Varmaan moni ottaa vehkeistään enemmän irti, mutta en edes yritä kalastaa pakkaseen vaan lopetan jos kerralla syötävät kalat saa kasaan.
Sivuluotausta kun ei mulla ole, niin kalastus keskittyy käytännössä 4-10m vesiin. Tyypillisin syvyys ehkä 6-8m. Ainakin mun suosimillani järvillä noista syvyyksistä tuntuu kuhaa löytyvän läpi kauden ihan sopivasti. Vielä kun keksisi miten ahventen saantivarmuutta pysyisi vähän kehittämään, ne kun ovat musta vielä astetta paremman makuisia :love:
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

Garmin ja nähtävästi myös Humminbirdkin panostavat tällä hetkellä suureen tarkkuuteen, mikä onkin todella hyvä juttu, jos tällaista ominaisuutta hakee. Mutta jos haluaa että luotain liioittelee kalojen kokoerot, silloin nämä eivät välttämättä ole hyviä?

Jos Garminin keilaan tulee 300 gramman kala, eipä se eroa hirveästi Lowrancen näytöllä olevasta kalasta muuten kuin että kaikukuva on tarkempi ja näytöllä on vähemmän häiriöitä. (puhun omista laitteista) Mutta kun keilaan tulee 1,3 kilon kala, Garminin näytöllä ei ihme muutosta tapahdu kun taas Lowrancen näyttö on tulessa.
Mun mielestä kehityssuunta on joillain valmistajilla kalastuksen kannalta ongelmallinen, luulen että monille olisi tärkeämpää se että luotain antaa selvän signaalin siitä kun veneen alle tulee vähänkin isompi kala, kuin se että onko pohjan alla oleva oksanpätkä suora tai väärä... :)
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

edit... Pitääpä lukea vielä vähän manuaalia.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Mulla ei ole chirp-luotaimesta kokemusta, mutta sähän voit Garminissasi kokeilla mitä saat aikaan jos lukitset anturin jollekin pistetaajuudelle chirpin sijaan.
Lisäksihän siinä on vahvistuksen säätö (gain) ja advanced asetuksissa vielä color gain, joita säätelemällä näytön saa ehkä enempi mieleisekseen.
Nettikuvissa chirp-kuvat tosiaan näyttävät monasti kovin hennoilta ja tarkkarajaisilta, varmaan paremmin erottuvat yksittäiset kalat. Normiluotaimessa usein käy niin, että pohjassa oleva möykky hajaantuukin useaksi kuhaksi kun jigillä vähän härnää.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

Garminissa olen käyttänyt jigatessa yleensä matalinta anturin taajuutta. Kalojen näkyminen Lowrancessa huomattavasti voimakkaampina viivoina johuti myös siitä että signaalinopeus oli aika pienellä. Kun signaalinopeuden laittoi suurimmalle myös näyttö päivittyi nopeammin. Garminissa saa signaalin nopeutta ja ruudun päivitystä säätää molempia, laitteesta löytyy myös Ultra nopeus jossa on jo liikaakin vauhtia. Mutta vieläkin Lowrance piirtää kalat paksummalla. Voi hyvin olla että Garminiin saa säätämällä samantyyppisen näkymän, pitääpä tutkia.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

DSC03311.jpg
DSC03312.jpg
Yllä vertailukuva jossa kummankin kaiun asetukset parhaalla laadulla. Vesi on sekaista ja roskaista, pohjassa kaksi kalaa jotka ovat molemmissa keilan laidalla kun kaiut ovat aika heikot. Lowrancen kaikumoduli siis Motorguiden sisässä. Laitteiden erot ovat loppujen lopuksi aika pieniä, tosin Garminin kuva on livenä parempi kun näytössä on enemmän pikseleitä.


Ja alla kuva kun pompotttelin Räsästä pohjan tuntumassa ja säädin Lowrancen lennossa korkealta keskikoolle 200 > 83 khz. En ole kyllä ihan varma miten noi hertzit chirpeissä menee.
DSC03328.jpg
Räsänen oli Garminin anturin alla eli perässä. Matalammalla taajuudella näytti kaksi kalaa ja lusikan. Korkeammalla pelkkää tyhjää.
Yksi tuli ylös, isoja ahvenia.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja lore »

Pistän tähän vielä pari kuvaa Garmin vs. Lowrance vähän syvemmältä. Ylemmissä kuvissa ainakin yksi iso kala kyttäämässä sapuskaa jota onkin runsaasti tarjolla. Erottuu alemmassa eli Garminin näytöltä paremmin.
DSC03335.jpg
DSC03336.jpg
15 metrissä pikkukalaa lauttana. Petokaloja ei näy.
DSC03342.jpg
DSC03341.jpg
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri plotteri ja kaiku -keskustelu

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Yksi etu näyttäisi chirpistä ainakin olevan, Garminissa tosi vähän häiriötä toisesta luotaimesta.
Ootko kokeillu saisiko Lowrancen pystyviivoja vähemmäksi lukitsemalla Garminin jollekin tietylle taajuudelle?

Toi Garmini kuva kun on noin tarkka, niin ootko kokeillut paljonko se kestää zoomausta ja auttaako se mitään pohjapetojen erottelussa? Mites Downvü-luotaus? Näytöt eivät taida olla vierekkäin? Jos olisivat, niin parhaat hyödyt saisi varmaan pitämällä vähän eri kuvaa eri ruuduilla.

Mulla on toisessa kajakissa ihan Garminin peruskaiku Echo 550c ja vaikka muuten erinomainen onkin, niin siinä pikkasen pataan ottaa, että syvyysasteikko hyppää 3-5-10 metriä. Varsinkin toi 5-10 hyppy osuu just parhaalle vertikaalialueelle. Toisen kajakin Echomap 50DV osaa lisätä skaalaa pari metriä kerrallaan.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Vastaa Viestiin